Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1034 din 13 noiembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 100 alin. (1) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 853 din 12 decembrie 2007



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                        -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                               -judecător

Ion Predescu                                   -judecător

Puskas Valentin Zoltan                   -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                           -judecător

Antonia Constantin                         - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi      - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 100 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României", excepţie ridicată de Societatea Comercială „Darer Prescom" - S.R.L. din Aleşd în Dosarul nr. 7.859/111/CA/2006 al Tribunalului Bihor - Secţia comercială şi contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. Susţine, în acest sens, că dispoziţiile art. 100 din Legea nr. 86/2006 nu conţin norme contrare art. 15 alin. (2) din Constituţie, acestea aplicându-se de la data intrării în vigoare a legii, şi nu retroactiv.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 16 mai 2007, pronunţată în Dosarul nr. 7.859/111/CA/2006, Tribunalul Bihor - Secţia comercială şi contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 100 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României". Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Darer Prescom" - S.R.L. din Aleşd într-o cauză de contencios administrativ, având ca obiect soluţionarea unei contestaţii împotriva unui proces-verbal de control şi a unei decizii pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de organele de control vamal, emisă de Direcţia Generală a Finanţelor Publice Bihor.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile art. 100 din Codul vamal, care reglementează controlul ulterior al declaraţiilor vamale, derogă de la dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora legea dispune numai pentru viitor, întrucât exercitarea controlului vamal ulterior creează, totodată, posibilitatea abuzului.

Tribunalul Bihor - Secţia comercială şi contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât dispoziţiile art. 100 din Legea nr. 86/2006 nu conţin în sine nicio normă cu caracter retroactiv.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât în cauză este vorba despre stricta aplicare a legii, iar nu despre o problemă de constituţionalitate, dispoziţiile constituţionale invocate nefiind, în esenţa lor, încălcate în niciun fel.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 100 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României sunt constituţionale. In acest sens, arată că prevederile legale criticate referitoare la controlul ulterior al declaraţiilor vamale dispun pentru viitor, urmând a-şi găsi aplicarea de la intrarea în vigoare a legii.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, potrivit încheierii de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. 100 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 19 aprilie 2006. Din motivarea autorului rezultă însă că, în realitate, critica acestuia priveşte doar prevederile alin. (1) ale art. 100 din lege, cuprinse în cap. VI, intitulat „Controlul ulterior al declaraţiilor", astfel că asupra acestora se va pronunţa Curtea Constituţională. Textul legal criticat are următorul conţinut: „(1) Autoritatea  vamală are dreptul ca, din oficiu sau la solicitarea declarantului, într-o perioadă de 5 ani de la acordarea liberului de vamă, să modifice declaraţia vamală."

In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale atacate contravin dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, privind aplicarea legii în timp.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională reţine că dispoziţiile art. 100 alin. (1) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României sunt considerate contrare principiului aplicării neretroactive a legii civile, consacrat de art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală, deoarece, susţine autorul excepţiei, controlul ulterior al declaraţiilor vamale, exercitat din oficiu sau la solicitarea declarantului de către autoritatea vamală, într-o perioadă de 5 ani de la acordarea liberului de vamă, nu se justifică şi nu are o „legitimitate incontestabilă", deoarece raţiunea instituirii acestui control ulterior creează oportunitatea abuzului.

Curtea constată că aceste critici nu pot fi reţinute şi urmează să respingă excepţia de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, pentru următoarele considerente:

Atribuţia legală a autorităţii vamale de a exercita controlul vamal ulterior, într-o perioadă de 5 ani de la acordarea liberului de vamă şi de a modifica, în consecinţă, declaraţia vamală nu are semnificaţia aplicării retroactive a dispoziţiilor art. 100 alin. (1) din Legea nr. 86/2000. Raţiunea acestui control ulterior constă în necesitatea verificării de către organele competente a corespondenţei dintre elementele înscrise în declaraţia vamală şi realizarea în concret, pe parcursul celor 5 ani, a schimbului de mărfuri şi bunuri dintre România şi alte ţări, în conformitate cu liberul de vamă acordat. De altfel, în exercitarea atribuţiilor specifice acestui domeniu se impune şi actualizarea, pe cât posibil, continuă, dintre documentele pe baza cărora se efectuează operaţiunile comerciale şi care implică aplicarea unui anumit regim vamal şi noile elemente de fapt şi de drept care pot apărea în decursul a 5 ani. Acesta este şi sensul dispoziţiilor art. 41 alin. (1) şi art. 42 alin. (1) din lege, potrivit cărora orice persoană implicată direct sau indirect în operaţiunile având ca scop schimbul de mărfuri dintre România şi alte ţări este obligată să furnizeze autorităţii vamale, la cererea acesteia şi în termenul stabilit, toate documentele şi informaţiile necesare, pe orice suport, precum şi orice sprijin necesar şi să le păstreze, pentru a fi supuse controlului vamal, timp de 5 ani calendaristici, indiferent de suportul folosit. Controlul vamal ulterior este declanşat fie din oficiu, în exercitarea atribuţiilor legale ale autorităţilor vamale, fie la cererea declarantului, acesta fiind interesat de modificarea datelor de referinţă înscrise în declaraţia vamală iniţială. De altfel, înseşi dispoziţiile alin. (2)-(8) ale art. 100 - criticat de autorul excepţiei - reglementează situaţiile în care, urmare a controlului vamal ulterior, se constată existenţa unor datorii vamale sau plata în plus a unor sume, autoritatea vamală luând măsurile corespunzătoare pentru încasarea diferenţelor în minus sau rambursarea sumelor plătite în plus.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 100 alin. (1) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Darer Prescom" - S.R.L. din Aleşd în Dosarul nr. 7.859/111/CA/2006 al Tribunalului Bihor - Secţia comercială şi contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1034/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1034 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1034/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu