DECIZIE Nr.
1080 din 14 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 777 din 20 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman
-magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Vasile Giosanu în Dosarul nr. 2.232/86/2008 al
Tribunalului Suceava - Secţia civilă.
La apelul nominal, răspunde autorul excepţiei, personal
şi asistat de avocatul Verginia Vedinaş, cu delegaţie depusă la dosar. Lipseşte
partea Casa Judeţeană de Pensii din Suceava, faţă de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul avocatului autorului excepţiei, care solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Astfel, arată că în România sistemul public de pensii
determină un mod injust de calcul al pensiilor, în care cuantumul unor pensii
este de zeci de mii de lei, iar al altor pensii este de câţiva lei, până la
700-500 lei, care este pensia medie pe economie. De aceea, Legea nr. 19/2000,
în integralitatea sa, este neconstituţională sub aspectul în care permite ca
prin legi speciale să se
reglementeze sisteme de pensionare distincte pentru diferite categorii
profesionale sau pentru demnitarii statului. Raportul dintre această lege şi
legile speciale privind pensionarea ar trebui să fie un raport de la legea
generală la legea specială sau de la regulă la excepţie.
In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, consideră că acesta contravine
prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), art. 47, art. 56 alin. (2)
şi art. 57, în măsura în care determină calcularea punctajului anual de pensie
cu ignorarea art. 8 din aceeaşi lege.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, considerând că
neconstituţionalitatea nu poate fi dedusă din compararea dispoziţiilor de lege
criticate cu alte acte normative.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 22 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 2.232/86/2008, Tribunalul Suceava - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78
alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Vasile Giosanu
într-o cauză având ca obiect drepturi de asigurări sociale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul excepţiei susţine, în esenţă, că textul de lege criticat
este contrar art. 16 alin. (î), art. 47, art. 56 alin. (2) şi art. 57 din
Constituţie, In acest sens, arată că art.78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
este discriminatoriu, întrucât nu toate categoriile socio-profesionale
beneficiază de acelaşi mod de calcul al pensiei. De asemenea, arată că unele categorii de pensionari
sunt tratate „ca mase de fiinţe condamnate prin lege să-şi ducă ultimii ani de
viaţă la marginea societăţii". In sfârşit, arată că nu este respectat nici
principiul aşezării juste a sarcinilor fiscale, „deoarece numai pentru unii
cetăţeni care au slujit în instrumente ale statului sunt respectate cu adevărat
drepturile constituţionale".
Tribunalul Suceava - Secţia
civilă consideră că excepţia de
neconstituţionalitate nu este întemeiată, prevederile de lege criticate nefiind
contrare dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2008, aşa cum a fost modificată prin art. I pct. 84 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 49/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. 78 alin. (1): „Punctajul
anual al asiguratului se determină prin împărţirea la 12 a punctajului rezultat
în anul respectiv din însumarea numărului de puncte realizat în fiecare lună. Numărul de puncte realizat
în fiecare lună se calculează prin raportarea salariului brut lunar individual,
inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care
a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale, la
salariul mediu brut lunar din luna respectivă, comunicat de Institutul Naţional
de Statistică şi Studii Economice."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar următoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1), care consacră
egalitatea în drepturi a cetăţenilor, art. 47 privind nivelul de trai, art. 56
alin. (2), care prevede aşezarea justă a sarcinilor fiscale, şi art. 57 privind
exercitarea drepturilor şi a libertăţilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, în esenţă, critica art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 are în
vedere că sistemul de calcul al pensiei reglementat de acest text de lege este
diferit de cel instituit prin alte sisteme de asigurări sociale, supuse unor
legi speciale. Or, după cum a statuat în mod constant Curtea Constituţională în
jurisprudenţa sa, principiul egalităţii în drepturi nu înseamnă omogenitate,
astfel că situaţii obiectiv diferite pot justifica instituirea unor tratamente
juridice diferite. Situaţia diferită în care se găsesc diversele categorii
socio-profesionale justifică aplicarea unor tratamente juridice diferenţiate,
fără ca aceasta să aibă semnificaţia încălcării art. 16 alin. (1) din Constituţie
ori a obligaţiei statului de a asigura un nivel de trai decent.
In ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea
dreptului la pensie, trebuie observat că art. 47 alin. (2) din Constituţie
consacră „dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă
medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de
asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege", astfel că
legiuitorul este liber să stabilească întinderea, conţinutul şi condiţiile de
acordare a acestor drepturi. Prin urmare, textul art. 78 alin. (1) din Legea
nr. 19/2000 nu face decât să dea expresie acestor prevederi constituţionale.
In sfârşit, având în vedere, pe de o parte, conţinutul
dispoziţiilor de lege criticate, care stabilesc modalitatea de calcul al
pensiilor, şi al prevederilor constituţionale ale art. 57 şi art. 56 alin. (2),
care se referă la exercitarea cu bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor
fundamentale, respectiv la aşezarea justă a sarcinilor fiscale, pe de altă parte,
Curtea observă că aceste texte constituţionale nu au incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1- 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Vasile
Giosanu în Dosarul nr. 2.232/86/2008 al Tribunalului Suceava - Secţia civilă.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
OPINIE SEPARATA
Socotim că prevederile art. 78 alin. (1) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale
contravin, în principal, dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi art. 47 din
Constituţie, în măsura în care punctajul de pensie se stabileşte având în
vedere criterii diferite de calcul.
Modul de calcul al pensiei, aşa cum este instituit prin
lege, determină grave inechităţi sociale, pornindu-se de la faptul că acest
punctaj pentru ultimul an de cotizare se împarte la 12, indiferent câte luni
s-a lucrat în perioada avută în vedere şi cu cât s-a contribuit la fondul de
pensii. Dacă avem în vedere că exact din conţinutul legii [art. 12 lit. b)]
rezultă că se asigură tuturor participanţilor la sistemul public, contribuabili
şi beneficiari, un tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte drepturile
şi obligaţiile prevăzute de lege, cuantumurile pensiei nu reflectă, în punctaj,
contribuţia reală a celor asiguraţi, cuantumuri disproporţionate pentru aceeaşi
categorie de contribuabili, fără însă ca prin aceasta să se ajungă la
egalitarism. Pensionarii care au desfăşurat ca salariaţi acelaşi gen de activitate şi şi-au plătit
contribuţia la sistemul public de pensii încasează pensii complet diferite
având în vedere criterii diferite de calcul. In aceste condiţii se încalcă art.
16 alin. (1), care prevede că cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a
autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
Se încalcă şi art. 47 alin. (1) din Constituţie, care
prevede că statul este obligat să ia măsuri de protecţie socială, de natură să
asigure cetăţeanului un trai decent, ce se realizează şi prin exercitarea dreptului la pensie [alin. (2)].
In ceea ce îi priveşte pe pensionari, obligaţia
constituţională de asigurare a unui nivel de trai decent nu este respectată
prin această lege întrucât nu prevede, ca în cazul salariaţilor (salariul
minim), o pensie minimă garantată.
De aceea, considerăm că prevederile art. 78 alin. (1)
şi altele din Legea nr. 19/2000 sunt neconstituţionale, în măsura în care prin
modul de calcul al pensiei nu se asigură protecţia şi garanţia contribuabilului
la o pensie din sistemul public, necesară unui trai decent.
JUDECĂTOR,
prof. univ. dr. Aspazia Cojocaru