Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 103 din 26 martie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 301 din  8 mai 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Mihail Zissu in Dosarul nr. 1.185/R/C/2001 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ, intr-o cauza avand ca obiect contestatia autorului impotriva refuzului de recalculare a pensiei.
    La apelul nominal raspunde Mihail Zissu, lipsind Casa Judeteana de Pensii Brasov, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Autorul exceptiei arata ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, care a modificat dispozitiile art. 180 alin. (2), (5) si (6) si le-a completat pe cele ale art. 168 din Legea nr. 19/2000, masurile de protectie sociala luate de stat prin aceasta lege au fost anulate. Mai arata ca statul are obligatia constitutionala de a asigura protectia sociala a cetatenilor sai, obligatie pe care prin emiterea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 si-a incalcat-o. Considera ca drepturile acordate printr-o lege sunt drepturi castigate ce nu pot fi abrogate printr-o alta lege. Mai arata ca prin modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 statul a incalcat principiul constitutional al egalitatii si nediscriminarii. De asemenea, sunt incalcate si principiile contributivitatii, repartitiei, unicitatii si cel al egalitatii, prevazute de Legea nr. 19/2000, prin faptul ca exista deosebire de tratament intre persoanele pensionate inainte de aplicarea acestei legi si cele pensionate dupa intrarea ei in vigoare. Solicita admiterea exceptiei si declararea ca neconstitutionale a dispozitiilor criticate.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca legiuitorul are dreptul sa stabileasca norme de calcul al pensiilor, asa cum a facut si atunci cand a adoptat Legea nr. 19/2000. Mai arata ca pensionarii ale caror drepturi salariale nu au fost identice in timpul activitatii nu pot beneficia de pensii identice. Considera ca exceptia este neintemeiata si solicita respingerea acesteia.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 4 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.185/R/C/2001, Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, exceptie ridicata de Mihail Zissu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 180 alin. (2), (5) si (6) si ale art. 168 alin. (3) si (4) din Legea nr. 19/2000, modificate si completate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, "incalca prevederile art. 1 alin. (3) din Constitutia Romaniei, in care se recunoaste ca demnitatea omului [...], dreptatea [...] reprezinta valori supreme si sunt garantate", considerand ca prin aplicarea acestor dispozitii legale "sunt afectate persoanele pensionate pe baza legislatiei anterioare". In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate incalca si prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, "creand pentru o categorie de cetateni (pensionabili dupa intrarea in vigoare a legii) un sistem privilegiat si discriminator, fata de pensionarii aflati in plata la data intrarii in vigoare a legii". Mai arata ca pentru persoanele pensionate anterior programul de recorelare a pensiilor, "care se va derula intr-un interval de timp nedefinit de legiuitor, este de natura sa le lipseasca de o protectie sociala adecvata", contravenindu-se astfel dispozitiilor art. 43 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
    Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia ridicata este neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile legale criticate obliga la determinarea punctajului mediu anual al fiecarui pensionar in vederea recorelarii pensiilor, fiind exceptati "pensionarii ale caror drepturi stabilite anterior sunt mai mari decat un punctaj mediu estimat persoanelor ce urmeaza a beneficia de conditiile noii legi". Apreciaza ca, prin "determinarea acestor modalitati de calcul, economia acestor texte conduce tocmai la concluzia finalitatii urmarite de legiuitor, constand in respectarea principiilor de unicitate si egalitate a tuturor cetatenilor beneficiari ai sistemului de pensii si asigurari sociale, expresie a normelor fundamentale privind garantarea drepturilor si libertatilor cetatenesti si a deplinei egalitati in fata legii".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat "legiuitorul, prin noua reglementare, urmareste sa asigure persoanelor pensionate pe baza legislatiei anterioare, cat si celor ce cad sub incidenta Legii nr. 19/2000, pensii care sa reflecte intreaga activitate salariala depusa de acestea, exprimata in contributia la asigurari sociale de stat, de la data angajarii si pana la pensionare, prin aceasta abordare demnitatea garantata de Constitutie fiind fara indoiala respectata". Nici critica privind incalcarea dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie nu este intemeiata, deoarece trebuie facuta distinctie intre persoanele pensionate, unele in baza Legii nr. 3/1977, altele potrivit noii legi, date fiind conditiile economice diferite in care evenimentul s-a produs. Acest fapt "nu obliga la uniformitate din partea statului fata de cele doua categorii, el fiind singurul autorizat, in virtutea caracterului suveran, sa determine modalitatea de stabilire a masurilor de protectie sociala". In acest sens se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale (Decizia nr. 20 din 2 februarie 2000 si Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000).
    Guvernul considera ca exceptia ridicata este nefondata, deoarece textele de lege criticate nu numai ca nu incalca prevederile art. 1 alin. (3) si ale art. 43 alin. (1) din Constitutie, "ci, din contra, au menirea sa garanteze dreptul la pensie prevazut in alin. (2) al art. 43 din Constitutie, iar prin recorelare si mentinerea in plata a cuantumului mai avantajos nu se urmareste altceva decat asigurarea unui trai decent pentru aceste categorii de persoane". Nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat diferitele categorii de pensionari, chiar si numai datorita legislatiei sub imperiul careia s-au pensionat, se gasesc in situatii diferite, ceea ce, conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, justifica tratamentul juridic diferit.
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, dispozitii care au urmatorul continut:
    - Art. 168 alin. (3) si (4):
    "(3) Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, pe baza analizei rezultatelor recorelarii aplicate conform prevederilor alin. (1) si (2) Guvernul poate adopta masuri suplimentare de recorelare a pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterioare.
    (4) Programul si metodologia de recorelare a pensiilor, potrivit prevederilor alin. (3), se stabilesc prin hotarari ale Guvernului.";
    - Art. 180 alin. (2), (5) si (6):
    "(2) CNPAS va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in vigoare a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare, pe categoriile de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, datorate conform legii, la valoarea unui punct de pensie stabilita in conditiile art. 80.
    ............................................................................
    (5) Punctajul mediu anual, calculat conform alin. (2), se poate corecta corespunzator recorelarii prevazute la art. 168 alin. (3), (4) si (5).
    (6) Cuantumul pensiilor se stabileste in baza prevederilor art. 76, luandu-se in considerare punctajul mediu anual stabilit conform alin. (2), (3), (4) si (5)."
    Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate incalca urmatoarele prevederi constitutionale:
    - Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta nu este intemeiata si urmeaza sa fie respinsa pentru urmatoarele motive:
    Autorul exceptiei, sustinand tratamentul discriminatoriu aplicat persoanelor pensionate pe baza legislatiei anterioare, are in vedere de fapt dispozitiile alin. (3) al art. 180 din Legea nr. 19/2000, in formularea introdusa prin Ordonanta Guvernului nr. 49/2001, potrivit carora "Se excepteaza de la prevederile alin. (2) pensionarii de asigurari sociale de stat ale caror drepturi stabilite in perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decat un punctaj mediu estimat pentru persoanele care se vor pensiona in conditiile prezentei legi". Referindu-se la situatia sa personala, considera injust ca un pensionar care, in raport cu activitatea desfasurata si cu contributia depusa, precum si cu noua modalitate de calcul al pensiei, ar putea obtine o pensie mai mare, sa nu beneficieze de majorare, prin recorelare, daca drepturile ce i s-au stabilit pe baza legislatiei anterioare sunt superioare unui punctaj mediu estimat pentru persoanele care se pensioneaza pe baza noilor reglementari legale. In aceasta privinta masurile de recorelare suplimentare, ce ar urma sa fie aplicate pe baza unor programe ulterioare aprobate prin hotarari ale Guvernului, sunt considerate incerte si amanate sine die.
    In cadrul realizarii politicii in domeniul asigurarilor sociale de stat legiuitorul are deplina autoritate sa stabileasca periodic noi modalitati si conditii de acordare si de calculare a pensiilor, cum a procedat si prin adoptarea Legii nr. 19/2000. Noile reglementari pot sa fie avantajoase sau chiar dezavantajoase beneficiarilor de pensii, dupa cum permite sau impune, dupa caz, situatia economico-financiara a tarii si fondurile de asigurari sociale de stat disponibile. In oricare dintre aceste ipoteze dispozitiile legale noi se aplica numai pentru viitor, pentru persoane care se vor inscrie la pensie dupa intrarea lor in vigoare, neputand atinge drepturile de pensie anterior stabilite.
    De vreme ce drepturile de pensii anterior stabilite nu sunt atinse, nu sunt diminuate, iar pensiile stabilite reflecta in cuantum posibilitatile limitate in raport cu sursele existente intr-o perioada data, nu se poate sustine ca noile reglementari tranzitorii ar leza "demnitatea umana" sau ca ar contrazice "dreptatea" sociala si nici ca ar leza drepturi de pensie castigate printr-o lege anterioara.
    Legiuitorul, prin dispozitiile tranzitorii ale Legii nr. 19/2000 si prin modificarea si completarea acestora, a urmarit realizarea, in cadrul disponibilitatilor financiare actuale, a obligatiilor statului in domeniul masurilor de protectie sociala. Pe linia acestor preocupari, dispozitiile legale respective prevad, pentru o prima etapa, stabilirea punctajului anual si in privinta pensiilor anterior stabilite, precum si recorelarea acestora pentru a ajunge la nivelul punctajului mediu stabilit pentru persoanele care se pensioneaza dupa intrarea in vigoare a legii. Sunt exceptati pensionarii ale caror drepturi anterior stabilite sunt mai mari decat punctajul mediu stabilit conform noilor reglementari. Stabilirea prin lege a acestor cerinte nu poate duce la concluzia ca legiuitorul si-ar fi incalcat propriile principii statuate o data cu emiterea legii in discutie.
    Legea nr. 19/2000 reglementeaza, la modul general, si etapele urmatoare ale recorelarii, abilitand Guvernul ca in limita posibilitatilor financiare ulterioare sa elaboreze un program de recorelare etapizat, astfel incat la finalizarea acestuia toti pensionarii care au depus aceeasi activitate in perioade diferite, dar au aceeasi vechime de cotizare, sa beneficieze de drepturi egale, indiferent de data inscrierii la pensie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Mihail Zissu in Dosarul nr. 1.185/R/C/2001 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 martie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 103/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 103 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 103/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu