DECIZIE Nr.
100 din 20 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea intarzierii
executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 112 din 25 februarie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, excepţie
ridicată din oficiu în Dosarul nr. 28.220/3/2008 al Tribunalului Bucureşti -
Secţia a VI-a comercială.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune să se facă apelul şi în dosarele nr.
1.832D/2008, nr. 1.833D/2008, nr.' 1.834D/2008, nr. 1.960D/2008, nr. 1.961
D/2008, nr. 2.044D/2008, nr. 2.102D/2008, nr. 2.103D/2008, nr. 2.113D/2008 şi
nr. 2.114D/2008, care au ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată
de acelaşi autor în dosarele nr. 28.222/3/2008, nr. 27.009/3/2008, nr.
22.521/3/2008, nr. 25.944/2008, nr. 27.981/3/2008 şi nr. 30.159/3/2008, precum şi de Tudora Teodorescu în
dosarele nr. 25.936/3/2008, nr. 25.943/3/2008, nr. 7.703/300/2008 şi nr.
7.704/300/2008 ale Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti.
La apelul nominal răspunde Societatea Comercială
„Despec România" - S.R.L. Bucureşti, prin avocat, lipsind celelalte părţi,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, conexarea
dosarelor.
Avocatul Societăţii Comerciale „Despec România" -
S.R.L. Bucureşti este de acord cu conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt
îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr.
1.832D/2008, nr. 1.833D/2008, nr. 1.834D/2008, nr. 1.960D/2008, nr. 1.961
D/2008, nr. 2.044D/2008, nr. 2.102D/2008, nr. 2.103D/2008, nr. 2.113D/2008 şi
nr. 2.114D/2008 la Dosarul nr. 1.831 D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, avocatul Societăţii
Comerciale „Despec România" - S.R.L. Bucureşti solicită respingerea
excepţiei, deoarece textul legal criticat este constituţional.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se
arată că textul de lege criticat nu încalcă principiul constituţional al
înfăptuirii justiţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 20 august 2008, 22 septembrie 2008, 1 octombrie 2008, 6 octombrie 2008, 7 octombrie 2008
şi 13 octombrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 28.220/3/2008, nr.
28.222/3/2008, nr. 27.009/3/2008, nr. 22.521/3/2008, nr. 25.944/2008, nr.
27.981/3/2008, nr. 30.159/3/2008, nr. 25.936/3/2008, nr. 25.943/3/2008, nr.
7.703/300/2008 şi nr. 7.704/300/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a
comercială şi Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti au sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007, excepţie
ridicată din oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială şi de
Tudora Teodorescu în cauze ce au ca obiect judecarea cererilor de emitere a
unor ordonanţe de plată.
In motivarea excepţiei
de neconstituţionalitate se susţine că prevederile
art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 sunt
neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 124 alin. (2) din Constituţie.
Se arată că „o justiţie imparţială şi egală pentru toţi este acea justiţie
care, între altele, se realizează prin magistraţi fără idei preconcepute despre
soluţia ce se va da litigiului şi prin mecanisme care nu creează dezechilibre
de tratament între părţi; în realizarea unui act de justiţie imparţial şi egal
pentru toţi, judecătorul aplică în mod egal prezumţia de bună-credinţă a
tuturor părţilor în îndeplinirea obligaţiilor din raporturile juridice
contractuale". In opinia autorilor excepţiei, „abia la finalul procedurii
judecătorul constată - dacă este cazul - neîndeplinirea obligaţiilor de una sau
unele dintre părţi, eventuala rea-credinţă a vreunei părţi sau chiar a
ambelor". De asemenea, se mai arată că „nici chiar măsurile asigurătorii
nu sunt o excepţie de la imperativul constituţional şi de la regula procedurală
a interdicţiei antepronunţării judecătorului, ele vizând conservarea unor
situaţii juridice sau a unor drepturi, iar nu rezolvarea acestora".
Totodată, se apreciază că art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă transformă
judecătorul cererii de emitere a ordonanţei de plată într-o autoritate „care
încearcă să impună unei părţi să plătească înainte de a se efectua orice
verificare".
Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
119/2007 sunt constituţionale. Se arată că tratamentul juridic diferenţiat în
raport cu alte categorii de litigii este justificat de specificul soluţionării
conflictelor legate de întârzierea executării obligaţiilor de plată rezultate
din contractele comerciale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
părţii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate
la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării
obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 118/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 2 iunie 2008, cu următorul
cuprins: „(1) Pentru soluţionarea cererii, judecătorul dispune citarea
părţilor, potrivit dispoziţiilor Codului de procedură civilă referitoare la
pricinile urgente, pentru explicaţii şi lămuriri, precum şi pentru a stărui în
efectuarea plăţii sumei datorate de debitor ori pentru a se ajunge la o
înţelegere a părţilor asupra modalităţilor de plată. Citaţia va fi înmânată
părţii cu 3 zile înaintea termenului de judecată."
Se susţine că acest text de lege contravine
prevederilor constituţionale ale art. 124 alin. (2), potrivit cărora „Justiţia
este unică, imparţială şi egală pentru toţi".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
In esenţă, autorul excepţiei critică art. 7 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007, considerând că prin acest
text judecătorul este transformat într-o autoritate „care încearcă să impună
unei părţi să plătească înainte de a se efectua orice verificare".
Prin Decizia nr. 1.001 din 7 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 18 noiembrie 2008, Curtea
Constituţională s-a pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 7
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007, prin raportare la
acelaşi text constituţional. Curtea a constatat, prin decizia amintită, că
prevederea de lege criticată este chiar în sensul aplicării rolului activ al
judecătorului, care, la soluţionarea pricinilor în primă instanţă, are
obligaţia de a încerca împăcarea părţilor. Faptul că, potrivit aceluiaşi text
de lege, judecătorul citează părţile pentru explicaţii şi lămuriri şi stăruie
în efectuarea plăţii sumei datorate nu înseamnă că acesta se antepronunţă,
întrucât hotărârea se va da numai după ce judecătorul va analiza toate probele
aflate la dosar, inclusiv cele propuse de debitor. Mai mult, art. 10 din actul
normativ criticat dispune că ordonanţa de plată se va emite numai în urma
verificării cererii pe baza înscrisurilor depuse, a declaraţiilor părţilor,
precum şi a celorlalte probe administrate, instanţa constatând că cererea este
întemeiată.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, soluţia pronunţată de Curte prin
decizia menţionată, precum şi considerentele care au fundamentat-o sunt
valabile şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligaţiilor
de plată rezultate din contracte comerciale, excepţie ridicată din oficiu de
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială şi de Tudora Teodorescu în
dosarele nr. 28.220/3/2008, nr. 28.222/3/2008, nr. 27.009/3/2008, nr.
22.521/3/2008, nr. 25.944/2008, nr. 27.981/3/2008, nr. 30.159/3/2008, nr.
25.936/3/2008 şi nr. 25.943/3/2008 ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a
comercială şi, respectiv, nr. 7.703/300/2008 şi nr. 7.704/300/2008 ale
Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta