DECIZIE Nr.
1274 din 12 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind
registrul comertului, ale art. 46 din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale si ale art. 3 din Normele metodologice nr. P/608/773 din 15 aprilie
1998 si 21 aprilie 1998 privind modul de tinere a registrelor comertului si de
efectuare a inregistrarilor, emise de Camera de Comert si Industrie a Romaniei
si de Ministerul Justitiei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 33 din 13 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul
comertului si ale art. 46 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
exceptie ridicata de Mihai Dumitrica în Dosarul nr. 31.552/2009 al
judecatorului delegat la Oficiul Registrului Comertului de pe lânga Tribunalul
Arges si care formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 756D/2010.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si în Dosarul nr.
757D/2010, având ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata
de Mihai Dumitrica în Dosarul nr. 31.560/2009 al Judecatorului delegat la
Oficiul Registrului Comertului de pe lânga Tribunalul Arges.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si în Dosarul nr.
758D/2010, având ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului si ale art. 3 din
Normele metodologice nr. P/608/773 din 15 aprilie 1998 si 21 aprilie 1998
privind modul de tinere a registrelor comertului si de efectuare a
înregistrarilor, emise de Camera de Comert si Industrie a României si de
Ministerul Justitiei, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Financiar Urban"
- S.R.L. din Pitesti în Dosarul nr. 43.357/2009 al judecatorului delegat la
Oficiul Registrului Comertului de pe lânga Tribunalul Arges.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca nu se opune
conexarii cauzelor.
Curtea, având în vedere identitatea partiala de obiect
a cauzelor, în temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, raportate la art.
164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 757D/2010 si
nr. 758D/2010 la Dosarul nr. 756D/2010, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii
acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate a Normelor
metodologice nr. P/608/773 si ca neîntemeiata a exceptiei de
neconstitutionalitate a celorlalte dispozitii de lege criticate, invocând în
acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarelor, constata
urmatoarele:
Prin încheierile din 17 iunie 2009, pronuntate în
dosarele nr. 31.552/2009 si nr. 31.560/2009, judecatorul delegat la Oficiul
Registrului Comertului de pe lânga Tribunalul Arges a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului si ale art. 46 din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, exceptie ridicata de Mihai
Dumitrica în cauze având ca obiect solutionarea unor cereri de înregistrare de
mentiuni în registrul comertului.
Prin Incheierea din 31 iulie 2009, pronuntata în
Dosarul nr. 43.357/2009, judecatorul delegat la Oficiul Registrului
Comertului de pe lânga Tribunalul Arges a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990
privind registrul comertului si ale art. 3 din Normele metodologice P/608/773
din 15 aprilie 1998 si 21 aprilie 1998 privind modul de tinere a registrelor
comertului si de efectuare a înregistrarilor, emise de Camera de Comert si
Industrie a României si de Ministerul Justitiei, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala „Financiar Urban" - S.R.L. din Pitesti într-o cauza
având ca obiect solutionarea unei cereri de înregistrare de mentiuni în
registrul comertului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca dispozitiile art. 6 din Legea nr.
26/1990, raportate la cele ale art. 46 din Legea nr. 31/1990, încalca accesul
liber la justitie si dreptul la aparare, deoarece prevad ca nu se citeaza actionarii,
administratorii sau ceilalti reprezentanti legali ai societatii comerciale în
cauzele prin care se solutioneaza cererile depuse de terti pentru înregistrarea
unor mentiuni în registrul comertului. Totodata, considera ca se creeaza
inechitati în administrarea actului de justitie, deoarece actuala formulare a
art. 46 din Legea nr. 31/1990 lasa la latitudinea judecatorului delegat de a
hotarî daca o cerere de interventie prin care se solicita apararea unor
interese legitime este sau nu admisibila în respectiva cauza.
Judecatorul delegat la Oficiul Registrului
Comertului de pe lânga Tribunalul Arges apreciaza,
în Dosarele nr. 756D/2010 si nr. 757D/2010, ca exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiata, iar în dosarul nr. 758D/2010, acesta
nu si-a exprimat opinia.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul
comertului, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din
4 februarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 46 din
Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, si ale art. 3
din Normele metodologice ale Camerei de Comert si Industrie a României si
Ministerului Justitiei nr. P/608/773/1998 privind modul de tinere a registrelor
comertului si de efectuare a înregistrarilor, publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 176 din 11 mai 1998.
Dispozitiile art. 6 din Legea nr. 26/1990 au urmatorul
cuprins: „(1) Inregistrarile în registrul comertului se fac pe baza unei
încheieri a judecatorului delegat sau, dupa caz, a unei hotarâri judecatoresti
irevocabile, în afara de cazurile în care legea prevede altfel.
(11) Judecatorul-delegat întâi sesizat
spre a dispune înregistrarea în registrul comertului a mentiunilor privind
fuziunea, divizarea sau schimbarea sediului social al unei persoane juridice în
alt judet se va pronunta, prin aceeasi încheiere, si asupra înmatricularii
persoanelor juridice astfel înfiintate, radierii celor care îsi înceteaza
existenta ori înregistrarii în registrul comertului a modificarii actelor
constitutive ale persoanelor juridice care dobândesc o parte din patrimoniul
persoanei juridice divizate, dupa caz, precum si asupra înmatricularii si
radierii persoanelor juridice care îsi schimba sediul social în alt judet.
(2) Incheierile judecatorului delegat privitoare la
înmatriculare sau la orice alte înregistrari în registrul comertului sunt
executorii de drept si sunt supuse numai recursului.
(3) Termenul de recurs este de 15 zile si curge de
la data pronuntarii încheierii pentru parti si de la data publicarii încheierii
sau a actului modificator al actului constitutiv în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, pentru orice alte persoane interesate.
(4) Recursul se depune si se mentioneaza în
registrul comertului unde s-a facut înregistrarea. In termen de 3 zile de la
data depunerii, oficiul registrului comertului înainteaza recursul curtii de
apel în a carei raza teritoriala se afla domiciliul sau sediul comerciantului,
iar în cazul sucursalelor înfiintate în alt judet, la curtea de apel în a carei
raza teritoriala se afla sediul sucursalei.
(5) Motivele recursului se pot depune la instanta,
cu cel putin doua zile înaintea termenului de judecata.
(6) In cazul admiterii recursului, decizia instantei
de recurs va fi mentionata în registrul comertului."
Dispozitiile art. 46 din Legea nr. 31/1990 au urmatorul
cuprins:
„(1) Când actul constitutiv nu cuprinde mentiunile
prevazute de lege ori cuprinde clauze prin care se încalca o dispozitie
imperativa a legii sau când nu s-a îndeplinit o cerinta legala pentru
constituirea societatii, judecatorul-delegat, din oficiu sau la cererea
oricaror persoane care formuleaza o cerere de interventie, va respinge, prin
încheiere, motivat, cererea de înmatriculare, în afara de cazul în care
asociatii înlatura asemenea neregularitati. Judecatorul-delegat va lua act în
încheiere de regularizarile efectuate.
(2) In cazul în care au fost formulate cereri de
interventie, judecatorul va cita intervenientii si se va pronunta asupra
cererilor acestora în conditiile art. 49 si urmatoarele din Codul de procedura
civila, nefiind aplicabile dispozitiile art. 335 din Codul de procedura
civila."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca
prevederile de lege criticate încalca dispozitiile constitutionale ale art. 16
privind egalitatea cetatenilor în fata legii si a autoritatilor publice, art.
21 privind accesul liber la justitie, art. 44 privind dreptul de proprietate
privata, art. 45 privind libertatea economica, art. 124 privind înfaptuirea
justitiei si art. 135 privind economia.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata urmatoarele:
I. Cu privire la dispozitiile art. 3 din Normele
metodologice nr. P/608/773/1998, Curtea retine ca, potrivit art. 146 lit. d)
teza întâi din Constitutie, instanta de contencios constitutional „hotaraste
asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele,
ridicate în fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial". De
asemenea, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutionala „decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor
judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în
vigoare". Astfel fiind, normele metodologice nu pot constitui obiect
al controlului de constitutionalitate si, în consecinta, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Normele metodologice nr.
P/608/773/1998 privind modul de tinere a registrelor comertului si de efectuare
a înregistrarilor este inadmisibila.
II. Referitor la dispozitiile art. 46 din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, Curtea constata ca autorii exceptiei de
neconstitutionalitate solicita, în realitate, modificarea si completarea
prevederilor de lege, ceea ce excedeaza competentei Curtii Constitutionale,
întrucât, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie
2004, „Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii
actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa
prevederile supuse controlului".
III. Sub aspectul admisibilitatii exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990, Curtea
observa ca art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2009 pentru
instituirea unor masuri privind activitatea de înregistrare în registrul
comertului (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din
30 decembrie 2009), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 84/2010
(publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 17 mai
2010), astfel cum a fost modificat prin articolul unic din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 85/2010 (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 654 din 22 septembrie 2010) prevede urmatoarele: „Prin derogare de la
prevederile Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si de la prevederile celorlalte acte normative incidente,
competenta de solutionare a cererilor de înregistrare în registrul comertului
si, dupa caz, a altor cereri aflate în competenta de solutionare a
judecatorului delegat apartine, pâna la reglementarea activitatii de
înregistrare în registrul comertului efectuata de registratori comerciali,
directorului oficiului registrului comertului de pe lânga tribunal si/sau
persoanei ori persoanelor desemnate de catre directorul general al Oficiului
National al Registrului Comertului."
In consecinta, asa cum a retinut Curtea Constitutionala
si prin Decizia nr. 861/2010, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 582 din 17 august 2010, „în momentul de fata, atributiile
judecatorului delegat au fost preluate de directorul oficiului registrului
comertului, fara ca institutia judecatorului delegat sa fi fost, expres sau
implicit, desfiintata. Din textul legal mentionat se întelege ca numai pe o
perioada determinata competentele judecatorului delegat au fost preluate de
catre directorul oficiului registrului comertului, urmând ca, în viitor,
potrivit art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2009,
activitatea de înregistrare în registrul comertului sa fie efectuata de
registratorii comerciali. Insa, pâna în momentul de fata, nu a fost adoptata o
atare reglementare legala; implicit, se retine ca aplicarea prevederilor legale
referitoare la competentele judecatorul delegat a fost practic
suspendata."
Având în vedere aspectele expuse mai sus, Curtea
constata ca dispozitiile art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul
comertului suntîn vigoare, fiind doar suspendata aplicarea lor în ceea ce
priveste competentele judecatorului delegat.
IV. In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate
a prevederilor art. 6 din Legea nr. 26/1990, prin numeroase decizii, Curtea a
retinut ca, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, este atributul
exclusiv al legiuitorului sa reglementeze procedura de judecata, atâta vreme
cât îsi subordoneaza acest demers regulilor si principiilor constitutionale,
iar prevederile de lege criticate sunt norme procedurale care reglementeaza
aspecte referitoare la functionarea societatilor comerciale în conditii de
legalitate, fara sa contina dispozitii de natura sa îngradeasca dreptul de
liber acces la justitie ori dreptul de a beneficia de un proces echitabil (de
exemplu, prin Decizia nr. 1.339 din 22 octombrie 2009, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 871 din 14 decembrie 2009).
Intrucât criticile de neconstitutionalitate privesc, în
esenta, aceleasi aspecte si având în vedere ca nu au intervenit elemente noi,
de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale,
solutiile si considerentele deciziilor mentionate îsi mentin valabilitatea si
în cauza de fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 3 din Normele metodologice ale Camerei de Comert si
Industrie a României si Ministerului Justitiei nr. P/608/773/1998 privind modul
de tinere a registrelor comertului si de efectuare a înregistrarilor si ale
art. 46 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala „Financiar Urban" - S.R.L. din Pitesti în Dosarul
nr. 43.357/2009 al judecatorului delegat la Oficiul Registrului Comertului de
pe lânga Tribunalul Arges, respectiv de Mihai Dumitrica în dosarele nr.
31.552/2009 si nr. 31.560/2009 ale Judecatorului delegat la Oficiul Registrului
Comertului de pe lânga Tribunalul Arges.
2. Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind
registrul comertului, exceptie ridicata de Mihai Dumitrica în dosarele nr.
31.552/2009 si nr. 31.560/2009 ale judecatorului delegat la Oficiul Registrului
Comertului de pe lânga Tribunalul Arges.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 12 octombrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean