DECIZIE Nr.
106 din 4 februarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si art. 3 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 31/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar si a celor ale art. 2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 5 martie 2010
Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Ion Predescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 şi art. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi a celor ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie
ridicată de Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Tulcea
în Dosarul nr. 558/88/2009 al Tribunalului Tulcea - Secţia civilă,
comercială şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind
inadmisibilă, ca urmare a abrogării Ordonanţei Guvernului nr.
15/2008, modificată şi completată prin ordonanţele de
urgenţă ale Guvernului nr. 31/2009 şi nr. 41/2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 20 mai 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 558/88/2009 al Tribunalului Tulcea - Secţia civilă,
comercială şi contencios administrativ, Curtea
Constituţională a fost sesizată cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.
Excepţia a fost invocată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Tulcea cu ocazia
soluţionării unor acţiuni civile având ca obiect drepturi
băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
apreciază că, prin adoptarea acestor ordonanţe de
urgenţă, Guvernul refuză să aplice o lege adoptată de
Parlament, ceea ce încalcă dispoziţiile constituţionale ale art.
1 alin. (4) şi (5), precum şi ale art. 61 alin. (1). De asemenea, se
arată că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu
încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6)
din Constituţie, întrucât nu a indicat situaţia extraordinară
care a stat la baza emiterii acesteia, nu a motivat corespunzător
urgenţa acestei reglementări şi a afectat drepturile
constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un
nivel de trai decent şi protecţia socială a muncii.
Totodată, se consideră a fi încălcate
şi dispoziţiile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale
art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul
Economic şi Social atunci când a adoptat această ordonanţă
de urgenţă.
In final arată că, practic, prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, se modifică
din nou Legea nr. 221/2008, făcând imposibilă acordarea
creşterilor salariale prevăzute de acest act normativ, adoptat de
Parlament, ceea ce reprezintă o încălcare a rolului şi
funcţiilor Guvernului şi o dovadă în plus a imixtiunii
Executivului în activitatea Legislativului.
Tribunalul Tulcea - Secţia civilă,
comercială şi contencios administrativ consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată,
întrucât adoptarea de către Guvern a ordonanţelor de
urgenţă nr. 31/2009 şi nr. 41/2009 nu a fost motivată de
necesitatea reglementării într-un domeniu în care legiuitorul primar nu a
intervenit, ci, dimpotrivă, de contracararea unei măsuri de politică
legislativă în domeniul salarizării personalului din
învăţământ adoptată de Parlament. Instanţa mai
reţine că, prin Legea nr. 221/2008, legiuitorul primar a stabilit
condiţiile şi criteriile de acordare a creşterilor salariale,
iar Guvernul, prin intervenţia sa ulterioară, intră în conflict
cu dispoziţiile art. 61 alin. (1) din Constituţie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. In
acest sens, invocă jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, ca de exemplu deciziile nr. 1.221/2008, nr. 989/2009 etc,
apreciind că raţiunile şi considerentele care au stat la baza
acestor decizii sunt aplicabile mutatis mutandis şi în cazul
prevederilor art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 31/2009, precum şi a celor ale art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 41/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă,
potrivit prevederilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2009, precum
şi cele ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 3 aprilie 2009.
Prevederile legale criticate au următorul cuprins:
- Art. 2 si 3 din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 31/2009:
Art. 2: „Alineatul (1) al articolului P din
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se
vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din
învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După litera a) se introduce o nouă
literă, litera a1), cu următorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1-30 aprilie 2009, coeficienţii de multiplicare şi
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru
toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a,
1.2a, 2a şi 3a;».
2. Litera b) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
«b) pentru perioada 1 mai-31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea
salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de
multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000
prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice
auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;»".
Art. 3: „Valorile coeficientului de multiplicare
1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi
3b la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările
ulterioare, se aplică corespunzător perioadelor stabilite la art. 2
din prezenta ordonanţă de urgenţă."
-Art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009:
„Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009
personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul P alineatul (1), litera a1)
va avea următorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru
toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a,
1.2a, 2a şi 3a;».
2. La articolul 11 alineatul (1),
literele b) şi c) se abrogă.
3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b se
abrogă."
Autorul excepţiei susţine că prevederile
legale criticate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 1
alin. (4) şi (5) referitoare la statul român, art. 20 alin. (1)
referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 41
alin. (2) privind munca şi protecţia socială a muncii, art. 61
alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) privind rolul
Guvernului, art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art. 115
alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor
de urgenţă, precum şi pe cele ale art. 141 privind Consiliul
Economic şi Social.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că, ulterior sesizării instanţei de
contencios constituţional, Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009
personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, a fost abrogată în mod expres prin art. 48
pct. 16 al cap. VI - Dispoziţii finale din Legea-cadru nr. 330/2009
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri
publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din
9 noiembrie 2009.
In aceste condiţii, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, ca acte normative modificatoare ale
Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008, sunt şi ele abrogate.
Faţă de această situaţie, având în
vedere că abrogarea prevederilor legale ce constituie obiect al
excepţiei de neconstituţionalitate a intervenit ulterior
sesizării Curţii Constituţionale, devin aplicabile
dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 potrivit cărora
instanţa de contencios constituţional se pronunţă asupra „unei
legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dint-o lege sau dintr-o
ordonanţă în vigoare".
Ca atare, Curtea urmează să respingă, ca
devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a
normelor legale criticate.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3,
al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 şi art.
3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind
unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar şi a celor ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009,
excepţie ridicată de Sindicatul Invăţământului
Preuniversitar Tulcea în Dosarul nr. 558/88/2009 al Tribunalului Tulcea -
Secţia civilă, comercială şi contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 4 februarie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora