Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1345 din 19 octombrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 760 din 15 noiembrie 2010



Augustin Zegrean           - presedinte

Aspazia Cojocaru          -judecator

Acsinte Gaspar              -judecator

Petre Lazaroiu               -judecator

Mircea Stefan Minea     -judecator

Iulia Antoanella Motoc  -judecator

Ion Predescu                 -judecator

Puskas Valentin Zoltan  -judecator

Cristina Toma               - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Catalina Gliga.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Laminate" - S.A. - Sucursala Focsani în Dosarul nr. 3.315/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ fiscal.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.

Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neîntemeiata, invocând în acest sens jurisprudenta în materie a Curtii.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

Prin Incheierea din 24 martie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 3.315/91/2009, Tribunalul Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Laminate" - S.A. - Sucursala Focsani într-o cauza civila având ca obiect o somatie de plata.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca dispozitiile de lege criticate sunt neconstitutionale, întrucât nu permit administrarea unui probatoriu complet, debitorul aflându-se în imposibilitatea de a demonstra caracterul netemeinic al cererii creditorului. Considera ca procedura prevazuta în cuprinsul art. 6 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 duce la o „prejudecare" a cauzei de catre completul de judecata, care se pronunta înainte de a cerceta fondul acesteia.

Tribunalul Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitu­tionalitate invocata este neîntemeiata, întrucât textele de lege criticate prevad o procedura speciala pentru recuperarea creantelor. Creditorul are posibilitatea recuperarii creantei si pe calea dreptului comun, în timp ce debitorul are la îndemâna calea cererii în anulare.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate fi constituie dispozitiile art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 295/2002, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, având urmatorul cuprins:

- Art. 2: „(1) Cererile privind somatia de plata se depun la instanta competenta pentru judecarea fondului cauzei în prima instanta.

(2) La instantele prevazute la alin. (1) cererile se solutioneaza de un singur judecator.

(3) Judecatorul verifica din oficiu competenta instantei, procedând potrivit legii.";

- Art. 3: „(1) Cererea introdusa potrivit art. 2 va cuprinde:

a) numele si domiciliul sau, dupa caz, denumirea si sediul creditorului;

b) numele si domiciliul debitorului persoana fizica, iar în cazul debitorului persoana juridica, denumirea si sediul, precum si, dupa caz, numarul certificatului de înmatriculare în registrul comertului sau în registrul persoanelor juridice, codul fiscal si contul bancar;

c) sumele prevazute la art. 1 alin. (2), temeiul de fapt si de drept al obligatiilor de plata, perioada la care se refera acestea, termenul la care trebuia facuta plata si orice element necesar pentru determinarea datoriei.

(2) La cerere se anexeaza contractul sau orice alt înscris doveditor al sumelor datorate.

(3) Cererea si actele anexate la aceasta se depun în copie în atâtea exemplare câte parti sunt, plus unul pentru instanta";

- Art. 4: „(1) Abrogat.

(2) In toate cazurile, pentru solutionarea cererii, judecatorul dispune citarea partilor, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila referitoare la pricinile urgente, pentru explicatii si lamuriri, precum si pentru a starui în efectuarea platii sumei datorate de debitor ori pentru întelegerea partilor asupra modalitatilor de plata.

(3) La citatia pentru debitor se vor anexa în copie cererea creditorului si actele depuse de acesta în sustinerea cererii.

(4) In citatie se va face mentiunea ca pâna cel mai târziu în ziua fixata pentru înfatisare debitorul poate sa depuna întâmpinare, precum si actele ce pot contribui la solutionarea cererii.";

-Art. 5: „In cazul în care creditorul primeste plata datoriei ori declara ca este multumit cu întelegerea asupra platii, judecatorul va lua act despre aceasta si va proceda la închiderea dosarului, pronuntând o încheiere irevocabila. Incheierea privind întelegerea partilor asupra platii constituie titlu executoriu.";

- Art. 6: „(î) Daca nu a intervenit închiderea dosarului în conditiile art. 5, judecatorul va examina cererea pe baza actelor depuse, precum si a explicatiilor si lamuririlor partilor, ce i-au fost prezentate potrivit art. 4.

(2) Când în urma examinarii prevazute la alin. (1) constata ca pretentiile creditorului sunt justificate, judecatorul emite ordonanta care va contine somatia de plata catre debitor, precum si termenul de plata.

(3) Termenul de plata nu va fi mai mic de 10 zile si nici nu va depasi 30 de zile. Judecatorul va putea stabili alt termen potrivit întelegerii partilor.

(4) Ordonanta se va înmâna partii prezente sau se va comunica fiecarei parti de îndata, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire."

In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii de lege, autorul exceptiei invoca încalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetatenilor, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 24 referitor la dreptul la aparare si art. 124 alin. (2) privind înfaptuirea justitiei. De asemenea, autorul invoca si dispozitiile art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces echitabil si art. 14 referitor la interzicerea discriminarii din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

Curtea constata ca a fost sesizata în numeroase cazuri cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, în ansamblu, ori a principalelor dispozitii ale acesteia, criticile de neconstitutionalitate fiind similare cu cele din cauza de fata. Astfel, prin Decizia nr. 470 din 4 decembrie 2003, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 31 ianuarie 2004, Curtea a statuat, în esenta, ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza o procedura speciala, simplificata si accelerata pentru recuperarea creantelor al caror caracter cert, lichid si exigibil rezulta din înscrisuri, iar acest caracter special al procedurii a determinat limitarea mijloacelor de proba utilizabile la înscrisuri, în prima faza, completate ulterior cu explicatiile si lamuririle date de parti, limitarea fiind deopotriva valabila pentru ambele parti, în conditii identice pentru exercitarea dreptului la aparare.

De asemenea, prin Decizia nr. 72 din 2 februarie 2006, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 23 februarie 2006, Curtea a constatat ca textele de lege criticate contin norme de procedura asupra carora legiuitorul este suveran a legifera, în temeiul art. 126 alin. (2) din Constitutie, evident cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale. Cu acelasi prilej, Curtea a retinut ca, pe de o parte, ordonanta constituie titlu executoriu, împotriva caruia debitorul poate formula contestatie la executare potrivit normelor Codului de procedura civila, iar pe de alta parte, ca ordonanta nu are autoritate de lucru judecat fata de fondul raporturilor juridice dintre parti.

In acelasi timp, prin Decizia nr. 1.388 din 16 decembrie 2008, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 29 decembrie 2008, Curtea a retinut ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 instituie o procedura speciala si accelerata, derogatorie de la normele procedurii civile, pentru a asigura recuperarea într-un timp cât mai scurt a creantelor. Acest caracter special al procedurii a determinat limitarea mijloacelor de proba, utilizabile în prima faza la înscrisuri, completate cu explicatiile si lamuririle date de parti. Potrivit art. 1 alin. (1) din ordonanta, aceasta procedura se aplica doar în cazul „creantelor certe, lichide, exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un înscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui înscris însusit de parti prin semnatura ori în alt mod admis de lege", întrucât ordonanta cu somatia de plata, ce urmeaza a fi emisa de judecator, se va referi doar la obligatii de plata a unor sume de bani rezultate din înscrisuri însusite de parti, fiind justificata cerinta ca dovada acestora sa se faca prin înscrisuri. Celelalte aspecte ale raporturilor juridice dintre parti urmeaza a fi rezolvate conform reglementarilor din dreptul comun. Limitarea este deopotriva valabila pentru ambele parti, ele având conditii identice pentru exercitarea dreptului la aparare.

Prin aceeasi decizie Curtea a retinut ca ordonanta cu somatia de plata, emisa de judecator, în masura în care a ramas irevocabila, are autoritatea lucrului judecat în privinta obligatiilor de plata prevazute la art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001. Art. 111 din ordonanta exclude autoritatea lucrului judecat „cu privire la fondul raporturilor juridice dintre parti", tocmai în scopul de a da posibilitatea partilor ca ulterior sa îsi valorifice, conform normelor din dreptul comun, eventualele pretentii de alta natura, izvorâte din aceleasi raporturi juridice.

Intrucât nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele deciziilor mentionate îsi pastreaza valabilitatea si în prezenta cauza.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2-6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Laminate" - S.A. - Sucursala Focsani în Dosarul nr. 3.315/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ fiscal.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 19 octombrie 2010.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Cristina Toma


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1345/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1345 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1345/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu