DECIZIE Nr.
1211 din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitu tionalitate a dispozitiilor art. 385 alin. (7) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 827 din 10 decembrie 2010
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Catalina Gliga.
Pe rol se afla solu tionarea excep tiei de neconstitu
tionalitate a dispozi tiilor art. 385 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sanata tii, excep tie ridicata de Monica Maria Bârsan în
Dosarul nr. 28.217/3/2008 al Tribunalului Bucuresti - Sec tia a VIII-a
conflicte de munca si asigurari sociale.
La apelul nominal se prezinta autorul excep tiei,
personal si asistat de avocatul Eusebiu Severin Rosu. Lipseste partea
Institutul Na tional de Gerontologie si Geriatrie „Ana Aslan" din
Bucuresti, fa ta de care procedura de citare este legal îndeplinita.
Reprezentantul autorului excep tiei solicita admiterea
excep tiei asa cum a fost formulata si solicita extinderea analizei Cur tii
Constitu tionale si asupra dispozi tiilor art. 184 alin. (10) din Legea nr.
95/2006.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiata a excep tiei de neconstitutionalitate, aratând ca
dispozi tiile de lege nu contravin dispozi tiilor din Constitu tie invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 noiembrie 2009, pronun tata în
Dosarul nr. 28.217/3/2008, Tribunalul Bucuresti - Sec tia a VIII-a conflicte
de munca si asigurari sociale a sesizat Curtea Constitu tionala cu excep tia de
neconstitu tionalitate a dispozi tiilor art. 385 alin. (7) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sanata tii, excep tie ridicata de
Monica Maria Bârsan.
In motivarea excep tiei de neconstitu tionalitate autorul acesteia sus tine, în esen ta, ca dispozi tiile de lege
criticate instituie o discriminare pe criterii de vârsta, restrângând, în
acelasi timp, si dreptul la munca. In sprijinul argumentelor sale, invoca cele
re tinute de Curtea de Justi tie a Comunita tilor Europene prin Hotarârea din
22 noiembrie 2005, pronun tata în Cauza W. Mangold contra R. Helm, în
care s-a aratat ca o legisla tie care re tine vârsta muncitorului ca unic
criteriu de încheiere a unui contract de munca cu durata determinata, fara a se
fi demonstrat ca fixarea unui prag de vârsta este necesara pentru atingerea
unui obiectiv de inser tie profesionala, trebuie sa fie considerata ca depasind
cadrul potrivit si necesar pentru a atinge obiectivul urmarit.
Tribunalul Bucuresti - Sec tia a VIII-a conflicte de
munca si asigurari sociale considera ca dispozi
tiile de lege criticate sunt discriminatorii.
In conformitate cu dispozi tiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedin tilor
celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului
Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la excep tia de
neconstitu tionalitate.
Avocatul Poporului considera
ca prevederile de lege criticate sunt constitu tionale. In acest sens, arata ca
limitarea exercitarii unor func tii de conducere pâna la împlinirea unei
anumite vârste este justificata prin natura specifica a domeniului de
activitate în care se aplica, respectiv sanatatea, domeniu de interes public,
reglementat prin norme de natura a garanta o buna desfasurare a sistemului
medical. De asemenea, principiul liberta tii alegerii profesiei nu se refera la
obliga tia statului de a garanta accesul tuturor ceta tenilor la ocuparea
tuturor func tiilor de conducere, ci la posibilitatea concreta de alegere pe
care o are fiecare ceta tean cu privire la un loc de munca. Cu alte cuvinte,
alegerea profesiei este libera din momentul în care condi tiile solicitate
pentru respectiva profesie sunt îndeplinite.
Presedin tii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu
privire la excep tia de neconstitu tionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, sus tinerile
par tii prezente, concluziile procurorului, dispozi tiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitu tiei, precum si Legea nr. 47/1992, re tine
urmatoarele:
Curtea Constitu tionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozi tiilor art. 146 lit. d) din Constitu tie, precum
si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solu
tioneze excep tia de neconstitu tionalitate.
Obiectul excep tiei de neconstitu tionalitate îl
constituie dispozi tiile art. 385 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sanata tii, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificarile si completarile
ulterioare, dispozi tii potrivit carora: „Medicii care au împlinit vârsta de
pensionare prevazuta la alin. (1) nu pot de tine func tii de conducere în
cadrul Ministerului Sanata tii, al ministerelor si institu tiilor centrale cu
re tea sanitara proprie, al autorita tilor de sanatate publica, al Casei Na
tionale de Asigurari de Sanatate, al caselor jude tene de asigurari de sanatate
si a municipiului Bucuresti, precum si în cadrul spitalelor publice si al
oricarei alte unita ti sanitare publice."
Autorul excep tiei de neconstitu tionalitate sus tine ca
prevederile de lege criticate încalca dispozi tiile constitu tionale ale art.
16 alin. (1) privind egalitatea ceta tenilor în fa ta legii si a autorita tilor
publice si art. 41 alin. (1) privind munca si protec tia sociala a muncii. De
asemenea, considera ca sunt încalcate dispozi tiile art. 20 din Constitu tie
referitor la tratatele interna tionale privind drepturile omului, prin
raportare la dispozi tiile art. 2 paragraful 1 din Declara tia Universala a
Drepturilor Omului care interzice discriminarea.
Examinând excep tia de neconstitu tionalitate, Curtea
constata ca prevederile art. 385 din Legea nr. 95/2006 stabilesc vârsta de
pensionare a medicilor la 65 de ani, excep tie facând persoanele care se
încadreaza în ipoteza alin. (3) al aceluiasi articol, pentru care legea
stabileste vârsta de pensionare la 70 de ani. Dupa împlinirea vârstei de
pensionare, alin. (4) si (5) prevad ca medicii pot profesa în continuare în
unita tile medicale private, cu îndeplinirea condi tiilor cerute de lege sau,
cu titlu de excep tie, în unita tile sanitare publice cu deficit de personal,
pâna la ocuparea posturilor vacante. Urmând acestor prevederi, textul de lege
criticat stabileste interdic tia de tinerii unui post de conducere în cadrul
Ministerului Sanata tii Publice, al ministerelor si institu tiilor centrale cu
re tea sanitara proprie, al autorita tilor de sanatate publica, al Casei Na
tionale de Asigurari de Sanatate, al caselor jude tene de asigurari de sanatate
si a municipiului Bucuresti, precum si în cadrul spitalelor publice si al
oricarei alte unita ti sanitare publice, ulterior vârstei de pensionare.
Fa ta de acestea, Curtea re tine ca art. 47 alin. (2)
din Constitu tie nu instituie o obliga tie de a iesi la pensie, ci un drept al
ceta tenilor de a ob tine pensia la împlinirea condi tiilor de vârsta si stagiu
prevazute de lege. Asa fiind, împlinirea vârstei prevazute de lege pentru
pensionare nu poate constitui un obstacol în fa ta exercitarii dreptului la
munca. Cu toate acestea, posibilitatea deschiderii dreptului la pensie, ca
venit de înlocuire pentru pierderea totala sau par tiala a veniturilor
profesionale, îi da legiuitorului posibilitatea sa aduca anumite limitari
rezonabile si propor tionale dreptului la munca. Aceste limitari nu se
întemeiaza, asadar, pe discriminari bazate pe criteriul vârstei. Astfel, însesi
prevederile Codului muncii prevad la art. 56 alin. (1) lit. d) ca împlinirea
cumulativa a condi tiilor de vârsta standard si a stagiului minim de cotizare
reprezinta un motiv de încetare de drept a contractului individual de munca. în
consecin ta, continuarea raporturilor de munca se poate face numai cu acordul
angajatorului. In anumite cazuri, asa cum sunt si prevederile amintite ale art.
385 alin. (4) si (5) din Legea nr. 95/2006, legea însasi stabileste condi tiile
în care poate fi exercitat dreptul la munca dupa împlinirea vârstei de
pensionare.
Cu toate acestea, Curtea observa ca, limitând dreptul la
munca, legiuitorul trebuie sa evite crearea unor situa tii discriminatorii
între persoane aflate în situa tii identice.
In cazul textului de lege supus analizei de constitu
tionalitate, Curtea observa ca nu sunt create diferen te între persoane apar
tinând aceleiasi categorii, respectiv cele care ocupa func tii de conducere.
Pentru toate acestea, normele au un caracter imperativ, în sensul ca nu mai pot
ocupa aceleasi func tii dupa împlinirea vârstei prevazute de lege.
Desi nu reiese din textul legal criticat, printr-o
interpretare per a contrarie a art. 385 alin. (7) din Legea nr. 95/2006,
Curtea observa ca, dupa împlinirea vârstei de pensionare, aceste persoane pot
ocupa func tii de execu tie sau chiar func tii de conducere în unita tile
sanitare private. In consecin ta, nu poate fi re tinuta nici existen ta vreunei
discriminari în raport cu ceilal ti medici, care, dupa împlinirea vârstei
legale de pensionare, pot profesa doar în unita tile sanitare private, cu excep
tia situa tiilor limitativ prevazute de lege.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitu tie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITU TIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata excep tia de neconstitu
tionalitate a dispozi tiilor art. 385 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sanata tii, excep tie ridicata de Monica Maria Bârsan în
Dosarul nr. 28.217/3/2008 al Tribunalului Bucuresti - Sec tia a VIII-a
conflicte de munca si asigurari sociale.
Definitiva si general obligatorie.
Pronun tata în sedin ta publica din data de 5 octombrie
2010.
PRESEDINTELE CUR TII CONSTITU TIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea