DECIZIE Nr. 122 din 24 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 307 din 11 iunie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Alexandru Cristian Mafteiu si Mihaela Mafteiu in
Dosarul nr. 3.656/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila,
avand ca parti pe autorii exceptiei, pe Ion Constantinescu si pe Magdalena
Lazarescu.
La apelul nominal a raspuns Magdalena Lazarescu, prin reprezentant, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Magistratul-asistent invedereaza completului de judecata ca autorii exceptiei
au depus la dosarul cauzei o cerere de amanare a judecatii. Partea prezenta se
opune admiterii cererii, aratand ca a fost formulata in scopul tergiversarii
cauzei. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a cererii
autorilor exceptiei de a-si angaja un aparator. Curtea, avand in vedere ca nu
sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 156 alin. 1 din Codul de
procedura civila, respinge cererea de amanare.
Cauza fiind in stare de judecata, Magdalena Lazarescu solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca
dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ridicate, aratand ca prevederile art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 40/1999 nu contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie. Accesul liber
la justitie nu presupune folosirea tuturor cailor legale de atac. Competenta si
caile de atac sunt reglementate de legiuitor in conformitate cu dispozitiile
art. 125 alin. (3) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.656/2000,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, exceptie ridicata de Natalia Alexandra
Ioana Ionescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, care instituie o singura cale
de atac, recursul, impotriva unei hotarari pronuntate de judecatorie, incalca
principiul neretroactivitatii legii si drepturile partilor, asa cum sunt
reglementate la art. 16 din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Legiuitorul
poate stabili prin derogare de la dreptul comun ca anumite cauze ce trebuie
solutionate cu celeritate sunt supuse numai caii de atac a recursului, nu si
apelului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
Dispozitiile legale care stabilesc o singura cale de atac au la baza
motivatia legiuitorului de a simplifica unele proceduri care ar supune partile
la cheltuieli prea mari si de a solutiona cat mai repede procesul. Optiunea legiuitorului
in reglementarea cailor de atac nu creeaza nici un privilegiu ori vreo
discriminare intre cetateni, intrucat stabilirea lor se intemeiaza pe natura
litigiilor care constituie obiectul procesului, iar drepturile procesuale ale
partilor sunt respectate in mod egal. Or, atata timp cat o solutie legala este
corespunzatoare unor situatii diferite, insusi principiul legalitatii in fata
legii si al accesului la justitie impune ca reglementarea sa fie diferita, nu
uniforma. Potrivit dispozitiilor art. 128 din Constitutie partile interesate
pot exercita caile de atac prevazute de lege, nici o dispozitie legala neputand
ingradi dreptul subiectiv al unei persoane de a se adresa justitiei, insa, in
egala masura, prin dispozitiile art. 125 alin. (3) competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata sunt stabilite prin lege, astfel incat
nu rezulta ca in mod obligatoriu fiecare proces trebuie sa parcurga toate
structurile judecatoresti. Prin urmare legiuitorul a prevazut, prin derogare de
la dreptul comun, ca anumite cauze care trebuie solutionate cu celeritate sunt
supuse numai caii de atac a recursului, nu si apelului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat din textele art. 128 si ale
art. 125 alin. (3) din Constitutie nu rezulta ca reglementarile privitoare la
infaptuirea justitiei trebuie sa prevada in mod obligatoriu, in toate cazurile,
folosirea tuturor cailor de atac si angajarea competentei tuturor instantelor
judecatoresti. In consecinta, limitarea doar la recurs a cailor de atac ce pot
fi exercitate impotriva hotararilor pronuntate in cauzele avand ca obiect
schimbul obligatoriu de locuinta nu contravine Constitutiei, ratiunea
excluderii apelului in aceasta materie fiind determinata de necesitatea
solutionarii urgente a cauzelor privind dreptul de folosinta a imobilelor cu
destinatia de locuinte, fara a fi afectate nici un drept fundamental al
partilor implicate in proces si nici calitatea actului de justitie.
De altfel, Curtea Constitutionala, prin mai multe decizii, a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate ridicate il constituie
dispozitiile art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8
aprilie 1999, potrivit carora "Litigiile dintre proprietari si chiriasi,
legate de schimbul obligatoriu de locuinta, sunt de competenta judecatoriei in
raza careia se afla imobilul. Hotararea pronuntata de judecatorie poate fi
atacata cu recurs. Hotararea instantei de recurs este definitiva si
irevocabila".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca prevederile acestui
text de lege care instituie o singura cale de atac - recursul - impotriva
hotararilor pronuntate de judecatorii in aceasta materie contravin principiului
neretroactivitatii si dispozitiilor art. 16 din Constitutia Romaniei.
Examinand aceste critici, Curtea Constitutionala constata ca prevederile
art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravin
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile",
deoarece prevederile legale criticate dispun numai pentru viitor, in
conformitate cu dispozitiile constitutionale, nu si pentru trecut, cum sustine
autorul exceptiei. Dispozitiile art. 25 din ordonanta stabilesc o singura cale
de atac in litigiile dintre proprietari si chiriasi legate de schimbul
obligatoriu de locuinta. In conformitate cu prevederile art. 125 alin. (3) din
Constitutie "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege", iar potrivit art. 128 din Constitutie "Impotriva hotararilor
judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de
atac, in conditiile legii". Aceste texte constitutionale se refera,
evident, la legea in vigoare la data solutionarii caii de atac, iar nu la cea
existenta in momentul introducerii actiunii, deoarece legea de procedura este
de imediata aplicare.
In ceea ce priveste sustinerea referitoare la incalcarea principiului
egalitatii cetatenilor in fata legilor si a autoritatilor publice, prevazut la
art. 16 alin. (1) din Constitutie, in jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a
statuat in mod constant ca nu este contrara acestui principiu instituirea unor
reguli speciale, inclusiv in ceea ce priveste caile de atac, atata timp cat ele
asigura egalitatea procesuala a celor interesati in folosirea lor. Principiul
egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie
sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul nu poate fi
decat diferit. In acest sens sunt Decizia nr. 70 din 15 decembrie 1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie
1993, si Decizia nr. 74 din 13 iulie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 189 din 22 iulie 1994.
Considerentele pe care s-au bazat solutiile anterioare ale Curtii
Constitutionale, pronuntate in cauze similare, isi pastreaza valabilitatea si
in cauza de fata, neexistand motive pentru modificarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata
de Alexandru Cristian Mafteiu si Mihaela Mafteiu in Dosarul nr. 3.656/2000 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta