DECIZIE Nr.
1187 din 13 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1)
si art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2005 privind vanzarea
spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara
activitati conexe actului medical
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 29 din 15 ianuarie 2008
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1)
şi art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea
spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a
spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie
ridicată de Consiliul Local al Comunei Bârsăneşti în Dosarul nr. 3.454/2006
(nr. în format nou 1.878/110/2007) al Tribunalului Bacău - Secţia comercială şi
de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care arată că, ulterior
sesizării cu prezenta excepţie, Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 871
din 9 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
701 din 17 octombrie 2007, a constatat neconstituţionalitatea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 în integralitatea sa. Prin urmare, în temeiul
art. 29 alin. (3) şi (6) din Legea nr. 47/1992, solicită respingerea excepţiei
de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 18 aprilie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 3.454/2006 (nr. în format nou 1.878/110/2007),
Tribunalul Bacău - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 4, art. 5 alin. (1) şi art. 8 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor
proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu
destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară
activităţi conexe actului medical. Excepţia a fost
ridicată de Consiliul Local al Comunei Bârsăneşti într-o cauză având ca obiect
judecarea acţiunii în contencios administrativ prin care Instituţia Prefectului
din Judeţul Bacău a chemat în judecată Consiliul Local al Comunei Bârsăneşti,
solicitând instanţei să oblige pârâtul să adopte o hotărâre privind lista
spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale ce urmează a fi vândute potrivit
dispoziţiilor Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr. 110/2005.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se
susţine că prevederile art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 contravine protecţiei constituţionale a dreptului de proprietate
privată, deoarece instituie obligaţia consiliilor locale de a vinde spaţiile proprietate
privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de
cabinete medicale sau în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical,
fără a exista o negociere directă sau licitaţie publică. De asemenea, se mai
susţine că impunerea de către legiuitor a unui preţ de vânzare „modic"
contravine dispoziţiilor art. 44 alin. (3), (4) şi (6) din Constituţie, iar
prevederile art. 5 din acest act normativ încalcă principiile constituţionale
ale descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice.
Tribunalul Bacău - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, având în vedere scopul Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 110/2005, şi anume finalizarea procesului de reformă
în domeniul asistenţei medicale ambulatorii.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl reprezintă prevederile art. 1, art. 4 alin. (1), art.
5 alin. (1) şi art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005
privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor
în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005, ordonanţă ce a fost
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 236/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 14 iunie 2006. Textele de
lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 1: „(1) Prezenta
ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea spaţiilor
proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în
care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
funcţionează unităţi medicale înfiinţate şi organizate potrivit Ordonanţei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a
spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi
funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe
actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, a spaţiilor
organizate ca centre de diagnostic şi tratament sau centre medicale cu
personalitate juridică, precum şi a spaţiilor cu destinaţie pentru activităţi medicale
sau activităţi conexe actului medical,
neutilizate.
(2) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin
spaţiu medical se înţelege spaţiul în care se desfăşoară efectiv activitate
medicală şi activitate medicală conexă, precum şi cota indiviză corespunzătoare
din spaţiul comun.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică şi spaţiilor
medicale ale ministerelor cu reţea sanitară proprie, cu acordul ministerelor de
resort."
-Art. 4 alin. (1): „(1) In
termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, consiliile judeţene sau consiliile locale, după
caz, aprobă prin hotărâre lista spaţiilor din proprietatea privată a acestora
ori din proprietatea privată a statului şi care se află în administrarea lor,
ce urmează să fie vândute potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de
urgenţă. Listele astfel aprobate vor fi afişate în mod obligatoriu la sediul
consiliului local/judeţean şi publicate pe site-ul consiliului judeţean."
- Art. 5 alin. (1): „(1)
Prefecţii vor veghea ca hotărârea prevăzută la art. 4 să cuprindă toate
spaţiile medicale care cad sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă. In
acest scop hotărârile consiliilor locale şi ale consiliilor judeţene vor fi
comunicate prefecţilor în termen de cel mult 10 zile de la adoptare şi vor fi
afişate la sediul primăriei, respectiv al consiliului judeţean. Prefectul va
cere completarea sau modificarea listei, dacă este cazul, iar în situaţia în
care se refuză solicitarea prefectului, acesta se va putea adresa instanţei de
contencios administrativ."
- Art. 8: „(1) Preţul de
vânzare al spaţiului medical se stabileşte diferenţiat, pe categorii de
localităţi, conform Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului
naţional - secţiunea a
IV-a „Reţeaua de localităţi", cu modificările ulterioare, prin stabilirea
de preţuri maximale, după cum urmează:
a) pentru localităţile de gradul 0, municipiul
Bucureşti, 70 euro/m2;
b) pentru localităţile de rangul I, 50 euro/m2;
c) pentru localităţile de rangul II, 40 euro/m2;
d) pentru
localităţile de rangul III, 30 euro/m2;
e) pentru localităţile de rangul IV, 20 euro/m2;
f) pentru localităţile de rangul V, 15 euro/m2.
(2) Preţurile stabilite conform prevederilor alin.
(1) sunt diminuate de către comisie cu câte 10%, dacă:
a) clădirea este mai
veche de 30 de ani;
b) spaţiul este situat într-o localitate cu deficit
de medici."
In opinia autorului excepţiei, textele legale criticate
contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 44 alin. (1) teza întâi
privind garantarea dreptului de proprietate privată, alin. (3) referitor la
expropriere, alin. (4) privind naţionalizarea, alin. (6) referitor la
despăgubirile cuvenite proprietarului în cazul exproprierii sau al folosirii
subsolului unei proprietăţi imobiliare de către autoritatea publică şi art. 120
alin. (1) privind principiile descentralizării, autonomiei locale şi
deconcentrării serviciilor publice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională observă că, prin Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 17 octombrie 2007, instanţa de contencios
constituţional a constatat că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale,
precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 236/2006, sunt neconstituţionale.
Intrucât decizia amintită a
fost pronunţată ulterior sesizării Curţii cu prezenta excepţie de
neconstituţionalitate şi având în vedere dispoziţiile art. 29 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Nu pot face obiectul excepţiei
prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a
Curţii Constituţionale", coroborat cu alin. (6) al aceluiaşi articol
din aceeaşi lege, Curtea constată că excepţia urmează a fi respinsă ca devenită
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum
şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1)
şi art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea
spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a
spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie
ridicată de Consiliul Local al Comunei Bârsăneşti în Dosarul nr. 3.454/2006
(nr. în format nou 1.878/110/2007) al Tribunalului Bacău - Secţia comercială şi
de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 decembrie
2007.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi