DECIZIE Nr. 116 din 24 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin.
(4), art. 50 alin. (1^1) si art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 228 din 18 martie 2005

Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si art. 194 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, exceptie ridicata de Ioan Truta in Dosarul nr. 1.674/2004/C al Curtii
de Apel Targu Mures - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei. Lipseste Casa Judeteana de
Pensii Harghita, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Avand cuvantul, autorul exceptiei arata ca dispozitiile art. 20 din Legea
nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat nu interzic recunoasterea
reciproca a perioadelor de vechime in serviciu, respectiv stagiile de cotizare,
intre sistemul pensiilor militare de stat si sistemul public de pensii. Arata
ca in cele doua sisteme de pensii conditiile de varsta, grad si vechime sunt
aceleasi, astfel incat nu isi gaseste nici o explicatie diferenta de regim
juridic aplicat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata, in acest sens, ca
reglementarea speciala derogatorie se aplica unei situatii juridice diferite,
iar, asa cum Curtea Constitutionala a aratat in numeroase decizii ale sale,
egalitatea de tratament juridic se aplica tuturor celor aflati in aceeasi
situatie juridica. Considera ca, in realitate, autorul exceptiei critica modul
de aplicare a legii, iar nu continutul reglementarii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.674/2004/C, Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38
alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si art. 194 din Legea nr. 19/2000, exceptie
ridicata de Ioan Truta intr-o cauza ce are ca obiect solutionarea unei
contestatii privind decizia Casei Judetene de Pensii Harghita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile art. 38
alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si art. 194 din Legea nr. 19/2000, excluzand
posibilitatea includerii in stagiul de cotizare a perioadelor asimilate si a
vechimii in munca in cadrul altor sisteme de asigurari, pentru acordarea
dreptului de a se inscrie la pensie anticipata partiala, instituie discriminari
intre diferite categorii de persoane, care, in fond, indeplinesc aceleasi
conditii in ceea ce priveste vechimea totala in munca sau in functie.
Curtea de Apel Targu-Mures - Sectia civila apreciaza ca "echitabil ar
fi ca la solutionarea cererii de acordare a pensiei anticipate partiale conform
Legii nr. 19/2000 sa se ia in considerare si stagiul de cotizare in sistemul de
asigurari sociale militare".
In concluzie, instanta de judecata considera ca dispozitiile art. 38 alin.
(4), art. 50 alin. (1^1) si art. 194 din Legea nr. 19/2000 sunt
neconstitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca sustinerea autorului exceptiei privind excluderea din
calculul stagiului de cotizare a unei anumite perioade este un fapt ce tine de
interpretarea si aplicarea dispozitiilor legale.
In punctul de vedere prezentat se arata, de asemenea, ca, intrucat
dispozitiile art. 50 alin. (1^1) din Legea nr. 19/2000 prevad exceptarea
anumitor perioade asimilate, pentru toti asiguratii sistemului public de pensii
care se afla in aceleasi situatii, respectiv au realizat stagiile complete de
cotizare sau au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 10 ani si doresc
sa beneficieze de o pensie speciala inainte de implinirea varstei standard de
pensionare pentru limita de varsta, rezulta ca textul de lege criticat nu
contine nici o dispozitie cu caracter discriminatoriu.
Totodata, Guvernul apreciaza ca "stabilirea conditiilor pentru
acordarea prestatiilor de asigurari sociale in sistemul public, numai pentru
stagiul de cotizare realizat in acest sistem, constituie vointa legiuitorului,
care, in acord cu dispozitiile art. 47 alin. (2) din Constitutie, ce instituie
dreptul cetatenilor la pensie prevazut de lege, a inteles ca persoanele care nu
se afla in situatiile prevazute de Legea nr. 19/2000 sa beneficieze de alte
reglementari, in speta cele cuprinse in Legea nr. 164/2001". Invoca, in
acest sens, jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr.
355/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 25
februarie 2003, si Decizia nr. 418/2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.061 din 16 noiembrie 2004.
In concluzie, Guvernul considera ca dispozitiile art. 38 alin (4), art. 50
alin. (1^1) si art. 194 din Legea nr. 19/2000 sunt constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca toate dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie nefiind
incalcate. Conform punctului de vedere prezentat, aceste dispozitii legale
reglementeaza situatii diferite in care se afla anumite categorii de persoane,
ceea ce justifica, obiectiv si rezonabil, un tratament juridic diferentiat.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si
art. 194 din Legea nr. 19/2000 este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, care au urmatorul cuprins:
- Art. 38 alin. (4): "Perioadele asimilate prevazute la alin. (1) se
valorifica pentru obtinerea prestatiilor de asigurari sociale prevazute de
prezenta lege.";
- Art. 50 alin. (1^1): "La stabilirea stagiului de cotizare pentru
acordarea pensiei anticipate partiale nu se au in vedere perioadele asimilate
prevazute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c), precum si perioadele in care
asiguratul a beneficiat de pensie de invaliditate.";
- Art. 194: "(1) Intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de
asigurari sociale, neintegrate pana la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de
cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, in vederea
deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate si
de urmas, precum si a altor drepturi de asigurari sociale prevazute de prezenta
lege.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) prestatiile de asigurari sociale in
sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest
sistem.
(2^1) La acordarea indemnizatiilor de asigurari sociale prevazute la art.
98 alin. (1) lit. a) - e), baza de calcul se constituie conform art. 99 alin.
(1), (2) sau (3), dupa caz, numai din veniturile realizate in lunile in care
persoana a fost asigurata in sistemul public de pensii.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevazute la art. 38 alin.
(1) lit. b) si c), care constituie si vechime in munca sau in serviciu in sistemul
pensiilor militare si in celelalte sisteme proprii de asigurari sociale
neintegrate, se iau in calcul, optional, in unul dintre sisteme.
(4) Decontarea intre sistemul public si celelalte sisteme de asigurari
sociale neintegrate inceteaza incepand cu data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) In situatiile prevazute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica
doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii in munca realizate in
sectorul asigurarilor sociale de stat."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform carora "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa
pentru urmatoarele considerente:
Conform prevederilor art. 47 alin. (2) din Constitutie, dreptul cetatenilor
la pensie si la alte forme de asigurari sociale trebuie sa fie prevazut de
lege. Prin legi generale sunt reglementate sisteme de asigurari sociale, iar
prin legi speciale pot fi reglementate drepturile specifice unor categorii
socioprofesionale care se gasesc in situatii diferite fata de categoriile
cuprinse in reglementarile generale.
Legea nr. 19/2000 reglementeaza sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale, conditiile si criteriile de acordare a acestora, modul de
calcul si de plata a lor. Nu toate categoriile de cetateni la care se refera
aceste reglementari se afla in situatii identice. Art. 40 din lege prevede 5
tipuri de pensii in sistemul public: "a) pensia pentru limita de varsta;
b) pensia anticipata; c) pensia anticipata partiala; d) pensia de invaliditate;
e) pensia de urmas". Este evident ca persoanele care pot beneficia de unul
sau de altul dintre aceste tipuri de pensii se afla in mod obiectiv in situatii
diferite. Inscrierea la pensia pentru limita de varsta, ca regula generala, se
poate face daca sunt indeplinite cumulativ conditiile privind varsta standard
de pensionare si stagiul complet de cotizare.
Pensia anticipata si pensia anticipata partiala, prevazute de art. 49 si
50, reprezinta exceptii cu reguli speciale, potrivit carora pot fi pensionate
si persoanele care nu au implinit varsta standard de pensionare, dar au
realizat si depasit stagiul complet de cotizare, reducerea varstei operand in
raport cu perioada de depasire a stagiului complet de cotizare. Situatia
deosebita a persoanelor care solicita acordarea pensiei anticipate a
indreptatit legiuitorul sa stabileasca pentru acestea anumite conditii si
criterii derogatorii, cum sunt si cele referitoare la includerea in stagiul de
cotizare a perioadelor asimilate ori a celor care constituie vechime in munca
ori in functie in alte sisteme de asigurari sociale.
Art. 38 alin. (1) prevede asimilarea cu stagiul de cotizare a perioadelor
in care persoana respectiva: a beneficiat de drepturi de asigurari sociale; a
urmat si a absolvit cursurile de zi ale invatamantului superior; a satisfacut
serviciul militar. In alin. (4) al aceluiasi articol se precizeaza ca
perioadele asimilate se valorifica numai pentru obtinerea pensiei pentru limita
de varsta, de invaliditate si de urmas, iar art. 50 alin. (1^1) prevede expres
neluarea in calcul, la acordarea pensiei anticipate partiale, a ultimelor doua
perioade asimilate si a perioadei in care asiguratul a beneficiat de pensie de
invaliditate.
Art. 194 prevede recunoasterea reciproca intre sistemul public si celelalte
sisteme proprii de asigurari sociale, neintegrate, inclusiv sistemul pensiilor
militare, a stagiilor de cotizare ori a vechimii in munca sau in functie, dar
numai in vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de
invaliditate si de urmas, precum si a altor drepturi prevazute in aceasta lege,
iar drepturile se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in
sistemul public. Aceasta reglementare permite ca asiguratul sa beneficieze si
de drepturile prevazute in celelalte sisteme de asigurari sociale. Nu pot fi
cumulate stagiile de cotizare realizate in sisteme diferite, in vederea
acordarii pensiei anticipate ori a pensiei anticipate partiale. Acordarea
acestor tipuri de pensie este prevazuta si in Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, in cazul indeplinirii conditiilor prevazute in acea
lege.
Pentru eliminarea decontarilor anevoioase intre diferite sisteme de
asigurari sociale, s-a eliminat posibilitatea platii din sistemul public a
drepturilor cuvenite si in alte sisteme. Libertatea de optiune a legiuitorului
pentru reglementari speciale, derogatorii, se justifica prin situatia diferita
a persoanelor la care se refera, reglementari care se aplica, fara privilegii
sau discriminari, tuturor persoanelor aflate in acele situatii speciale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin.
(4), art. 50 alin. (1^1) si ale art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de
Ioan Truta in Dosarul nr. 1.674/2004/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia
civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2005.
PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR
Magistrat asistent,
Cristina Toma