DECIZIE Nr.
1338 din 22 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a) si b), art. 3 lit. b),
art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12, art. 13 si
art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 909 din 24 decembrie 2009
Nicolae Cochinescu - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Fabian Niculae - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8,
art. 11 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Traian Ghiuruţan în Dosarul nr. 8.659/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă, pentru C.N.S.A.S.,
consilierul juridic Mihaela Jugaru, cu delegaţie depusă la dosar, lipsind
autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele Curţii dispune a se face apelul şi în
Dosarul nr. 2.173D/2009 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8, art. 11 şi art. 24 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Neculai Pădurarii în Dosarul
nr. 41.370/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios
administrativ şi fiscal. De asemenea, Preşedintele mai dispune a se face apelul
şi în Dosarul nr. 2.174D/2009 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5,
art. 6, art. 7,'art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi art. 13 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Ciprian Nica în Dosarul nr.
8.247/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios
administrativ şi fiscal, precum şi în Dosarul nr. 2.175D/2009, având ca obiect
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, art. 2 lit. a), art.
7, art. 8, art. 11 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securităţii, excepţie
ridicată de Oniţiu Oprişor în Dosarul nr. 37.538/3/2008' al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal, se prezintă, pentru C.N.S.A.S.,
consilierul juridic Mihaela Jugaru, cu delegaţii depuse la dosare, iar pentru
partea Ciprian Nica, avocatul Adrian Rădulescu, cu delegaţie depusă la dosar,
lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Având în vedere obiectul similar al excepţiilor,
Preşedintele pune în discuţia părţilor prezente şi a reprezentantului
Ministerului Public cererea de conexare a dosarelor nr. 2.173D/2009, nr. 2.174D
şi nr. 2.175D/2009 la Dosarul nr. 2.172D/2009, care este primul înregistrat.
Atât reprezentanţii părţilor prezente, cât şi reprezentantul Ministerului
Public sunt de acord cu cererea de conexare. Deliberând, Curtea decide
conexarea dosarelor nr. 2.172D/2009, nr. 2.173D/2009, nr. 2.174Dşi nr.
2.175D/2009.
Cauza este în stare de judecată.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea
Oniţiu Oprişor a depus la dosar concluzii scrise, solicitând admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate invocate.
Având cuvântul pe fond, reprezentantul părţii Ciprian
Nica solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate aşa cum a fost
formulată, întrucât dispoziţiile legale criticate aduc atingere demnităţii şi
vieţii intime, familiale şi private ale unei persoane.
Reprezentantul C.N.S.A.S. solicită respingerea
excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 14 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 8.659/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2, art. 2 lit. a) art. 7, art. 8,
art. 11 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată
de Traian Ghiuruţan, într-o cauză având ca obiect o acţiune în constatare. Prin
Incheierea din 5 mai 2009, pronunţată'în Dosarul nr. 41.370/3/2008, Curtea
de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8, art. 11 şi art. 24 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Neculai Păduraru, într-o
cauză având ca obiect o acţiune în constatare. Prin Incheierea din 5 mai 2009
pronunţată în Dosarul n r. 8.247/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b),
art. 3 alin (1) lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art.
11, art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie
ridicată de Ciprian Nica, într-o cauză având ca obiect o acţiune în constatare.
Prin Incheierea din 5 mai 2009 pronunţată în Dosarul nr. 37.538/3/2008, Curtea
de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8, art. 11 şi art. 24 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Oniţiu Oprişor, într-o
cauză având ca obiect o acţiune în constatare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele legale criticate sunt contrare prevederilor
constituţionale, prin lipsa lor de previzibilitate şi prin consecinţele
juridice grave pe care le produc în sarcina persoanelor declarate ca fiind
colaboratori ai Securităţii, fără să se ia în considerare circumstanţele
concrete în care acestea au fost silite să comită acte de colaborare.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 2, art. 2 lit. a), art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin.
(1) lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12
şi art. 13 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, concluziile scrise depuse de părţi, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2, art. 2 lit. a), art. 2 alin. (1) lit. b), art.
3 alin. (1) lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11,
art. 12 şi art. 13 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare. Curtea constată că, în realitate,
obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2
lit. a) şi b) cu privire la noţiunile de lucrător şi colaborator al
Securităţii, art. 3 lit. b) cu privire la dreptul unor persoane şi instituţii
de a fi informate în legătură cu existenţa sau inexistenţa calităţii de
lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia al persoanelor având calitatea
de deputat sau senator în Parlamentul României sau de membru în Parlamentul
European, art. 5 cu privire la persoanele care trebuie să facă o declaraţie
privind apartenenţa lor la structurile Securităţii si art. 6, art. 7, art. 8,
art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi art. 13 şi art. 24 cu privire la
structurile abilitate din cadrul C.N.S.A.S. să efectueze actiunile de
verificare, atribuţiile C.N.S.A.S., căile de atac împotriva adeverinţelor
eliberate în urma notelor de constatare şi condiţiile în care se poate exercita
acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator
al acesteia din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul
la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii.
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate consideră că
dispoziţiile legale atacate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 1
alin. (3), ale art. 15 privind universalitatea drepturilor, ale art. 16 privind
egalitatea în faţa legii, ale art. 21 privind liberul acces la justiţie, ale
art. 22 alin. (1) şi (2) privind dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi
psihică, ale art. 26 privind viaţa intimă, familială şi privată, ale art. 23
privind libertatea individuală, ale art. 24 privind dreptul la apărare, ale
art. 30 privind libertatea de exprimare, ale art. 31 alin. (2) privind dreptul
la informaţie, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau
al unor libertăţi, ale art. 54 privind fidelitatea faţă de ţară, ale art. 55
privind apărarea ţării, ale art. 57 privind exercitarea drepturilor şi a
libertăţilor şi ale art. 126 privind instanţele judecătoreşti. De asemenea, se
mai arată că sunt încălcate dispoziţiile art. 6 şi art. 8 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a mai pronunţat asupra dispoziţiilor legale atacate, constatând
că sunt constituţionale. Astfel, în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 2 lit.
a) şi b), ale art. 7-10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, Curtea s-a
pronunţat prin Decizia nr. 980 din 25 iunie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 572 din 17 august 2009. In ceea ce priveşte
dispoziţiile art. 3 şi 5 din ordonanţa de urgenţă, Curtea s-a pronunţat prin
Decizia nr. 919 din 23 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 690 din 14 octombrie 2009. Referitor la dispoziţiile art. 6 din
ordonanţa de urgenţă, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 1.194 din 24
septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749
din 4 noiembrie 2009. Cu privire la art. 11 din ordonanţa de urgenţă, Curtea
s-a pronunţat prin Decizia nr. 267 din 24 februarie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009.
Considerentele acestor decizii îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă,
inclusiv în privinţa dispoziţiilor art. 12, art. 13 şi art. 24 din ordonanţa de
urgenţă. De altfel, Curtea s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii
dispoziţiilor ordonanţei de urgenţă în ansamblul său, constatând că sunt
constituţionale, prin Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi b), art. 3 lit. b),
art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi art. 13 şi
art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Traian
Ghiuruţan în Dosarul nr. 8.659/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a de contencios administrativ şi fiscal, de Neculai Păduraru în Dosarul
nr. 41.370/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios
administrativ şi fiscal, de Ciprian Nica în Dosarul nr. 8.247/2/2008 al Curţii
de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal şi de
Oniţiu Oprişor în Dosarul nr. 37.538/3/2008 al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 octombrie
2009.
PREŞEDINTE,
NICOLAE COCHINESCU
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae