ORDONANTA Nr. 85 din 30 august 2001
privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 1 septembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.3 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Asociatia de proprietari reprezinta forma de asociere autonoma si
nonprofit a proprietarilor unui condominiu, care se constituie si are
personalitate juridica potrivit prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Asociatia de proprietari se constituie in scopul asigurarii conditiilor
de functionare normala a locuintelor si spatiilor cu alta destinatie din
cladire, precum si a partilor comune, care alcatuiesc impreuna un condominiu.
(3) Administrarea condominiului se realizeaza de persoane fizice angajate
in conditiile legii ori de persoane juridice specializate.
Art. 2
(1) Asociatiile de proprietari se pot constitui si pe tronsoane sau scari,
in conditiile legii, prin hotararea adunarii generale si cu acordul expres al
coproprietarilor cu privire la delimitarea efectiva a partilor de proprietate
comuna care se preiau in administrare de respectiva asociatie de proprietari si
cu privire la obligatiile si drepturile legale care vor continua sa ramana in
sarcina tuturor coproprietarilor.
(2) Prin acordul de asociere pe scara sau tronson se reglementeaza si
raporturile cu celelalte asociatii de proprietari constituite in cladire.
Art. 3
Asociatia de proprietari raspunde de administrarea si de functionarea
cladirii/cladirilor si de intretinerea, repararea, renovarea si inlocuirea
partilor comune, iar costurile aferente vor fi calculate conform cotei-parti
proportionale de proprietate sau, dupa caz, conform numarului de persoane
prevazute in acordul de asociere.
CAP. 2
Organizarea, functionarea si conducerea asociatiei de proprietari
Art. 4
Asociatia de proprietari este organizata si functioneaza in conformitate cu
prevederile Legii nr. 114/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si
ale prezentei ordonante.
Art. 5
(1) Asociatia de proprietari este condusa de adunarea generala a
proprietarilor, care este formata din cate un reprezentant al fiecarei familii
de proprietari.
(2) Adunarea generala a proprietarilor alege dintre membrii asociatiei de
proprietari o comisie de cenzori sau hotaraste delegarea atributiilor comisiei
de cenzori unor persoane fizice sau juridice, asociatii sau agenti economici
specializati.
Art. 6
(1) Adunarea generala a proprietarilor alege dintre membrii sai comitetul
executiv al asociatiei de proprietari, format din 3 - 11 membri, dintre care
unul va fi desemnat ca presedinte al asociatiei de proprietari prin votul
adunarii generale.
(2) Comitetul executiv al asociatiei de proprietari poate angaja personal
specializat pentru indeplinirea sarcinilor ce ii revin.
(3) Presedintele asociatiei de proprietari reprezinta asociatia in
derularea contractelor si isi asuma obligatii in numele acesteia. El reprezinta
asociatia de proprietari in relatiile cu tertii, precum si in fata instantelor
de judecata.
Art. 7
(1) Activitatea de administrare a cladirii se asigura de un administrator,
persoana fizica atestata si angajata cu contract individual de munca sau cu
conventie civila, ori persoana juridica specializata, cu care se incheie un
contract de administrare, in functie de hotararea adunarii generale a
proprietarilor.
(2) Atestarea persoanelor fizice pentru a indeplini functia de
administrator de imobil se va face de catre o comisie formata din 5 membri,
specialisti in domeniul financiar-contabil si al legislatiei muncii,
constituita de consiliul local prin hotarare. Atestarea este obligatorie pentru
functia de administrator.
(3) Administratorul de imobil poate cumula si functia de contabil al
asociatiei de proprietari, daca are pregatire de specialitate in acest domeniu.
(4) La asociatiile de proprietari care cuprind pana la 10 proprietari
presedintele poate indeplini si functia de administrator.
(5) Candidatii pentru functia de administrator vor trebui sa prezinte
garantii morale, sa aiba capacitate profesionala, sa fie buni gospodari si sa
nu aiba cazier.
(6) Candidatii la functia de administrator vor prezenta garantii materiale
stabilite in conditiile legii.
Art. 8
Comitetul executiv al asociatiei de proprietari adopta decizii privind
angajarea administratorului si contabilului, precum si a altor persoane fizice
necesare asociatiei, pe baza de contract individual de munca sau de conventie
civila, pe perioada determinata.
Art. 9
(1) Adunarea generala a proprietarilor adopta hotarari asupra cuantumului
salariilor, indemnizatiilor si al eventualelor premii care se acorda
personalului incadrat cu contract individual de munca sau pe baza de conventie
civila, precum si asupra valorii si a modalitatilor de contractare, in cazul in
care administrarea cladirii este asigurata de persoane juridice.
(2) Adunarea generala a proprietarilor hotaraste, de asemenea, si asupra
acordarii unor drepturi banesti membrilor asociatiei de proprietari, care
desfasoara alte activitati lucrative folositoare acesteia.
Art. 10
Pentru realizarea lucrarilor de reparatii sau altor activitati de
intretinere administratorul, tinand seama de pret, durata de executie si de
calitate, supune spre analiza si aprobare comitetului executiv al asociatiei de
proprietari ofertele agentilor economici care satisfac cerintele in vederea
executarii lucrarilor, conform legislatiei in vigoare.
Art. 11
(1) Inchirierea sau folosirea de catre persoanele fizice ori juridice a
spatiilor aflate in proprietatea comuna a proprietarilor se face numai prin
contract de inchiriere sau de folosinta, semnat din partea asociatiei de
proprietari de catre presedinte, pe baza hotararii adunarii generale a
proprietarilor, cu acordul proprietarilor direct afectati.
(2) Schimbarea destinatiei apartamentului de catre proprietar sau chirias
se face numai pe baza hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari,
cu acordul proprietarilor direct afectati.
Art. 12
Modificarile constructive si utilizarea in alte scopuri a unor parti sau
elemente de constructie ale cladirii, cum ar fi: ancorarea de reclame pe
pereti, suspendari de stalpi, pereti, scari interioare si altele asemenea, se
vor putea face numai pe baza hotararii adunarii generale a proprietarilor, cu
acordul proprietarilor direct afectati si, dupa caz, pe baza unui proiect
tehnic intocmit de institutii de specialitate, verificat de un expert
autorizat, precum si cu autorizatia pentru executare de lucrari, eliberate in
conditiile legii.
Art. 13
Penalizarile pentru intarzierea platii cotelor de intretinere, hotarate
potrivit legii de adunarea generala a proprietarilor, nu vor fi mai mari de 0,2
la suta pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica pentru fiecare cota de
intretinere lunara numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul
stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma cotei de
intretinere lunare la care s-a aplicat.
Art. 14
(1) Asociatiile de proprietari pot prelua unele obligatii cetatenesti ale
proprietarilor pe care ii reprezinta si in numele carora raspund in fata
autoritatilor administratiei publice locale ori fata de alte autoritati.
(2) Obligatiile cetatenesti prevazute la alin. (1) sunt cele care, potrivit
prevederilor legale in vigoare, revin cetatenilor in urmatoarele domenii de
activitate: intretinerea si folosirea cladirilor si apartamentelor; ocrotirea
mediului inconjurator si a sanatatii; salubritate; folosirea drumurilor si a
cailor de comunicatie; evidenta populatiei, precum si alte obligatii ce revin
cetatenilor in relatiile cu autoritatile administratiei publice locale.
Art. 15
(1) Proprietarii care isi instraineaza apartamentele sau spatiile cu alta
destinatie sunt obligati ca la intocmirea formelor de instrainare sa faca
dovada achitarii la zi a cheltuielilor care le revin in cadrul asociatiei de
proprietari.
(2) Notarii publici nu vor autentifica actele de instrainare fara dovada
achitarii la zi a cheltuielilor, eliberata de asociatia de proprietari si
confirmata de compartimentul specializat prevazut la art. 16 alin. (2).
(3) In cazul existentei unor datorii catre asociatia de proprietari partile
pot conveni introducerea in contract a unor clauze privitoare la achitarea
acestora. Prin contract se poate prevedea preluarea datoriei de catre
dobanditor, situatie in care instrainarea poate avea loc.
CAP. 3
Indrumarea metodologica a asociatiilor de proprietari
Art. 16
(1) Consiliile locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti vor sprijini activitatea asociatiilor de
proprietari pentru realizarea scopurilor si sarcinilor ce le revin, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(2) Consiliile locale vor crea in cadrul aparatului propriu un compartiment
specializat in sprijinirea si indrumarea asociatiilor de proprietari.
(3) Compartimentele prevazute la alin. (2) vor fi compuse din specialisti
in domeniul financiar-contabil si al legislatiei muncii.
Art. 17
(1) Asociatiile de locatari existente la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, in cladirile ale caror apartamente au fost dobandite in
proprietate in conditiile legii si care nu au fost reorganizate in asociatii de
proprietari potrivit prevederilor Legii nr. 114/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, sunt recunoscute ca asociatii de proprietari. Acestea
au obligatia ca, in termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante,
sa se reorganizeze potrivit prevederilor legale, prin adoptarea de catre
adunarea generala a proprietarilor a acordului de asociere si a statutului
propriu.
(2) Compartimentele specializate prevazute la art. 16 alin. (2) vor indruma
si vor sprijini asociatiile de locatari pentru a se reorganiza in asociatii de
proprietari.
Art. 18
Consiliile locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti vor indruma si vor sprijini asociatiile de proprietari
pentru indeplinirea obligatiilor legale de intretinere si reparare a
constructiilor si instalatiilor.
Art. 19
Consiliile locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor judetene,
respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, vor organiza
exercitarea controlului financiar-contabil si gestionar asupra activitatii
asociatiilor de proprietari.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 20
(1) Constituie contraventie, daca nu este savarsita in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune, urmatoarele fapte:
a) neluarea de catre asociatia de proprietari a masurilor necesare pentru
repararea si mentinerea in stare de siguranta in exploatare a cladirii pe toata
durata existentei acesteia;
b) neasigurarea de catre asociatia de proprietari a tuturor activitatilor
edilitar-gospodaresti, precum si a functionarii in bune conditii a
instalatiilor cladirii: ascensor, hidrofor, instalatii de alimentare cu apa, de
canalizare, de incalzire centrala, de preparare si distribuire a apei calde,
instalatii electrice si de gaze, centrale termice, crematorii, instalatii de
colectare a deseurilor, instalatii de antena colectiva, telefonie si altele
asemenea;
c) neexecutarea de catre proprietar a lucrarilor de intretinere, reparatii
sau inlocuire a elementelor de constructii si instalatii aflate in folosinta
exclusiva a acestuia, daca aceasta este de natura sa aduca prejudicii
celorlalti proprietari sau chiriasi;
d) schimbarea de catre proprietar sau de catre chirias a destinatiei
locuintei fara autorizatiile si aprobarile legale;
e) incheierea de catre notarii publici a unor acte de instrainare cu
nesocotirea dispozitiilor art. 15 alin. (2).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a), b) si c) se sanctioneaza
cu amenda de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei; contraventiile prevazute la
alin. (1) lit. d), cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar
contraventiile prevazute la alin. (1) lit. e), cu amenda de la 25.000.000 lei
la 50.000.000 lei.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b)
se aplica asociatiei de proprietari sau, dupa caz, administratorului
asociatiei, cele pentru contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) si d)
proprietarilor sau chiriasilor persoane fizice ori juridice, iar cele prevazute
la alin. (1) lit. e) notarului public.
Art. 21
Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta ordonanta si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite de Ministerul
Administratiei Publice, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, de primari sau de imputernicitii acestora.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 22
Ministerul Administratiei Publice impreuna cu Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerul Finantelor Publice si
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale vor elabora, in termen de 30 de zile
de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei
ordonante, normele metodologice de punere in aplicare a prevederilor acesteia.
Art. 23
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 24
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice dispozitii
contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat