DECIZIE Nr. 134 din 31 octombrie 1996*)
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 3 octombrie 1997

*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 94 din 30 aprilie 1997,
din Monitorul Oficial, Partea I, nr. 264 din 3 octombrie 1997.
Lucian Stangu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Georgeta Panoviciu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 iulie 1996 a Judecatoriei Targu Mures, pronuntata in
Dosarul nr. 120/1995, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor Decretului nr. 176/1948 pentru trecerea in proprietatea statului
a bunurilor bisericilor congregatiilor, comunitatilor sau particularilor, ce au
servit pentru functionarea si intretinerea institutiilor de invatamant general,
tehnic sau profesional.
Exceptia a fost invocata de reclamanta Parohia Romano-Catolica I Targu
Mures, intr-un litigiu avand ca obiect recunoasterea dreptului de proprietate
asupra unui imobil trecut in proprietatea statului prin decretul sus-mentionat.
Prin exceptia invocata, se considera ca prevederile Decretului nr. 176/1948 de
trecere in proprietatea statului a imobilului sunt neconstitutionale, fiind
contrare regimului juridic al dreptului de proprietate garantat de Constitutie.
Exprimandu-si opinia, in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, instanta apreciaza ca prevederile Decretului nr. 176/1948
"nu sunt neconstitutionale si ca reclamanta, Parohia Romano-Catolica I
Targu Mures, poate sa-si valorifice, pe alta cale, pretentiile invocate,
potrivit noilor dispozitii legale aparute in materia revendicarii imobilelor
nationalizate, expropriate sau trecute in alt mod in proprietatea Statului
Roman".
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, prevederile Decretului nr. 176/1948, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Problema de drept, a carei solutionare formeaza obiectul acestei exceptii,
a mai fost supusa jurisdictiei Curtii Constitutionale.
Astfel, prin Decizia nr. 3 din 2 februarie 1993, definitiva, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 17 mai 1993, Curtea
Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Decretului nr. 92/1950 privind nationalizarea unor imobile.
Aceeasi solutie a fost pronuntata de Curtea Constitutionala si prin Decizia
nr. 134 din 6 decembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 34 din 15 februarie 1995, precum si prin Decizia nr. 48 din 30
aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 202 din
29 august 1996, cu privire la neconstitutionalitatea dispozitiilor Decretului
nr. 134/1949 pentru nationalizarea unor unitati sanitare.
Motivele care au fundamentat, in drept, solutia de respingere a exceptiilor
de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului nr. 92/1950 si a
prevederilor Decretului nr. 134/1949 subzista si in cauza de fata, cu privire
la prevederile Decretului nr. 176/1948. Aceste motive sunt, in esenta,
urmatoarele:
In conformitate cu regimul constitutional al dreptului de proprietate
privata, instituit prin Constitutia din anul 1991, nationalizarea - asa cum s-a
statuat prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 4/1992 - este o masura
neconstitutionala, singura posibilitate de trecere silita in proprietate
publica a unor bunuri proprietate privata fiind exproprierea, in conditiile
art. 41 alin. (3) si (5) din Constitutie, precum si confiscarea, in conditiile
alin. (8) al aceluiasi articol.
Suprematia dispozitiilor constitutionale referitoare la regimul juridic al
proprietatii private, ca, de altfel, suprematia legii fundamentale, prevazuta
la art. 51 din Constitutie, se aplica insa exclusiv fata de legile si alte
reglementari adoptate sub imperiul Constitutiei actuale. Pe baza acestui
criteriu nu se poate constata, de aceea, violarea de catre o lege anterioara
Constitutiei din anul 1991 a unor reguli instituite de aceasta, intrucat ele nu
existau la data cand acea lege a fost adoptata. Aplicarea criteriului ierarhic
al suprematiei Constitutiei fata de o lege anterioara ar insemna sa confere
regimului constitutional actual un efect retroactiv, cu incalcarea principiului
neretroactivitatii legii, prevazut la art. 15 alin. (2) din Constitutie. De
aceea, in considerarea suprematiei Constitutiei, o lege poate fi apreciata
numai in functie de regimul constitutional sub imperiul caruia a fost adoptata.
Legea, in inteles de act juridic, este supusa regulii tempus regit actum, adica
regimului constitutional din momentul in care a fost adoptata, inclusiv in ceea
ce priveste posibilitatea controlului constitutionalitatii sale.
Potrivit art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, neconstitutionalitatea
unei legi preconstitutionale, avand ca efect abrogarea acesteia in temeiul art.
150 din Constitutie, se poate constata doar cu referire la raporturile juridice
stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991. Aceasta regula
face inaplicabile dispozitiile art. 150 din Constitutie in cazul imobilelor
nationalizate prin Decretul nr. 176/1948, deoarece, in ceea ce priveste aceste
imobile, dreptul subiectiv de proprietate al statului s-a constituit anterior
Constitutiei. Exercitarea dreptului de proprietate al statului, astfel
constituit, este supusa prevederilor constitutionale actuale, ca urmare a
aplicarii imediate a noii legi asupra regimului juridic al acestui drept, dar
nu si in ceea ce priveste constituirea dreptului de proprietate al statului,
care este supusa regimului constitutional de la data la care dreptul respectiv
a fost stabilit.
Intrucat nu exista elemente noi care sa infirme practica jurisdictionala a
Curtii in acest domeniu, exceptia de neconstitutionalitate invocata urmeaza a
fi respinsa ca vadit nefondata.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2)
si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Decretului nr. 176/1948, invocata de Parohia Romano-Catolica I
Targu Mures in Dosarul nr. 120/1995 al Judecatoriei Targu Mures.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 31 octombrie 1996.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat-asistent,
Georgeta Panoviciu