DECIZIE Nr. 105 din 22 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art.
78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81, 168 si 194 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 30 martie 2005

Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81
alin. (1), art. 168 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Titu Tarcan in Dosarul nr. 4.207/R/2004 al
Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens, arata ca
dispozitiile legale criticate se aplica in mod egal tuturor celor aflati in
aceeasi situatie juridica, astfel ca acestea nu incalca prevederile art. 16 din
Constitutie. Apreciaza ca legiuitorul este indreptatit sa reglementeze in mod
diferit situatii juridice distincte.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
4.207/R/2004, Curtea de Apel Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77,
art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81 alin. (1), art. 168 si
194 din Legea nr. 19/2000, exceptie ridicata de Titu Tarcan intr-o cauza ce are
ca obiect solutionarea unei contestatii impotriva deciziei de stabilire a
pensiei.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate arata ca intreaga legislatie a
pensiilor este contrara Constitutiei, deoarece cuprinde reglementari
inechitabile si cu caracter discriminatoriu pentru diferite categorii de
pensionari si nu este conforma cu obligatia statului de a asigura pentru toti
cetatenii un nivel de trai decent.
In concret, critica de neconstitutionalitate vizeaza urmatoarele dispozitii
ale Legii nr. 19/2000: art. 78 alin. (8), pentru ca la stabilirea punctajului
anual al asiguratului nu se acorda spor pentru perioade lucrate peste stagiul
minim de cotizare in alte sisteme de asigurari; art. 80 alin. (1), pentru ca
limiteaza valoarea unui punct de pensie la un coeficient de 30 - 50% din
salariul mediu brut fata de alte categorii de persoane cu pensii speciale, care
pot beneficia de 80% din salariul net; art. 81 alin. (1), pentru ca prevede
actualizarea valorii punctului de pensie numai in limita posibilitatilor
financiare; art. 168, pentru ca nu prevede recorelarea pensiilor in raport cu
salariile majorate ale asiguratilor in activitate; art. 194, pentru ca exclude
de la drepturile efective de pensionare pe cei care au lucrat in doua sau mai
multe sisteme de asigurari sociale.
Curtea de Apel Brasov - Sectia civila apreciaza ca reglementarile legale
criticate nu sunt de natura a privilegia anumite categorii, ci se aplica
tuturor cetatenilor care indeplinesc aceleasi conditii.
In concluzie, instanta de judecata considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1,
art. 80 alin. (1), art. 81 alin. (1), art. 168 si 194 din Legea nr. 19/2000
este neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este
intemeiata, deoarece nici unul dintre textele de lege criticate nu contine
dispozitii prin care sa fie privilegiate unele categorii de cetateni si
discriminate altele, daca acestea se afla in situatii identice. Referitor la
intreaga reglementare a sistemului public de pensii, Guvernul arata ca are
drept scop asigurarea unui nivel de trai decent tuturor cetatenilor ajunsi la
varsta de pensionare.
Avocatul Poporului apreciaza ca toate dispozitiile legale criticate prin
exceptia de neconstitutionalitate sunt constitutionale. In acest sens, sustine
ca dispozitiile art. 77, 78 si 78^1 din Legea nr. 19/2000 au caracter tehnic si
nu instituie privilegii sau discriminari intre cetatenii aflati in situatii
identice. In ceea ce priveste prevederile art. 194 alin. (2) din lege, Avocatul
Poporului arata ca acestea prevad ca prestatiile de asigurari sociale in
sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest
sistem. Aceasta reprezinta, in opinia prezentata, optiunea legiuitorului, care
"a inteles ca persoanele care nu se afla in situatiile prevazute de Legea
nr. 19/2000 sa beneficieze de alte reglementari legale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Curtea retine ca la data sesizarii sale dispozitiile art. 81 din Legea nr.
19/2000 fusesera modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2004
pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, ordonanta publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 804 din 31 august 2004, fiind cuprinse intr-un singur
alineat, care, ulterior sesizarii Curtii, au fost modificate din nou, prin
Legea nr. 534/2004 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
59/2004, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.135
din 1 decembrie 2004.
In aceasta situatie, deoarece solutia legislativa actuala este, in
principiu, aceeasi cu cele anterioare, Curtea, conform jurisprudentei sale,
urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii textului de lege in noua
redactare.
In consecinta, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie
dispozitiile art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81,
168 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, dispozitii care au urmatorul cuprins:
- Art. 77: "(1) Punctajul mediu anual, realizat de asigurat in
perioada de cotizare, se determina prin impartirea numarului de puncte rezultat
din insumarea punctajelor anuale realizate de asigurat in perioada de cotizare
la numarul de ani corespunzatori stagiului complet de cotizare, prevazut in
anexa nr. 3.
(2) In situatia asiguratilor prevazuti la art. 43 si 47, la stabilirea
punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau in considerare stagiile de
cotizare prevazute la aceste articole.
(3) In situatiile prevazute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu
anual al asiguratilor conform alin. (1) se iau in considerare stagiile totale
de cotizare necesare prevazute in anexele nr. 4 si 5.
(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual si a
numarului de puncte realizat in fiecare luna se utilizeaza cinci
zecimale." ;
- Art. 78 alin. (8): "Asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor
de pensionare pentru limita de varsta, reglementate de prezenta lege,
contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una dintre
situatiile prevazute la art. 5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat
in aceasta perioada cu 0,3% pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare
an suplimentar.";
- Art. 78^1: "(1) Numarul de puncte realizat de someri se calculeaza
prin raportarea cuantumului drepturilor banesti lunare acordate la salariul
mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Institutul National de
Statistica.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) persoanele care beneficiaza
de plati compensatorii, pentru care s-a achitat contributia din bugetul
asigurarilor pentru somaj. In aceste cazuri numarul de puncte se calculeaza
prin raportarea sumei obtinute in urma aplicarii coeficientului rezultat
conform prevederilor art. 37 alin. (2) asupra drepturilor primite, la salariul
mediu brut lunar comunicat de Institutul National de Statistica pentru luna
respectiva.";
- Art. 80 alin. (1): "Anual, prin legea bugetului asigurarilor sociale
de stat, se stabileste valoarea unui punct de pensie. Aceasta se determina prin
actualizarea valorii punctului de pensie din luna decembrie a fiecarui an cu
rata inflatiei, prognozata pentru anul bugetar urmator de catre institutia cu
atributii in domeniu.";
- Art. 81: "Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor art.
180 alin. (2), aferent pensiilor din sistemul public, se poate majora prin
masuri adoptate prin hotarari ale Guvernului.";
- Art. 168: "(1) Guvernul va lua masuri de recorelare a tuturor
categoriilor de pensii, avand in vedere schimbarile produse in baza de calcul a
acestora incepand cu anul 1991, ca urmare a trecerii la salarii individuale
brute, a luarii in considerare a sporurilor cu caracter permanent, precum si a
majorarii salariilor in sectorul bugetar sau negocierii acestora la societati
comerciale si regii autonome.
(2) Metodologia de recorelare a pensiilor in conditiile prevazute la alin.
(1) va fi stabilita prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la
data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, pe baza analizei
rezultatelor recorelarii aplicate conform prevederilor alin. (1) si (2)
Guvernul poate adopta masuri suplimentare de recorelare a pensiilor stabilite
pe baza legislatiei anterioare.
(4) Programul si metodologia de recorelare a pensiilor, potrivit
prevederilor alin. (3), se stabilesc prin hotarari ale Guvernului.
(5) In cazul pensiilor de asigurari sociale ale agricultorilor, stabilite
anterior datei de 29 iulie 1992, recorelarea pensiilor se face pe baza
determinarii timpului util conform metodologiei care a fost folosita la
aplicarea prevederilor Legii nr. 80/1992, republicata, cu modificarile
ulterioare.";
- Art. 194: "(1) Intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de
asigurari sociale, neintegrate pana la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare,
respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, in vederea deschiderii
drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate si de urmas,
precum si a altor drepturi de asigurari sociale prevazute de prezenta lege.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) prestatiile de asigurari sociale in
sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest
sistem.
(2^1) La acordarea indemnizatiilor de asigurari sociale prevazute la art.
98 alin. (1) lit. a) - e), baza de calcul se constituie conform art. 99 alin.
(1), (2) sau (3), dupa caz, numai din veniturile realizate in lunile in care
persoana a fost asigurata in sistemul public de pensii.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevazute la art. 38 alin.
(1) lit. b) si c), care constituie si vechime in munca sau in serviciu in
sistemul pensiilor militare si in celelalte sisteme proprii de asigurari
sociale neintegrate, se iau in calcul, optional, in unul dintre sisteme.
(4) Decontarea intre sistemul public si celelalte sisteme de asigurari
sociale neintegrate inceteaza incepand cu data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) In situatiile prevazute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica
doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii in munca realizate in
sectorul asigurarilor sociale de stat."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) si (2) si art. 47 alin. (1) din Constitutie, care
au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 47 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa
pentru urmatoarele considerente:
Art. 47 alin. (2) din Constitutie consacra dreptul cetatenilor "la
pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile
sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale sau
private, prevazute de lege". Potrivit acestor prevederi, legiuitorul este
in drept si obligat sa stabileasca si sa reglementeze in concret formele de
asigurari sociale, conditiile si criteriile acordarii acestor drepturi, precum
si modul de calculare a lor. De asemenea, intra in atributiile exclusive ale
legiuitorului sa modifice ori sa completeze legislatia existenta in materie, sa
o abroge si sa elaboreze noi reglementari, in raport cu schimbarile ce intervin
in posibilitatile de imbunatatire a masurilor de protectie sociala.
Legea nr. 19/2000 are caracter general in reglementarea drepturilor la
pensie si a altor drepturi de asigurari sociale in sistemul public, care se
aplica in mod egal pentru toti cetatenii care indeplinesc conditiile prevazute
pentru a beneficia de drepturile acordate in acest sistem. Celelalte sisteme de
asigurari sociale sunt reglementate prin alte legi.
Legiuitorul este in drept, in considerarea unor situatii deosebite, sa
adopte, prin legi speciale, reglementari diferite pentru anumite categorii
socio-profesionale. Tratamentul juridic diferit, instituit pentru anumite
categorii socio-profesionale, nu reprezinta nici privilegii si nici
discriminari, in sensul interzis de art. 16 alin. (1) din Constitutie, ci se
justifica, obiectiv si rezonabil, prin situatia diferita in care se afla acele
categorii de cetateni. De altfel, eventualele neconcordante intre
reglementarile cuprinse in diferite acte normative nu constituie o problema de
constitutionalitate, ci una de aplicare a legii la situatiile prevazute.
Modul de stabilire a punctajului anual si a punctajului mediu, a valorii
punctului de pensie, a conditiilor de includere a anumitor perioade in stagiul
de cotizare si acordarea anumitor sporuri pentru perioadele cotizate peste
stagiul standard sunt prevazute prin norme cu caracter tehnic, care se aplica
in mod egal persoanelor aflate in situatii identice.
Valoarea punctului de pensie, limita maxima a cuantumului pensiei,
conditiile de recalculare si de recorelare a pensiilor anterior stabilite, ca
si indexarea acestora, nu se pot face decat in raport cu resursele fondurilor
de asigurari sociale disponibile.
Reglementarea sistemului de pensii prevede recunoasterea reciproca, intre
diferite sisteme de asigurari sociale, a perioadei de cotizare, pentru
stabilirea conditiilor de inscriere la pensie. Legea dispune, in acelasi timp,
ca drepturile prevazute in sistemul public se acorda numai in raport cu
perioadele cotizate in acest sistem. Aceasta noua optiune a legiuitorului se
justifica prin evitarea decontarilor anevoioase intre diferite sisteme, urmand
ca fiecare cetatean sa isi primeasca drepturile din sistemul la care a cotizat.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 78
alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81, 168 si 194 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, exceptie ridicata de Titu Tarcan in Dosarul nr. 4.207/R/2004 al Curtii
de Apel Brasov - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2005.
PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR
Magistrat asistent,
Cristina Toma