DECIZIE Nr. 118 din 24 aprilie 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 15 iunie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Aurel Kozma, Milica Kozma si
Floriana Virginia Kozma in Dosarul nr. 2.880/2000 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Ilie Mandreanu, lipsind autorii exceptiei si
Paul Mandreanu, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate pe
care o considera doar un mijloc de tergiversare a solutionarii pe fond a
cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
2.880/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte. Exceptia a fost formulata de
Aurel Kozma, Milica Kozma si Floriana Virginia Kozma in cadrul unui proces
civil avand ca obiect evacuarea din imobil.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 72 alin. (3)
lit. k) si l) si ale art. 114. Se considera ca "regimul general al
proprietatii, protectia sociala, precum si ordonanta presedintiala sunt domenii
reglementate prin legi organice", astfel ca nu pot fi supuse reglementarii
prin ordonante ale Guvernului.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere ale Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 148 din 8 aprilie 1999.
Acest text de lege are urmatorul continut: "Lipsa unui raspuns scris
sau refuzul nejustificat al chiriasului sau al fostului chirias de a incheia un
nou contract de inchiriere in termen de 60 de zile de la primirea notificarii
il indreptateste pe proprietar sa ceara in justitie evacuarea neconditionata a
locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea ordonantei
presedintiale."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate critica aceste dispozitii legale
in raport cu prevederile constitutionale ale art. 72 alin. (3) lit. k) si l) si
ale art. 114, deoarece "Parlamentul poate adopta o lege speciala de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante, dar numai in domenii care nu
fac obiectul legilor organice".
Textele constitutionale invocate au urmatorul cuprins:
Art. 72 alin. (3) lit. k) si l)
"Prin lege organica se reglementeaza: [...]
k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala;";
Art. 114
"(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Cu privire la argumentele aduse de autorii exceptiei Curtea constata ca
interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legilor organice priveste
numai ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare,
aceasta interdictie decurgand nemijlocit din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevazuta insa la alin. (4) al art. 114 din Constitutie,
referitor la ordonantele de urgenta, deoarece cazul exceptional ce impune
adoptarea unor masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar
reclama instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, care, daca nu
ar putea fi adoptata, interesul public avut in vedere ar fi sacrificat, ceea ce
este contrar finalitatii constitutionale a institutiei. In acest sens Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie
1998.
De asemenea, prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, Curtea
Constitutionala a statuat ca, "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin.
(3) din Constitutie si al celorlalte dispozitii constitutionale, nu rezulta ca
reglementarile relative la procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din
domeniul legilor organice; fara indoiala, in continutul unor asemenea
reglementari pot exista si norme de domeniul legii organice care atrag deci
adoptarea lor cu majoritatea prevazuta de Constitutie pentru astfel de legi.
Aceasta insa nu inseamna transformarea tuturor dispozitiilor Codului de
procedura civila in prevederi de natura legii organice, deoarece astfel s-ar
ajunge, practic, la completarea Constitutiei, care reglementeaza expres si
limitativ domeniile rezervate acestei categorii de legi, intre care nu
figureaza dispozitii legale privind procedura civila".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutiile statuate prin deciziile
mentionate isi mentin valabilitatea si in aceasta cauza, astfel ca exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Aceasta solutie se impune, de altfel, si pentru motivul ca masura evacuarii
din spatiul detinut abuziv de chiriasul care refuza sa incheie contractul de
inchiriere in termen de 60 de zile de la notificarea facuta de proprietar poate
fi luata pe calea ordonantei presedintiale, institutie reglementata la art. 581
din Codul de procedura civila si care face parte din ansamblul procedurilor de
judecata. Or, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Aurel Kozma, Milica Kozma si Floriana Virginia Kozma in
Dosarul nr. 2.880/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman