DECIZIE Nr.
1139 din 16 octombrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind separarea contabila, legala, functionala si
organizatorica a activitatilor reglementate din sectorul gazelor naturale
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 878 din 27 octombrie 2006
Având în vedere:
- prevederile art. 8 lit. p) pct. 8 coroborat cu art.
101 alin. (1) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
- prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- prevederile Deciziei preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 1.078/2003 privind
aprobarea Criteriilor şi metodelor pentru aprobarea preţurilor şi stabilirea
tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, cu modificările
ulterioare;
- prevederile Ordinului ministrului finanţelor
publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu
directivele europene;
- prevederile Hotărârii Guvernului nr. 784/2000
privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea autorizaţiilor şi licenţelor
în sectorul gazelor naturale, republicată, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) şi (5) din
Legea nr. 351/2004, cu modificările şi completările
ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Gazelor Naturale emite prezenta
decizie.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind separarea
contabilă, legală, funcţională şi organizatorică a activităţilor reglementate
din sectorul gazelor naturale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta decizie.
Art. 2. - Compartimentele de resort din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale şi
persoanele juridice, titulare de licenţe în sectorul
gazelor naturale, vor duce la îndeplinire prevederile prezentei decizii.
Art. 3. - Incepând cu data de 1 ianuarie 2007 se abrogă
Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor
Naturale nr. 625/2005 privind procedurile de întocmire a raportului financiar
şi a evidenţei contabile reglementate de către titularul de licenţă din
sectorul gazelor naturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 739 din 15 august 2005.
Art. 4. - Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale,
Ştefan Cosmeanu
ANEXA
REGULAMENT
privind separarea contabilă,
legală, funcţională şi organizatorică a activităţilor reglementate din sectorul gazelor naturale
Art. 1. - (1) Persoanele juridice titulare de licenţe
în sectorul gazelor naturale, care desfăşoară activităţi reglementate din
categoria celor enumerate la art. 100 alin. (2) din Legea gazelor nr. 351/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea gazelor, sunt obligate să
realizeze separarea contabilă şi/sau legală, funcţională şi organizatorică
pentru fiecare dintre aceste activităţi.
(2) In aplicarea prevederilor art. 101 alin. (1) şi (3) din Legea gazelor, începând cu data de 1 ianuarie 2007,
persoanele juridice care au obligaţia separării contabile a activităţilor
reglementate vor întocmi evidenţe contabile separate pe tipuri de activităţi
desfăşurate (activităţi reglementate, activităţi nereglementate practicate în
sector şi activităţi desfăşurate în afara sectorului gazelor naturale).
(3) Până la data separării legale a activităţilor
reglementate, persoanele juridice care se încadrează în prevederile art. 101
alin. (2) din Legea gazelor sunt exonerate de obligativitatea întocmirii de
evidenţe contabile separate pe tipuri de activităţi desfăşurate, cu condiţia
respectării termenelor prevăzute la art. 119 alin. (2) din aceeaşi lege.
(4) Evidenţele contabile separate se organizează la
nivelul contabilităţii financiare şi trebuie să permită obţinerea informaţiilor
cu privire la veniturile, cheltuielile, imobilizările corporale/necorporale şi
obiectele de inventar aferente activităţilor desfăşurate, fără obligaţii de
raportare suplimentare faţă de cele solicitate în anexele la prezentul
regulament.
Art. 2. - (1) Separarea contabilă şi/sau legală,
funcţională şi organizatorică va fi realizată astfel încât, ulterior acţiunii
de separare, să nu genereze creşteri nejustificate de costuri.
(2) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale (ANRGN) va lua în considerare la determinarea venitului reglementat al
activităţilor desfăşurate valoarea cheltuielilor identificate şi evidenţiate de
societate pentru realizarea operaţiunilor de separare contabilă şi/sau legală,
funcţională şi organizatorică.
Art. 3. - (1) Cheltuielile identificate şi evidenţiate
de societate pentru realizarea operaţiunilor de separare contabilă şi/sau
legală, funcţională şi organizatorică, aferente exclusiv procesului de
separare, vor fi recunoscute la calculul preţurilor şi tarifelor reglementate,
numai dacă societatea va face dovada că sunt îndeplinite cumulativ următoarele
condiţii:
a) sunt generate de operaţiunile specifice acţiunii
de separare contabilă şi/sau legală, funcţională şi organizatorică;
b) sunt reale, efective şi aferente activităţilor
reglementate.
(2) Acceptarea costurilor aferente procesului de
separare contabilă şi/sau legală, funcţională şi organizatorică a activităţilor
reglementate, în structura preţurilor şi tarifelor reglementate, se va face în
conformitate cu principiile şi regulile stabilite pentru organizarea şi
conducerea evidenţelor contabile reglementate, prevăzute în Decizia
preşedintelui ANRGN nr. 1.078/2003 privind aprobarea Criteriilor şi metodelor
pentru aprobarea preţurilor şi stabilirea tarifelor reglementate în sectorul
gazelor naturale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4. - Persoanele juridice care sunt obligate să
asigure separarea legală, funcţională şi organizatorică a activităţilor
reglementate vor transmite ANRGN, în termen de 45 de zile de la publicarea
prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I, un raport privind:
a) inventarul operaţiilor executate în cadrul
fiecărei activităţi reglementate desfăşurate;
b) etapele stabilite în scopul ducerii la îndeplinire
a obligaţiilor privind separarea legală, funcţională şi organizatorică a
activităţilor reglementate;
c) modul de alocare a imobilizărilor corporale/
necorporale şi a obiectelor de inventar în folosinţă, necesare pentru
desfăşurarea activităţilor reglementate, între entităţile juridice rezultate în
urma procesului de separare legală şi componenţa efectivă a acestora în cadrul
fiecărei entităţi juridice. In cazul societăţilor pentru care la stabilirea
venitului reglementat pentru prima perioadă de reglementare a fost utilizată
metoda RAB implicit, se va realiza detalierea valorii fiecărui element al
imobilizărilor corporale/necorporale, conform Deciziei preşedintelui ANRGN nr.
1.078/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
d) structura organizatorică a fiecăreia dintre
entităţile juridice rezultate din procesul de separare legală, funcţională şi
organizatorică a activităţilor reglementate din sectorul gazelor naturale şi
atribuţiile corespunzătoare fiecărei subdiviziuni organizatorice;
e) mijloacele identificate şi măsurile propuse a fi
adoptate pentru asigurarea unei comunicări eficiente cu clienţii sau
potenţialii clienţi, în probleme care ţin de specificul activităţilor
desfăşurate de entităţile juridice rezultate în urma procesului de separare
legală, precum şi pentru îndeplinirea condiţiilor de confidenţialitate şi de
evitare a discriminării între aceştia;
f) datele de contact ale persoanei desemnate să urmărească modul de aplicare a prevederilor prezentului
regulament.
Art. 5. - Persoanele juridice care nu au obligaţia
separării legale, funcţionale şi organizatorice vor transmite ANRGN, în termen
de 45 de zile de la publicarea prezentei decizii în Monitorul
Oficial al României, Partea I, un raport care va
conţine în mod obligatoriu următoarele documente şi informaţii:
a) inventarul operaţiilor executate în cadrul fiecărei
activităţi reglementate desfăşurate;
b) principalele etape de parcurs în vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor referitoare la separarea
contabilă;
c) ipotezele, criteriile şi regulile care vor sta la
baza întocmirii evidenţelor contabile separate, care să permită obţinerea
informaţiilor cu privire la cheltuielile, veniturile, imobilizările
corporale/necorporale şi obiectele de inventar, aferente activităţilor
reglementate desfăşurate. în cazul societăţilor pentru care la stabilirea
venitului reglementat pentru prima perioadă de reglementare a fost utilizată
metoda RAB implicit, se va realiza detalierea valorii fiecărui element al
imobilizărilor corporale/necorporale, conform Deciziei preşedintelui ANRGN nr.
1.078/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
d) balanţele de verificare contabilă, utilizate în
cadrul analizei efectuate de societate pentru stabilirea ipotezelor,
criteriilor şi regulilor care vor sta la baza întocmirii evidenţelor contabile
separate, pe tipuri de activităţi desfăşurate;
e) datele de contact ale persoanei desemnate să
urmărească modul de aplicare a prevederilor prezentului
regulament.
Art. 6. - Rapoartele întocmite de persoanele juridice
menţionate la art. 1 din prezentul regulament, cu respectarea prevederilor art.
4 şi 5, vor fi avizate de ANRGN în termen de 60 de zile de la data primirii
acestora şi vor reprezenta, după caz, procedura privind asigurarea separării
legale, funcţionale şi organizatorice a activităţilor reglementate şi/sau
procedura agreată pentru întocmirea evidenţelor contabile separate pe tipuri de
activităţi desfăşurate.
Art. 7. - (1) Pentru o corectă aplicare a prevederilor
prezentului regulament, ANRGN, în urma analizării rapoartelor primite şi a
documentelor care le însoţesc, poate solicita explicaţii suplimentare cu
privire la unele informaţii prezentate, iar, după caz, modificarea şi
completarea situaţiilor solicitate.
(2) Explicaţiile şi documentele solicitate conform
alin. (1) vor fi prezentate, în regim de operativitate, la sediul ANRGN sau,
după caz, la sediul persoanei juridice în cauză.
Art. 8. - (1) In cazul în care,
ulterior avizării ipotezelor, criteriilor şi regulilor de alocare a
cheltuielilor, veniturilor, imobilizărilor corporale/necorporale şi obiectelor
de inventar, aferente activităţilor reglementate desfăşurate, vor apărea
situaţii care impun reconsiderarea parţială sau totală şi/sau completarea
acestora, societăţile în cauză pot depune solicitări în acest sens până la data
de 30 iunie a fiecărui an, excepţie făcând ultimul an al perioadei de
reglementare, pentru care data limită de depunere a solicitărilor va fi 31 martie.
(2) Solicitările adresate vor fi analizate şi
soluţionate de ANRGN în termen de 60 de zile de la data primirii, cu
respectarea prevederilor art. 7.
Art. 9. - Dacă pe parcursul desfăşurării activităţii
reglementate apar modificări în structura operaţiilor efectuate, persoana
juridică în cauză are obligaţia de a comunica ANRGN, cu operativitate, situaţia
intervenită. In cazul în care modificările intervenite afectează structura
şi/sau valoarea cheltuielilor şi veniturilor realizate, ANRGN poate solicita
modificarea setului de proceduri agreate cu fiecare societate comercială.
Art. 10. - (1) Persoanele juridice care solicită
licenţe pentru desfăşurarea de activităţi reglementate în sectorul gazelor naturale,
după intrarea în vigoare a prezentului regulament, au obligaţia organizării de
evidenţe contabile distincte pe tipuri de activităţi desfăşurate conform
reglementărilor legale şi trebuie să transmită ANRGN documentele, datele şi informaţiile prevăzute la art. 5 lit. a), c)
şi e).
(2) Transmiterea datelor şi
informaţiilor prevăzute la alin. (1) se va face anterior obţinerii licenţelor
pentru desfăşurarea activităţilor reglementate sau concomitent cu solicitarea
aprobării de preţuri ori stabilirii de tarife reglementate, după caz.
Art. 11. - In cazul în care, în
urma separării legale, funcţionale şi organizatorice a activităţilor
reglementate, rezultă o persoană juridică ce va desfăşura mai multe activităţi
reglementate sau activităţi reglementate şi activităţi nereglementate ori din
afara sectorului, aceasta are obligaţia organizării de evidenţe contabile
separate pe tipuri de activităţi, conform prevederilor prezentului regulament.
Art. 12. - (1) Incepând cu exerciţiul financiar al
anului 2006, societăţile comerciale care desfăşoară activităţi reglementate în
sectorul gazelor naturale vor transmite ANRGN situaţiile privind cheltuielile,
veniturile, imobilizările corporale/necorporale şi obiectele de inventar,
aferente activităţilor desfăşurate, întocmite după modelul celor anexate
prezentului regulament, precum şi situaţiile financiare ale societăţii,
înregistrate la direcţiile generale ale finanţelor publice. Aceste situaţii vor
fi transmise până la data de 1 iulie a fiecărui an financiar, următor celui
pentru care se efectuează raportarea. Anterior transmiterii, situaţiile
solicitate vor fi auditate/verificate în conformitate cu prevederile legale în
vigoare, urmărindu-se în special modul de respectare a obligaţiei de evitare a
subvenţiilor încrucişate între activităţile desfăşurate.
(2) Situaţiile privind
cheltuielile, veniturile, imobilizările corporale/necorporale, aferente
activităţilor reglementate desfăşurate, vor constitui evidenţe contabile
reglementate - ECR, în înţelesul prevederilor art. 66 din Decizia preşedintelui
ANRGN nr. 1.078/2003.
(3) Persoanele juridice care vor proceda la separarea
legală, funcţională şi organizatorică a activităţilor reglementate vor
transmite ANRGN situaţiile întocmite pentru perioada cuprinsă între data de 1 ianuarie
a anului financiar în care are loc acţiunea de separare şi data separării legale efective, după
modelul celor prezentate în anexele nr. 1-4 la prezentul regulament. Situaţiile
vor fi transmise în termen de 60 de zile de la data separării legale efective.
(4) Persoanele juridice care desfăşoară exclusiv
activităţi licenţiate nereglementate din sectorul gazelor naturale şi/sau alte
activităţi nelicenţiate din sector sau din afara acestuia au obligaţia
separării evidenţelor contabile între activităţile licenţiate şi cele
nelicenţiate, corespunzător prevederilor art. 20 lit. k) din Hotărârea
Guvernului nr. 784/2000 privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea
autorizaţiilor şi licenţelor în sectorul gazelor naturale, republicată, cu
modificările ulterioare. Rapoartele financiare, solicitate în conformitate cu
prevederile art. 20 lit. k) din Hotărârea Guvernului nr. 784/2000, republicată,
cu modificările ulterioare, se vor întocmi după modelul prezentat în anexele
nr. 5 şi 6 la prezentul regulament şi vor fi transmise la ANRGN cel mai târziu
până la data de 1 iulie a anului financiar următor celui pentru care se
efectuează raportarea.
Art. 13. - Situaţiile prevăzute în anexele la prezentul
regulament vor fi înaintate atât pe suport hârtie, cât şi pe suport electronic,
la adresa de e-maii anrgn@anrgn.ro, în format Microsoft Excel.
Art. 14. - (1) Nerespectarea obligaţiilor stabilite
prin prezentul regulament constituie contravenţie şi se sancţionează în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoane împuternicite în acest scop
de preşedintele ANRGN.
Art. 15. - Anexele nr. 1-6*) fac parte din prezentul
regulament şi se publică în format electronic pe pagina de web a ANRGN (www.anrgn.ro), la secţiunea
„Reglementări ANRGN", subsecţiunea „Rapoarte".