DECIZIE Nr. 101 din 9 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 413 din 10 mai 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Radu
Grigoras, Marin Lupu, Madalin Brasoveanu, Petru Mititelu, Dumitru Diaconu,
Aurel Vacanu, Dumitru Baetu, Vladimir Ispas, Constantin Morosanu, Sorin Sau,
Gabriel Graur, Adi Lunca, Ilie Munteanu, Constantin Chelaru, Silviu Chitanu,
Titi Adnanu, Danut Timofte, Benoni Grigoruta, Dobrin Onofrei, Daniel Cical,
Bogdan Enachi, Petru Alexuc, Ciprian Chitac, Catalin Filote, Cristian Feciuic,
Ilie Afrasinei, Jenica Manole, Ioan Toma, Dumitru Starica, Gheorghe Ambros,
Violeta Chitac, Adam Aaxintoaie, Constantin Cobuz, Mihai Ciobanasu, Mihai
Ababei, Viorel Teodorescu, Pavel Matei, Cristinel Popescu, Vlad Bezerghianu,
Stefan Luputoc, Florin Leanca, Viorel Scrobanita, Valentin Danila, Cristian
Iatu, Mitica Colodiuc, Viorel Pelin, Dan Aivanesei, Viorel Ciobanu, Paul
Chebac, Minelas Irimia, Sebastian Florea, Lucian Beresteanu, Andrei Vasile, Dan
Dumici, Valeriu Babei, Silviu Daniliuc, Iulian Culinca, Silviu Pancu, Vasile
Melniciuc, Vasile Murusac, Romica Burdujoc, Mihai Burdujoc, Cristian Gitman,
Dan Craciun, Ioan Danila, Costica Miraute, Marcel Surciuc, Petru Gireada, Felix
Irimia, Cristian Daniliuc, Cristian Munteanu, Cristian Hrab, Dumitru Padurariu,
Gabriel Monoranu, Corneliu Maftei, Eugen Burlacu, Iulian Jiteriuc, Gheorghe
Barnea, Felix Grigoriciuc, Catalin Juncanaru, Liviu Beclea, Ticu Honciouc,
Marius Simion, Dan Izotov, Marian Cojocaru, Marius Lupascu, Marius Leonte,
Dumitru Morosanu, Daniel Amateeasa si Ionut Pantea in Dosarul nr. 4.440/2003 al
Curtii de Apel Suceava - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde unul dintre autorii exceptiei, Gabriel Graur,
personal, precum si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, prin consilier
juridic Vasilica Adamesteanu, cu delegatie la dosar, lipsa fiind celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, Gabriel Graur solicita admiterea
exceptiei, astfel cum a fost formulata in fata instantei de judecata care a
sesizat Curtea Constitutionala.
Consilier juridic Vasilica Adamesteanu, pentru partea Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate,
invocand in acest sens jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale,
potrivit careia se poate reglementa prin ordonante de urgenta ale Guvernului in
domenii ce tin de sfera legii organice. Totodata, depune la dosar note scrise
in acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind ca interdictia reglementarii in domeniul
legii organice opereaza numai in privinta ordonantelor simple, nu si in cea a
ordonantelor de urgenta ale Guvernului. De asemenea, apreciaza ca dispozitiile
criticate nu contravin principiului constitutional al egalitatii cetatenilor in
fata legii, intrucat exceptarile de la plata contributiei de asigurari sociale
pentru anumite categorii de persoane au fost instituite in considerarea
situatiei speciale in care se gasesc acestea.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
4.440/2003, Curtea de Apel Suceava - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
exceptie ridicata de Radu Grigoras, Marin Lupu, Madalin Brasoveanu, Petru
Mititelu, Dumitru Diaconu, Aurel Vacanu, Dumitru Baetu, Vladimir Ispas,
Constantin Morosanu, Sorin Sau, Gabriel Graur, Adi Lunca, Ilie Munteanu,
Constantin Chelaru, Silviu Chitanu, Titi Adnanu, Danut Timofte, Benoni
Grigoruta, Dobrin Onofrei, Daniel Cical, Bogdan Enachi, Petru Alexuc, Ciprian
Chitac, Catalin Filote, Cristian Feciuic, Ilie Afrasinei, Jenica Manole, Ioan
Toma, Dumitru Starica, Gheorghe Ambros, Violeta Chitac, Adam Aaxintoaie,
Constantin Cobuz, Mihai Ciobanasu, Mihai Ababei, Viorel Teodorescu, Pavel
Matei, Cristinel Popescu, Vlad Bezerghianu, Stefan Luputoc, Florin Leanca,
Viorel Scrobanita, Valentin Danila, Cristian Iatu, Mitica Colodiuc, Viorel
Pelin, Dan Aivanesei, Viorel Ciobanu, Paul Chebac, Minelas Irimia, Sebastian
Florea, Lucian Beresteanu, Andrei Vasile, Dan Dumici, Valeriu Babei, Silviu
Daniliuc, Iulian Culinca, Silviu Pancu, Vasile Melniciuc, Vasile Murusac,
Romica Burdujoc, Mihai Burdujoc, Cristian Gitman, Dan Craciun, Ioan Danila,
Costica Miraute, Marcel Surciuc, Petru Gireada, Felix Irimia, Cristian
Daniliuc, Cristian Munteanu, Cristian Hrab, Dumitru Padurariu, Gabriel
Monoranu, Corneliu Maftei, Eugen Burlacu, Iulian Jiteriuc, Gheorghe Barnea,
Felix Grigoriciuc, Catalin Juncanaru, Liviu Beclea, Ticu Honciouc, Marius
Simion, Dan Izotov, Marian Cojocaru, Marius Lupascu, Marius Leonte, Dumitru
Morosanu, Daniel Amateeasa si Ionut Pantea intr-o cauza avand ca obiect
solutionarea unui litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 sunt neconstitutionale, intrucat aceasta ordonanta reglementeaza
intr-un domeniu rezervat legii organice, iar Guvernul nu a justificat existenta
unei situatii exceptionale, fiind incalcate astfel prevederile art. 114 alin.
(1) si (4) din Constitutie. Totodata, arata ca aceleasi dispozitii legale sunt
contrare si prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie prin faptul ca prevad
scutirea de la plata contributiei la asigurari de sanatate numai pentru anumite
categorii de cetateni, excluzandu-i insa pe jandarmi, desi legea speciala a
Jandarmeriei Romane prevede ca asistenta medicala a jandarmilor se asigura
gratuit.
Curtea de Apel Suceava apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, deoarece neincluderea jandarmilor printre categoriile de
persoane care beneficiaza de asigurare de sanatate fara plata contributiei nu
incalca prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie. Gratuitatea asistentei
medicale si a medicamentatiei necesare, prevazuta pentru jandarmi de art. 46
alin. 3 din Legea nr. 116/1998, devine operabila numai in cazul in care s-a
platit contributia la asigurarile de sanatate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, atat in ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 150/2002, in ansamblu, cat si a dispozitiilor art. 6 alin. (1) din aceasta
ordonanta. Arata, in acest sens, ca, dupa cum a statuat si Curtea
Constitutionala in numeroase cazuri, Guvernul poate, prin ordonante de urgenta,
sa reglementeze in domenii rezervate legilor organice. Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002 a fost adoptata cu respectarea conditiilor prevazute de
art. 114 alin. (4) din Constitutie (anterior sesizarii), existand caz
exceptional si urgenta datorita "manifestarii unor grave
disfunctionalitati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, cu consecinte
nefaste asupra starii de sanatate a unui segment larg de populatie".
Avocatul Poporului considera ca nu este intemeiata critica potrivit careia
art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 ar fi
neconstitutional in raport cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
deoarece exceptarea anumitor categorii de persoane de la plata contributiei de
asigurare nu reprezinta o incalcare a principiului egalitatii in drepturi.
Categoriile de persoane exceptate se afla intr-o situatie diferita fata de
jandarmi si alte categorii de persoane neexceptate, ceea ce justifica
tratamentul juridic diferentiat. Stabilirea unor asemenea exceptii este un
atribut exclusiv al legiuitorului. In legatura cu celelalte critici de
neconstitutionalitate, apreciaza ca numai Curtea Constitutionala are
posibilitatea sa stabileasca daca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 a fost adoptata in conditiile art. 115 alin. (4) din Constitutie,
republicata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie
2002, dispozitii modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2003
privind unele masuri in vederea intaririi disciplinei financiare si a cresterii
eficientei utilizarii fondurilor in sistemul sanitar, precum si modificarea
unor acte normative (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
435 din 19 iunie 2003), avand in prezent urmatorul cuprins:
- Art. 6 alin. (1): "Urmatoarele categorii de persoane beneficiaza de
asigurare, fara plata contributiei:
a) toti copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la
varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, ucenici sau studenti si daca nu
realizeaza venituri din munca;
b) sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea
unei persoane asigurate;
c) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind
veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de
razboi, republicata, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea
unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei
Generale a Serviciului Muncii, in perioada 1950 - 1961, precum si persoanele
prevazute la art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si
acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor
pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite
din drepturile banesti acordate de aceste legi, precum si cele provenite din
pensii;
d) persoanele cu handicap care nu realizeaza venituri din munca, pensie sau
alte surse si se afla in ingrijirea familiei;
e) pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii
I.O.V.R. si alte categorii de pensionari;
f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate
stabilite de Ministerul Sanatatii si Familiei, pana la vindecarea respectivei
afectiuni, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte resurse;
g) femeile insarcinate sau lauzele, daca nu au nici un venit sau au
venituri sub salariul de baza minim brut pe tara;
h) persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor
social, potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu
modificarile si completarile ulterioare;
i) persoanele care se afla in executarea masurilor prevazute in art. 105,
113 si 114 din Codul penal; persoanele care se afla in perioada de amanare sau
intrerupere a executarii pedepsei privative de libertate, daca nu au
venituri."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia
apreciaza ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 114 alin. (1) si (4) care, in
urma revizuirii si republicarii Constitutiei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au devenit art. 16 alin. (1) si art.
115 alin. (1) si (4), avand urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 115 alin. (1) si (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege
speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu
fac obiectul legii organice. [...]
(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare
a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta
in cuprinsul acestora."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. Referitor la motivele de neconstitutionalitate extrinseca a
dispozitiilor criticate, Curtea retine ca examinarea constitutionalitatii unui
act normativ sub aspectul competentei, al conditiilor si al formei de adoptare
se poate face numai prin raportare la prevederile constitutionale in vigoare la
momentul adoptarii respectivului act normativ, iar nu in raport cu cele
existente in momentul solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate. Asadar,
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 fiind adoptata anterior intrarii
in vigoare a Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429 din 23
octombrie 2003, constitutionalitatea extrinseca a acesteia va fi analizata prin
raportare la prevederile constitutionale ale art. 114, in vigoare in momentul
adoptarii sale, iar nu la cele ale art. 115, noile reglementari constitutionale
fiind relevante numai in privinta continutului dispozitiilor legale examinate.
In aceste conditii, Curtea retine ca prevederile art. 114 din Constitutie
(care se regasesc in art. 115 din Constitutia revizuita si republicata)
consacra institutia delegarii legislative, stabilind conditiile in care
Guvernul poate adopta ordonante si ordonante de urgenta, acte normative care
produc aceleasi efecte ca si legea, in domeniul in care sunt adoptate, intrucat
in cazul lor atributia de legiferare a Parlamentului este delegata Guvernului
prin insasi Legea fundamentala, iar in situatia ordonantelor adoptate in baza
unei legi de abilitare, si prin vointa Parlamentului. Astfel, in timp ce
prevederile alin. (1) al acestui text constitutional fac referire la adoptarea
ordonantelor pe baza unei legi de abilitare, alin. (4) se refera numai la
posibilitatea Guvernului de a adopta, in cazuri exceptionale, ordonante de
urgenta. Ca atare, Curtea constata ca dispozitiile art. 114 alin. (1) din
Constitutie nu sunt incidente in cauza de fata, intrucat nu se critica o
ordonanta simpla, pentru a carei adoptare era necesara o lege speciala de
abilitare si pentru care exista interdictia reglementarii in domenii care fac
obiectul legilor organice, ci obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il
constituie dispozitii ale unei ordonante de urgenta, adoptata in temeiul alin.
(4) al art. 114 din Constitutie, care nu mai cere conditia abilitarii speciale
si nu prevede interdictia sus-mentionata.
In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca
Guvernul poate reglementa prin ordonante de urgenta in domenii care fac
obiectul legii organice, prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998,
aratand ca "interdictia abilitarii Guvernului pentru a emite ordonante in
domeniul legilor organice priveste, in mod nemijlocit, pe legiuitor, intrucat
alin. (1) al art. 114 dispune expres ca Parlamentul poate adopta o asemenea
lege <<in domenii care nu fac obiectul legilor organice>>; [...] o
asemenea interdictie nu este prevazuta insa de alin. (4) al art. 114, referitor
la ordonantele de urgenta, deoarece cazul exceptional ce impune adoptarea unei
masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar putea reclama
instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, nu numai ordinare,
care, daca nu ar putea fi adoptata, interesul public avut in vedere ar fi
sacrificat, ceea ce este contrar finalitatii constitutionale a institutiei."
Cu privire la critica referitoare la inexistenta cazului exceptional pentru
adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, Curtea retine ca, in
absenta unei definitii constitutionale a notiunii de "caz
exceptional", asa cum a statuat prin Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 iunie
1995, acesta trebuie privit in raport cu "necesitatea si urgenta
reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune
adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse
interesului public".
Astfel, asa cum s-a aratat in punctul de vedere al Guvernului trimis in
prezenta cauza si asa cum reiese din Nota de fundamentare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002, recurgerea la procedura de legiferare
prevazuta de alin. (4) al art. 114 din Legea fundamentala este justificata de
"necesitatea stringenta de a reglementa toate aspectele care privesc
sistemul asigurarilor sociale de sanatate", urgenta acestei masuri fiind
absolut necesara, datorita existentei unor grave disfunctionalitati in sistemul
de asigurari sociale de sanatate, cu consecinte negative asupra starii de
sanatate a populatiei.
In concluzie, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 a fost emisa cu respectarea dispozitiilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie (in vigoare in momentul adoptarii acesteia), fiind justificata de o
situatie care intrunea caracteristicile unui caz exceptional.
Cu privire la constitutionalitatea extrinseca a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 425 din 13
noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908
din 19 decembrie 2003, retinand ca aceasta a fost adoptata in deplina
concordanta cu prevederile constitutionale existente in momentul emiterii ei.
Neexistand elemente noi de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei
Curtii in aceasta materie, solutia si considerentele acestei decizii isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
II. In ceea ce priveste continutul dispozitiilor criticate ale art. 6 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, autorii exceptiei
sustin ca acestea incalca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii,
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Asa cum a statuat in numeroase cazuri Curtea Constitutionala, acest
principiu este aplicabil numai in cazul categoriilor de cetateni aflati in
situatii identice, iar in cazul categoriilor de cetateni aflati in situatii
obiectiv sau rezonabil diferite este justificata constitutional existenta unui
tratament juridic diferentiat.
In acelasi sens s-a pronuntat si Curtea Europeana a Drepturilor Omului,
care, in aplicarea principiului nediscriminarii prevazut de art. 14 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, a
stabilit ca orice diferenta de tratament facuta de stat intre persoane aflate
in situatii similare trebuie sa isi gaseasca o justificare obiectiva si
rezonabila (Cazul "Marckx impotriva Belgiei", 1979).
Curtea retine ca, potrivit regulilor generale prevazute in Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002, "asigurarile sociale de sanatate sunt
obligatorii" [art. 1 alin. (2)], iar persoanele asigurate "au
obligatia platii contributiei de asigurare" [art. 4 alin. (1)].
Ca si in cazul instituirii oricarei obligatii legale, legiuitorul este
suveran in a stabili anumite exceptii pentru situatii speciale, cum ar fi
scutiri sau alte facilitati. In baza acestui drept exclusiv, ca exceptii de la
normele generale mentionate mai sus, legiuitorul a stabilit in art. 6 alin. (1)
din ordonanta anumite categorii de persoane, aflate in situatii speciale
concret determinate, care pot beneficia de asigurari sociale de sanatate fara
obligatia de a plati contributia aferenta, cum ar fi, de exemplu, persoanele
ale caror drepturi sunt stabilite prin anumite legi speciale, persoanele cu
handicap, pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii
I.O.V.R., bolnavii cu anumite afectiuni, femeile insarcinate sau lauzele, in
conditiile stabilite de lege.
Ca atare, Curtea constata ca prin dispozitiile criticate nu se incalca
principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, nefiind vorba despre categorii
de persoane aflate in situatii similare.
III. Cu privire la celelalte critici invocate de autorii exceptiei, in
sensul ca legea speciala privind organizarea si functionarea Jandarmeriei
Romane ar prevedea gratuitatea asistentei medicale acordate jandarmilor si ca
aceasta facilitate nu mai este preluata de dispozitiile legale criticate,
Curtea constata ca acestea reprezinta probleme de aplicare si interpretare a
legii, care sunt de competenta exclusiva a instantei de judecata care
solutioneaza cauza, iar nu de competenta Curtii Constitutionale, care, potrivit
art. 2 alin. (3) teza finala din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "nu se poate pronunta
asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului
sau contrar Constitutiei".
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Radu Grigoras, Marin Lupu, Madalin Brasoveanu,
Petru Mititelu, Dumitru Diaconu, Aurel Vacanu, Dumitru Baetu, Vladimir Ispas,
Constantin Morosanu, Sorin Sau, Gabriel Graur, Adi Lunca, Ilie Munteanu,
Constantin Chelaru, Silviu Chitanu, Titi Adnanu, Danut Timofte, Benoni
Grigoruta, Dobrin Onofrei, Daniel Cical, Bogdan Enachi, Petru Alexuc, Ciprian
Chitac, Catalin Filote, Cristian Feciuic, Ilie Afrasinei, Jenica Manole, Ioan
Toma, Dumitru Starica, Gheorghe Ambros, Violeta Chitac, Adam Aaxintoaie,
Constantin Cobuz, Mihai Ciobanasu, Mihai Ababei, Viorel Teodorescu, Pavel
Matei, Cristinel Popescu, Vlad Bezerghianu, Stefan Luputoc, Florin Leanca, Viorel
Scrobanita, Valentin Danila, Cristian Iatu, Mitica Colodiuc, Viorel Pelin, Dan
Aivanesei, Viorel Ciobanu, Paul Chebac, Minelas Irimia, Sebastian Florea,
Lucian Beresteanu, Andrei Vasile, Dan Dumici, Valeriu Babei, Silviu Daniliuc,
Iulian Culinca, Silviu Pancu, Vasile Melniciuc, Vasile Murusac, Romica
Burdujoc, Mihai Burdujoc, Cristian Gitman, Dan Craciun, Ioan Danila, Costica
Miraute, Marcel Surciuc, Petru Gireada, Felix Irimia, Cristian Daniliuc,
Cristian Munteanu, Cristian Hrab, Dumitru Padurariu, Gabriel Monoranu, Corneliu
Maftei, Eugen Burlacu, Iulian Jiteriuc, Gheorghe Barnea, Felix Grigoriciuc,
Catalin Juncanaru, Liviu Beclea, Ticu Honciouc, Marius Simion, Dan Izotov,
Marian Cojocaru, Marius Lupascu, Marius Leonte, Dumitru Morosanu, Daniel Amateeasa
si Ionut Pantea in Dosarul nr. 4.440/2003 al Curtii de Apel Suceava - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean