Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1080 din 14 octombrie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 777 din 20 noiembrie 2008



Ioan Vida                                          - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Petre Lăzăroiu                                 -judecător

Ion Predescu                                    -judecător

Puskas Valentin Zoltan                    -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                            -judecător

Antonia Constantin                          - procuror

Doina Suliman                                 -magistrat-asistent-şef

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Vasile Giosanu în Dosarul nr. 2.232/86/2008 al Tribunalului Suceava - Secţia civilă.

La apelul nominal, răspunde autorul excepţiei, personal şi asistat de avocatul Verginia Vedinaş, cu delegaţie depusă la dosar. Lipseşte partea Casa Judeţeană de Pensii din Suceava, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul avocatului autorului excepţiei, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.

Astfel, arată că în România sistemul public de pensii determină un mod injust de calcul al pensiilor, în care cuantumul unor pensii este de zeci de mii de lei, iar al altor pensii este de câţiva lei, până la 700-500 lei, care este pensia medie pe economie. De aceea, Legea nr. 19/2000, în integralitatea sa, este neconstituţională sub aspectul în care permite ca prin legi speciale să se reglementeze sisteme de pensionare distincte pentru diferite categorii profesionale sau pentru demnitarii statului. Raportul dintre această lege şi legile speciale privind pensionarea ar trebui să fie un raport de la legea generală la legea specială sau de la regulă la excepţie.

In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, consideră că acesta contravine prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), art. 47, art. 56 alin. (2) şi art. 57, în măsura în care determină calcularea punctajului anual de pensie cu ignorarea art. 8 din aceeaşi lege.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, considerând că neconstituţionalitatea nu poate fi dedusă din compararea dispoziţiilor de lege criticate cu alte acte normative.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 22 mai 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.232/86/2008, Tribunalul Suceava - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Vasile Giosanu într-o cauză având ca obiect drepturi de asigurări sociale.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul excepţiei susţine, în esenţă, că textul de lege criticat este contrar art. 16 alin. (î), art. 47, art. 56 alin. (2) şi art. 57 din Constituţie, In acest sens, arată că art.78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 este discriminatoriu, întrucât nu toate categoriile socio-profesionale beneficiază de acelaşi mod de calcul al pensiei. De asemenea, arată că unele categorii de pensionari sunt tratate „ca mase de fiinţe condamnate prin lege să-şi ducă ultimii ani de viaţă la marginea societăţii". In sfârşit, arată că nu este respectat nici principiul aşezării juste a sarcinilor fiscale, „deoarece numai pentru unii cetăţeni care au slujit în instrumente ale statului sunt respectate cu adevărat drepturile constituţionale".

Tribunalul Suceava - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, prevederile de lege criticate nefiind contrare dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2008, aşa cum a fost modificată prin art. I pct. 84 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001.

Textul de lege criticat are următoarea redactare:

- Art. 78 alin. (1): „Punctajul anual al asiguratului se determină prin împărţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numărului de puncte realizat în fiecare lună. Numărul de puncte realizat în fiecare lună se calculează prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectivă, comunicat de Institutul Naţional de Statistică şi Studii Economice."

Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este contrar următoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1), care consacră egalitatea în drepturi a cetăţenilor, art. 47 privind nivelul de trai, art. 56 alin. (2), care prevede aşezarea justă a sarcinilor fiscale, şi art. 57 privind exercitarea drepturilor şi a libertăţilor.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că, în esenţă, critica art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 are în vedere că sistemul de calcul al pensiei reglementat de acest text de lege este diferit de cel instituit prin alte sisteme de asigurări sociale, supuse unor legi speciale. Or, după cum a statuat în mod constant Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa, principiul egalităţii în drepturi nu înseamnă omogenitate, astfel că situaţii obiectiv diferite pot justifica instituirea unor tratamente juridice diferite. Situaţia diferită în care se găsesc diversele categorii socio-profesionale justifică aplicarea unor tratamente juridice diferenţiate, fără ca aceasta să aibă semnificaţia încălcării art. 16 alin. (1) din Constituţie ori a obligaţiei statului de a asigura un nivel de trai decent.

In ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea dreptului la pensie, trebuie observat că art. 47 alin. (2) din Constituţie consacră „dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege", astfel că legiuitorul este liber să stabilească întinderea, conţinutul şi condiţiile de acordare a acestor drepturi. Prin urmare, textul art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu face decât să dea expresie acestor prevederi constituţionale.

In sfârşit, având în vedere, pe de o parte, conţinutul dispoziţiilor de lege criticate, care stabilesc modalitatea de calcul al pensiilor, şi al prevederilor constituţionale ale art. 57 şi art. 56 alin. (2), care se referă la exercitarea cu bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, respectiv la aşezarea justă a sarcinilor fiscale, pe de altă parte, Curtea observă că aceste texte constituţionale nu au incidenţă în cauză.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1- 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Vasile Giosanu în Dosarul nr. 2.232/86/2008 al Tribunalului Suceava - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,

Doina Suliman

OPINIE   SEPARATA

Socotim că prevederile art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale contravin, în principal, dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi art. 47 din Constituţie, în măsura în care punctajul de pensie se stabileşte având în vedere criterii diferite de calcul.

Modul de calcul al pensiei, aşa cum este instituit prin lege, determină grave inechităţi sociale, pornindu-se de la faptul că acest punctaj pentru ultimul an de cotizare se împarte la 12, indiferent câte luni s-a lucrat în perioada avută în vedere şi cu cât s-a contribuit la fondul de pensii. Dacă avem în vedere că exact din conţinutul legii [art. 12 lit. b)] rezultă că se asigură tuturor participanţilor la sistemul public, contribuabili şi beneficiari, un tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege, cuantumurile pensiei nu reflectă, în punctaj, contribuţia reală a celor asiguraţi, cuantumuri disproporţionate pentru aceeaşi categorie de contribuabili, fără însă ca prin aceasta să se ajungă la egalitarism. Pensionarii care au desfăşurat ca salariaţi acelaşi gen de activitate şi şi-au plătit contribuţia la sistemul public de pensii încasează pensii complet diferite având în vedere criterii diferite de calcul. In aceste condiţii se încalcă art. 16 alin. (1), care prevede că cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.

Se încalcă şi art. 47 alin. (1) din Constituţie, care prevede că statul este obligat să ia măsuri de protecţie socială, de natură să asigure cetăţeanului un trai decent, ce se realizează şi prin exercitarea dreptului la pensie [alin. (2)].

In ceea ce îi priveşte pe pensionari, obligaţia constituţională de asigurare a unui nivel de trai decent nu este respectată prin această lege întrucât nu prevede, ca în cazul salariaţilor (salariul minim), o pensie minimă garantată.

De aceea, considerăm că prevederile art. 78 alin. (1) şi altele din Legea nr. 19/2000 sunt neconstituţionale, în măsura în care prin modul de calcul al pensiei nu se asigură protecţia şi garanţia contribuabilului la o pensie din sistemul public, necesară unui trai decent.

JUDECĂTOR,

prof. univ. dr. Aspazia Cojocaru


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1080/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1080 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1080/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu