DECIZIE Nr. 107 din 13 iunie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 389 din 21 august 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Francisc Zavoda si Maria Terezia Zavoda in Dosarul nr.
9.101/1999 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Tudor Bogdan Teodorescu si avocat Mirela Elian
pentru Francisc Zavoda. Lipseste Maria Terezia Zavoda, fata de care procedura
de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autorilor exceptiei solicita
admiterea acesteia, aratand ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 40/1999 contravin prevederilor art. 114 alin. (4), al art. 51, al art. 72
alin. (3) lit. k), al art. 49 alin. (1) si al art. 16 alin. (1) din
Constitutie, neavand drept scop protectia chiriasilor, ci evacuarea lor din
spatiile in care au trait si in care au investit. In sustinere, depune note
scrise.
Tudor Bogdan Teodorescu solicita respingerea exceptiei, precizand ca
autorii exceptiei au fost pusi in intarziere inainte de introducerea actiunii
in evacuare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor
unor articole din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 224/1999, statuand ca textele
criticate sunt constitutionale. In ceea ce priveste dispozitiile ordonantei, in
ansamblul ei, acestea nu contravin prevederilor constitutionale, ci,
dimpotriva, ele au scopul de a asigura o protectie chiriasilor din imobilele
restituite fostilor proprietari.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
9.101/1999, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Francisc Zavoda si Maria Terezia
Zavoda.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia contesta
constitutionalitatea ordonantei in intregul ei, considerand ca prevederile sale
"contravin dispozitiilor art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 20
alin. (1), art. 21 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1), art. 43 alin. (1), art.
49 alin. (1), art. 51, art. 54, art. 114 alin. (4) si art. 128 din Constitutie,
precum si principiilor cuprinse in Declaratia Universala a Drepturilor
Omului".
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este neintemeiata, deoarece prin dispozitiile ordonantei criticate nu
se incalca principiile si drepturile constitutionale garantate prin art. 4
alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1) si (2), art.
22 alin. (1), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1), art. 51, 54, art. 114 alin.
(4) si art. 128. Instanta apreciaza totusi ca "pentru unele situatii
juridice prevazute de lege se puteau gasi si alte rezolvari ce ar fi putut fi
solutii mai bune".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prevederile acesteia au
menirea de a asigura protectie chiriasilor din imobilele restituite fostilor
proprietari. Urgenta reglementarii a fost determinata atat de necesitatea de a
solutiona situatiile litigioase aparute ca urmare a aplicarii Legii nr.
112/1995, cat si de faptul ca la data de 18 aprilie 1999 expira termenul
prevazut de Legea nr. 17/1994.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999. Autorii
exceptiei considera ca aceasta contravine, in primul rand, dispozitiilor art.
114 alin. (4) din Constitutie, referitoare la conditiile in care Guvernul poate
adopta ordonante de urgenta.
In conformitate cu prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie, "In
cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra
in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament". Autorii
exceptiei sustin ca nu pot fi considerate cazuri exceptionale reglementarea
incheierii si derularii contractelor de inchiriere, modificarea raporturilor
dintre proprietari si chiriasi, reglementarea schimbului obligatoriu de
locuinta, redefinirea institutiei ordonantei presedintiale, regimul probatiunii
in dreptul civil, dar recunosc ca "singura imprejurare care putea
justifica adoptarea unei ordonante de urgenta era incetarea efectelor Legii nr.
17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor de inchiriere privind
unele suprafete locative".
I. Examinand, sub acest prim aspect, exceptia de neconstitutionalitate,
Curtea Constitutionala constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 a fost adoptata cu respectarea cerintelor art. 114 alin. (4) din
Constitutie. Cazul exceptional avut in vedere de Guvern la adoptarea acestei
ordonante a fost necesitatea reglementarii de urgenta a prelungirii
contractelor de inchiriere, a caror valabilitate expira la data de 18 aprilie
1999, conform Legii nr. 17/1994, tergiversarea reglementarii putand crea
conflicte sociale. Ordonanta are ca scop protectia chiriasilor prin:
prelungirea contractelor de inchiriere pentru o perioada de 5 sau 3 ani, dupa
caz, asigurarea stabilitatii, in viitor, a drepturilor lor locative prin
acordarea dreptului chiriasului la reinnoirea contractului de inchiriere si
crearea unor garantii impotriva unei evacuari abuzive, precum si a unui drept
de preemtiune in cazul in care proprietarul intentioneaza sa vanda locuinta.
Capitolul II al ordonantei reglementeaza schimbul obligatoriu de locuinte,
cuprinzand dispozitii menite sa asigure atat exercitarea de catre proprietari a
prerogativelor dreptului de proprietate, cat si exercitarea dreptului
chiriasilor la o locuinta salubra si avand dependintele strict necesare.
Capitolul III al aceleiasi ordonante reglementeaza modul de stabilire si de
plata a chiriei, modalitatile de negociere a noului cuantum al acesteia si norme
de protectie a chiriasului cu privire la nivelul chiriei, care nu poate depasi
25% din venitul lunar pe familie, in cazul in care acest venit este sub nivelul
salariului mediu pe economie. Ordonanta reglementeaza si aspecte privind
modificarea si revizuirea chiriei in conditiile cresterii ratei inflatiei,
fiind interzisa expres rezilierea contractului sau evacuarea chiriasului pentru
motivul ca acesta nu este de acord cu majorarea chiriei. Capitolul IV cuprinde
dispozitii finale privind solutionarea litigiilor dintre chiriasi si
proprietari, drepturile chiriasilor care au facut imbunatatiri necesare si
utile locuintei, precum si alte dispozitii.
Curtea observa ca reglementarea de urgenta a acestor raporturi juridice
dintre proprietari si chiriasi se impunea nu numai sub aspectul prelungirii
contractelor de inchiriere, astfel cum au sustinut in motivarea exceptiei
autorii acesteia, ci si sub celelalte aspecte reglementate de ordonanta. Prin
urmare, sub acest aspect, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa.
De altfel, la aceeasi solutie, de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, se ajunge si pe baza argumentelor infatisate in opinia
separata formulata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14
iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia o mentin si in cauza de fata.
II. Autorii exceptiei considera ca prevederile ordonantei contravin si
dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1),
art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1), art. 43 alin.
(1), art. 49 alin. (1), art. 51, 54 si 128, care au urmatoarea redactare:
Art. 4 alin. (2)
"Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala.";
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 20 alin. (1)
"Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 22 alin. (1)
"Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica
ale persoanei sunt garantate.";
Art. 43 alin. (1)
"Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de
protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai
decent.";
Art. 49 alin. (1)
"Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de
grav.";
Art. 51
"Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie.";
Art. 54
"Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si
exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa
incalce drepturile si libertatile celorlalti.";
Art. 128
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Autorii exceptiei au mai invocat si incalcarea Declaratiei Universale a
Drepturilor Omului si totodata violarea prevederilor art. 20 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora "Dispozitiile constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in
concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte".
Examinand aceste sustineri, Curtea constata ca referirile autorilor
exceptiei la art. 4 alin. (2), la art. 49 alin. (1) si la art. 54 din
Constitutie sunt nerelevante, intrucat prin nici o dispozitie a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu se reglementeaza raporturi juridice prin
care sa se creeze discriminari intre cetateni pe criterii de rasa,
nationalitate, origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de
apartenenta politica, de avere sau de origine sociala. De asemenea, nu sunt
puse in discutie restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati
fundamentale si nici exercitarea cu buna-credinta a unor asemenea drepturi sau
libertati.
Cu privire la sustinerea ca prin aceeasi ordonanta a fost incalcat
principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat prin art. 16 alin.
(1) din Constitutie, Curtea retine ca dispozitiile ordonantei nu contravin
acestui principiu, deoarece, asa cum a stabilit in mod constant in
jurisprudenta sa, principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat,
daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii
diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit. Violarea principiului
egalitatii si nediscriminarii exista atunci cand se aplica tratament
diferentiat unor cazuri egale, fara a exista o motivare obiectiva si
rezonabila, sau daca exista o disproportie intre scopul urmarit prin tratament
inegal si mijloacele folosite.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
Declaratiei Universale a Drepturilor Omului, Curtea considera ca aceasta este
neintemeiata, deoarece prin ordonanta supusa controlului de constitutionalitate
Guvernul a avut in vedere tocmai apararea drepturilor fundamentale ale omului, ratiunea
adoptarii ordonantei fiind protectia chiriasilor si prelungirea contractelor de
inchiriere.
Pentru aceleasi considerente Curtea retine ca nu au fost incalcate nici
dispozitiile art. 43 alin. (1) din Constitutie, prin care este consacrata
obligatia statului de a asigura cetatenilor un nivel de trai decent.
Curtea constata, de asemenea, ca nu sunt intemeiate nici criticile privind
incalcarea art. 128 din Constitutie, referitor la folosirea cailor de atac,
deoarece, potrivit ordonantei criticate, partile interesate pot exercita calea
de atac a recursului in conditiile reglementate prin ordonanta, iar potrivit
art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege".
Observand ca prin Ordonanta de urgenta nr. 40/1999 Guvernul nu a
contravenit acestor dispozitii constitutionale, invocate de autorii exceptiei,
Curtea retine ca nu au fost incalcate nici prevederile art. 51 din Legea
fundamentala, referitoare la respectarea Constitutiei si a legilor, intrucat
prevederile acesteia au fost respectate. Indatorirea fundamentala a cetatenilor
de respectare a legilor nu este de natura sa impiedice Guvernul sa adopte
solutii diferite de reglementarile anterioare.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de
Francisc Zavoda si Maria Terezia Zavoda in Dosarul nr. 9.101/1998 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 iunie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu