Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 11 din  4 februarie 2003

Decizia Plenului Consiliului Concurentei

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 801 din 13 noiembrie 2003


SmartCity3


    Plenul Consiliului Concurentei,
    in cadrul sedintei de deliberare din data de 17 ianuarie 2003, fiind indeplinite conditiile de procedura, precum si conditia de cvorum, respectiv minimum 7 membri,
    in baza:
    1. Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
    2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
    3. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis, din 25 martie 1997, cu completarile ulterioare;
    4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
    5. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
    6. Plangerii inaintate de Societatea Comerciala "Total Distribution Group Romania" - S.R.L.*1) Bucuresti (denumita in continuare TDG Romania), inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. RS-30 din 10 martie 1999, completata cu scrisoarea Societatii Comerciale TDG - Filiala Bucuresti - S.R.L., inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. CC/DBC/81 din 24 martie 1999;
    7. Investigatiei declansate in baza Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 21 din 26 aprilie 1999, extinsa in baza Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 100 din 8 noiembrie 1999;
    8. Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 376 din 28 iulie 2000;
    9. faptului ca au fost indeplinite procedura de transmitere a Raportului de investigatie partilor implicate, pentru luare la cunostinta si formulare de observatii, precum si procedura de citare a partilor pentru audierea in Plenul Consiliului Concurentei la data de 11 decembrie 2002. La data de 30 octombrie 2002 a fost programata sedinta de audiere a partilor implicate in Plenul Consiliului Concurentei, insa datorita neindeplinirii procedurii de citare, aceasta a fost amanata pentru data de 11 decembrie 2002. La sedinta de audiere din data de 30 octombrie 2002 au participat reprezentantii legali ai S.C. TDG Romania - S.R.L. Bucuresti, S.C. Voltamar RA - S.R.L. Baia Mare, S.C. Micro Mega Computers - S.R.L. Hunedoara, S.C. Dan Deli Serv Com - S.R.L. Oradea, S.C. Viofemi Com - S.R.L. Suceava, S.C. Meridian CC - S.R.L. Orsova, S.C. Italiana Oli Trading - S.R.L. Bucuresti, care au luat cunostinta de amanarea sedintei de audiere pentru data de 11 decembrie 2002, motiv pentru care aceste societati comerciale nu au mai fost citate la sediu. In plus, toti agentii economici implicati au fost citati prin anuntul - Citatie -, publicat in cotidienele de larga circulatie la nivel national, "Adevarul" si "Romania Libera", din data de 6 noiembrie 2002, pentru a participa la sedinta de audiere din data de 11 decembrie 2002;
    10. Raportului de investigatie prezentat Plenului Consiliului Concurentei de catre raportor in cadrul sedintei de audiere din 11 decembrie 2002, precum si a celorlalte materiale din dosarul cauzei;
    11. observatiilor la Raportul de investigatie transmise Consiliului Concurentei de catre TDG Romania, Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A.*1) (denumita in continuare SNTR), S.C. Viofemi - S.R.L. Suceava, S.C. Dan Deli Serv Com - S.R.L. Oradea, S.C. Mazen Impex - S.R.L. Suceava;
    12. declaratiilor facute in timpul audierii in Plenul Consiliului Concurentei la data de 11 decembrie 2002 de catre reprezentantii legali ai partilor implicate prezente, precum si observatiilor scrise facute ulterior de catre S.C. Meridian CC - S.R.L. Orsova, S.C. Diogene - S.R.L. Alexandria, S.C. Voltamar RA - S.R.L. Baia Mare, in termen de 7 zile de la data audierilor din data de 11 decembrie 2002,
------------
    *1) Datele de identificare a societatilor comerciale sunt prezentate in anexa la prezenta decizie.

    avand in vedere ca:
    1. Prin plangerea inregistrata la Consiliul Concurentei sub nr. 30 din 10 martie 1999 TDG Romania sesizeaza Consiliului Concurentei faptul ca SNTR, abuzand de pozitia sa dominanta detinuta pe piata, a reziliat contractele de distributie exclusiva incheiate cu 5 dintre societatile apartinand grupului TDG Romania. Astfel, SNTR este acuzata ca "a incalcat prevederile art. 5 si 6 din Legea concurentei prin favorizarea celorlalti distribuitori, impartirea pietelor de desfacere pe criterii teritoriale, fixarea preturilor de desfacere si incercarea de limitare a accesului pe piata a unor agenti economici".
    2. Prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 21 din 26 aprilie 1999 s-a dispus efectuarea unei investigatii la SNTR, avand ca obiect posibila incalcare de catre SNTR a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. g) din Legea concurentei nr. 21/1996, prin eliminarea societatilor din grupul Total Distribution Romania de la distributia tigaretelor produse de fabricile SNTR, ca urmare a sistarii livrarilor incepand cu data de 25 februarie 1999 si a rezilierii ulterioare a contractelor de distributie. Acest ordin a fost completat prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 100 din 8 noiembrie 1999, prin care s-au dispus extinderea investigatiei si asupra celorlalte societati comerciale care au avut calitatea de distribuitor exclusiv al SNTR, precum si extinderea obiectului investigatiei dispuse prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 21 din 26 aprilie 1999 si asupra posibilelor incalcari de catre SNTR ale altor prevederi ale art. 5 alin. (1), precum si ale prevederilor art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996.
    3. SNTR este o societate pe actiuni care are ca obiect de activitate cultivarea, fermentarea si prelucrarea tutunului, fabricarea si comercializarea tigaretelor, avand urmatoarea structura de organizare - entitati fara personalitate juridica: 8 fabrici de fermentare a tutunului, 4 fabrici care functioneaza in sistem integrat (fermentarea tutunului si fabricarea tigaretelor), 2 fabrici producatoare de tigarete, o statiune de cercetare pentru cultura si industrializarea tutunului si o fabrica de piese de schimb si subansambluri pentru liniile tehnologice aflate in exploatarea SNTR.
    SNTR fabrica urmatoarele marci de tigarete: Bucuresti, Record, Golf, RT, Snagov, Coloana, Bega, Amiral, Dacia, Vis, SG, Iasi, Timisoara, Carpati, Marasesti, Bucegi, Nationale.
    In perioada 1999 - 2000 SNTR a distribuit produsele sale astfel:
    - in anul 1999, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 si ale Ordonantei Guvernului nr. 1/1999 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, producatorul supus investigatiei - SNTR - a ales ca modalitate de comercializare a produselor un sistem de distributie intr-un regim de exclusivitate excesiva, constand in alocarea pentru fiecare distribuitor a distributiei exclusive in cate un judet, respectiv sector al municipiului Bucuresti. In acest fel piata tigaretelor din Romania a fost impartita, pentru tigaretele SNTR, intre distribuitorii acesteia.
    Prin Legea nr. 148 din 27 iulie 1999, Ordonanta Guvernului nr. 1/1999 a fost abrogata, iar prevederile anticoncurentiale din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 au fost eliminate;
    - in anul 2000 sistemul de distributie adoptat de SNTR se modifica radical prin faptul ca producatorul nu mai acorda exclusivitate teritoriala distribuitorilor sai. La data de 1 aprilie 2000 au fost incheiate contracte de distributie cu 17 distribuitori, printre care si TDG Romania. Contractele erau incheiate pe o perioada de 3 luni, iar, in cazul in care distribuitorul realiza cel putin cantitatea contractata lunar, distribuitorii primeau un discont de 2%;
    - la data de 30 octombrie 2000 au fost incheiate contracte cu 7 distribuitori pe o perioada de 14 luni, respectiv pana la data de 31 decembrie 2001, TDG Romania devenind principalul distribuitor al SNTR.
    4. TDG Romania este o societate cu raspundere limitata care are ca obiect principal de activitate comercializarea en gros de produse alimentare si nealimentare si este detinuta de catre persoana fizica Tiberiu Postelnicu in proportie de 99,96% din capitalul social.
    In structura TDG Romania functioneaza (fara personalitate juridica) un numar de 36 de sucursale si 27 de puncte de lucru distincte.
    Tot din grupul TDG face parte si un numar de 8 filiale, asupra carora controlul este detinut de TDG Romania (99% din capitalul social) si de Tiberiu Postelnicu - persoana fizica (1% din capitalul social). Aceste 8 filiale sunt societati comerciale cu raspundere limitata, si anume: S.C. Total Distribution Group Romania - Filiala Galati - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Romania - Filiala Sibiu - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Romania - Filiala Brasov - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Romania - Filiala Bucuresti - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Romania - Filiala Timisoara - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Romania - Filiala Pitesti - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Romania - Filiala Iasi - S.R.L. si S.C. Total Distribution Group Romania - Filiala Cluj-Napoca - S.R.L.
    De asemenea, Tiberiu Postelnicu - persoana fizica - este asociat majoritar in urmatoarele 12 societati comerciale: S.C. Total Distribution Group Arges - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Arad - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Bistrita - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Bucovina - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Deva - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Moldavia - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Bihor - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Oltenia - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Salaj - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Satu Mare - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Valcea - S.R.L., S.C. Total Distribution Group Brasov - S.R.L.
    Toate aceste entitati economice, cu sau fara personalitate juridica, fiind controlate de catre TDG Romania, al carui asociat majoritar este Tiberiu Postelnicu, si/sau de catre Tiberiu Postelnicu - persoana fizica, constituie un grup, in sensul prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996 si ale pct. 3.4 din Instructiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de comportament anticoncurential, prevazute la art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare economica*2). In continuare, acest grup de societati comerciale va fi denumit grupul TDG.
    TDG isi desfasoara activitatea la nivelul distributiei, pe piata tigaretelor din Romania, activand ca distribuitor de bunuri de larg consum, in principal tigarete, pentru:
    - tigaretele produse de S.C. Japan Tobacco International - S.R.L. (fosta R.J. Reynolds Tobacco Romania - S.R.L.) - marcile Camel, Monte Carlo, More, Salem, Winchester, Winston, Yves Saint Laurent, fiind distribuitor exclusiv pe intreg teritoriul Romaniei pana in luna octombrie 2002;
    - tigaretele produse de SNTR - toate marcile;
    - tigaretele produse de S.C. R.G.S. Industries - S.A. - marca Bran;
    - tigaretele produse de S.C. V. Tabac Romania - S.A. - marcile Pannonia si Kossuth;
    - tigaretele produse de S.C. Romanian Tobacco System - S.A. - marca Winstar.
    Alte produse comercializate de TDG sunt cafeaua, chibriturile etc.
------------
    *2) Instructiunile sunt publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997.

    5. Piata relevanta

    5.1. Piata produsului
    Luand in considerare substituibilitatea din punctul de vedere al cererii, cat si al ofertei, piata relevanta a produsului este definita ca fiind piata tigaretelor.
    Tigaretele sunt produse similare ca prezentare si au aceeasi utilizare finala. Pe de o parte, tigaretele au un mare numar de caracteristici comune care se refera la prezentarea lor (marimea pachetului, greutatea lor, modul de impachetare, diametrul tigaretelor). Pe de alta parte, ele sunt fabricate si oferite pe piata in sortimente diverse care difera in functie de soiul tutunului utilizat sau al amestecului de tutun care da gustul si aroma specifica, de nivelul continutului de nicotina, elemente care diferentiaza si particularizeaza si marcile de tigarete comercializate. Marcile sunt legate de o anumita imagine si nivel de calitate si sunt sustinute intens prin actiuni de promovare, publicitate si reclama*3).
    Avandu-se in vedere preferintele consumatorilor in contextul pretului tigaretelor in raport cu calitatea, piata relevanta a tigaretelor din Romania se poate diferentia in 5 segmente, si anume:
    - segmentul tigaretelor de lux;
    - segmentul tigaretelor superioare;
    - segmentul tigaretelor medii;
    - segmentul tigaretelor submedii;
    - segmentul tigaretelor populare.
------------
    *3) Definitie data tigaretelor de Comisia Europeana in Decizia din 17 martie 1999 de declarare a unei concentrari economice compatibila cu piata comuna, in conformitate cu Regulamentul Consiliului CEE nr. 4.064/1989 - O.J. C120 din 1 mai 1999.

    5.2. Piata geografica
    Tinand cont de dispersia efectiva la nivelul tarii a distributiei tigaretelor produse atat in tara, cat si a celor din import, facilitata de costul relativ mic al manipularii si transportului, piata geografica a tigaretelor este constituita de intregul teritoriu al Romaniei.
    La nivelul distributiei piata geografica este influentata de modalitatea de distributie aleasa de fiecare producator.
    In cazul unui sistem de distributie in regim de exclusivitati teritoriale, prin care se aloca fiecarui distribuitor un teritoriu exclusiv de actiune, piata relevanta se partajeaza la nivelul fiecarui distribuitor exclusiv, in teritoriul pe care activeaza acesta.

    5.3. Structura pietei
    Analiza datelor si informatiilor referitoare la piata relevanta arata ca in prezent pe piata tigaretelor din Romania activeaza atat producatori interni, cat si importatori. Cei mai importanti agenti economici care activeaza pe piata tigaretelor la nivelul productiei sunt SNTR, Japan Tobacco Inc., British American Tobacco, Philip Morris, precum si alti producatori cu cote de piata mai mici (Papastratos Romania - S.R.L., V. Tabac Romania - S.A., Sinoroma Industry - S.R.L., Anghelescu Industry - S.R.L., Sekap Romania - S.R.L., R.G.S. Industries - S.A. etc.).
    Piata tigaretelor se caracterizeaza printr-o concurenta puternica prin pret, cerintele consumatorilor fiind sensibil legate de pretul produselor.
    Pe piata tigaretelor la nivelul distributiei activeaza un numar de peste 50 de distribuitori, dintre care cei mai importanti sunt TDG Romania si Interbrands Marketing & Distribution, care acopera intregul teritoriu al tarii.

    5.4. Pozitia dominanta detinuta de SNTR pe piata tigaretelor - la nivelul productiei
    La evaluarea pozitiei dominante detinute pe piata s-a avut in vedere jurisprudenta in domeniu a Curtii Europene de Justitie. Astfel, in cazul C85/76 Hoffman - La Roche vs. Comisia Europeana*4), Curtea Europeana de Justitie a definit pozitia dominanta ca "pozitia de putere economica de care se bucura un agent economic si care ii permite acestuia sa impiedice mentinerea concurentei efective pe piata relevanta, oferindu-i puterea de a se comporta, intr-o masura apreciabila, independent de concurentii sai, de clientii sai si, in ultima instanta, independent fata de consumatori. O astfel de pozitie nu exclude concurenta ..., dar permite agentului economic care profita de pozitia sa dominanta, daca nu sa determine, cel putin sa aiba o influenta apreciabila asupra conditiilor in care se dezvolta concurenta si - oricand - sa actioneze fara a tine cont de concurenta, in masura in care un astfel de comportament nu i se poate imputa agentului economic respectiv".
    O cota de piata importanta a unui agent economic este unul dintre indicatorii care sugereaza detinerea de catre acesta a pozitiei dominante pe piata respectiva*5).
    SNTR este producatorul cel mai important, care a detinut in perioada 1999 - 2000 peste jumatate din capacitatile existente si cea mai mare parte din cantitatea de tigarete livrata pe piata. Situatia este mai echilibrata la nivelul valoric al pietei, SNTR - spre deosebire de ceilalti concurenti semnificativi - comercializand tigarete ieftine.
    SNTR domina evident segmentul tigaretelor de calitate submedie, avand in vedere ponderea mare detinuta pe acest segment al pietei, iar pe segmentul tigaretelor populare SNTR detine o pozitie apropiata de monopol (detinand peste 90% din acest segment care reprezinta circa o treime din totalul pietei tigaretelor din Romania).
    Fata de cotele de piata ale celorlalti agenti economici producatori care activeaza pe piata tigaretelor din Romania, la nivelul productiei, se desprinde concluzia ca, in perioada investigata (1999 - 2000), atat pe ansamblul pietei tigaretelor, cat si in special pe segmentele tigaretelor de calitate submedie si populare, care impreuna reprezinta 56,4% in anul 1999, respectiv 49,6% in anul 2000, din total piata, SNTR se situeaza in pozitie dominanta*6).
------------
    *4) European Court reports 1979.
    *5) Decizia Comisiei Europene din 14 decembrie 1985 cu privire la o investigatie in baza art. 86 din Tratatul CEE - O.J. L374 din 31 decembrie 1985.
    *6) Studiu de piata realizat de Consiliul Concurentei, pe baza datelor primite, in baza art. 41 din Legea concurentei nr. 21/1996, de la agentii economici care activeaza pe piata tigaretelor.

    5.5. Pozitia dominanta detinuta de grupul TDG pe piata tigaretelor - la nivelul distributiei
    Din studiul de piata realizat de Consiliul Concurentei rezulta ca atat in anul 1999, cat si in anul 2000 TDG se afla pe primul loc in ierarhia distribuitorilor de tigarete, in anul 2000 detasandu-se net de acestia. Avand in vedere diferenta dintre cota de piata a TDG si cea a concurentului sau principal, S.C. Interbrands Marketing & Distribution - S.R.L. - distribuitor unic al British American Tobacco (Romania) - S.R.L. -, de aproximativ 15%, inregistrata in anul 2000, se poate aprecia ca TDG detine o pozitie dominanta pe totalul pietei tigaretelor din Romania, la nivelul distributiei.
    In anii 1999 - 2000 TDG a fost prezent pe segmentele tigaretelor de lux, superioare si de calitate medie (cu tigarete JTI), precum si pe segmentele tigaretelor de calitate submedie si populare (cu tigarete fabricate in principal de SNTR, dar si de alti producatori).
    Daca pe segmentele tigaretelor superioare si de calitate medie structura pietei la nivelul distributiei este echilibrata, pe aceste segmente existand un mediu concurential normal, pe segmentele tigaretelor de calitate submedie si populare TDG detine cea mai mare pondere in anul 1999, cat si, in special in anul 2000, desi pe aceste doua segmente mai activeaza un numar important de alti distribuitori cu potential teritorial limitat si cu cote mici de piata.
    In concluzie, in anul 2000, la nivelul distributiei, atat pe ansamblul pietei tigaretelor si in special pe segmentele tigaretelor de calitate submedie si populare, segmente care reprezinta impreuna 50% din volumul total al pietei tigaretelor, TDG se situeaza in pozitie dominanta.
    6. In conditiile aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 1/1999, SNTR a incheiat, in urma unei proceduri superficiale de selectie, Contractul-tip de distributie exclusiva nr. 292 din 25 ianuarie 1999 cu 42 de distribuitori teritoriali exclusivi*1), si anume: S.C. Abi Com - S.R.L. Targoviste, S.C. Alda Comex - S.R.L. Focsani, S.C. Carmen - S.R.L. Resita, S.C. Dan Deli Serv Com - S.R.L. Oradea, S.C. Danis Impex - S.R.L. Sfantu Gheorghe, S.C. Delfinul Prod Com - S.R.L. Voluntari, S.C. Diogene - S.R.L. Alexandria, S.C. Discret - S.R.L. Brasov, S.C. Dragomar Unico '98 - S.R.L. Pitesti, S.C. Horcrist Serv - S.R.L. Brasov, S.C. Italiana Oli Trading - S.R.L. Bucuresti, S.C. Ivy Company Impex - S.R.L. Bucuresti, S.C. Lacof Com - S.R.L. Craiova, S.C. Lucifer - S.R.L. Sfantu Gheorghe, S.C. Mazen Impex - S.R.L. Suceava, S.C. Meridian CC - S.R.L. Orsova, S.C. Micro Mega Computers - S.R.L. Hunedoara, S.C. Mig 76 Exim - S.R.L. Bucuresti, S.C. PNP Impex - S.R.L. Mangalia, S.C. Pop Star Romaximus - S.R.L. Baia Mare, S.C. Raxen Impex - S.R.L. Craiova, S.C. Relu Prod Comexim - S.R.L. Bucuresti, S.C. Rolicom Imp Exp - S.R.L. Cluj-Napoca, S.C. Sartex 96 - S.A. Deva, S.C. Semiramis - S.R.L. Iasi, S.C. Sierra - S.R.L. Botosani, S.C. Sport Unirea - S.A. Slobozia, S.C. Sucado Impex - S.R.L. Ploiesti, S.C. Trans Gerrom - S.R.L. Alba Iulia, S.C. Traffic - S.R.L. Ramnicu Valcea, S.C. Viofemi Com - S.R.L. Suceava, S.C. Voltamar RA - S.R.L. Baia Mare, S.C. Zaura Compres - S.R.L. Tarnaveni, S.C. TDG Romania - Filiala Bucuresti - S.R.L., S.C. TDG Romania - Filiala Iasi - S.R.L., S.C. TDG Romania - Filiala Timisoara - S.R.L., S.C. TDG Satu Mare - S.R.L., S.C. TDG Moldavia - S.R.L. Bacau, S.C. Queen Monaco Group - S.R.L. Bucuresti, S.C. Balanta - S.R.L. Targu Jiu, S.C. 2x1 Holding - S.R.L. Constanta, S.C. D&V International - S.R.L. Slatina.
------------
    *1) Datele de identificare a societatilor comerciale sunt prezentate in anexa la prezenta decizie.

    7. Contractul-tip de distributie exclusiva nr. 292 din 25 ianuarie 1999, care prevede acordarea de catre SNTR a exclusivitatii distributiei tigaretelor intr-un teritoriu delimitat la nivelul unui judet, respectiv al unui sector al municipiului Bucuresti, obliga distribuitorii sa achizitioneze cantitati minime de tigarete, sa nu distribuie produse concurente fara informarea SNTR, sa constituie garantie bancara si sa respecte "lista de preturi negociate cu vanzatorul pentru vanzarea en gros si lista de preturi recomandate de vanzator pentru vanzarea cu amanuntul". Contractul este completat la data de 8 februarie 1999 de un act aditional prin care se reitereaza obligatia respectarii preturilor pe toate verigile lantului de distributie.
    In contextul nerespectarii de catre cele 5 societati comerciale din grupul de firme TDG, care aveau calitatea de distribuitori exclusivi, a teritoriului de distributie desemnat, neconstituirii garantiilor bancare, neridicarii cantitatilor contractate si a nerespectarii politicii de preturi impuse de SNTR prin contract, SNTR*7) a hotarat, la data de 15 martie 1999, rezilierea contractelor de distributie exclusiva incheiate cu cele 5 societati comerciale din grupul TDG. Totodata, din aceleasi motive, SNTR a mai reziliat contractele de distributie cu alti 4 distribuitori exclusivi, si anume: S.C. Queen Monaco Group - S.R.L. Bucuresti, S.C. Balanta - S.R.L. Targu Jiu, S.C. 2x1 Holding - S.R.L. Constanta, S.C. D&V International - S.R.L. Slatina. In acest context, SNTR nu a reziliat si contractele altor distribuitori care aveau incalcari mai grave ale prevederilor contractuale, SNTR si-a folosit in mod abuziv pozitia dominanta detinuta pe piata tigaretelor, impunand preturile de vanzare la nivelul tuturor verigilor lantului de comercializare a tigaretelor sale si aplicand distribuitorilor sai, conditii inegale la prestatii echivalente, prin rezilierea, fara motive rezonabile, a contractelor de distributie. Aceste practici sunt interzise de art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996.
------------
    *7) Hotararea Adunarii generale a actionarilor nr. 2 din 15 martie 1999.

    8. La data de 24 martie 1999, 6 dintre distribuitorii exclusivi ai SNTR, si anume: S.C. Carmen - S.R.L. Resita, S.C. Dan Deli Serv Com - S.R.L. Oradea, S.C. Micro Mega Computers - S.R.L. Hunedoara, S.C. Sartex 96 - S.A. Deva, S.C. Trans Gerrom - S.R.L. Alba Iulia, S.C. Voltamar - S.R.L. Baia Mare, au incheiat o intelegere anticoncurentiala de fixare concertata a preturilor de revanzare si de a nu vinde catre "societati comerciale apartinand grupului TDG si catre societati comerciale specializate in comert en gros care au regim de distribuitor in alt judet"*8), practici interzise de art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996.
------------
    *8) Anexa nr. 30 la Raportul de investigatie.

    9. La data de 11 iunie 1999, la Targu Jiu s-a desfasurat sedinta de analiza a eficientei sistemului de distributie a tigaretelor SNTR, cu participarea SNTR si a majoritatii distribuitorilor sai. In cadrul sedintei, SNTR si distribuitorii prezenti au incheiat o intelegere anticoncurentiala materializata intr-un protocol*9) de fixare concertata a preturilor de vanzare, respectiv de fixare a unui pret unic pentru fiecare marca de tigarete SNTR, la nivelul tuturor verigilor lantului de comercializare si pe intreg teritoriul Romaniei, si de conditionare a pastrarii calitatii de distribuitor exclusiv de semnarea si aplicarea protocolului.
    In sedinta de la Targu Jiu din data de 11 iunie 1999 acest protocol a fost semnat de 24 de distribuitori exclusivi, si anume: S.C. Alda Comex - S.R.L. Focsani, S.C. Carmen - S.R.L. Resita, S.C. Dan Deli Serv Com - S.R.L. Oradea, S.C. Diogene - S.R.L. Alexandria, S.C. Dragomar Unico '98 - S.R.L. Pitesti, S.C. Horcrist Serv - S.R.L. Brasov, S.C. Italiana Oli Trading - S.R.L. Bucuresti, S.C. Ivy Company Impex - S.R.L. Bucuresti, S.C. Lacof Com - S.R.L. Craiova, S.C. Lucifer - S.R.L. Sfantu Gheorghe, S.C. Mazen Impex - S.R.L. Suceava, S.C. Meridian CC - S.R.L. Orsova, S.C. Micro Mega Computers - S.R.L. Hunedoara, S.C. Mig 76 Exim - S.R.L. Bucuresti, S.C. PNP Impex - S.R.L. Mangalia, S.C. Pop Star Romaximus - S.R.L. Baia Mare, S.C. Raxen Impex - S.R.L. Craiova, S.C. Relu Prod Comexim - S.R.L. Bucuresti, S.C. Sartex 96 - S.A. Deva, S.C. Sierra - S.R.L. Botosani, S.C. Sucado Impex - S.R.L. Ploiesti, S.C. Trans Gerrom - S.R.L. Alba Iulia, S.C. Traffic - S.R.L. Ramnicu Valcea, S.C. Viofemi Com - S.R.L. Suceava.
    Ulterior datei de 11 iunie 1999, protocolul a mai fost semnat si de urmatorii distribuitori: S.C. Abi Com - S.R.L. Targoviste, S.C. Danis Impex - S.R.L. Sfantu Gheorghe, S.C. Delfinul Prod Com - S.R.L. Voluntari, S.C. Discret - S.R.L. Brasov, S.C. Rolicom Imp Exp - S.R.L. Cluj-Napoca, S.C. Semiramis - S.R.L. Iasi, S.C. Sport Unirea - S.A. Slobozia.
    Acest protocol reprezinta o intelegere expresa de fixare concertata a preturilor intre SNTR si distribuitorii mentionati si constituie incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996.
------------
    *9) Anexa nr. 31 la Raportul de investigatie.

    10. La data de 1 iulie 1999, SNTR hotaraste*10) rezilierea, incepand cu data de 9 iulie 1999, a contractelor de distributie incheiate cu urmatorii distribuitori: S.C. Abi Com - S.R.L. Targoviste, S.C. Mazen Impex - S.R.L. Suceava, S.C. Discret - S.R.L. Brasov, S.C. Semiramis - S.R.L. Iasi, pentru urmatoarele motive: neridicarea intregii cantitati contractate, neplata produselor contractate si nerespectarea preturilor de revanzare si a termenului de plata.
    Dupa rezilierea contractelor mentionate, SNTR a incheiat cu alti distribuitori contracte de distributie exclusiva pentru teritoriile ramase neacoperite, realocarea teritoriilor altor distribuitori facandu-se in acelasi sistem netransparent de selectie.
    SNTR abuzeaza din nou de pozitia dominanta detinuta pe piata tigaretelor, impunand respectarea preturilor de revanzare si aplicand, in privinta distribuitorilor sai, conditii inegale la prestatii echivalente, prin rezilierea, fara motive rezonabile, la 1 iulie 1999, a celor 4 contracte de distributie, practica interzisa de art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996.
------------
    *10) Decizia Consiliului de administratie nr. 96 din 1 iulie 1999.

    11. La data de 10 august 1999 Consiliul de administratie al SNTR hotaraste si il mandateaza pe directorul general al SNTR*11) sa rezilieze contractele de distributie, incepand cu 13 august 1999, cu urmatorii distribuitori: S.C. Danis Impex - S.R.L. Sfantu Gheorghe, S.C. Sartex 96 - S.A. Hunedoara, S.C. Delfinul Prodcom - S.R.L. Voluntari, S.C. Mig 76 Exim - S.R.L. Bucuresti, S.C. Relu Prod Comexim - S.R.L. Bucuresti, S.C. Ivy Company Impex - S.R.L. Bucuresti, pentru urmatoarele motive: neridicarea intregii cantitati contractate, neplata produselor contractate si nerespectarea preturilor de revanzare si a termenului de plata.
    La fel ca in cazul rezilierii contractelor de distributie care a avut loc in luna iulie 1999, SNTR incheie noi contracte de distributie exclusiva pentru teritoriile ramase neacoperite, realocand teritoriile altor distribuitori, prin acelasi sistem netransparent de selectie.
    SNTR abuzeaza pentru a treia oara de pozitia dominanta detinuta pe piata tigaretelor, impunand respectarea preturilor de revanzare si aplicand, in privinta distribuitorilor sai, conditii inegale la prestatii echivalente, prin rezilierea, fara motive rezonabile, a unora dintre contractele de distributie, practici interzise de art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996.
------------
    *11) Decizia Consiliului de administratie nr. 137 din 10 august 1999.

    12. La data de 28 iunie 2000, la sediul Consiliului Concurentei a avut loc o prima sedinta de audiere in cadrul careia a fost dezbatut raportul de investigatie transmis partilor implicate la data de 17 mai 2000 si in urma careia Plenul Consiliului Concurentei a emis Decizia nr. 376 din 28 iulie 2000, prin care s-au dispus continuarea si extinderea investigatiei cu privire la posibila incalcare de catre SNTR si/sau distribuitorii acesteia a prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996 si dupa data de 1 ianuarie 2000, precum si extinderea investigatiei asupra TDG Romania cu privire la posibila incalcare de catre aceasta a prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996.
    In cadrul audierii, SNTR si-a motivat tratamentul discriminatoriu aplicat distribuitorilor sai in decursul anului 1999 prin existenta unor oferte mai bune in teritoriile pentru care a reziliat contractele si lipsa oricarei oferte in teritoriile in care a pastrat distribuitori cu realizari mai slabe decat ale distribuitorilor eliminati prin rezilierea contractelor, fara a proba existenta unor cereri ale SNTR in acest sens si nici existenta ofertelor superioare.
    Din declaratiile facute de distribuitorii prezenti la audiere s-a conturat suspiciunea ca grupul TDG, in contextul in care detine o pozitie dominanta pe piata tigaretelor la nivelul distributiei, practica vanzari sub costuri si vanzari legate, respectiv conditionarea vanzarii tigaretelor SNTR de cumpararea tigaretelor JTI.
    13. La solicitarea Consiliului Concurentei ca SNTR sa prezinte modalitatile prin care a mediatizat disponibilitatea acesteia de a incheia noi contracte pentru teritoriile considerate ca slabe din punct de vedere al distributiei, SNTR recunoaste*12) ca nu a "publicat in presa centrala nici un anunt referitor la cererea de oferta pentru incheierea contractelor de distributie a tigaretelor sale".
------------
    *12) Adresa SNTR nr. 686 din 9 februarie 2001 (anexa nr. 37 la Raportul de investigatie).

    14. Din ianuarie 2000, SNTR renunta la sistemul de distributie exclusiva, valorificandu-si produsele catre 17 comercianti, printre care si TDG Romania, in baza unor contracte de distributie care nu contineau clauze de exclusivitate.
    15. La data de 14 august 2000, SNTR*13) dispune tuturor fabricilor de tigarete din subordine ca "livrarile de marfa pentru S.C. TDG Romania - S.R.L. se vor face pe baza comenzilor aprobate de SNTR fara a mentiona termenul si modalitatea de plata", in timp ce ceilalti distribuitori aveau obligatia de a plati marfa la livrare.
    Prin aceasta SNTR continua practica de abuz de pozitie dominanta detinuta pe piata tigaretelor, aplicand, in privinta distribuitorilor sai, conditii inegale la prestatii echivalente, prin favorizarea evidenta a TDG Romania, practica interzisa de art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996.
------------
    *13) Adresa SNTR nr. 1.231 din 14 august 2000 (anexa nr. 38 la Raportul de investigatie).

    16. La data de 31 octombrie 2000, SNTR incheie alte contracte cu 7 distribuitori, printre care si TDG Romania. Dintre cele 7 contracte de distributie, 6 contracte*14) au clauze identice, in timp ce contractul incheiat cu TDG Romania*15) contine doua clauze favorizante, si anume: TDG Romania nu are obligatia de a depune garantia bancara pentru buna executie a contractului, iar in cazul in care societatea comerciala depaseste termenul de plata, independent de vointa acesteia, nu se considera intarziere la plata si TDG Romania nu are obligatia de a plati marfa in avans sau la achizitionarea acesteia, ci in termen de 25 de zile de la ridicare, in comparatie cu ceilalti 6 distribuitori care aveau atat obligatia de a plati marfa achizitionata in avans sau in cel mult 20 de zile fata de data facturarii.
    Din nou SNTR abuzeaza de pozitia dominanta detinuta pe piata tigaretelor, aplicand, in privinta distribuitorilor sai, conditii inegale la prestatii echivalente, prin favorizarea TDG Romania. Aceasta practica este interzisa de art. 6 lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996.
------------
    *14) Contractele de distributie nr. 6.166, 6.167, 6.173, 6.175, 6.176 si 6.178 din 30 octombrie 2000.
    *15) Contractul de distributie nr. 6.177 din 30 octombrie 2000.

    17. In cazul C62/86 AKZO Chemie BV vs. Comisia Europeana*16), Curtea Europeana de Justitie retine ca "preturile sub costurile totale medii ... trebuie privite ca abuzive daca acestea fac parte dintr-un plan de eliminare a unui concurent. Astfel de preturi pot elimina de pe piata agenti economici care sunt poate la fel de eficienti ca agentul economic cu pozitie dominanta, dar care, datorita resurselor financiare inferioare, sunt incapabili sa reziste concurentei desfasurate impotriva lor".
    Din verificarile efectuate pentru TDG Romania si entitatile care formeaza grupul TDG, in ceea ce priveste rulajul lunar, cantitativ si valoric, pentru fiecare grupa de tigarete, pentru anii 1999 si 2000*17), rezulta ca TDG Romania a comercializat tigaretele SNTR la preturi sub costuri, astfel:
    a) Pentru anul 1999
    Pe total an TDG Romania a inregistrat profit din comercializarea tigaretelor SNTR. Acest profit este foarte mic, de numai 5,8 miliarde lei, reprezentand 4,7% din profitul realizat de TDG din toata activitatea de comercializare de tigarete - inclusiv tigarete JTI si tigarete achizitionate de la alti producatori, mai ales daca se are in vedere faptul ca ponderea valorii tigaretelor SNTR in valoarea totala a tigaretelor comercializate de TDG Romania a fost de 21,5%, iar ponderea cantitativa a fost de 32,3% .
    Semnificativ este faptul ca TDG Romania nu a urmarit realizarea de profit din comercializarea tigaretelor SNTR.
    In perioada constituita de lunile iunie, iulie, august, noiembrie si decembrie 1999, TDG Romania a inregistrat pierderi din comercializarea tigaretelor SNTR.
    b) Pentru anul 2000
    Pe intreg anul 2000, desi vanzarile de tigarete SNTR au avut o pondere cantitativa de 50,7% si o pondere valorica de 34,6% din totalul vanzarilor de tigarete realizat de TDG Romania, din vanzarea tigaretelor SNTR, TDG Romania inregistreaza o pierdere de 28,7 miliarde lei, respectiv - 1,8%, fata de un profit de 2,1% realizat de TDG Romania pe total tigari comercializate (inclusiv tigarete JTI, la care profitul a fost de 4,8%).
    In concluzie, in anul 2000, TDG Romania a comercializat tigarete SNTR la preturi care nu au acoperit costurile de distributie, acoperirea pierderilor fiind posibila din profitul realizat din comercializarea tigaretelor JTI, pentru care TDG Romania primea de la JTI un discont de 6,5%, cu 1,5%, respectiv 2,5% mai mult decat disconturile acordate distribuitorilor de concurentii JTI [British American Tobacco (Romania) si Philip Morris].
    Acest comportament al TDG Romania a condus, si in contextul favorizarii acesteia in contractele incheiate cu SNTR in 14 august si 30 octombrie 2000, la eliminarea de pe piata a unor distribuitori de tigarete SNTR, cum ar fi: S.C. Micro Mega Computers - S.R.L. Hunedoara, S.C. Meridian CC - S.R.L. Orsova, S.C. Dan Deli Serv Com - S.R.L. Oradea, S.C. Carmen - S.R.L. Resita, S.C. Semiramis - S.R.L. Iasi, S.C. Alda Comex - S.R.L. Focsani [ultimii 3 agenti economici aflandu-se in procedura de faliment si lichidare*18)].
------------
    *16) European Court reports 1991.
    *17) Informatii obtinute din evidentele computerizate ale TDG Romania, stampilate si semnate de administratorul societatii comerciale (date ce se gasesc in dosarele cauzei nr. 1 - 22).
    *18) Conform datelor primite de la Oficiul National al Registrului Comertului, inregistrate la Consiliul Concurentei sub nr. CC/DBC/240 din 13 septembrie 2002.

    18. Anterior audierii din data de 30 octombrie 2002 in Plenul Consiliului Concurentei, TDG Romania a inaintat prin Adresa nr. 889 din 23 octombrie 2002, inregistrata la Consiliul Concurentei sub nr. 2.893 din 23 octombrie 2002, observatiile sale la Raportul de investigatie, insotite de un raport de expertiza contabila.
    Raportul de expertiza contabila pretinde ca TDG Romania a avut profit in anii 1999 si 2000, identifica adaosul comercial practicat de TDG Romania in anul 2000, atat pe grupe de produse, cat si pe luni, identifica contributia fiecarei grupe de produse la obtinerea profitului plecand de la adaosul comercial practicat pentru fiecare grupa de produse, concluzionand ca TDG Romania "nu a practicat preturi excesive si nici nu a vandut marfa sub costul de achizitii".
    Consiliul Concurentei retine ca TDG Romania a obtinut profit in anul 2000 pe total activitate, dar pe grupe de produse situatia este urmatoarea: pierdere pentru tigarete SNTR si tigarete achizitionate de la alti producatori si profit pentru tigarete JTI.
    Comparatia dintre profitul total obtinut in anul 1999 si cel obtinut in anul 2000 (24,9 miliarde lei in 2000 fata de 99,5 miliarde lei in 1999), date preluate din Raportul de expertiza contabila prezentat de TDG Romania, nu face decat sa intareasca concluzia Consiliului Concurentei, ca TDG Romania a recurs la practica anticoncurentiala de vanzare sub costuri a tigaretelor SNTR, practica interzisa de art. 6 lit. f) din Legea concurentei nr. 21/1996. Esenta practicii vanzarilor sub costuri consta in renuntarea la profiturile actuale in scopul obtinerii de profituri mult mai mari in viitor, dupa ce concurentii societatii comerciale care a recurs la aceasta practica au fost eliminati de pe piata.
    Profitul anului 2000, in mod normal, nu avea cum sa fie mai mic decat profitul anului 1999, in contextul in care:
    - cantitatea de tigarete JTI comercializate de TDG, in calitate de distribuitor exclusiv, in anul 2000 este aproximativ aceeasi cu cea din anul 1999;
    - cantitatea de tigarete SNTR comercializate de TDG in anul 2000 este de peste trei ori mai mare fata de cea comercializata in anul 1999 (7.632,51 tone in anul 2000 fata de 2.373,11*19) tone in anul 1999).
    In ceea ce priveste adaosul comercial practicat de TDG Romania in anul 2000, Consiliul Concurentei considera ca simpla identificare a adaosului comercial este irelevanta. Pentru a constata daca societatea comerciala a inregistrat profit dintr-o anume activitate de comercializare trebuie ca adaosul comercial sa fie mai mare decat costurile aferente distributiei (exclusiv cheltuielile privind cumpararea marfurilor) realizate de catre societatea comerciala in cauza. Mai mult, comparandu-se adaosul prezentat in Raportul de expertiza contabila cu cheltuielile (exclusiv cheltuielile privind cumpararea marfurilor) de distributie realizate de TDG Romania, pentru tigaretele SNTR in anul 2000, pe baza datelor transmise de TDG Romania pe parcursul investigatiei, se constata o pierdere de 22,85 miliarde lei, confirmandu-se si pe aceasta cale concluzia prezentata de Consiliul Concurentei.
    In plus, adaosul comercial pentru tigaretele JTI, constatat de Raportul de expertiza contabila, este de 4,99%, valoare care contrazice declaratia JTI, conform careia comisionul, in cazul tigaretelor JTI, de 6,5%, este echivalent cu adaosul comercial si are drept scop acoperirea cheltuielilor si asigurarea unui profit rezonabil pentru TDG Romania.
    In ceea ce priveste contributia fiecarei grupe de produse la obtinerea profitului TDG Romania in anul 2000, in conditiile in care logistica de distributie este folosita in comun pentru comercializarea tuturor grupelor de produse, din evidentele primare nu se pot identifica decat veniturile realizate de TDG Romania pe fiecare grupa de produse.
    Cheltuielile de distributie (exclusiv cheltuielile privind cumpararea marfurilor) pe unitate de produs practic sunt aceleasi atat pentru tigaretele JTI, cat si pentru tigaretele SNTR sau ale altor producatori. Un pachet de Camel ocupa acelasi loc in depozit sau in mijloacele de transport si necesita aceleasi cheltuieli cu stocarea, manipularea si transportul acestuia ca si un pachet de Snagov. Aceste cheltuieli, precum si celelalte cheltuieli cu utilitatile, cum ar fi cele cu salariile, pot fi repartizate pe unitate de produs, pe baza rulajului fizic (cantitativ) realizat pentru fiecare grupa de produse. Totusi, Consiliul Concurentei a tinut cont de faptul ca tigaretele JTI sunt mai profitabile decat celelalte grupe de tigarete datorita pretului mai mare al acestora si a utilizat drept cheie de repartizare a cheltuielilor totale cu distributia vanzarile exprimate valoric, realizate pe fiecare grupa de produse.
    Prin utilizarea acestei chei de repartizare, cheltuielile cu distributia tigaretelor SNTR au fost practic subestimate fata de cele reale. Diferenta dintre adaosurile comerciale, respectiv veniturile realizate din comercializarea tigaretelor SNTR, asa cum sunt prezentate in Raportul de expertiza contabila, transmise de TDG Romania, si cheltuielile aferente distributiei tigaretelor SNTR, defalcate asa cum s-a precizat mai sus, reprezinta o pierdere de 22,85 miliarde lei, inregistrata de TDG Romania din comercializarea tigaretelor SNTR in anul 2000, confirmandu-se concluzia la care a ajuns Consiliul Concurentei.
    Ultimul punct din Raportul de expertiza contabila urmareste "daca prin adaosurile practicate si profitul obtinut in anul 2000 TDG Romania a practicat preturi excesive sau preturi de livrare prin vanzare sub costuri fixe pe total vanzari, fie pe vanzarile privind fiecare grupa de produse distribuite".
    Trecand peste neclaritatea exprimarii, acest punct suscita ca principala critica faptul ca adaosul comercial nu reprezinta profit.
    Expertiza utilizeaza intr-un paragraf sintagma "preturi de livrare sub costul marfii", iar in alt paragraf sintagma "nu a vandut marfa sub costul de achizitie", fara a defini termenii utilizati. In acest fel nu se poate sti care este diferenta dintre "costul marfii" si "costul de achizitie al marfii".
    Concluziile din finalul Raportului de expertiza contabila, cu privire la realizarea de catre TDG Romania de profit din comercializarea tigaretelor SNTR, sunt neintemeiate.
    De altfel, in Raportul de expertiza contabila nu au fost contestate algoritmul de calcul pentru rezultatele financiare (profit/pierdere) obtinute de TDG Romania din comercializarea tigaretelor SNTR si nici rezultatele financiare ca atare*20) prezentate in Raportul de investigatie. Raportul de expertiza contabila a fost prezentat de TDG Romania impreuna cu observatiile la Raportul de investigatie si este de presupus ca aceste elemente au fost cunoscute de autorul Raportului de expertiza contabila.
    Anexele cu privire la algoritmul de calcul al rezultatelor financiare, rezultatele financiare aferente anilor 1999 si 2000 alaturi de alte anexe la Raportul de investigatie, care privesc activitatea TDG Romania, au fost ridicate chiar de autorul Raportului de expertiza contabila.
------------
    *19) Cifre bazate pe informatiile furnizate de TDG Romania in cadrul investigatiei.
    *20) Anexele nr. 43 si 44 la Raportul de investigatie.

    19. Efectele practicilor anticoncurentiale

    19.1. Efectele practicilor anticoncurentiale ale SNTR
    Abuzul de pozitie dominanta al SNTR, prin impunerea pretului la nivelul tuturor verigilor lantului de comercializare, atat prin contractele, cat si prin protocoalele incheiate cu distribuitorii, a avut ca efect eliminarea concurentei intramarca, exercitata prin pret, la nivelul distributiei, pe o piata extrem de sensibila la orice variatie de pret. Adoptarea de catre SNTR a sistemului de distributie cu un singur distribuitor pentru fiecare judet si alegerea distribuitorilor fara aplicarea unor criterii clare si transparente au condus la situatia in care numai o treime dintre comerciantii in cauza realizau distributie activa, restul actionand ca simpli comercianti en gros, distributia efectiva catre reteaua de comercianti cu amanuntul fiind realizata de alti agenti economici, marindu-se in acest fel numarul verigilor lantului de distributie. Toate acestea au determinat lungirea excesiva a lantului de distributie a tigaretelor, eliminarea concurentei prin pret intre agentii economici potentiali concurenti la nivelul distributiei, ca urmare a impunerii pretului de revanzare pe toate verigile lantului de distributie si, in final, au condus la un sistem de distributie ineficient.
    Prin abuzul de pozitie dominanta SNTR a prejudiciat:
    - comerciantii en gros, specializati in distributia bunurilor de larg consum, care - indeplinind cerintele unei selectii transparente - ar fi putut deveni distribuitor al SNTR, in detrimentul altora cu rezultate mai bune in derularea activitatii de distributie;
    - consumatorii finali, prin faptul ca SNTR si distribuitorii acesteia, prin derularea unui sistem de distributie care, pe langa faptul ca impunea un pret unic la nivelul aceleiasi verigi a lantului de distributie, nu asigura nici macar dispersia eficienta, in timp si in spatiu, printr-un numar cat mai mic de verigi intermediare;
    - in timp ce unii dintre distribuitori au fost avantajati, alti distribuitori au fost dezavantajati de catre SNTR prin tratarea in mod discriminatoriu a acestora pe parcursul derularii contractelor de distributie exclusiva, tratament concretizat in incetarea relatiilor contractuale cu distribuitori care indeplinisera clauzele contractuale intr-o masura mai mare si pastrarea relatiilor contractuale cu cei care indeplinisera aceste clauze intr-o masura mai mica.

    19.2. Efectele practicilor anticoncurentiale savarsite de TDG Romania
    TDG Romania detine o pozitie dominanta pe piata tigaretelor la nivelul distributiei si, abuzand de pozitia sa dominanta pe aceasta piata, a determinat:
    - eliminarea de pe piata a concurentilor sai, prin recurgerea de catre grupul TDG la vanzarea tigaretelor SNTR sub costuri, situatie de care nu au beneficiat consumatorii finali, intrucat acestia au cumparat tigaretele la preturile maximale cu amanuntul, stabilite si publicate de SNTR conform reglementarilor in vigoare in domeniul accizarii;
    - perturbarea grava a concurentei pe piata tigaretelor - la nivelul distributiei, reducand prin practici anticoncurentiale interesul diversilor agenti economici de a activa pe aceasta piata;
    - avantajul concurential conferit TDG Romania de calitatea de distribuitor exclusiv al tigaretelor JTI pe intreg teritoriul Romaniei a favorizat abuzul de pozitie dominanta prin recurgerea la practici anticoncurentiale in calitatea TDG de distribuitor al tigaretelor SNTR.
    In temeiul art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996,

    DECIDE:

    Art. 1
    Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A. se face vinovata de incalcarea dispozitiilor art. 6 lit. a), b), c) si d) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin folosirea in mod abuziv a pozitiei dominante detinute pe piata tigaretelor din Romania, si anume: impunerea preturilor de vanzare la nivelul tuturor verigilor lantului de comercializare a tigaretelor sale, limitarea distributiei tigaretelor sale in dezavantajul consumatorilor, aplicarea - in privinta distribuitorilor sai - a unor conditii inegale la prestatii echivalente prin rezilierea, fara motive rezonabile, a contractelor de distributie pe parcursul anului 1999 si prin favorizarea S.C. Total Distribution Group Romania S.R.L. pe parcursul anului 2000.
    Art. 2
    Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A. si S.C. Alda Comex - S.R.L. Focsani, S.C. Abi Com - S.R.L. Targoviste, S.C. Carmen - S.R.L. Resita, S.C. Dan Deli Serv Com - S.R.L. Oradea, S.C. Danis Impex - S.R.L. Sfantu Gheorghe, S.C. Delfinul Prod Com - S.R.L. Voluntari, S.C. Diogene - S.R.L. Alexandria, S.C. Dragomar Unico '98 - S.R.L. Pitesti, S.C. Discret - S.R.L. Brasov, S.C. Horcrist Serv - S.R.L. Brasov, S.C. Italiana Oli Trading - S.R.L. Bucuresti, S.C. Ivy Company Impex - S.R.L. Bucuresti, S.C. Lacof Com - S.R.L. Craiova, S.C. Lucifer - S.R.L. Sfantu Gheorghe, S.C. Mazen Impex - S.R.L. Suceava, S.C. Meridian CC - S.R.L. Orsova, S.C. Micro Mega Computers - S.R.L. Hunedoara, S.C. Mig 76 Exim - S.R.L. Bucuresti, S.C. PNP Impex - S.R.L. Mangalia, S.C. Pop Star Romaximus - S.R.L. Baia Mare, S.C. Raxen Impex - S.R.L. Craiova, S.C. Relu Prod Comexim - S.R.L. Bucuresti, S.C. Rolicom Imp Exp - S.R.L. Cluj-Napoca, S.C. Sartex 96 - S.A. Deva, S.C. Semiramis - S.R.L. Iasi, S.C. Sierra - S.R.L. Botosani, S.C. Sport Unirea - S.A. Slobozia, S.C. Sucado Impex - S.R.L. Ploiesti, S.C. Trans Gerrom - S.R.L. Alba Iulia, S.C. Traffic - S.R.L. Ramnicu Valcea si S.C. Viofemi Com - S.R.L. Suceava se fac vinovate de incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a), c) si g) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin incheierea unei intelegeri anticoncurentiale avand ca obiect fixarea concertata a preturilor de vanzare, la nivelul tuturor verigilor lantului de comercializare si pe intreg teritoriul Romaniei, impartirea pietei de desfacere a tigaretelor SNTR pe criteriul teritorial si conditionarea pastrarii calitatii de distribuitor exclusiv de semnarea si aplicarea protocolului.
    Art. 3
    S.C. Carmen - S.R.L. Resita, S.C. Dan Deli Serv Com - S.R.L. Oradea, S.C. Micro Mega Computers - S.R.L. Hunedoara, S.C. Sartex 96 - S.A. Deva, S.C. Trans Gerrom - S.R.L. Alba Iulia si S.C. Voltamar - S.R.L. Baia Mare se fac vinovate de incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a), b) si g) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin incheierea unei intelegeri anticoncurentiale avand ca obiect fixarea concertata a preturilor de revanzare, limitarea si controlul distributiei tigaretelor SNTR si intelegerea de a nu vinde catre anumiti agenti economici fara o justificare rezonabila.
    Art. 4
    S.C. Total Distribution Group Romania - S.R.L. se face vinovata de incalcarea dispozitiilor art. 6 lit. f) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin folosirea in mod abuziv a pozitiei dominante detinute, la nivelul distributiei pe piata tigaretelor din Romania, si anume: practicarea unor preturi de ruinare, sub costuri, in scopul inlaturarii concurentilor.
    Art. 5
    In temeiul art. 50 lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 se ia masura sanctionarii cu amenda pentru incalcarea de catre Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A. a dispozitiilor art. 6 lit. a), b), c) si d) din Legea concurentei nr. 21/1996.
    Art. 6
    In temeiul art. 50 lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 se ia masura sanctionarii cu amenda pentru incalcarea de catre agentii economici mentionati in art. 2 a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a), c) si g) din Legea concurentei nr. 21/1996.
    Art. 7
    In temeiul art. 50 lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 se ia masura sanctionarii cu amenda pentru incalcarea de catre agentii economici mentionati in art. 3 a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a), b) si g) din Legea concurentei nr. 21/1996.
    Art. 8
    In temeiul art. 50 lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 se ia masura sanctionarii cu amenda pentru incalcarea de catre S.C. Total Distribution Group Romania - S.R.L. a dispozitiilor art. 6 lit. f) din Legea concurentei nr. 21/1996.
    Art. 9
    In temeiul art. 56 lit. a) si al art. 60 alin. (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, Comisia Consiliului Concurentei, ce va fi desemnata de catre presedintele Consiliului Concurentei prin ordin, va stabili cuantumul amenzii pe baza criteriilor prevazute la art. 57 din Legea concurentei nr. 21/1996.
    Art. 10
    Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala partilor implicate, in termen de 30 (treizeci) de zile de la comunicare.
    Art. 11
    Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii sale de catre Secretariatul general al Consiliului Concurentei agentilor economici prezentati in anexa la prezenta decizie.
    Art. 12
    Prezenta decizie poate fi atacata, conform art. 52 alin. (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, in termen de 30 (treizeci) de zile de la comunicare.
    Art. 13
    Secretariatul general va transmite prezenta decizie agentilor economici prezentati in anexa la decizie.
    Art. 14
    Departamentul bunuri de consum si Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmari ducerea la indeplinire a prezentei decizii.

                   Presedintele Consiliului Concurentei,
                         Theodor Valentin Purcarea

    ANEXA 1

________________________________________________________________________________
Nr.       Denumirea                 Adresa           Nr. de           Codul
crt.  agentului economic                             inmatriculare    fiscal
                                                     la oficiul
                                                     registrului
                                                     comertului
________________________________________________________________________________
  1. Societatea          Bucuresti, Bd. Regiei       J 49/1663/1998   R 472585
     Nationala "Tutunul  nr. 2, sectorul 6
     Romanesc" - S.A.
________________________________________________________________________________
  2. S.C. Total          Bucuresti, str. Straulesti  J 49/8248/1992   R 5493309
     Distribution Group  nr. 69A - 69D, sectorul 1
     Romania - S.R.L.
________________________________________________________________________________
  3. S.C. Alda Comex     Focsani, str. Magura        J 39/306/1994    R 5647300
     - S.R.L.            nr. 123, judetul Vrancea
________________________________________________________________________________
  4. S.C. Abi Com        Targoviste, Bd. Unirii,     J 15/25/1996     R 8062483
     - S.R.L.            bl. 70, ap. 26,
                         judetul Dambovita
________________________________________________________________________________
  5. S.C. Carmen         Resita, Calea               J 11/1241/1992   R 4692290
     - S.R.L.            Caransebesului nr. 1,
                         judetul Caras-Severin
________________________________________________________________________________
  6. S.C. Dan Deli Serv  Oradea, str. Costaforu      J 5/836/1994     R 534902
     Com - S.R.L.        nr. 45, judetul Bihor
________________________________________________________________________________
  7. S.C. Danis Impex    Sfantu Gheorghe,            J 14/308/1997    R 10451938
     - S.R.L.            Str. Viitorului nr. 8,
                         judetul Covasna
________________________________________________________________________________
  8. S.C. Delfinul Prod  Voluntari, sos. Afumati     J 40/14029/1994  AR 6079470
     Com - S.R.L.        nr. 6, judetul Ilfov
________________________________________________________________________________
  9. S.C. Diogene        Alexandria, Str. Dunarii    J 34/164/1992    R 7446478
     - S.R.L.            nr. 223, judetul Teleorman
________________________________________________________________________________
 10. S.C. Discret        Brasov, calea Bucuresti     J 8/841/1993     R 3894118
     - S.R.L.            nr. 96, bl. 206, sc. D,
                         ap. 2, judetul Brasov
________________________________________________________________________________
 11. S.C. Dragomar       Pitesti, Str. Pediatriei,   J 3/600/1998     R 11130707
     Unico '98 - S.R.L.  bl. A3, sc. A, ap. 1,
                         judetul Arges
________________________________________________________________________________
 12. S.C. Horcrist Serv  Bucuresti, str. Miorita     J 8/2801/1994    R 6437463
     - S.R.L.            nr. 14, sectorul 6
________________________________________________________________________________
 13. S.C. Italiana Oli   Bucuresti, str. Robanesti   J 40/18985/1994  R 6311022
     Trading - S.R.L.    nr. 47, sectorul 1
________________________________________________________________________________
 14. S.C. Ivy Company    Bucuresti, str. Ariesul     J 40/24493/1993  R 4829096
     Impex - S.R.L.      Mare nr. 5, bl. I 12,
                         sc. D, ap. 50, sectorul 6
________________________________________________________________________________
 15. S.C. Lacof Com      Craiova, str. Valea Rosie,  J 16/3589/1994   R 6662708
     - S.R.L.            bl. 22, sc. 3, ap. 1,
                         judetul Dolj
________________________________________________________________________________
 16. S.C. Lucifer        Sfantu Gheorghe,            J 14/642/1992    R 55322
     - S.R.L.            Str. Oltului nr. 6,
                         judetul Covasna
________________________________________________________________________________
 17. S.C. Mazen Impex    Suceava, Str. Rulmentului   J 33/2602/1994   R 6908471
     - S.R.L.            f.n. (langa Depozitul RAI
                         88 Impex S.R.L.),
                         judetul Suceava
________________________________________________________________________________
 18. S.C. Meridian CC    Orsova, Str. Crizantemelor  J 25/462/1995    R 7643445
     - S.R.L.            nr. 1, bl. 1, sc. B,
                         ap. 13, judetul Mehedinti
________________________________________________________________________________
 19. S.C. Micro Mega     Hunedoara, str. Avram       J 20/682/1991    R 2125809
     Computers - S.R.L.  Iancu nr. 16/42, ap. 42,
                         judetul Hunedoara
________________________________________________________________________________
 20. S.C. Mig 76 Exim    Bucuresti, Drumul Taberei   J 40/2277/1996   R 8260820
     - S.R.L.            nr. 20, bl. C2, sc. F,
                         et. 5, ap. 204, sectorul 6
________________________________________________________________________________
 21. S.C. PNP Impex      Statiunea Jupiter -         J 13/752/1992    R 2424851
     - S.R.L.            Complex Meteor, Mangalia,
                         judetul Constanta
________________________________________________________________________________
 22. S.C. Pop Star       Baia Mare, str. Vasile      J 24/1567/1992   R 2944714
     Romaximus - S.R.L.  Lucaciu nr. 157,
                         judetul Maramures
________________________________________________________________________________
 23. S.C. Raxen Impex    Craiova, str. Bariera Vocii J 16/4132/1994   R 6848205
     - S.R.L.            nr. 215, judetul Dolj
________________________________________________________________________________
 24. S.C. Relu Prod      Bucuresti, Str. Jugastrului J 40/18343/1993  R 4399215
     Comexim - S.R.L.    nr. 10, sectorul 1
________________________________________________________________________________
 25. S.C. Rolicom Imp    Cluj-Napoca, str. Avram     J 12/128/1991    R 199605
     Exp - S.R.L.        Iancu nr. 38, judetul Cluj
________________________________________________________________________________
 26. S.C. Sartex 96      Bacia, Str. Principala      J 20/1664/1994   R 6582056
     - S.A.              nr. 256, judetul Hunedoara
________________________________________________________________________________
 27. S.C. Semiramis      Iasi, str. Lascar Catargiu  J 22/1922/1991   R 1991513
     - S.R.L.            nr. 11, judetul Iasi
________________________________________________________________________________
 28. S.C. Sierra         Botosani, str. 1 Decembrie  J 7/448/1993     R 3887307
     - S.R.L.            1918 nr. 21,
                         judetul Botosani
________________________________________________________________________________
 29. S.C. Sport Unirea   Slobozia, Str. Viilor -     J 21/149/1998    R 10747527
     - S.A.              Atelier S.C. COMB - PIG -
                         S.A. f.n., judetul Ialomita
________________________________________________________________________________
 30. S.C. Sucado Impex   Ploiesti, str. Cuza Voda    J 29/2490/1994   R 6305489
     - S.R.L.            nr. 20, judetul Prahova
________________________________________________________________________________
 31. S.C. Trans Gerrom   Alba Iulia, Str. Muncii     J 1/410/1993     AR 4032773
     - S.R.L.            nr. 6 - 8, judetul Alba
________________________________________________________________________________
 32. S.C. Traffic        Ramnicu Valcea,             J 38/363/1991    R 1470698
     - S.R.L.            str. Dr. Hacman nr. 29,
                         bl. 99, sc. D, ap. 8,
                         judetul Valcea
________________________________________________________________________________
 33. S.C. Viofemi Com    Suceava, Str. Tineretului   J 33/185/1995    R 7070948
     - S.R.L.            nr. 12, bl. 124, sc. A,
                         ap. 2, judetul Suceava
________________________________________________________________________________
 34. S.C. Voltamar       Baia Mare, Bd. Unirii       J 24/2597/1994   R 732705
     - S.R.L.            nr. 14A, Hotel Sport,
                         ap. 110, 111,
                         judetul Maramures
________________________________________________________________________________



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 11/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 11 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 11/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu