DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 107 din 9 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 5,
art. 7, art. 8 alin. (3), art. 10, art. 11 alin. (2), art. 19, art. 21 alin.
(3) si art. 23 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul
juridic al acesteia, precum si a prevederilor anexei la aceasta
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 392 din 4 mai 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 - 5, art. 7, art. 8 alin. (3), art. 10, art. 11 alin. (2),
art. 19, art. 21 alin. (3), art. 23 si art. 32 alin. (3) din Legea nr. 213/1998
privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, precum si a
prevederilor anexei la aceasta. Exceptia a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Acvarim" - S.A. din Ramnicu Valcea in dosarele nr.
2.727/CAF/2003 al Tribunalului Valcea - Sectia de contencios administrativ si
fiscal si nr. 8.568/2003 al Judecatoriei Ramnicu Valcea.
La apelul nominal este prezent Consiliul Judetean Valcea, fiind reprezentat
prin consilier juridic Daniela Calianu, potrivit delegatiei depuse la dosar,
lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Prim-magistratul asistent refera asupra cererilor depuse la dosar la data
de 8 martie 2004, prin care Societatea Comerciala "Acvarim" - S.A.
solicita amanarea judecarii cauzei pentru lipsa de aparare.
Consiliul Judetean Valcea, avand cuvantul asupra cererii prealabile, se
opune admiterii sale.
Reprezentantul Ministerului Public considera cererea ca fiind legala si
solicita admiterea acesteia.
In temeiul art. 156 din Codul de procedura civila, Curtea respinge cererea
de amanare, intrucat nu este temeinic motivata.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 569D/2003 la
Dosarul nr. 573D/2003, avand in vedere ca exceptia de neconstitutionalitate
este ridicata de acelasi autor, are ca obiect dispozitii cuprinse in aceeasi
lege, cu o motivare identica, prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale.
Reprezentantul partii prezente, precum si reprezentantul Ministerului Public
sunt de acord cu masura conexarii dosarelor. Fata de acestea, pentru o mai buna
administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului
nr. 573D/2003 la Dosarul nr. 569D/2003, care este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Reprezentantul Consiliului Judetean Valcea solicita respingerea exceptiei,
intrucat apreciaza ca dispozitiile de lege criticate nu incalca prevederile
constitutionale invocate. In acest sens, arata ca bunurile de uz sau de interes
public apartin numai domeniului public al statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale, din aceasta categorie facand parte bunurile
prevazute la art. 136 din Constitutie, republicata, precum si cele stabilite
expres prin lege speciala.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand in acest sens ca dispozitiile
legale criticate reprezinta o concretizare a prevederilor constitutionale
invocate, si nu o incalcare a lor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin Incheierile din 2 decembrie 2003 si din 20 noiembrie 2003, pronuntate
in dosarele nr. 2.727/CAF/2003 si nr. 8.568/2003 ale Tribunalului Valcea -
Sectia de contencios administrativ si fiscal si, respectiv, ale Judecatoriei
Ramnicu Valcea, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 - 5, art. 7, art. 8 alin. (3), art.
10, art. 11 alin. (2), art. 19, art. 21 alin. (3), art. 23 si art. 32 alin. (3)
din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al
acesteia, precum si a prevederilor anexei la aceasta. Exceptia a fost ridicata
de Societatea Comerciala "Acvarim" - S.A. din Ramnicu Valcea in cauze
avand ca obiect anularea unei hotarari emise de Consiliul Judetean Valcea si,
respectiv, actiune in revendicare.
In motivarile exceptiei de neconstitutionalitate, avand un continut
identic, autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate contravin
dispozitiilor art. 41 alin. (1), (2), (3), (5), (7) si ale art. 135 alin. (1),
(2), (5), (6) din Constitutie. In esenta, se sustine ca prevederile Legii nr.
213/1998 sunt neconstitutionale prin aceea ca reglementeaza raporturi juridice
nascute anterior intrarii ei in vigoare. In speta, bunurile care alcatuiesc
"Sistemul de alimentare cu apa" care deserveste populatia
municipiului Ramnicu Valcea si care se aflau in patrimoniul Societatii
Comerciale "Acvarim" - S.A. Ramnicu Valcea, succesoare a fostei Regii
Autonome de Energie, Transport si Apa Ramnicu Valcea, au fost inscrise de catre
Consiliul Judetean Valcea in inventarul bunurilor apartinand domeniului public
al judetului, potrivit dispozitiilor Legii nr. 213/1998 si ale anexei la
aceasta. Autorul exceptiei arata ca prin aceasta masura Legea nr. 213/1998 a
fost inteleasa ca o "lege de confiscare, expropriere si nationalizare a
proprietatii private a societatilor comerciale in favoarea proprietatii
publice, gestionate de o autoritate a administratiei publice locale".
Invoca in acest sens si jurisprudenta Curtii Constitutionale in domeniul
stabilirii caracterului de proprietate publica sau privata a bunurilor
apartinand societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale detine majoritatea capitalului social. Arata ca
prevederile punctului 3 din capitolul II, ale punctului 4 din capitolul III din
anexa la lege sunt neconstitutionale, fara a arata in ce consta
neconstitutionalitatea acestora.
Tribunalul Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata ca, potrivit
principiului neretroactivitatii legii, aceasta nu poate sa reglementeze
raporturi juridice care s-au nascut anterior intrarii ei in vigoare.
Judecatoria Ramnicu Valcea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, rapoartele intocmite de catre
judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Curtea retine ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a
fost formulat de catre autorul acesteia si rezultat din conexarea celor doua
dosare, il constituie dispozitiile art. 1 - 5, art. 7, art. 8 alin. (3), art. 10,
art. 11 alin. (2), art. 19, art. 21 alin. (3), art. 23 si art. 32 alin. (3) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia,
precum si prevederile anexei la aceasta, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998. In legatura cu exceptia
ridicata, Curtea Constitutionala constata ca, desi autorul acesteia invoca si
neconstitutionalitatea art. 32 alin. (3) din legea criticata, in realitate
aceasta contine un numar de 27 de articole, iar anexa la lege, criticata, de
asemenea, ca fiind neconstitutionala, a fost modificata prin Legea nr.
241/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 415 din 13
iunie 2003, si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 160 din 17 aprilie
2000.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 1: "Dreptul de proprietate publica apartine statului sau
unitatilor administrativ-teritoriale, asupra bunurilor care, potrivit legii sau
prin natura lor, sunt de uz sau de interes public.";
- Art. 2: "Statul sau unitatile administrativ-teritoriale exercita
posesia, folosinta si dispozitia asupra bunurilor care alcatuiesc domeniul
public, in limitele si in conditiile legii.";
- Art. 3: "(1) Domeniul public este alcatuit din bunurile prevazute la
art. 135 alin. (4) din Constitutie, din cele stabilite in anexa care face parte
integranta din prezenta lege si din orice alte bunuri care, potrivit legii sau
prin natura lor, sunt de uz sau de interes public si sunt dobandite de stat sau
de unitatile administrativ-teritoriale prin modurile prevazute de lege.
(2) Domeniul public al statului este alcatuit din bunurile prevazute la
art. 135 alin. (4) din Constitutie, din cele prevazute la pct. I din anexa,
precum si din alte bunuri de uz sau de interes public national, declarate ca
atare prin lege.
(3) Domeniul public al judetelor este alcatuit din bunurile prevazute la
pct. II din anexa si din alte bunuri de uz sau de interes public judetean,
declarate ca atare prin hotarare a consiliului judetean, daca nu sunt declarate
prin lege bunuri de uz sau de interes public national.
(4) Domeniul public al comunelor, al oraselor si al municipiilor este
alcatuit din bunurile prevazute la pct. III din anexa si din alte bunuri de uz
sau de interes public local, declarate ca atare prin hotarare a consiliului
local, daca nu sunt declarate prin lege bunuri de uz sau de interes public
national ori judetean.";
- Art. 4: "Domeniul privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale este alcatuit din bunuri aflate in proprietatea lor
si care nu fac parte din domeniul public. Asupra acestor bunuri statul sau
unitatile administrativ-teritoriale au drept de proprietate privata.";
- Art. 5: "(1) Regimul juridic al dreptului de proprietate publica
este reglementat de prezenta lege, daca prin legi organice speciale nu se
dispune altfel.
(2) Dreptul de proprietate privata al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale
asupra bunurilor din domeniul privat este supus regimului juridic de drept
comun, daca legea nu dispune altfel.";
- Art. 7: "Dreptul de proprietate publica se dobandeste:
a) pe cale naturala;
b) prin achizitii publice efectuate in conditiile legii;
c) prin expropriere pentru cauza de utilitate publica;
d) prin acte de donatie sau legate acceptate de Guvern, de consiliul
judetean sau de consiliul local, dupa caz, daca bunul in cauza intra in
domeniul public;
e) prin trecerea unor bunuri din domeniul privat al statului sau al
unitatilor administrativ-teritoriale in domeniul public al acestora, pentru
cauza de utilitate publica;
f) prin alte moduri prevazute de lege.";
- Art. 8 alin. (3): "Trecerea in domeniul public a unor bunuri din
patrimoniul societatilor comerciale, la care statul sau o unitate
administrativ-teritoriala este actionar, se poate face numai cu plata si cu
acordul adunarii generale a actionarilor societatii comerciale respective. In
lipsa acordului mentionat, bunurile societatii comerciale respective pot fi
trecute in domeniul public numai prin procedura exproprierii pentru cauza de
utilitate publica si dupa o justa si prealabila despagubire.";
- Art. 10: "(1) Dreptul de proprietate publica inceteaza, daca bunul a
pierit ori a fost trecut in domeniul privat.
(2) Trecerea din domeniul public in domeniul privat se face, dupa caz, prin
hotarare a Guvernului, a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local, daca prin Constitutie sau
prin lege nu se dispune altfel.
(3) Hotararea de trecere a bunului in domeniul privat poate fi atacata in
conditiile art. 8 alin. (2).";
- Art. 11 alin. (2): "Actele juridice incheiate cu incalcarea
prevederilor alin. (1) privind regimul juridic al bunurilor din domeniul public
sunt lovite de nulitate absoluta.";
- Art. 19: "(1) Inventarul bunurilor din domeniul public se intocmeste
in termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, Departamentul pentru Administratie Publica Locala va elabora, pe baza
propunerilor consiliilor judetene, ale Consiliului General al Municipiului
Bucuresti sau ale consiliilor locale, dupa caz, norme tehnice pentru intocmirea
inventarului, pe care le va supune spre aprobare Guvernului.";
- Art. 21 alin. (3): "Inventarele astfel insusite se centralizeaza de
consiliul judetean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
si se trimit Guvernului, pentru ca, prin hotarare, sa se ateste apartenenta
bunurilor la domeniul public judetean sau de interes local.";
- Art. 23: "Litigiile cu privire la delimitarea domeniului public al
statului, judetelor, comunelor, oraselor sau al municipiilor sunt de competenta
instantelor de contencios administrativ."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (1),
(2), (3), (5), (7), devenit art. 44 alin. (1), (2), (3), (6), (8), si ale art.
135 alin. (1), (2), (5), (6), devenit art. 136 alin. (1), (2), (4), (5) din
Constitutie, dupa revizuirea si republicarea Constitutiei in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au
urmatorul continut:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si
prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire. [...]
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie. [...]
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale. [...]
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa.
In esenta, prevederile legale sunt criticate pentru faptul ca, in temeiul
lor, bunurile ce alcatuiesc "Sistemul de alimentare cu apa" care
deserveste populatia municipiului Ramnicu Valcea, bunuri care se aflau in
patrimoniul societatii comerciale autoare a exceptiei de neconstitutionalitate,
au fost inscrise de catre Consiliul Judetean Valcea in inventarul bunurilor
apartinand domeniului public al judetului. Se considera ca aceasta masura
echivaleaza cu o "confiscare, expropriere si nationalizare a proprietatii
private a societatilor comerciale", incalcandu-se astfel dispozitiile
constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (1), (2), (3), (5), (7), devenit art.
44 alin. (1), (2), (3), (6), (8), si ale art. 135 alin. (1), (2), (5), (6),
devenit art. 136 alin. (1), (2), (4), (5).
Aceste sustineri nu pot fi retinute, intrucat prevederile Legii nr.
213/1998 reprezinta o concretizare a dispozitiilor art. 136 alin. (4) din
Constitutie, republicata, potrivit carora "Bunurile proprietate publica
sunt inalienabile. In conditiile legii organice, ele pot fi date in administrare
regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot fi concesionate ori
inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in folosinta gratuita institutiilor de
utilitate publica". Din aceste dispozitii constitutionale rezulta ca
societatile comerciale nu pot detine in proprietate bunuri ce apartin
domeniului public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, ci
doar in regim de concesionare sau de inchiriere.
Pe de alta parte, in anexa Legii nr. 213/1998, in temeiul art. 136 alin.
(3) din Constitutie, republicata, care permite legiuitorului sa stabileasca,
prin lege organica, si alte bunuri care fac parte din domeniul public, in afara
celor prevazute expres de Constitutie, sunt considerate ca bunuri apartinatoare
domeniului public si "retelele de alimentare cu apa, canalizare,
termoficare, statiile de tratare si epurare a apelor uzate, cu instalatiile,
constructiile si terenurile aferente". Ca atare, aceste bunuri nu puteau
intra in proprietatea unei societati comerciale, chiar daca o lege le confera un
asemenea regim.
Autorul exceptiei invoca si neconstitutionalitatea prevederilor pct. II.3,
precum si cele ale pct. III.4 din anexa la Lege, fara a se arata in ce consta
neconstitutionalitatea acestora. Or, potrivit art. 12 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicata, sesizarile adresate Curtii trebuie motivate, neindicarea
de catre autorul exceptiei a unei prevederi constitutionale care ar fi
incalcata fiind echivalenta cu lipsa motivarii. Asa cum a statuat in mod
constant in practica sa, Curtea Constitutionala nu se poate substitui partii in
ceea ce priveste motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece,
procedand astfel, ar insemna sa exercite, sub acest aspect, un control din
oficiu, ceea ce este inadmisibil atat timp cat controlul pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate nu se poate exercita decat la sesizare. In acest sens
sunt Decizia nr. 341 din 12 septembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 38 din 29 ianuarie 1998, Decizia nr. 178 din 8 mai
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 361 din 27 mai
2003, sau Decizia nr. 386 din 16 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 841 din 26 noiembrie 2003.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 5, art.
7, art. 8 alin. (3), art. 10 alin. (1), art. 11 alin. (2), art. 19 alin. (2),
art. 21 alin. (3) si art. 23 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia, precum si a prevederilor anexei la
aceasta, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Acvarim" - S.A.
din Ramnicu Valcea in Dosarul nr. 2.727/CAF/2003 al Tribunalului Valcea -
Sectia de contencios administrativ si fiscal si in Dosarul nr. 8.568/2003 al
Judecatoriei Ramnicu Valcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu
|