DECIZIE Nr.
1172 din 11 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1)
pct. 8 si ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 54 din 23 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1)
pct. 8 şi ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicată de Ovidiu Bulai în Dosarul nr. 7.782/301/2007 al Judecătoriei
Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilă.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei de
neconstituţionalitate, lipsă fiind cealaltă parte, faţă de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, Ovidiu Bulai solicită
admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulată în
faţa instanţei de judecată, considerând că dispoziţiile criticate contravin
prevederilor art. 22 alin. (1) şi ale art. 23 alin. (1) din Constituţie. De
asemenea, susţine că reglementarea comunitară în materie este normă de
recomandare şi nu stabileşte obligaţia folosirii centurii de siguranţă.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate,
invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 12 iulie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 7.782/301/2007, Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1) pct. 8 şi ale art. 108
alin. (1) lit. a) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice. Excepţia a fost ridicată de Ovidiu
Bulai, într-o cauză având ca obiect soluţionarea plângerii contravenţionale
împotriva unui proces-verbal de contravenţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că
dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece obligaţia de a
purta centura de siguranţă încalcă dreptul persoanei de a dispune de ea însăşi
şi aduce atingere vieţii intime, private şi de familie. Totodată, arată că
această obligaţie nu serveşte în nici un mod interesului public şi, prin
urmare, nerespectarea ei nu poate constitui contravenţie şi nu poate fi
sancţionată ca atare.
Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilă şi-a exprimat opinia în sensul că textele criticate nu contravin
prevederilor constituţionale invocate, întrucât instituirea unei astfel de obligaţii de către legiuitor se
înscrie în categoria măsurilor luate de stat pentru îndeplinirea obligaţiilor
sale pozitive legate de intervenţia activă în garantarea dreptului la viaţă şi
a dreptului la integritate fizică şi psihică.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
dispoziţiile criticate nu încalcă prevederile constituţionale invocate,
deoarece obligaţia conducătorului auto de a purta centura de siguranţă în
timpul deplasării pe drumurile publice se înscrie în categoria măsurilor luate
de stat pentru îndeplinirea obligaţiilor sale pozitive legate de intervenţia sa
activă pentru garantarea dreptului la viaţă şi la integritate fizică şi
psihică.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile criticate nu conţin norme contrare dreptului la viaţă şi la
integritate fizică şi psihică.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii
nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1) pct. 8 şi ale
art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august
2006.
Prevederile art. 99 alin. (1) pct. 8 au fost modificate
prin art. I pct. 37 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 29
iunie 2007.
Astfel, dispoziţiile criticate au următorul cuprins: -
Art. 36 alin. (1): „Conducătorii de autovehicule şi persoanele care ocupă
locuri prevăzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţă
omologate trebuie să le poarte în timpul circulaţiei pe drumurile publice, cu
excepţia cazurilor prevăzute în regulament.";
- Art. 99 alin. (1) pct. 8: „Constituie
contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte
săvârşite de către persoane fizice: [...]
8. nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi
într-un autovehicul de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice,
centura sau dispozitivele de siguranţă omologate;";
- Art. 108 alin.(1) lit. a) pct. 3: „Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul sau tramvai a
uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi
aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează: a) 2 puncte de
penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte: [...] 3. nerespectarea
obligaţiei de a purta, în timpul circulaţiei pe drumurile publice, centura de
siguranţă ori căştile de protecţie omologate, după caz;".
In susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate,
autorul acesteia invocă prevederile constituţionale ale art. 20 referitoare la
tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 22 alin.(1)
referitoare la dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi psihică, ale art.
23 alin. (1) privind inviolabilitatea libertăţii individuale şi a siguranţei
persoanei, ale art. 26 alin. (2) privind dreptul persoanei de a dispune de ea
însăşi şi ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi
sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că s-a pronunţat asupra dispoziţiilor art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 - raportate la prevederile constituţionale
ale art. 22 alin. (1), ale art. 23 alin. (1) şi ale art. 26 alin. (2), prin
Decizia nr. 689/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 717 din 23 octombrie 2007,
constatând că acestea sunt constituţionale. Cu acel prilej, s-a reţinut că
obligaţia instituită în sarcina conducătorilor de autovehicule şi persoanelor care ocupă locuri
prevăzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţă ori
omologate de a le utiliza reprezintă măsuri de ordin legislativ menite să
asigure protejarea vieţii, sănătăţii şi integrităţii fizice a persoanelor, iar
necesitatea impunerii unei astfel de obligaţii a fost dovedită de studii care
au relevat că purtarea centurilor sau a dispozitivelor de siguranţă reduce
riscul producerii unor accidente mortale sau cu consecinţe grave pe drumurile
publice. Această obligaţie este în acord cu exigenţele Uniunii Europene,
concretizate în prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene din 16
decembrie 1991, de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind utilizarea
obligatorie a centurii de siguranţă în vehiculele cu o capacitate mai mică de
3,5 tone (publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 373/26 din
31 decembrie 1991).
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a
reconsidera jurisprudenţa Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele
acestei decizii îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
Referitor la celelalte dispoziţii criticate din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, Curtea constată că acestea
reglementează sancţiunea pentru nerespectarea obligaţiei impuse de dispoziţiile
art. 36 alin. (1), fiind indisolubil legate de acestea. Prin urmare, pentru
aceleaşi considerente, şi prevederile art. 99 alin. (1) pct.8 şi ale art. 108
alin. (1) lit. a) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
sunt constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin.(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1)
pct. 8 şi ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct.3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicată de Ovidiu Bulai în Dosarul nr. 7.782/301/2007 al Judecătoriei
Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 decembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof.univ.dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean