DECIZIE Nr.
1240 din 6 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 1 alin. (1) si (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 832 din 3 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 411 alin. (1)şi (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte
drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din
sectorul sanitar, excepţie ridicată de Genoveva Cristina Holeiciuc, Liliana
Daniela Corneanu, Viorica Ştefan, Liliana Gabriela Cimpoieşu şi Marinica Ivan
în Dosarul nr. 4.474/40/2008 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, arătând că
autorul excepţiei urmăreşte completarea dispoziţiilor de lege criticate, ceea
ce este atributul exclusiv al legiuitorului.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 4 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 4.474/40/2008, Tribunalul Botoşani - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 411 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din
unităţile sanitare publice din sectorul sanitar. Excepţia a fost ridicată
de Genoveva Cristina Holeiciuc, Liliana Daniela Corneanu, Viorica Ştefan,
Liliana Gabriela Cimpoieşu şi Marinica Ivan cu prilejul soluţionării unui
litigiu de muncă având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că textul de lege criticat este
discriminatoriu, întrucât exclude în mod nejustificat de la beneficiul
acordării tichetelor de masă pe salariaţii din cadrul compartimentului de
medicină sportivă.
Tribunalul Botoşani - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât vizează o
omisiune legislativă.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât instituie o
diferenţă de tratament juridic nejustificată în mod obiectiv şi rezonabil.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile art. 411 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului
contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.138 din 2 decembrie 2004, şi
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 125/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 17 mai 2005.
Prevederile de lege criticate au fost introduse în
cadrul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 prin dispoziţiile art. I
pct. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 85 din 2 februarie 2007, cu următoarea redactare: „(1)
Beneficiază în continuare de tichete de masă în conformitate cu prevederile
Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, cu modificările
ulterioare, personalul contractual din unităţile şi subunităţile sanitare care,
începând cu anul 2007, se finanţează de la bugetul de stat, precum şi medicii,
farmaciştii şi medicii dentişti pe perioada anilor I-VII de rezidenţiat.
(2) Categoriile de personal care beneficiază de
tichete de masă potrivit alin. (1) sunt:
a) personalul de specialitate medico-sanitar şi
auxiliar sanitar din cabinetele de planning familial din structura spitalelor;
b) medicii şi personalul sanitar din unităţile sau
secţiile de spital cu profil de recuperare distrofici, recuperare şi
reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copii bolnavi HIV/SIDA, reorganizate potrivit
legii;
c) personalul de specialitate medico-sanitar şi
auxiliar sanitar din unităţile şi compartimentele de primire a urgenţelor din
cadrul spitalelor de urgenţă;
d) personalul de specialitate medico-sanitar şi
auxiliar sanitar din dispensarele şi cabinetele medicale de TBC, centrele şi
laboratoarele de sănătate mintală, boli infecţioase din structura spitalelor,
definite ca activităţi de interes deosebit în realizarea obiectivelor
strategiei de sănătate publică."
Autorii excepţiei consideră că aceste texte de lege
sunt contrare principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor, prevăzut de
art. 16 din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat prevede dreptul anumitor categorii de
personal contractual din unităţile şi subunităţile sanitare de a primi tichete
de masă. Enumerarea acestor categorii este limitativă, necuprinzând salariaţii
din cadrul compartimentului de medicină sportivă, din care fac parte autorii
excepţiei, dar nici alte categorii de personal sanitar.
Aşa fiind, apare ca evident faptul că, în acordarea
acestui drept, legiuitorul a avut în vedere atingerea anumitor obiective,
precum încurajarea şi susţinerea medicilor, farmaciştilor şi medicilor dentişti
aflaţi în perioada rezidenţiatului şi cointeresarea personalului care
desfăşoară activitatea în anumite condiţii speciale, care presupun o solicitare
suplimentară, iar nu acordarea unui drept general, pentru toate categoriile de
personal din unităţile şi subunităţile sanitare.
In consecinţă, acordarea dreptului la tichete de masă
unor categorii de personal cu excluderea altora este întemeiată pe criteriile
obiectiv diferite avute în vedere de legiuitor şi nu este de natură să înfrângă
principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor, consacrat de art. 16 alin. (1)
din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 411 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului
contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, excepţie
ridicată de Genoveva Cristina Holeiciuc, Liliana Daniela Corneanu, Viorica
Ştefan, Liliana Gabriela Cimpoieşu şi Marinica Ivan în Dosarul nr.
4.474/40/2008 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea