DECIZIE Nr. 103 din 26 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin.
(3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 8 mai 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6)
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, exceptie ridicata de Mihail Zissu in Dosarul nr.
1.185/R/C/2001 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, intr-o cauza avand ca obiect contestatia autorului impotriva
refuzului de recalculare a pensiei.
La apelul nominal raspunde Mihail Zissu, lipsind Casa Judeteana de Pensii
Brasov, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei arata ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
49/2001, care a modificat dispozitiile art. 180 alin. (2), (5) si (6) si le-a
completat pe cele ale art. 168 din Legea nr. 19/2000, masurile de protectie
sociala luate de stat prin aceasta lege au fost anulate. Mai arata ca statul
are obligatia constitutionala de a asigura protectia sociala a cetatenilor sai,
obligatie pe care prin emiterea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001
si-a incalcat-o. Considera ca drepturile acordate printr-o lege sunt drepturi
castigate ce nu pot fi abrogate printr-o alta lege. Mai arata ca prin
modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 statul a incalcat principiul
constitutional al egalitatii si nediscriminarii. De asemenea, sunt incalcate si
principiile contributivitatii, repartitiei, unicitatii si cel al egalitatii,
prevazute de Legea nr. 19/2000, prin faptul ca exista deosebire de tratament
intre persoanele pensionate inainte de aplicarea acestei legi si cele
pensionate dupa intrarea ei in vigoare. Solicita admiterea exceptiei si
declararea ca neconstitutionale a dispozitiilor criticate.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca legiuitorul are dreptul sa
stabileasca norme de calcul al pensiilor, asa cum a facut si atunci cand a
adoptat Legea nr. 19/2000. Mai arata ca pensionarii ale caror drepturi
salariale nu au fost identice in timpul activitatii nu pot beneficia de pensii
identice. Considera ca exceptia este neintemeiata si solicita respingerea
acesteia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
1.185/R/C/2001, Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180
alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, exceptie ridicata de Mihail
Zissu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 180 alin. (2), (5) si (6) si ale art. 168 alin. (3) si (4)
din Legea nr. 19/2000, modificate si completate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001, "incalca prevederile art. 1 alin. (3) din
Constitutia Romaniei, in care se recunoaste ca demnitatea omului [...],
dreptatea [...] reprezinta valori supreme si sunt garantate", considerand
ca prin aplicarea acestor dispozitii legale "sunt afectate persoanele
pensionate pe baza legislatiei anterioare". In opinia autorului exceptiei
dispozitiile legale criticate incalca si prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, "creand pentru o categorie de cetateni (pensionabili
dupa intrarea in vigoare a legii) un sistem privilegiat si discriminator, fata
de pensionarii aflati in plata la data intrarii in vigoare a legii". Mai
arata ca pentru persoanele pensionate anterior programul de recorelare a
pensiilor, "care se va derula intr-un interval de timp nedefinit de
legiuitor, este de natura sa le lipseasca de o protectie sociala
adecvata", contravenindu-se astfel dispozitiilor art. 43 alin. (1) din
Constitutia Romaniei.
Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, considera ca exceptia ridicata este neintemeiata. In
acest sens arata ca dispozitiile legale criticate obliga la determinarea punctajului
mediu anual al fiecarui pensionar in vederea recorelarii pensiilor, fiind
exceptati "pensionarii ale caror drepturi stabilite anterior sunt mai mari
decat un punctaj mediu estimat persoanelor ce urmeaza a beneficia de conditiile
noii legi". Apreciaza ca, prin "determinarea acestor modalitati de
calcul, economia acestor texte conduce tocmai la concluzia finalitatii urmarite
de legiuitor, constand in respectarea principiilor de unicitate si egalitate a
tuturor cetatenilor beneficiari ai sistemului de pensii si asigurari sociale,
expresie a normelor fundamentale privind garantarea drepturilor si libertatilor
cetatenesti si a deplinei egalitati in fata legii".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele lor de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, intrucat "legiuitorul, prin noua reglementare, urmareste sa
asigure persoanelor pensionate pe baza legislatiei anterioare, cat si celor ce
cad sub incidenta Legii nr. 19/2000, pensii care sa reflecte intreaga
activitate salariala depusa de acestea, exprimata in contributia la asigurari
sociale de stat, de la data angajarii si pana la pensionare, prin aceasta
abordare demnitatea garantata de Constitutie fiind fara indoiala
respectata". Nici critica privind incalcarea dispozitiilor art. 16 alin.
(1) din Constitutie nu este intemeiata, deoarece trebuie facuta distinctie
intre persoanele pensionate, unele in baza Legii nr. 3/1977, altele potrivit
noii legi, date fiind conditiile economice diferite in care evenimentul s-a
produs. Acest fapt "nu obliga la uniformitate din partea statului fata de
cele doua categorii, el fiind singurul autorizat, in virtutea caracterului
suveran, sa determine modalitatea de stabilire a masurilor de protectie
sociala". In acest sens se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale
(Decizia nr. 20 din 2 februarie 2000 si Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000).
Guvernul considera ca exceptia ridicata este nefondata, deoarece textele de
lege criticate nu numai ca nu incalca prevederile art. 1 alin. (3) si ale art.
43 alin. (1) din Constitutie, "ci, din contra, au menirea sa garanteze
dreptul la pensie prevazut in alin. (2) al art. 43 din Constitutie, iar prin
recorelare si mentinerea in plata a cuantumului mai avantajos nu se urmareste
altceva decat asigurarea unui trai decent pentru aceste categorii de
persoane". Nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, intrucat diferitele categorii de pensionari, chiar si numai
datorita legislatiei sub imperiul careia s-au pensionat, se gasesc in situatii
diferite, ceea ce, conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale,
justifica tratamentul juridic diferit.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din
30 martie 2001, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 168 alin. (3) si (4):
"(3) Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, pe baza analizei
rezultatelor recorelarii aplicate conform prevederilor alin. (1) si (2)
Guvernul poate adopta masuri suplimentare de recorelare a pensiilor stabilite
pe baza legislatiei anterioare.
(4) Programul si metodologia de recorelare a pensiilor, potrivit
prevederilor alin. (3), se stabilesc prin hotarari ale Guvernului.";
- Art. 180 alin. (2), (5) si (6):
"(2) CNPAS va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in
vigoare a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui
pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei
anterioare, pe categoriile de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus
contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, datorate conform legii, la
valoarea unui punct de pensie stabilita in conditiile art. 80.
............................................................................
(5) Punctajul mediu anual, calculat conform alin. (2), se poate corecta
corespunzator recorelarii prevazute la art. 168 alin. (3), (4) si (5).
(6) Cuantumul pensiilor se stabileste in baza prevederilor art. 76,
luandu-se in considerare punctajul mediu anual stabilit conform alin. (2), (3),
(4) si (5)."
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
incalca urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta nu
este intemeiata si urmeaza sa fie respinsa pentru urmatoarele motive:
Autorul exceptiei, sustinand tratamentul discriminatoriu aplicat
persoanelor pensionate pe baza legislatiei anterioare, are in vedere de fapt
dispozitiile alin. (3) al art. 180 din Legea nr. 19/2000, in formularea
introdusa prin Ordonanta Guvernului nr. 49/2001, potrivit carora "Se
excepteaza de la prevederile alin. (2) pensionarii de asigurari sociale de stat
ale caror drepturi stabilite in perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt
mai mari decat un punctaj mediu estimat pentru persoanele care se vor pensiona
in conditiile prezentei legi". Referindu-se la situatia sa personala,
considera injust ca un pensionar care, in raport cu activitatea desfasurata si
cu contributia depusa, precum si cu noua modalitate de calcul al pensiei, ar
putea obtine o pensie mai mare, sa nu beneficieze de majorare, prin recorelare,
daca drepturile ce i s-au stabilit pe baza legislatiei anterioare sunt superioare
unui punctaj mediu estimat pentru persoanele care se pensioneaza pe baza noilor
reglementari legale. In aceasta privinta masurile de recorelare suplimentare,
ce ar urma sa fie aplicate pe baza unor programe ulterioare aprobate prin
hotarari ale Guvernului, sunt considerate incerte si amanate sine die.
In cadrul realizarii politicii in domeniul asigurarilor sociale de stat
legiuitorul are deplina autoritate sa stabileasca periodic noi modalitati si
conditii de acordare si de calculare a pensiilor, cum a procedat si prin
adoptarea Legii nr. 19/2000. Noile reglementari pot sa fie avantajoase sau
chiar dezavantajoase beneficiarilor de pensii, dupa cum permite sau impune,
dupa caz, situatia economico-financiara a tarii si fondurile de asigurari
sociale de stat disponibile. In oricare dintre aceste ipoteze dispozitiile
legale noi se aplica numai pentru viitor, pentru persoane care se vor inscrie
la pensie dupa intrarea lor in vigoare, neputand atinge drepturile de pensie
anterior stabilite.
De vreme ce drepturile de pensii anterior stabilite nu sunt atinse, nu sunt
diminuate, iar pensiile stabilite reflecta in cuantum posibilitatile limitate
in raport cu sursele existente intr-o perioada data, nu se poate sustine ca
noile reglementari tranzitorii ar leza "demnitatea umana" sau ca ar
contrazice "dreptatea" sociala si nici ca ar leza drepturi de pensie
castigate printr-o lege anterioara.
Legiuitorul, prin dispozitiile tranzitorii ale Legii nr. 19/2000 si prin
modificarea si completarea acestora, a urmarit realizarea, in cadrul
disponibilitatilor financiare actuale, a obligatiilor statului in domeniul
masurilor de protectie sociala. Pe linia acestor preocupari, dispozitiile
legale respective prevad, pentru o prima etapa, stabilirea punctajului anual si
in privinta pensiilor anterior stabilite, precum si recorelarea acestora pentru
a ajunge la nivelul punctajului mediu stabilit pentru persoanele care se
pensioneaza dupa intrarea in vigoare a legii. Sunt exceptati pensionarii ale
caror drepturi anterior stabilite sunt mai mari decat punctajul mediu stabilit
conform noilor reglementari. Stabilirea prin lege a acestor cerinte nu poate
duce la concluzia ca legiuitorul si-ar fi incalcat propriile principii statuate
o data cu emiterea legii in discutie.
Legea nr. 19/2000 reglementeaza, la modul general, si etapele urmatoare ale
recorelarii, abilitand Guvernul ca in limita posibilitatilor financiare
ulterioare sa elaboreze un program de recorelare etapizat, astfel incat la
finalizarea acestuia toti pensionarii care au depus aceeasi activitate in
perioade diferite, dar au aceeasi vechime de cotizare, sa beneficieze de
drepturi egale, indiferent de data inscrierii la pensie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin.
(3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie
ridicata de Mihail Zissu in Dosarul nr. 1.185/R/C/2001 al Curtii de Apel Brasov
- Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu