DECIZIE Nr. 13 din 22 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 155 din 4 martie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Elpis Com" - S.R.L. in Dosarul nr. 911/2000 al
Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti, avand ca obiect contestarea unei amenzi.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997
privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte a devenit inadmisibila
in urma abrogarii acestei ordonante prin art. 57 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000 si, in consecinta, solicita respingerea acesteia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 911/2000,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 74/1999
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Elpis Com" - S.R.L. in dosarul acelei
instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza
ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 sunt contrare Constitutiei,
deoarece:
a) inlatura retroactiv unele inlesniri acordate agentilor economici prin
Legea nr. 148/1999, care le dadea dreptul de a utiliza, pana la data de 31
decembrie 1999, facturi fiscale folosite pentru comercializarea celorlalte
marfuri, la bauturile alcoolice;
b) nu prevede sanctiuni "ca urmare a inlaturarii facilitatilor acordate
de organul legislativ";
c) restrange dreptul la libera practica al agentilor economici care
comercializeaza bauturi alcoolice, contravenind astfel dispozitiilor Conventiei
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Considera ca
o restrangere a dreptului de libera practica faptul ca Regia Autonoma
"Imprimeria Nationala" nu a putut satisface toate cererile de
formulare tipizate pe care le-au solicitat comerciantii de bauturi alcoolice in
cele 6 luni avute la dispozitie pana la expirarea perioadei afectate acestui
scop;
d) "reprezinta un atentat flagrant asupra dreptului de proprietate,
prin obligarea agentilor economici sa plateasca, inca o data, contravaloarea
marfii achitate la furnizori, precum si taxele si impozitele virate la bugetul
de stat".
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 incalca principiul
neretroactivitatii legii consfintit prin art. 15 alin. (2) din Constitutie,
deoarece permisiunea acordata agentilor economici sa isi desfasoare activitatea
fara a folosi documente speciale la comercializarea bauturilor alcoolice,
"fiind un drept castigat, efectele exercitarii lui trebuie recunoscute si
sub imperiul legii noi". Criticile formulate la lit. b) nu incalca nici un
principiu constitutional, deoarece prin formularea: "orice incalcare a
prezentei legi se sanctioneaza in conditiile legii" s-a prevazut
sanctionarea contraventiilor la normele criticate pentru neconstitutionalitate.
Se mai arata ca prevederile criticate incalca dispozitiile art. 41 alin. (7)
din Constitutie, intrucat "creeaza posibilitatea confiscarii unor sume de
bani dobandite licit". Referitor la incalcarea Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale instanta arata ca, pe de o
parte, aceasta conventie nu ocroteste dreptul la libera practica al agentilor
economici, iar pe de alta parte, nu "se impune constatarea
neconstitutionalitatii ... conform Legii nr. 47/1992, ci aplicarea art. 20 alin.
(2) din Constitutie", potrivit caruia, daca exista neconcordanta intre
pactele si tratatele internationale privitoare la drepturile fundamentale ale
omului, la care Romania este parte, si dreptul intern, au prioritate
reglementarile internationale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor arata ca Ordonanta Guvernului nr. 74/1999
a fost emisa "in limitele legii speciale de abilitare si in conditiile
prevazute de aceasta". Prevederile criticate nu incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 41 referitoare la proprietatea privata, comerciantii
avand posibilitatea sa isi desfasoare activitatea in aceleasi conditii
stabilite prin lege, cadru legal care asigura si libertatea comertului si
protectia concurentei loiale prevazute la art. 134 alin. (2) din Legea
fundamentala. Se solicita respingerea exceptiei.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este inadmisibila
si, in acest sens, se impune respingerea acesteia, intrucat prevederile legale
criticate au fost abrogate prin art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor
impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
417 din 30 august 1999.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 si implicit si cele
ale Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 au fost abrogate expres prin art. 57 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, text care prevede: "(2)
Cu aceeasi data se abroga prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997,
aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, cu modificarile si
completarile ulterioare."
Pe cale de consecinta, Curtea constata ca la data de 30 noiembrie 2000,
cand instanta a pronuntat incheierea de sesizare, dispozitiile criticate nu mai
erau in vigoare. Potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, "(1) Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
constitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege
sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei",
iar pe acest temei legal exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa, ca fiind inadmisibila.
Curtea observa ca, in raport cu cele de mai sus, instanta de sesizare era
obligata ca, printr-o incheiere motivata, sa respinga ea insasi exceptia de
neconstitutionalitate, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Elpis Com" - S.R.L. in Dosarul nr. 911/2000 al Judecatoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu