DECIZIE Nr. 113 din 2 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele masuri pentru
achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor
neferoase reciclabile
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 9 mai 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001
privind unele masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor
acestora si a deseurilor neferoase reciclabile, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "TAWIL EST BUCHAREST CO IMPEX" - S.R.L. in Dosarul nr.
4.367/2001 al Judecatoriei Buftea - Ilfov intr-o cauza ce are ca obiect
plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a unei
contraventii.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsa prin Legea nr. 600/2001, astfel ca, in
conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, exceptia a devenit inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
4.367/2001, Judecatoria Buftea - Ilfov a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele masuri pentru achizitionarea
metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase
reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TAWIL EST
BUCHAREST CO IMPEX" - S.R.L.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001,
permitand achizitionarea si valorificarea metalelor neferoase, a aliajelor si a
deseurilor acestora doar unor agenti economici privilegiati, pusi in situatia
de monopol, incalca prevederile constitutionale ale art. 134, referitoare la
economia de piata, libertatea comertului si concurenta loiala; ale art. 135,
referitoare la ocrotirea proprietatii; ale art. 41, privind ocrotirea in mod
egal a proprietatii private, indiferent de titular, si ale art. 16, potrivit
carora nimeni nu este mai presus de lege. Se apreciaza totodata ca aceleasi
dispozitii legale, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie,
produc si efecte retroactive, afectand stocurile de materiale achizitionate
anterior intrarii lor in vigoare si aflate in custodia furnizorilor. Mai
sustine si nerespectarea Acordului european ce a instituit o asociere intre
Romania si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, ratificat prin
Legea nr. 20/1993, care a instituit obligativitatea respectarii principiilor
economiei de piata ca element esential al asocierii.
Judecatoria Buftea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate "contravin prevederilor constitutionale din art. 134 alin. (1)
si (2) lit. a) potrivit carora economia Romaniei este economie de piata, iar
statul are obligatia sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei
loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor arata ca exceptia a ramas fara obiect,
intrucat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsa prin
Legea nr. 600/2001. In acelasi punct de vedere se releva faptul ca o parte din
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 au fost preluate in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 465/2001, cum sunt cele ale art. 1 preluate in art. 7
alin. (2). Analizandu-se pe fond aceste dispozitii legale, se apreciaza ca ele
nu incalca principiul neretroactivitatii legii, intrucat se aplica numai de la
data intrarii in vigoare a legii. Ele nu incalca nici principiile economiei de
piata, libertatii comertului si concurentei loiale, "prin adoptarea lor
urmarindu-se valorificarea anumitor deseuri reciclabile in conditii de
protectie a sanatatii populatiei si a mediului inconjurator, in scopul
obtinerii unor resurse suplimentare de materii prime secundare sau produse
reutilizabile". In concluzie, se apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca, in conformitate cu
dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
exceptia este inadmisibila, intrucat dispozitiile legale criticate nu mai sunt
in vigoare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 fiind respinsa prin
Legea nr. 600/2001.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2002, care
interzic "pe o durata de 2 ani achizitionarea de la persoane fizice a
metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase
reciclabile", respectiv limiteaza dreptul de achizitionare a deseurilor
neferoase reciclabile numai in favoarea unor agenti economici determinati, si
prevad sanctionarea contraventionala a faptelor de nerespectare a acestor
dispozitii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta a
devenit inadmisibila si urmeaza sa fie respinsa pentru urmatoarele motive:
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 nu mai este in vigoare,
intrucat ulterior datei ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate si celei
la care instanta judecatoreasca a sesizat Curtea Constitutionala ea a fost
respinsa de Parlament prin Legea nr. 600/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 711 din 8 noiembrie 2001.
Conform dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
"Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei".
Faptul ca unele dispozitii ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
11/2001 au fost preluate, chiar cu continut identic, in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001, in urma aprobarii acesteia cu modificari si completari prin
Legea nr. 465/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
422 din 30 iulie 2001, nu are nici o relevanta. Solutionarea cauzei in care s-a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate nu depinde de dispozitiile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, intrucat constatarea si sanctionarea
contraventiei s-au facut in temeiul dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 11/2001, in perioada cand aceasta era inca in vigoare
(Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei nr. 11 din 19
iunie 2001).
Pentru considerentele expuse, cu majoritate de voturi, in temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001
privind unele masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor
acestora si a deseurilor neferoase reciclabile, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "TAWIL EST BUCHAREST CO IMPEX" - S.R.L. in Dosarul nr.
4.367/2001 al Judecatoriei Buftea - Ilfov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu