DECIZIE Nr. 109 din 13 iunie 2000
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului
contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in
categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu
modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 8 septembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 si 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997
pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si
dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.,
aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998, exceptie
ridicata de Ion Jascu in Dosarul nr. 15.778/1998 al Judecatoriei Galati.
La apelul nominal lipsesc partile, Ion Jascu si Banca Agricola - S.A. -
Sucursala coordonatoare Galati, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta constanta
in materie a Curtii Constitutionale, solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 martie 1999, completata prin Incheierea din 8
decembrie 1999, pronuntate in Dosarul nr. 15.778/1998, Judecatoria Galati a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 si 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997
pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si
dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.
Exceptia a fost ridicata de Ion Jascu, reclamant intr-o cauza civila pentru
constatarea nulitatii absolute, in contradictoriu cu parata, Banca Agricola -
S.A. - Sucursala coordonatoare Galati.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 2, coroborate cu cele ale art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997, incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece
"conduc la concluzia ca acest act normativ a conferit cu caracter
retroactiv calitatea de titlu executor a contractelor bancare incheiate de
Banca Agricola - S.A., ceea ce violeaza dispozitiile constitutionale care se
opun retroactivitatii legii civile". De asemenea, se considera ca
"Banca Agricola, ca subiect de drept, nu poate avea un regim preferential
in fata legii", deoarece se contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Judecatoria Galati, exprimandu-si opinia prin Incheierea din 18 martie
1999, apreciaza ca "prin dispozitiile art. 5 si art. 2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997, aprobata si modificata prin Legea nr.
166/1998, nu a fost adusa atingere drepturilor si obligatiilor ce incumba
partilor in temeiul contractului de credit, prin respectivele dispozitii
modificandu-se efectele contractului, in sensul ca acesta constituie titlu
executor".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, considera ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate se refera la art. 2 si 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997, aprobata, cu modificari si completari, prin
Legea nr. 166/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
304 din 20 august 1998, lege ce a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie 1998.
Aceste texte legale au urmatorul continut:
Art. 2
"(1) Creditele acordate pe baza contractelor incheiate inainte de 31
decembrie 1996 si dobanzile aferente clasificate in categoria
<<pierdere>> vor fi evidentiate in conturi in afara bilantului si
urmarite in continuare de Banca Agricola - S.A. pentru incasare si vor fi
regularizate in bilantul contabil special intocmit pe baza datelor contabile de
la 30 iunie 1998, devenind efective de la aceeasi data, si in limita valorilor
inscrise in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta,
dupa cum urmeaza:
a) garantii acordate Bancii Agricole - S.A. cu titlul de <<Active in
curs de realizare>> la valoarea ramasa din cea inscrisa in contractele de
credit si in actele de constituire a garantiilor;
b) depozitele clientilor Bancii Agricole - S.A., inclusiv ale actionarilor
care beneficiaza si de imprumuturi clasificate in categoria
<<pierdere>> vor fi blocate incepand cu data prezentei ordonante de
urgenta, pana la rambursarea creditelor restante;
c) diferenta dintre valoarea nominala a creditelor si a dobanzilor
aferente, clasificate in categoria <<pierdere>>, si valoarea ramasa
a garantiilor primite de Banca Agricola - S.A. va fi regularizata in limita
sumei de 3.374,5 miliarde lei si va fi inlocuita in activul bilantului Bancii
Agricole - S.A. cu titluri de stat emise de Ministerul Finantelor. Dobanzile
aferente titlurilor de stat se calculeaza incepand cu data emiterii acestora
pana la data scadentei lor.
(2) Banca Nationala a Romaniei va reesalona pana la 31 decembrie 1999, din
creantele sale sumele reprezentand creditele acordate Bancii Agricole - S.A. in
conformitate cu prevederile Legii nr. 20/1996. Totodata se anuleaza obligatiile
de plata ale Bancii Agricole - S.A. catre Banca Nationala a Romaniei,
reprezentand creditele acordate conform prevederilor Legii nr. 20/1996 si
dobanzile aferente.";
Art. 5
"Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta prevederilor
prezentei ordonante de urgenta constituie titluri executorii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca dispozitiile art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/1997, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 48/1997 [text devenit art. 2 alin. (1) lit. b) prin adoptarea Legii nr.
166/1998], au mai fost supuse controlului sau. Astfel, prin Decizia nr. 101 din
9 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din
9 septembrie 1998, Curtea a statuat ca aceste dispozitii legale sunt
neconstitutionale, deoarece "prin blocarea depozitelor clientilor si ale
actionarilor Bancii Agricole, care beneficiaza si de imprumuturi clasificate in
categoria <<pierdere>>, se instituie un regim privilegiat, de care
va beneficia in exclusivitate Banca Agricola - S.A.".
In consecinta, avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, potrivit carora nu pot face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale
printr-o decizie anterioara a Curtii, rezulta ca, potrivit alin. (6) al
aceluiasi articol, exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, devenit art. 2 alin. (1) lit. b)
in Legea nr. 166/1998, este inadmisibila.
In legatura cu celelalte dispozitii ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997, prin care se stabilesc norme privind evidenta, urmarirea
si regularizarea creditelor acordate pe baza contractelor incheiate inainte de
31 decembrie 1996 si a dobanzilor aferente, Curtea constata ca acestea nu
infrang prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2), care consacra
principiul neretroactivitatii legii, si nici pe cele ale art. 16 alin. (1)
privind egalitatea in drepturi a cetatenilor, intrucat ele se refera la
creditele, respectiv la dobanzile aferente scadente si neonorate, astfel incat
invocarea acestor texte constitutionale este nerelevanta.
In ceea ce priveste art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997, dispozitiile acestuia au fost supuse controlului Curtii
Constitutionale atat sub aspectul conformitatii lor cu prevederile art. 15
alin. (2), cat si al conformitatii cu prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie. Astfel, prin Decizia nr. 42 din 23 martie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, prin Decizia
nr. 59 din 20 aprilie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 262 din 9 iunie 1999, si prin Decizia nr. 2 din 18 ianuarie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 29 februarie
2000, Curtea a stabilit ca prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 sunt constitutionale in raport cu prevederile
mentionate.
Deoarece in speta nu au intervenit elemente noi care sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, exceptia urmeaza sa fie
respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor
credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca
Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr.
166/1998, exceptie ridicata de Ion Jascu in Dosarul nr. 15.778/1998 al
Judecatoriei Galati.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1) lit. a) si c) si alin. (2) si a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special
si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si
completari, prin Legea nr. 166/1998, exceptie ridicata de acelasi autor in
acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 iunie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman