Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1345 din 19 octombrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 760 din 15 noiembrie 2010



Augustin Zegrean           - presedinte

Aspazia Cojocaru          -judecator

Acsinte Gaspar              -judecator

Petre Lazaroiu               -judecator

Mircea Stefan Minea     -judecator

Iulia Antoanella Motoc  -judecator

Ion Predescu                 -judecator

Puskas Valentin Zoltan  -judecator

Cristina Toma               - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Catalina Gliga.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Laminate" - S.A. - Sucursala Focsani în Dosarul nr. 3.315/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ fiscal.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.

Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neîntemeiata, invocând în acest sens jurisprudenta în materie a Curtii.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

Prin Incheierea din 24 martie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 3.315/91/2009, Tribunalul Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Laminate" - S.A. - Sucursala Focsani într-o cauza civila având ca obiect o somatie de plata.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca dispozitiile de lege criticate sunt neconstitutionale, întrucât nu permit administrarea unui probatoriu complet, debitorul aflându-se în imposibilitatea de a demonstra caracterul netemeinic al cererii creditorului. Considera ca procedura prevazuta în cuprinsul art. 6 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 duce la o „prejudecare" a cauzei de catre completul de judecata, care se pronunta înainte de a cerceta fondul acesteia.

Tribunalul Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitu­tionalitate invocata este neîntemeiata, întrucât textele de lege criticate prevad o procedura speciala pentru recuperarea creantelor. Creditorul are posibilitatea recuperarii creantei si pe calea dreptului comun, în timp ce debitorul are la îndemâna calea cererii în anulare.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate fi constituie dispozitiile art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 295/2002, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, având urmatorul cuprins:

- Art. 2: „(1) Cererile privind somatia de plata se depun la instanta competenta pentru judecarea fondului cauzei în prima instanta.

(2) La instantele prevazute la alin. (1) cererile se solutioneaza de un singur judecator.

(3) Judecatorul verifica din oficiu competenta instantei, procedând potrivit legii.";

- Art. 3: „(1) Cererea introdusa potrivit art. 2 va cuprinde:

a) numele si domiciliul sau, dupa caz, denumirea si sediul creditorului;

b) numele si domiciliul debitorului persoana fizica, iar în cazul debitorului persoana juridica, denumirea si sediul, precum si, dupa caz, numarul certificatului de înmatriculare în registrul comertului sau în registrul persoanelor juridice, codul fiscal si contul bancar;

c) sumele prevazute la art. 1 alin. (2), temeiul de fapt si de drept al obligatiilor de plata, perioada la care se refera acestea, termenul la care trebuia facuta plata si orice element necesar pentru determinarea datoriei.

(2) La cerere se anexeaza contractul sau orice alt înscris doveditor al sumelor datorate.

(3) Cererea si actele anexate la aceasta se depun în copie în atâtea exemplare câte parti sunt, plus unul pentru instanta";

- Art. 4: „(1) Abrogat.

(2) In toate cazurile, pentru solutionarea cererii, judecatorul dispune citarea partilor, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila referitoare la pricinile urgente, pentru explicatii si lamuriri, precum si pentru a starui în efectuarea platii sumei datorate de debitor ori pentru întelegerea partilor asupra modalitatilor de plata.

(3) La citatia pentru debitor se vor anexa în copie cererea creditorului si actele depuse de acesta în sustinerea cererii.

(4) In citatie se va face mentiunea ca pâna cel mai târziu în ziua fixata pentru înfatisare debitorul poate sa depuna întâmpinare, precum si actele ce pot contribui la solutionarea cererii.";

-Art. 5: „In cazul în care creditorul primeste plata datoriei ori declara ca este multumit cu întelegerea asupra platii, judecatorul va lua act despre aceasta si va proceda la închiderea dosarului, pronuntând o încheiere irevocabila. Incheierea privind întelegerea partilor asupra platii constituie titlu executoriu.";

- Art. 6: „(î) Daca nu a intervenit închiderea dosarului în conditiile art. 5, judecatorul va examina cererea pe baza actelor depuse, precum si a explicatiilor si lamuririlor partilor, ce i-au fost prezentate potrivit art. 4.

(2) Când în urma examinarii prevazute la alin. (1) constata ca pretentiile creditorului sunt justificate, judecatorul emite ordonanta care va contine somatia de plata catre debitor, precum si termenul de plata.

(3) Termenul de plata nu va fi mai mic de 10 zile si nici nu va depasi 30 de zile. Judecatorul va putea stabili alt termen potrivit întelegerii partilor.

(4) Ordonanta se va înmâna partii prezente sau se va comunica fiecarei parti de îndata, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire."

In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii de lege, autorul exceptiei invoca încalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetatenilor, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 24 referitor la dreptul la aparare si art. 124 alin. (2) privind înfaptuirea justitiei. De asemenea, autorul invoca si dispozitiile art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces echitabil si art. 14 referitor la interzicerea discriminarii din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

Curtea constata ca a fost sesizata în numeroase cazuri cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, în ansamblu, ori a principalelor dispozitii ale acesteia, criticile de neconstitutionalitate fiind similare cu cele din cauza de fata. Astfel, prin Decizia nr. 470 din 4 decembrie 2003, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 31 ianuarie 2004, Curtea a statuat, în esenta, ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza o procedura speciala, simplificata si accelerata pentru recuperarea creantelor al caror caracter cert, lichid si exigibil rezulta din înscrisuri, iar acest caracter special al procedurii a determinat limitarea mijloacelor de proba utilizabile la înscrisuri, în prima faza, completate ulterior cu explicatiile si lamuririle date de parti, limitarea fiind deopotriva valabila pentru ambele parti, în conditii identice pentru exercitarea dreptului la aparare.

De asemenea, prin Decizia nr. 72 din 2 februarie 2006, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 23 februarie 2006, Curtea a constatat ca textele de lege criticate contin norme de procedura asupra carora legiuitorul este suveran a legifera, în temeiul art. 126 alin. (2) din Constitutie, evident cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale. Cu acelasi prilej, Curtea a retinut ca, pe de o parte, ordonanta constituie titlu executoriu, împotriva caruia debitorul poate formula contestatie la executare potrivit normelor Codului de procedura civila, iar pe de alta parte, ca ordonanta nu are autoritate de lucru judecat fata de fondul raporturilor juridice dintre parti.

In acelasi timp, prin Decizia nr. 1.388 din 16 decembrie 2008, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 29 decembrie 2008, Curtea a retinut ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 instituie o procedura speciala si accelerata, derogatorie de la normele procedurii civile, pentru a asigura recuperarea într-un timp cât mai scurt a creantelor. Acest caracter special al procedurii a determinat limitarea mijloacelor de proba, utilizabile în prima faza la înscrisuri, completate cu explicatiile si lamuririle date de parti. Potrivit art. 1 alin. (1) din ordonanta, aceasta procedura se aplica doar în cazul „creantelor certe, lichide, exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un înscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui înscris însusit de parti prin semnatura ori în alt mod admis de lege", întrucât ordonanta cu somatia de plata, ce urmeaza a fi emisa de judecator, se va referi doar la obligatii de plata a unor sume de bani rezultate din înscrisuri însusite de parti, fiind justificata cerinta ca dovada acestora sa se faca prin înscrisuri. Celelalte aspecte ale raporturilor juridice dintre parti urmeaza a fi rezolvate conform reglementarilor din dreptul comun. Limitarea este deopotriva valabila pentru ambele parti, ele având conditii identice pentru exercitarea dreptului la aparare.

Prin aceeasi decizie Curtea a retinut ca ordonanta cu somatia de plata, emisa de judecator, în masura în care a ramas irevocabila, are autoritatea lucrului judecat în privinta obligatiilor de plata prevazute la art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001. Art. 111 din ordonanta exclude autoritatea lucrului judecat „cu privire la fondul raporturilor juridice dintre parti", tocmai în scopul de a da posibilitatea partilor ca ulterior sa îsi valorifice, conform normelor din dreptul comun, eventualele pretentii de alta natura, izvorâte din aceleasi raporturi juridice.

Intrucât nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele deciziilor mentionate îsi pastreaza valabilitatea si în prezenta cauza.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Laminate" - S.A. - Sucursala Focsani în Dosarul nr. 3.315/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ fiscal.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 19 octombrie 2010.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Cristina Toma


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1345/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1345 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1345/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu