DECIZIE Nr.
1377 din 27 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuta din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 846 din 8 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, ridicată de Societatea Comercială
„Petrom" - S.A. şi, respectiv, Societatea Comercială „PSV Company" -
S.A. Bucureşti în dosarele nr. 4.556/87/2008, nr. 2.981/87/2008, nr.
2.995/87/2008, nr. 3.008/87/2008, nr. 3.981/87/2008, nr. 4.048/87/2008, nr.
4.548/87/2008, nr. 3.061/87/2008, nr. 2.289/87/2008, nr. 3.615/87/2008, nr.
3.285/87/2008, nr. 3.353/87/2008, nr. 3.356/87/2008, nr. 3.359/87/2008, nr.
2.977/87/2008, nr. 2.976/87/2008, nr. 2.975/87/2008, nr. 3.545/87/2008, nr.
4.577/87/2008, nr. 4.139/87/2008, nr. 2.990/87/2008, nr. 2.280/87/2008, nr.
2.590/87/2008, nr. 2.566/87/2008, nr. 3.902/87/2008, nr. 2.622/87/2008, nr.
4.353/87/2008, nr. 3.064/87/2008, nr. 3.716/87/2008, nr. 624/87/2008, nr.
4.685/87/2008, nr. 4.934/87/2008, nr. 4.976/87/2008, nr. 804/87/2008, nr.
3.105/87/2008, nr. 2.988/87/2008, nr. 3.935/87/2008, nr. 3.030/87/2008, nr.
2.983/87/2008, nr. 2.978/87/2008, nr. 3.103/87/2008, nr. 2740.1/87/2008, nr.
4.135/87/2008, nr. 3.060/87/2008, nr. 3.746/87/2008, nr. 2.563/87/2008, nr.
2.562/87/2008, nr. 2.626/87/2008, nr. 787/87/2008, nr. 3.100/87/2008, nr.
4.994/87/2008, nr. 4.456/87/2008, nr. 4.648/87/2008, nr. 3.947/87/2008, nr.
3.702/87/2008, nr. 3.566/87/2008, nr. 3.938/87/2008, nr. 3.206/87/2008, nr.
4.554/87/2008, nr. 3.612/87/2008, nr. 1.175/87/2008, nr. 127/87/2009, nr.
4.953/87/2008, nr. 3.625/87/2007, nr. 3.728/87/2007 şi nr. 4.205/87/2007 ale
Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi
contencios administrativ fiscal, precum si în dosarele nr. 16.480/95/2008, nr.
52/95/2009, nr. 2.524/95/2009, nr. 2.516/95/2009, nr. 560/95/2009, nr.
2.014/95/2009, nr. 2.642/95/2009, nr. 2.013/95/2009, nr. 2.636/95/2009, nr.
2.036/95/2009, nr. 2.652/95/2009, nr. 2.639/95/2009, nr. 2.648/95/2009, nr.
2.900/95/2009, nr. 1.932/95/2009, nr. 1.703/95/2009, nr. 11.406/95/2008, nr.
2.969/95/2009, nr. 11.407/95/2008, nr. 2.406/95/2009, nr. 11.410/95/2008, nr.
2.807/95/2009, nr. 2.952/95/2009, nr. 3.051/95/2009, nr. 3.166/95/2009, nr.
2.989/95/2009, nr. 3.290/95/2009, nr. 3.168/95/2009, nr. 3.176/95/2009, nr.
3.173/95/2009, nr. 2.996/95/2009, nr. 3.177/95/2009, nr. 3.231/95/2009, nr.
3.240/95/2009, nr. 3.237/95/2009, nr. 3.222/95/2009, nr. 3.192/95/2009, nr.
3.219/95/2009, nr. 14.125/95/2008, nr. 14.106/95/2008, nr. 3.175/95/2009 şi nr.
4.068/95/2009 ale Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.860 D/2009-
2.864 D/2009, nr. 3.043 D/2009-3.110 D/2009, nr. 3.298 D/ 2009-3.318 D/2009,
nr. 3.355 D/2009-3.363 D/2009, nr. 3.422 D/2009-3.429 D/2009, nr. 3.479 D/2009
şi nr. 3.480 D/ 2009, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării
cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
dispune conexarea dosarelor nr. 2.861 D/ 2009-2.864 D/2009, nr. 3.043
D/2009-3.110 D/2009, nr. 3.298 D/2009-nr. 3.318 D/2009, nr. 3.355 D/2009-3.363
D/2009, nr. 3.422 D/2009-3.429 D/2009, nr. 3.479 D/2009 şi nr. 3.480 D/2009 la
Dosarul nr. 2.860 D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, invocând
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 27 martie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 4.556/87/2008, nr. 2.981/87/2008, nr. 2.995/87/2008, nr.
3.008/87/2008, nr. 3.981/87/2008, nr. 4.048/87/2008, nr. 4.548/87/2008, nr.
3.061/87/2008, nr. 2.289/87/2008, nr. 3.615/87/2008, nr. 3.285/87/2008, nr.
3.353/87/2008, nr. 3.356/87/2008, nr. 3.359/87/2008, nr. 2.977/87/2008, nr.
2.976/87/2008, nr. 2.975/87/2008, nr. 3.545/87/2008, nr. 4.577/87/2008, nr.
4.139/87/2008, nr. 2.990/87/2008, nr. 2.280/87/2008, nr. 2.590/87/2008, nr.
2.566/87/2008, nr. 3.902/87/2008, nr. 2.622/87/2008, nr. 4.353/87/2008, nr.
3.064/87/2008, nr. 3.716/87/2008, nr. 624/87/2008, nr. 4.685/87/2008, nr.
4.934/87/2008, nr. 4.976/87/2008, nr. 804/87/2008, nr. 3.105/87/2008, nr.
2.988/87/2008, nr. 3.935/87/2008, nr. 3.030/87/2008, nr. 2.983/87/2008, nr.
2.978/87/2008, nr. 3.103/87/2008, nr. 2740.1/87/2008, nr. 4.135/87/2008, nr.
3.060/87/2008, nr. 3.746/87/2008, nr. 2.563/87/2008, nr. 2.562/87/2008, nr.
2.626/87/2008, nr. 787/87/2008, nr. 3.100/87/2008, nr. 4.994/87/2008, nr.
4.456/87/2008, nr. 4.648/87/2008, nr. 3.947/87/2008, nr. 3.702/87/2008, nr.
3.566/87/2008, nr. 3.938/87/2008, nr. 3.206/87/2008, nr. 4.554/87/2008, nr.
3.612/87/2008 şi nr. 1.175/87/2008, precum şi prin încheierile din 6 mai 2009,
pronunţate în dosarele nr. 127/87/2009, nr. 4.953/87/2008, nr. 3.625/87/2007,
nr. 3.728/87/2007 şi nr. 4.205/87/2007, Tribunalul Teleorman - Secţia
conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii. Excepţia
a fost ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. şi, respectiv,
Societatea Comercială „PSV Company" - S.A. Bucureşti.
Prin încheierile din 1 aprilie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 16.480/95/2008, nr. 52/95/2009, nr. 2.524/95/2009 şi nr.
2.516/95/2009, încheierile din 6 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr.
560/95/2009, nr. 2.014/95/2009, 2.642/95/2009, nr. 2.013/95/2009, nr.
2.636/95/2009, nr. 2.036/95/2009, nr. 2.652/95/2009, nr. 2.639/95/2009, nr. 2.648/95/2009
şi nr. 2.900/95/2009, încheierile din 8 aprilie 2009, pronunţate în dosarele
nr. 1.932/95/2009, nr. 1.703/95/2009, nr. 11.406/95/2008, nr. 2.969/95/2009,
nr. 11.407/95/2008, nr. 2.406/95/2009, nr. 11.410/95/2008, nr. 2.807/95/2009 şi
nr. 2.952/95/2009, încheierile din 12 mai 2009, pronunţate în dosarele
3.051/95/2009, nr. 3.166/95/2009, nr. 2.989/95/2009, nr. 3.290/95/2009, nr.
3.168/95/2009, nr. 3.176/95/2009, nr. 3.173/95/2009, nr. 2.996/95/2009, nr.
3.177/95/2009, nr. 3.231/95/2009, nr. 3.240/95/2009, nr. 3.237/95/2009, nr.
3.222/95/2009, nr. 3.192/95/2009 şi nr. 3.219/95/2009, încheierile din 13 mai
2009, pronunţate în dosarele nr. 14.125/95/2008, nr. 14.106/95/2008, nr .
3.175/95/2009 şi nr. 4.068/95/2009, Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de
muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Codul muncii, ridicată de Societatea Comercială „Petrom" -
S.A.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, similară în dosarele conexate, se susţine că, în cauză, pentru
stabilirea competenţei teritoriale a instanţei intră în concurs Codul muncii,
care constituie dreptul comun în materie, cu Legea nr. 168/1999 privind
soluţionarea conflictelor de muncă, legea specială. Deoarece ambele
reglementări au forţă juridică egală, fiind legi organice, trebuie stabilit
dacă Legea nr. 168/1999 mai este în vigoare sau nu, având în vedere faptul că
art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii stabileşte că se abrogă
orice alte dispoziţii contrare. Această din urmă normă, ce face obiectul
excepţiei, a constituit temei pentru interpretarea textului ca reprezentând o
abrogare „implicită", or, în lumina actualelor reglementări privind
normele de tehnică legislativă, prin care s-a impus abrogarea expresă directă,
aceasta vădeşte o vădită neinformare legislativă şi necunoaşterea legii. Ca
urmare, abrogarea generică - indirectă ca modalitate de abrogare a unor
dispoziţii legale nu mai poate fi utilizată, deoarece încalcă principiul
efectivităţii juridice. Dispoziţiile Codului muncii nu pot modifica implicit
prevederile legale cuprinse în Legea nr. 168/1999, întrucât aceasta ar
contraveni prevederilor constituţionale.
Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncă,
asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal consideră că excepţia este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile art.
298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 au abrogat implicit art. 72
din Legea nr. 168/1999, aspectele invocate privind aplicarea legii în timp şi
asupra cărora instanţa de judecată are căderea de a se pronunţa.
Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de muncă şi
asigurări sociale consideră că textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate, întrucât
abrogarea reprezintă procedeul tehnico-juridic prin care actele normative fără
termen îşi încetează activitatea prin renunţarea la ele. Abrogarea cunoaşte mai
multe forme, respectiv expresă (directă şi indirectă), când noul act normativ
prevede că vechiul act normativ se abrogă în mod expres, sau tacită, când în
noul act normativ nu se prevede nimic în legătură cu acţiunea vechilor norme
juridice. Instanţa mai observă că atât Legea nr. 168/1999, cât şi Legea nr.
53/2003 sunt legi organice şi prin urmare au forţă juridică egală, astfel că,
prin intrarea în vigoare a Codului muncii (Legea nr. 53/2003), au fost abrogate
implicit dispoziţiile art. 72 din Legea nr. 168/1999 (abrogare parţială),
conform cărora „cererile referitoare la soluţionarea conflictelor de drepturi
se adresează instanţei judecătoreşti competente în a cărei circumscripţie îşi
are sediul unitatea".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat este constituţional. Arată totodată că motivele
invocate privesc, în esenţă, modul de interpretare şi de aplicare a legii, ceea
ce excedează competenţei Curţii Constituţionale stabilite prin lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire
la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii,
dispoziţii care au următorul conţinut: „Pe data intrării în vigoare a
prezentului cod se abrogă: [...] orice alte dispoziţii contrare."
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 1
alin. (4) şi (5) privind separaţia puterilor în stat şi supremaţia Constituţiei
şi a legilor, ale art. 73 alin. (3) lit. p) privind reglementarea, prin lege
organică, a raporturilor de muncă, sindicatelor, patronatelor şi protecţiei
sociale şi ale art. 79 alin. (1) privind rolul Consiliului Legislativ.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile criticate au mai fost supuse controlului de
constituţionalitate în raport cu aceleaşi prevederi ale Legii fundamentale
invocate în prezenta cauză şi faţă de critici identice.
In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 1.005 din 7
iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din
18 august 2009, precum şi deciziile nr. 1.016 şi 1.017 din 7 iulie 2009,
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 14 august
2009, prin care Curtea a respins ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din
Codul muncii, reţinând, în esenţă, că susţinerile autorului acesteia vizează
aspecte de interpretare şi aplicare a legii, respectiv de tehnică legislativă,
care nu intră în competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale, ci a
instanţelor judecătoreşti, a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau a
legiuitorului, după caz.
Pentru aceleaşi considerente, şi în prezenta cauză se
impune menţinerea aceleiaşi soluţii.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom"
- S.A. şi, respectiv, Societatea Comercială „PSV Company" - S.A. Bucureşti
în dosarele nr. 4.556/87/2008, nr. 2.981/87/2008, nr. 2.995/87/2008, nr.
3.008/87/2008, nr. 3.981/87/2008, nr. 4.048/87/2008, nr. 4.548/87/2008, nr.
3.061/87/2008, nr. 2.289/87/2008, nr. 3.615/87/2008, nr. 3.285/87/2008, nr.
3.353/87/2008, nr. 3.356/87/2008, nr. 3.359/87/2008, nr. 2.977/87/2008, nr.
2.976/87/2008, nr. 2.975/87/2008, nr. 3.545/87/2008, nr. 4.577/87/2008, nr.
4.139/87/2008, nr. 2.990/87/2008, nr. 2.280/87/2008, nr. 2.590/87/2008, nr.
2.566/87/2008, nr. 3.902/87/2008, nr. 2.622/87/2008, nr. 4.353/87/2008, nr.
3.064/87/2008, nr. 3.716/87/2008, nr. 624/87/2008, nr. 4.685/87/2008, nr.
4.934/87/2008, nr. 4.976/87/2008, nr. 804/87/2008, nr. 3.105/87/2008, nr. 2.988/87/2008,
nr. 3.935/87/2008, nr. 3.030/87/2008, nr. 2.983/87/2008, nr. 2.978/87/2008, nr.
3.103/87/2008, nr. 2740.1/87/2008, nr. 4.135/87/2008, nr. 3.060/87/2008, nr.
3.746/87/2008, nr. 2.563/87/2008, nr. 2.562/87/2008, nr. 2.626/87/2008, nr.
787/87/2008, nr. 3.100/87/2008, nr. 4.994/87/2008, nr. 4.456/87/2008, nr.
4.648/87/2008, nr. 3.947/87/2008, nr. 3.702/87/2008, nr. 3.566/87/2008, nr.
3.938/87/2008, nr. 3.206/87/2008, nr. 4.554/87/2008, nr. 3.612/87/2008, nr.
1.175/87/2008, nr. 127/87/2009, nr. 4.953/87/2008, nr. 3.625/87/2007, nr.
3.728/87/2007 şi nr. 4.205/87/2007 ale Tribunalului Teleorman - Secţia
conflicte de muncă, asigurări sociale si contencios administrativ fiscal,
precum si în dosarele nr. 16.480/95/2008, nr. 52/95/2009, nr. 2.524/95/2009,
nr. 2.516/95/2009, nr . 560/95/2009, nr. 2.014/95/2009, nr. 2.642/95/2009, nr.
2.013/95/2009, nr. 2.636/95/2009, nr. 2.036/95/2009, nr. 2.652/95/2009, nr.
2.639/95/2009, nr. 2.648/95/2009, nr. 2.900/95/2009, nr. 1.932/95/2009, nr.
1.703/95/2009, nr. 11.406/95/2008, nr. 2.969/95/2009, nr. 11.407/95/2008, nr.
2.406/95/2009, nr. 11.410/95/2008, nr. 2.807/95/2009, nr. 2.952/95/2009, nr.
3.051/95/2009, nr. 3.166/95/2009, nr. 2.989/95/2009, nr. 3.290/95/2009, nr.
3.168/95/2009, nr. 3.176/95/2009, nr. 3.173/95/2009, nr. 2.996/95/2009, nr.
3.177/95/2009, nr. 3.231/95/2009, nr. 3.240/95/2009, nr. 3.237/95/2009, nr.
3.222/95/2009, nr. 3.192/95/2009, nr. 3.219/95/2009, nr. 14.125/95/2008, nr.
14.106/95/2008, nr. 3.175/95/2009 şi nr. 4.068/95/2009 ale Tribunalului Gorj -
Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta