DECIZIE Nr.
1184 din 13 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 54 din 23 ianuarie 2008
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentin Bărbăţeanu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Petru Bojin în Dosarul nr.
2.480/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Autoritatea
Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
consilier juridic cu delegaţie la dosar. Se constată lipsa autorului excepţiei,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent învederează Curţii că, la dosarul
cauzei, autorul excepţiei a transmis note scrise prin care precizează că,
urmare a modificărilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,
solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28
alin. (3) din legea menţionată.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului părţii prezente. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că
textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate de
autorul excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită
inadmisibilă, întrucât, după modificarea Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, textul criticat a căpătat o nouă redactare, fără să preia conţinutul
normativ iniţial.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 17 mai 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 2.480/2/2006, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de
Petru Bojin într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea
unui act administrativ.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate, autorul
acesteia susţine că dispoziţia potrivit căreia „(...) acţiunile introduse
împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase" din
art. 28 alin. (2) al Legii nr. 554/2004 încalcă prevederile art. 16 alin. (1)
din Constituţie, deoarece introduce o discriminare între cetăţenii care au
contestat legalitatea unui act administrativ normativ şi care nu pot retrage o
asemenea acţiune, şi cetăţenii care au sesizat instanţele de judecată cu alte
tipuri de acţiuni şi care beneficiază de dreptul de a le retrage. In notele
scrise depuse la dosarul cauzei, se arată, în esenţă, că dispoziţiile art. 28
alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, astfel cum au
fost modificate, pot conduce la o aplicare neunitară a legii, lăsând la
aprecierea instanţelor a interesului public atunci când e în discuţie
retragerea acţiunilor introduse împotriva actelor administrative normative. De
asemenea, se susţine că textul criticat „introduce excepţii la excepţii doar
pentru a face inutile şi inoperante excepţiile".
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată, textul criticat fiind contrar
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie şi principiului disponibilităţii
care guvernează procesul civil.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004 este neîntemeiată. In susţinerea
opiniei sale, Guvernul are în vedere argumentele şi soluţia adoptată de Curtea
Constituţională în Decizia nr. 507/2004.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 28 alin. (2) teza finală din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, în varianta anterioară modificării acesteia, sunt
neconstituţionale. In argumentarea acestui punct de vedere, arată că „dispoziţiile art. 28 alin. (2) din lege
nu permit retragerea acţiunii în contencios administrativ nici chiar de partea
în favoarea căreia aceasta a fost formulată, deşi, în sensul accesului liber la
justiţie, persoana care are dreptul de a se adresa justiţiei are, implicit, şi
dreptul de a renunţa la acţiunea prin care a sesizat instanţa de
judecată."
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile, scrise şi orale, ale părţilor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 28 alin. (2) din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr.
1.154 din 7 decembrie 2004, care, la data sesizării, aveau următorul cuprins:
Art. 28 alin. (2): „Acţiunile
introduse de Avocatul Poporului, de Ministerul Public, de prefect şi de Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici, precum şi cele introduse împotriva actelor
administrative normative nu mai pot fi retrase."
Autorul excepţiei a precizat că are în vedere doar
partea finală a textului: „(...) precum şi cele introduse împotriva actelor
administrative normative nu mai pot fi retrase."
După sesizarea Curţii Constituţionale, art. 28 din
Legea nr. 554/2004 a fost modificat în integralitatea
sa, prin art. I pct. 36 din Legea nr. 262/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, iar problema vizată de autorul excepţiei
apare în alineatul (3), într-o redactare substanţial modificată, după cum
urmează:
Art. 28 alin. (3): „Acţiunile
introduse de persoanele de drept public şi de orice autoritate publică, în
apărarea unui interes public, precum şi cele introduse împotriva actelor
administrative normative nu mai pot fi retrase, cu excepţia situaţiei în care
sunt formulate şi pentru apărarea drepturilor sau intereselor legitime de care
pot dispune persoanele fizice sau juridice de drept privat."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din
Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, în urma modificărilor survenite în cuprinsul Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, prin Legea nr. 262/2007, textul criticat a căpătat
o altă configuraţie juridică, soluţia legislativă conţinută de art. 28 alin.
(3) fiind în mod esenţial diferită de cea reglementată în alin. (2) al art. 28,
în redactarea iniţială. In actuala reglementare, este posibilă retragerea, în
anumite condiţii, a acţiunilor introduse împotriva
actelor administrative normative.
In ceea ce priveşte susţinerile din notele scrise
depuse de autorul excepţiei ulterior sesizării Curţii, referitoare la art. 28
alin. (3) din Legea nr. 554/2004, potrivit cărora acest text ar putea fi
interpretat de instanţele de judecată în mod diferit, astfel încât, în cauze
identice, s-ar putea pronunţa soluţii contradictorii, Curtea Constituţională
constată că nu le poate avea în vedere la soluţionarea excepţiei fără a depăşi
limitele sesizării. Or, potrivit art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, actul de sesizare a
Curţii îl constituie încheierea instanţei în faţa căreia a fost ridicată
excepţia.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Petru Bojin în Dosarul nr.
2.480/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 decembrie
2007.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu