DECIZIE Nr. 12 din 18 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe
anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe
anul 2004 nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de
stat pe anul 2005 nr. 511/2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 216 din 15 martie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Gabor Kozsokar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti si a dispozitiilor art. 12 alin. (4) din
Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, exceptie ridicata de Tudor
Avram, Austrianu Alina Elena, Nicolescu Violeta, Berechet-Comanescu Gabriela,
Gheorghe Maria, Olteanu Georgeta, Tomoiu Ion, Diaconescu Sanda, Roibu Georgeta,
Visoiu Otilia, respectiv Balea Maria, Vaduva Floarea, Boncoi Sonica, Postaca
Roxana, Neculaescu Elena, Bulandra Daniela-Dacia, Petrescu Cornelia, Serboiu
Diana Isabella, Oancea Emanoela, Braga Ionela, Staicu Carmen, Pisaltu Gianina,
Petrescu Doina, Badescu Adriana Liliana, Badita Roxana, Tomoiu Ioana, Cojocar
Adela, Vasilescu Maria, State Aurelia, Lazaroiu Liliana, Parghel Maria, Parghel
Valeriu si Braga Eugen in dosarele nr. 702/Cv/2004 si nr. 703/Cv/2004 ale
Tribunalului Arges - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 702/Cv/2004 si nr. 703/Cv/2004 au continut identic, pune in
discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 707D/2004 la Dosarul nr. 706D/2004, care este primul
inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca inadmisibila. Astfel, observa ca textele
de lege criticate au avut aplicabilitatea limitata in timp, ele nemaifiind in
vigoare. Faptul ca suspendarea acordarii primei pentru concediul de odihna este
prevazuta si de art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004, ale carui dispozitii
sunt in vigoare, nu este de natura sa schimbe aceasta solutie, atata vreme cat,
prin dispozitiile art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
177/2002, au fost abrogate toate prevederile Legii nr. 50/1996 referitoare la
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate
juridica asimilat. In consecinta, dispozitiile art. 41^1 alin. (1) din Legea
nr. 50/1996 si-au incetat aplicarea cu privire la aceste categorii de persoane.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 29 septembrie 2004, pronuntate in dosarele nr.
702/Cv/2004 si nr. 703/Cv/2004, Tribunalul Arges - Sectia civila a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind
unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor
categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din
organele autoritatii judecatoresti si a dispozitiilor art. 12 alin. (4) din
Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001. Exceptia a fost ridicata de
catre Tudor Avram, Austrianu Alina Elena, Nicolescu Violeta, Berechet-Comanescu
Gabriela, Gheorghe Maria, Olteanu Georgeta, Tomoiu Ion, Diaconescu Sanda, Roibu
Georgeta, Visoiu Otilia, judecatori in cadrul Judecatoriei Campulung Muscel, si
de catre Balea Maria, Vaduva Floarea, Boncoi Sonica, Postaca Roxana, Neculaescu
Elena, Bulandra Daniela-Dacia, Petrescu Cornelia, Serboiu Diana Isabella,
Oancea Emanoela, Braga Ionela, Staicu Carmen, Pisaltu Gianina, Petrescu Doina,
Badescu Adriana Liliana, Badita Roxana, Tomoiu Ioana, Cojocar Adela, Vasilescu
Maria, State Aurelia, Lazaroiu Liliana, Parghel Maria, Parghel Valeriu si Braga
Eugen, personal auxiliar in cadrul aceleiasi judecatorii, cu prilejul
solutionarii unor actiuni civile al caror obiect il constituie pretentii
privind drepturi salariale.
In motivarea exceptiei, autorii acesteia arata ca, potrivit art. 41^1 alin.
(1) din Legea nr. 50/1996, introdus prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000,
magistratii si celelalte categorii de personal salarizat potrivit acestei legi
au dreptul, pe perioada concediului de odihna, pe langa indemnizatia de
concediu, si la o prima egala cu indemnizatia bruta sau cu salariul de baza brut
din luna anterioara plecarii in concediu. Acest drept legal nu a fost acordat
in practica datorita faptului ca aplicarea art. 41^1 din Legea nr. 50/1996 a
fost suspendata pana la 1 ianuarie 2002 prin art. III alin. (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, iar prin art. 12 alin. (4) din Legea nr.
743/2001 aceasta suspendare a fost prelungita pana la 31 decembrie 2002. De
asemenea, considera ca prin dispozitiile legale criticate a fost restrans
exercitiul dreptului legal la prima de concediu, fara a exista vreuna din
situatiile prevazute de art. 53 din Constitutie, in care, prin lege, se poate
restrange exercitiul unor drepturi.
Tribunalul Arges - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor art. 53 din Constitutie, intrucat
suspendarea, in doua randuri succesive, a exercitarii dreptului la prima de
concediu recunoscut prin lege, o data pana la 1 ianuarie 2002 si apoi pana la
31 decembrie 2002, echivaleaza cu o restrangere a exercitarii acestui drept,
care nu se impunea, neexistand nici o situatie din cele limitativ prevazute de
art. 53 din Constitutie care sa justifice si sa legitimeze luarea acestei
masuri.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29
din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele
masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii
de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 386/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie
2001, dispozitii potrivit carora: "De asemenea, se suspenda pana la data
de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 41^1 alin. (1) care cuprind
dispozitii referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihna si ale
art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul sporului cu care se platesc orele
lucrate peste durata normala a timpului de munca din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563
din 18 noiembrie 1999, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea
si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie
2000, precum si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei
cu ocazia plecarii in concediul de odihna din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea
spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614
din 29 noiembrie 2000."
De asemenea, autorii exceptiei critica si dispozitiile art. 12 alin. (4)
din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001, dispozitii
potrivit carora: "Termenele prevazute la art. III din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea
functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar,
precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, aprobata si
modificata prin Legea nr. 386/2001, se prelungesc pana la data de 31 decembrie
2002."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorii
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 53 din Constitutie, potrivit
carora:
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, Curtea constata ca termenul de suspendare prevazut de art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 a fost prelungit in
continuare si prin dispozitiile art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat
pe anul 2003 nr. 631/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 863 din 29 noiembrie 2002, si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului
de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 853 din 2 decembrie 2003, pana la data de 31 decembrie 2003,
respectiv pana la 31 decembrie 2004. Dispozitia referitoare la suspendarea
acordarii primei pentru concediul de odihna a fost preluata si in Legea
bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004, care la art. 8 alin. (7)
prevede ca: "Aplicarea prevederilor din actele normative in vigoare,
referitoare la primele ce se acorda cu ocazia plecarii in concediul de odihna,
precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare, se suspenda
pana la data de 31 decembrie 2005."
Curtea observa ca textele de lege supuse controlului de constitutionalitate
au avut caracter temporar, iar efectele lor au incetat la data prevazuta pentru
aplicare. Astfel, dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 33/2001 si-au incetat aplicarea la data de 1 ianuarie 2002, cele
ale art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, la 31 decembrie 2002, ale art. 10
alin. (3) din Legea nr. 631/2002 si art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003, la
31 decembrie 2003, respectiv la 31 decembrie 2004.
Asa fiind, in virtutea prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, potrivit carora Curtea Constitutionala nu se poate pronunta decat
asupra constitutionalitatii unui text de lege in vigoare, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001, art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 si
art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Cat priveste dispozitiile art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003, avand in
vedere ca la data sesizarii Curtii acestea mai erau inca in vigoare, exceptia
de neconstitutionalitate a acestui text de lege este respinsa ca devenita
inadmisibila.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004,
Curtea observa ca acestea sunt in vigoare si, in consecinta, urmeaza a analiza
constitutionalitatea acestora in raport cu prevederile constitutionale
invocate.
Astfel, autorii exceptiei sustin ca prin dispozitiile legale criticate a
fost restrans exercitiul dreptului legal la prima de concediu, fara a exista
vreuna din situatiile prevazute de art. 53 din Constitutie care reglementeaza
posibilitatea restrangerii prin lege a exercitiului unor drepturi sau
libertati.
Curtea apreciaza ca premisele de la care pleaca autorii exceptiei sunt
gresite. Beneficiul unor drepturi salariale suplimentare, cum este si prima de
concediu, nu constituie un drept constitutional fundamental, iar prevederile
art. 53 din Constitutie nu sunt incidente in privinta reglementarii lor. In
consecinta, legiuitorul este in drept sa le acorde, sa le modifice ori sa
inceteze acordarea lor, precum si sa stabileasca perioada in care le acorda. De
altfel, aplicand acest principiu, legiuitorul a inteles ca prin prevederile
art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 sa abroge
toate dispozitiile Legii nr. 50/1996 referitoare la salarizarea si alte
drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate juridica asimilat,
astfel ca prevederile art. 41^1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 si-au incetat
aplicarea cu privire la aceste categorii de persoane inca de la data intrarii
in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 177/2002.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 si ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, exceptie ridicata de Tudor Avram,
Austrianu Alina Elena, Nicolescu Violeta, Berechet-Comanescu Gabriela, Gheorghe
Maria, Olteanu Georgeta, Tomoiu Ion, Diaconescu Sanda, Roibu Georgeta, Visoiu
Otilia, respectiv Balea Maria, Vaduva Floarea, Boncoi Sonica, Postaca Roxana,
Neculaescu Elena, Bulandra Daniela-Dacia, Petrescu Cornelia, Serboiu Diana
Isabella, Oancea Emanoela, Braga Ionela, Staicu Carmen, Pisaltu Gianina,
Petrescu Doina, Badescu Adriana Liliana, Badita Roxana, Tomoiu Ioana, Cojocar
Adela, Vasilescu Maria, State Aurelia, Lazaroiu Liliana, Parghel Maria, Parghel
Valeriu si Braga Eugen in dosarele nr. 702/Cv/2004 si nr. 703/Cv/2004 ale
Tribunalului Arges - Sectia civila.
2. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003,
exceptie ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare.
3. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, exceptie ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea