DECIZIE Nr.
1359 din 27 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 859 din 10 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marinela Mincă -
procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi
combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Mitei Munteanu în Dosarul
nr. 1.427/90/2008 al Tribunalului Vâlcea - Secţia penală.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei ridicate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.427/90/2008, Tribunalul Vâlcea - Secţia penală a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 8 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea
evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Mitei Munteanu trimis în judecată
pentru săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 8 alin. (1) din Legea nr.
241/2005.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textul legal criticat este neconstituţional, întrucât
foloseşte noţiunea de „stabilire" a impozitelor, taxelor sau
contribuţiilor de către contribuabil, şi nu de către organul fiscal competent.
Prin urmare, este încălcat accesul liber la o activitate economică a
contribuabilului, pentru că orice declaraţie a acestuia poate fi interpretată
ca o acţiune de stabilire a unor obligaţii care să poată atrage răspunderea sa
penală, chiar dacă stabilirea acelor obligaţii se face de către celălalt
subiect al raportului juridic fiscal. Se mai arată că textul legal criticat nu
ar trebui să se limiteze numai la „obţinerea, fără drept, a unor sume de bani
cu titlu de rambursări sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensări
datorate" acestui buget, ci trebuie să vizeze obţinerea acestor sume de
bani de la bugetul de stat în orice mod, în caz contrar creanţele asupra
statului nu ar mai fi garantate. In final, se arată că prevederea criticată
instituie o prezumţie de dobândire ilicită a averii.
Tribunalul Vâlcea - Secţia penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este
neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea
şi combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005, care au următorul cuprins:
„(1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 3 ani la 10 ani şi interzicerea unor drepturi stabilirea cu
rea-credinţă de către contribuabil a impozitelor, taxelor sau contribuţiilor,
având ca rezultat obţinerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de
rambursări sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensări
datorate bugetului general consolidat."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 44 alin. (1) şi (8)
privind dreptul de proprietate privată şi ale art. 45 privind libertatea
economică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea observă că libertatea economică presupune accesul liber al unei persoane
la o activitate economică, însă o atare libertate nu poate fi absolutizată, în
sensul că şi aceasta cunoaşte limite şi restrângeri. De altfel, textul art. 45
din Constituţie prevede că libertatea economică se exercită în condiţiile
legii. Prin urmare, legiuitorul are îndreptăţirea constituţională de a stabili
limitele în care o persoană îşi poate exercita acest drept constituţional şi,
în acelaşi timp, să prevadă sancţiuni pentru încălcările legii pe care aceasta
le săvârşeşte cu ocazia exercitării acestui drept. In acest sens, art. 8 alin.
(1) din Legea nr. 241/2005 incriminează stabilirea cu rea-credinţă de către
contribuabil a impozitelor, taxelor sau contribuţiilor, având ca rezultat
obţinerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursări sau
restituiri de la bugetul general consolidat ori compensări datorate bugetului
general consolidat. Astfel, este evident că libertatea economică nu este un
drept absolut, încălcarea cadrului legislativ prevăzut putând atrage
sancţionarea penală a făptuitorului.
Referitor la susţinerea autorului excepţiei în sensul
că orice declaraţie a sa poate fi interpretată ca o acţiune de stabilire a unor
obligaţii care poate atrage răspunderea sa penală, în condiţiile în care
stabilirea în concret a acelor obligaţii se face de către celălalt subiect al
raportului juridic fiscal, Curtea constată că neconstituţionalitatea textului
criticat nu poate fi demonstrată printr-o interpretare pro causa a
acestuia. Autorul excepţiei, în mod intenţionat, dă o interpretare subiectivă
şi confuză normei incriminatoare, fără a ţine cont de interpretarea teleologică
şi sistemică a dispoziţiei legale criticate.
Cu privire la pretinsa încălcare a art. 44 alin. (1)
din Constituţie, se reţine că se contestă faptul că rezultatul care determină
incidenţa normei penale este mult prea circumscris numai cu privire la unele
mijloace tehnice prin care au loc retrageri din bugetul public naţional. Or, se
constată că legiuitorul, prin incriminarea realizată, a dorit tocmai prevenirea
şi pedepsirea faptelor care au ca rezultat „obţinerea, fără drept, a unor
sume de bani cu titlu de rambursări sau restituiri de la bugetul general
consolidat ori compensări datorate bugetului general consolidat", în
alte situaţii legiuitorul putând alege aplicarea unei norme cu caracter
contravenţional. Prevenirea şi sancţionarea fenomenului infracţional presupune
incriminarea unor fapte care lezează valori sociale de o anumită importanţă, şi
nu incriminarea penală a tuturor faptelor care au ca rezultat încălcarea legii
indiferent de pericolul lor social.
Referitor la pretinsa instituire a prezumţiei
caracterului ilicit al dobândirii averii, se reţine că această susţinere este
lipsită de orice suport juridic. Textul legal criticat este suficient de precis
şi clar pentru a se observa cu uşurinţă că sancţiunea penală se aplică doar în
condiţiile în care organele competente stabilesc că sumele de bani dobândite de
către contribuabil de la bugetul de stat au fost rezultatul unei acţiuni de
stabilire cu rea-credinţă a impozitelor, taxelor sau contribuţiilor de către
acesta. Deci, contribuabilul nu trebuie să demonstreze dobândirea licită a
averii sale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi
combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Mitei Munteanu în Dosarul
nr. 1.427/90/2008 al Tribunalului Vâlcea - Secţia penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly