DECIZIE Nr.
1095 din 21 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1) si
art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei
de plata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 681 din 7 octombrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltân -judecător
Tudorel Toader -judecător
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1) şi
art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei
de plată, excepţie invocată de Cabinetul de Medicină Individuală Luca Mirela în Dosarul nr. 7.986/270/2009 al
Judecătoriei Oneşti.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că dispoziţiile legale
criticate nu încalcă prevederile constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 16 februarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 7.986/270/2009, Judecătoria Oneşti a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4
alin. (2), art. 6 alin. (1) şi art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somaţiei de plată, excepţie invocată de Cabinetul
de Medicină Individuală Luca Mirela.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că normele criticate sunt neconstituţionale,
deoarece la soluţionarea procedurii somaţiei de plată este permisă numai administrarea probei cu înscrisuri,
nefiind admise şi celelalte mijloace de probă. Acest fapt „nu oferă debitorului
suficiente căi de a se apăra în această fază a judecăţii şi nu asigură un
proces echitabil, întrucât favorizează creditorul în detrimentul debitorului,
iar normele de procedură sunt contrare celor din dreptul comun".
Judecătoria Oneşti apreciază
că dispoziţiile legale criticate nu încalcă prevederile constituţionale
invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 4 alin. (2), art. 6 alin.
(1) şi art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somaţiei de plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, cu
modificările şi completările ulterioare, având următorul cuprins:
- Art. 4 alin. (2): „In
toate cazurile, pentru soluţionarea cererii, judecătorul dispune citarea
părţilor, potrivit dispoziţiilor Codului de procedură civilă referitoare la
pricinile urgente, pentru explicaţii şi lămuriri, precum şi pentru a stărui în
efectuarea plăţii sumei datorate de debitor ori pentru înţelegerea părţilor
asupra modalităţilor de plată.";
- Art. 6 alin. (1): „Dacă nu
a intervenit închiderea dosarului în condiţiile art. 5, judecătorul va examina
cererea pe baza actelor depuse, precum şi a explicaţiilor şi lămuririlor
părţilor, ce i-au fost prezentate potrivit art. 4.[...]";
- Art. 8 alin. (2): „Cererea
în anulare se soluţionează de către instanţa competentă pentru judecarea
fondului cauzei în primă instanţă."
In opinia autorului excepţiei, prevederile de lege
criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 privind
egalitatea în drepturi, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind
drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justiţie şi dreptul la un
proces echitabil, art. 24 privind dreptul la apărare, art. 53 privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi art. 126, cu
raportare la art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa
asupra constituţionalităţii aceloraşi texte legale, prin raportare la aceleaşi
texte din Constituţie şi cu o motivare asemănătoare celor din prezenta cauză.
In acest sens sunt, de exemplu: Decizia nr. 244 din 20 martie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 26 aprilie 2007, Decizia nr. 251 din 15 iunie 2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 6 iulie 2004, sau Decizia nr. 348 din 18 septembrie
2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 847 din 27 noiembrie 2003, prin care, pentru
considerentele acolo reţinute, Curtea a respins excepţiile de neconstituţionalitate
invocate. Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine
schimbarea acestei jurisprudenţe, soluţia pronunţată de Curte prin deciziile
menţionate, precum şi considerentele care au fundamentat-o sunt valabile şi în
prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1) şi art. 8 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată, excepţie
invocată de Cabinetul de Medicină Individuală Luca Mirela în Dosarul nr.
7.986/270/2009 al Judecătoriei Oneşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 septembrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta