DECIZIE Nr.
1258 din 25 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. (1) si (6) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 20 din 9 ianuarie 2009
Ioan Vida
- preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Oana Cristina Puică - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 88 alin. (1) şi (6) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Bogdan Alexandru Marin în Dosarul nr. 1.616/303/2008 al
Judecătoriei Sectorului 6 Bucureşti - Secţia penală.
La apelul nominal se prezintă, pentru autorul
excepţiei, apărătorul ales Mariana Ştefan, cu împuternicire la dosar.
Cauza se află în stare de judecată.
Apărătorul autorului excepţiei solicită admiterea
acesteia, pentru argumentele invocate în faţa Judecătoriei Sectorului 6
Bucureşti - Secţia penală.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 14 aprilie
2008, pronunţată în Dosarul nr. 1.616/303/2008, Judecătoria Sectorului 6
Bucureşti - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 88 alin. (1) şi (6) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Excepţia
a fost ridicată de Bogdan Alexandru Marin cu ocazia soluţionării unei cauze
penale privind pe autorul excepţiei de neconstituţionalitate, trimis în
judecată pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute de art. 78 alin. (2) şi de
art. 79 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, cu
aplicarea art. 33 lit. b) din Codul penal.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textele de lege criticate încalcă
egalitatea în drepturi a cetăţenilor, precum şi dreptul la viaţă şi la
integritatea fizică şi psihică, întrucât recoltarea probelor biologice în
prezenţa unui reprezentant al poliţiei rutiere constituie un tratament
discriminatoriu şi, totodată, degradant pentru pacient. De asemenea, arată că,
potrivit Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului, acesta are dreptul
să refuze intervenţia medicală, ceea ce înseamnă că nimeni nu poate fi obligat
să se supună recoltării de probe biologice.
Judecătoria Sectorului 6 Bucureşti - Secţia penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 88 alin. (1) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 sunt constituţionale, întrucât textele de lege criticate nu
contravin prevederilor din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 şi ale 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 88 alin. (1) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006. Prevederile art. 88 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 au fost modificate prin Legea
nr. 6/2007 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2006
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 30 din
17 ianuarie 2007. Textele criticate au următorul cuprins: „(1) Recoltarea
probelor biologice se face în unităţile de asistenţă medicală autorizate sau în
instituţii medico-legale şi se efectuează numai în prezenţa unui reprezentant
al poliţiei rutiere. [...] (6) Persoana care conduce un autovehicul sau
tramvai, testată cu un mijloc tehnic certificat ca având o concentraţie de
peste 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat, este obligată să se supună
recoltării probelor biologice sau testării cu un mijloc tehnic omologat şi
verificat metrologic."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestui text de
lege, autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale
art.16 privind egalitatea în drepturi şi ale art. 22 referitoare la dreptul la
viaţă şi la integritatea fizică şi psihică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile de lege criticate nu instituie niciun fel
de discriminare, aplicându-se în mod egal tuturor persoanelor aflate în ipoteza
normei juridice. De altfel, principiul egalităţii cetăţenilor nu înseamnă
uniformitate, astfel că, dacă la situaţii egale trebuie să corespundă un
tratament egal, la situaţii diferite tratamentul nu poate fi decât diferit.
Totodată, atingerea adusă integrităţii fizice prin recoltarea de probe
biologice în vederea stabilirii alcoolemiei este justificată de necesitatea
ocrotirii vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii tuturor persoanelor
participante la traficul rutier. De altfel, Curtea Europeană a Drepturilor
Omului a decis că dreptul de a nu se autoincrimina nu poate fi extins, în
cadrul unei proceduri penale, la date ce pot fi obţinute de la acuzat prin recurgerea
la puteri coercitive, date care există independent de voinţa suspectului, cum
ar fi prelevarea unor probe biologice sau a unor ţesuturi corporale în scopul
unei analize ADN (cauza Tirado Ortiz şi Lozano Martin împotriva Spaniei,
1999).
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 88 alin. (1) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de
Bogdan Alexandru Marin în Dosarul nr. 1.616/303/2008 al Judecătoriei Sectorului
6 Bucureşti - Secţia penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 noiembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puică