DECIZIE Nr. 127*) din 23 octombrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 11 martie 1997
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 36 din 25 februarie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 11
martie 1997.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Georgeta Panoviciu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
8 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, invocata de reclamantii Lupu Onoriu
si Lupu Laurean, in Dosarul nr. 971/1995 al Judecatoriei Medias.
Presedintele completului de judecata declara sedinta deschisa.
La apelul nominal, facut de magistratul-asistent, se constata ca partile
lipsesc.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Presedintele completului de judecata acorda cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca este de acord cu raportul intocmit in cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 ianuarie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 971/1995,
Judecatoria Medias a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 din Legea fondului funciar nr.
18/1991.
Exceptia a fost invocata in cadrul unui proces civil de reclamantii Lupu
Onoriu si Lupu Laurean, care sustin ca textul art. 8 din Legea nr. 18/1991 este
neconstitutional, deoarece, potrivit art. 41 si art. 42 din Constitutie,
dreptul de proprietate si cel de mostenire sunt garantate, iar dispozitia
apreciata ca neconstitutionala nu prevede ca titlul de proprietate se va
elibera la cererea persoanelor "interesate". Se sustine ca, in lipsa
acestor precizari, instantele au interpretat diferit textul legal, in sensul ca
profita sau ca nu profita si celorlalti mostenitori.
Punctul de vedere al instantei, exprimat in incheierea de sesizare, este
acela ca exceptia nu este intemeiata, deoarece art. 8 alin. 3 din Legea nr.
18/1991 prevede ca stabilirea dreptului de proprietate se face, la cerere, prin
eliberarea unui titlu de proprietate in limita unei suprafete minime de 0,5 ha
pentru fiecare persoana indreptatita, formulare care nu poate da loc la
interpretari diferite si contradictorii, textul fiind suficient de explicit.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au
fost solicitate puncte de vedere Senatului, Camerei Deputatilor si Guvernului.
Camera Deputatilor, in raspunsul sau, exprima opinia ca reconstituirea
dreptului de proprietate privata asupra terenurilor sau constituirea acestui
drept, asa cum sunt prevazute in art. 8 al Legii nr. 18/1991, nu contravine
dreptului de proprietate sau dreptului de mostenire, asa cum sunt consacrate si
garantate de Constitutia din anul 1991, intrucat, potrivit art. 41 alin. (1)
din Constitutie, "continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite
prin lege". Or, art. 8 din Legea nr. 18/1991 prevede ca stabilirea
dreptului de proprietate nu se face din oficiu, ci numai la cerere,
eliberandu-se titlu de proprietate pentru fiecare persoana indreptatita. In
cazul in care persoana indreptatita a decedat, titlul de proprietate se emite,
conform art. 12 alin. 3, pentru suprafata de teren determinata, pe numele
tuturor mostenitorilor, urmand ca acestia sa procedeze la impartire potrivit
dreptului comun.
Guvernul, in raspunsul sau, considera ca exceptia este nefondata, deoarece
textul art. 8 din Legea nr. 18/1991 nu numai ca nu aduce vreo stirbire
dreptului de proprietate, dar, mai mult, se realizeaza o reparatie a dreptului
de proprietate si de mostenire asupra pamantului, drepturi ce au fost incalcate
in procesul cooperativizarii agriculturii.
Senatul nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, dispozitiile art. 8 din Legea nr. 18/1991, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este legal sesizata si are competenta de a se
pronunta asupra exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece, pe baza textelor
la care se refera exceptia, s-au stabilit raporturi dupa intrarea in vigoare a
Constitutiei, astfel cum prevede art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992.
Spre a se demonstra neconstitutionalitatea art. 8 din Legea nr. 18/1991 se
invoca, in primul rand, incalcarea art. 41 din legea fundamentala, care
garanteaza si ocroteste proprietatea, indiferent de titular. Or, reglementarea
data prin art. 8 si prin alte texte ale Legii nr. 18/1991 are ca scop
reconstituirea dreptului de proprietate, sau constituirea acestuia, in favoarea
fostilor cooperatori, a mostenitorilor acestora si a altor persoane care, la
data intrarii in vigoare a legii, nu aveau calitatea de proprietari. Dreptul de
proprietate al acestor persoane este reconstituit sau, dupa caz, constituit, in
temeiul si in conditiile legii.
Nu se poate, asadar, invoca, in aplicarea prevederilor Legii nr. 18/1991,
garantarea si ocrotirea constitutionala a dreptului de proprietate in persoana
reclamantilor, cata vreme acestia nu sunt titulari ai acestui drept, calitate
ce urmeaza a se naste ulterior, prin aplicarea legii mentionate. Avand ca scop
reconstituirea dreptului de proprietate asupra pamantului, ca o masura
reparatorie, Legea nr. 18/1991 nu poate fi considerata neconstitutionala in
nici unul dintre textele sale, sub cuvant ca ar stirbi, limita ori incalca
dreptul de proprietate privata.
In mod asemanator s-a pronuntat, de altfel, Curtea Constitutionala si in
alte decizii ale sale, printre care Decizia nr. 59 din 6 iunie 1995, privind
exceptia de neconstitutionalitate a art. 10 din Legea nr. 18/1991, definitiva
prin Decizia nr. 15 din 20 februarie 1996, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 84 din 24 aprilie 1996. Astfel cum s-a aratat in
decizia mentionata, textul art. 10 din Legea nr. 18/1991 nu poate fi contrar
art. 41 din Constitutie, care se refera la garantarea si ocrotirea
proprietatii, "deoarece problema garantarii si ocrotirii proprietatii,
adica aplicarea textului constitutional, se pune dupa reconstituirea sau
constituirea dreptului de proprietate".
Aceste argumente sunt, deopotriva, valabile si in ce priveste sustinerea ca
prin art. 8 din Legea nr. 18/1991 s-ar aduce o incalcare a dreptului la
mostenire garantat prin art. 42 din Constitutie. Intr-adevar, dreptul la
mostenire asupra terenurilor la care se refera art. 8 din lege nu are obiect
pana la reconstituirea, prin aplicarea legii, in persoana fostului titular, a
dreptului de proprietate asupra terenurilor respective si care urmeaza a fi
dobandite de succesorii acestuia. Legea nr. 18/1991, prin art. 8 si prin alte
texte, nu numai ca nu este potrivnica dreptului de mostenire garantat de Constitutie,
ci, dimpotriva, creeaza conditiile necesare pentru ca el sa poata fi exercitat,
prin aceea ca restabileste, pentru viitor, dreptul de proprietate in
patrimoniul succesoral ce urmeaza a fi dobandit de mostenitori, iar normele
prin care legea face efectiva exercitarea dreptului la succesiune sunt, toate,
in favoarea mostenitorilor.
De altfel, problema ridicata de autorii exceptiei de neconstitutionalitate,
aceea de a sti daca art. 8 din Legea nr. 18/1991 presupune ca fiecare
mostenitor sa formuleze o cerere sau daca cererea formulata de unul dintre
succesori profita si celorlalti, este rezolvata nu numai de alin. 3 al art. 8,
care prevede ca stabilirea dreptului de proprietate se face la cerere, ci si de
art. 9 alin. 2, care obliga pe cei care au formulat cererea sa anexeze o
declaratie, precum si de art. 12 alin. 2, care confera beneficiul repunerii in
termenul de acceptare mostenitorilor care au facut cererea la comisie. Aceste
din urma consideratii nu privesc, insa, constitutionalitatea textului art. 8
din lege, ci doar pretinsa neclaritate a acestuia. Argumentul adus de
reclamanti in sprijinul exceptiei de neconstitutionalitate a art. 8 din Legea
nr. 18/1991, in sensul ca acesta nu cuprinde o referire la faptul ca titlul de
proprietate se va elibera la cererea persoanelor interesate, nu ar putea fi
primit nici chiar daca s-ar pune problema completarii reglementarii legale, dat
fiind ca o asemenea precizare nu ar avea, logic si juridic, nici o relevanta.
Este, intr-adevar, evident, ca o asemenea cerere, ca orice alta solicitare fata
de o autoritate, spre a avea efecte juridice in persoana autorului, presupune
ca acesta sa aiba un interes.
Fata de considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca nefondata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
8 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, invocata de Lupu Onoriu si Lupu
Laurean in Dosarul nr. 971/1995 al Judecatoriei Medias.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 23 octombrie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat asistent,
Georgeta Panoviciu