ORDONANTA Nr. 55 din 1 septembrie 2005
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind
stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale
conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 799 din 2 septembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
pct. III.2 din Legea nr. 209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de
conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care efectueaza
transporturi rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
94 din 2 februarie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
466/2003, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Titlul va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale
conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere si organizarea
timpului de munca al lucratorilor mobili in transportul rutier"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Dispozitiile prezentei ordonante se aplica transporturilor rutiere de
marfuri si de persoane care se efectueaza, integral sau partial, pe drumurile
publice din Romania."
3. La articolul 2, dupa litera i) se introduc sase noi litere, literele j)
- o), cu urmatorul cuprins:
"j) tahograf digital - tip de tahograf care inglobeaza cabluri,
senzori, un dispozitiv electronic de informare a soferului, unul sau doua
cititoare de cartele tahografice, o imprimanta integrata sau separata,
instrumente de afisaj si care permite descarcarea datelor din memorie, afisarea
sau imprimarea informatiilor stocate la cerere, introducerea denumirilor
localitatilor unde incepe si se termina perioada zilnica de lucru;
k) cartela (tahografica) - cartela cu memorie destinata a fi utilizata la
un aparat de control digital; aceste cartele permit identificarea de catre
aparatul de control a detinatorului cartelei (sau a grupului caruia ii apartine
detinatorul), precum si descarcarea si stocarea datelor.
O cartela poate fi de unul dintre urmatoarele tipuri:
1. cartela agentului economic autorizat - cartela eliberata unui producator
de aparate de control, unui fabricant de autovehicule sau unui agent economic
autorizat. Aceasta cartela identifica detinatorul si permite incercarea si
etalonarea aparatului de control si/sau descarcarea datelor din aparat;
2. cartela conducatorului auto - cartela eliberata unui anumit conducator
auto. Aceasta cartela identifica conducatorul auto si permite stocarea datelor
privind activitatea acestuia;
3. cartela de control - cartela eliberata organismului de control abilitat
prin legislatia in vigoare. Aceasta cartela identifica organismul de control
si, eventual, persoana care efectueaza controlul si permite accesul la datele
stocate in memoria aparatului sau a cartelelor conducatorilor auto pentru
citirea, imprimarea si/sau descarcarea datelor;
4. cartela intreprinderii - cartela eliberata proprietarului sau detinatorului
autovehiculului echipat cu un aparat de control. Aceasta cartela identifica
intreprinderea si permite afisarea, descarcarea si imprimarea datelor stocate
in aparatul de control blocat de intreprindere;
l) lucrator mobil - orice angajat al unei intreprinderi, inclusiv cursantii
si stagiarii, care face parte din personalul implicat in operatiuni de
transport rutier, cu exceptia conducatorilor auto;
m) timp de munca al lucratorului mobil - perioada, cuprinsa intre inceputul
si sfarsitul lucrului, in care lucratorul mobil este la locul sau de munca si
isi exercita functiile si atributiile si perioada in care acesta este la
dispozitia angajatorului, neputand dispune liber de timpul sau, fiind obligat
sa ramana la locul de munca;
n) perioada de disponibilitate - orice perioada, care nu este nici pauza,
nici perioada de odihna, in cursul careia lucratorul mobil nu este nevoit sa
ramana la locul sau de munca, dar trebuie sa fie disponibil pentru a raspunde
oricaror eventuale solicitari de a relua lucrul. Aceste perioade de
disponibilitate includ perioadele in care lucratorul mobil insoteste vehiculul
in timpul transportului cu feribotul sau cu trenul, precum si perioadele de
asteptare in punctele de trecere a frontierei si cele impuse de restrictiile de
circulatie. Perioadele de disponibilitate si durata lor preconizata trebuie sa
fie cunoscute dinainte de catre lucratorul mobil, fie inainte de plecarea in
cursa, fie inainte de inceperea perioadei in cauza;
o) loc de munca al lucratorului mobil - locul de la sediul intreprinderii
sau de la sediile secundare ale acesteia, unde lucratorul mobil isi
indeplineste atributiile, sau vehiculul pe care il utilizeaza lucratorul mobil
in exercitarea atributiilor sale sau orice alt loc unde lucratorul mobil
desfasoara activitati legate de activitatea de transport."
4. La articolul 3 alineatul (1), litera l) va avea urmatorul cuprins:
"l) vehicule folosite pentru transporturi necomerciale de bunuri
pentru uz personal;".
5. La articolul 3 alineatul (1), dupa litera t) se introduce o noua litera,
litera u), cu urmatorul cuprins:
"u) vehicule istorice."
6. Dupa capitolul III se introduce un nou capitol, capitolul III^1, cu
urmatorul cuprins:
"CAP. 3^1
Organizarea timpului de munca al lucratorilor mobili
Art. 8^1
(1) In cursul unei saptamani, timpul total de lucru al lucratorilor mobili
poate fi de maximum 48 de ore. Durata maxima a timpului de lucru saptamanal
poate fi prelungita pana la maximum 60 de ore, cu conditia ca, pentru orice
perioada de 4 luni consecutive, media timpului de lucru saptamanal sa nu
depaseasca 48 de ore.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), in cazul lucratorilor mobili care
muncesc pentru mai multi angajatori, timpul de lucru este suma orelor lucrate
de persoana respectiva pentru toti angajatorii. Angajatorul va cere
lucratorului mobil in cauza informatii cu privire la timpul lucrat pentru alti
angajatori. Lucratorul mobil va furniza in scris aceste informatii.
Art. 8^2
Lucratorii mobili pot lucra cel mult 6 ore consecutive fara pauza. Timpul
de lucru va fi intrerupt de o pauza de cel putin 30 de minute daca timpul total
de lucru este de 6 pana la 9 ore si, respectiv, de cel putin 45 de minute daca
timpul total de lucru depaseste 9 ore. Pauzele pot fi impartite in perioade de
minimum 15 minute.
Art. 8^3
Timpul de munca zilnic nu va depasi 10 ore intr-un interval de 24 de ore,
daca lucratorul mobil munceste in perioada cuprinsa intre ora 0,00 si ora 7,00,
indiferent de numarul de ore lucrate in aceasta perioada. Munca efectuata in
aceasta perioada se va compensa in conformitate cu prevederile legale in
vigoare sau cu conditiile generale negociate de partenerii sociali, astfel
incat sa nu fie pusa in pericol siguranta rutiera.
Art. 8^4
In cazul cursantilor si al stagiarilor se aplica, in ceea ce priveste
pauzele si perioadele de odihna, prevederile art. 5 - 8."
7. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 4
Obligatiile intreprinderilor, ale conducatorilor auto si ale lucratorilor
mobili"
8. La articolul 9, literele c) si e) vor avea urmatorul cuprins:
"c) sa informeze conducatorii auto si lucratorii mobili cu privire la
reglementarile nationale relevante, regulamentele interne ale intreprinderii si
prevederile relevante ale contractelor colective de munca;
..........................................................................
e) sa angajeze transporturile si sa intocmeasca programul de executare a
transporturilor, astfel incat conducatorul auto si lucratorii mobili sa poata
respecta prevederile prezentei ordonante privind timpul de lucru, de odihna si
de repaus;".
9. La articolul 9, dupa litera f) se introduce o noua litera, litera g), cu
urmatorul cuprins:
"g) sa tina evidenta timpului de lucru al lucratorilor mobili, sa
pastreze aceste inregistrari pentru o perioada de 2 ani si sa elibereze
lucratorilor mobili, la cerere, copii ale inregistrarilor cu privire la timpul
de lucru."
10. Dupa articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 9^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 9^1
Lucratorii mobili au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte timpul de lucru, asa cum este stabilit prin prezenta
ordonanta;
b) in cazul celor care lucreaza pentru mai multi angajatori, sa furnizeze
in scris informatii corecte angajatorilor cu privire la timpul total
lucrat."
11. La articolul 13 alineatul (1), literele a) si b) vor avea urmatorul
cuprins:
"a) intreprinderile au obligatia de a verifica zilnic, prin personalul
propriu, cel putin 20% din inregistrari, astfel incat saptamanal sa fie
controlati toti conducatorii auto si toti lucratorii mobili;
b) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei au obligatia de a verifica, prin
organele de control abilitate, cel putin 1% din totalul zilelor lucrate anual
de conducatorii vehiculelor si lucratorii mobili care fac obiectul prezentei
ordonante, astfel incat sa fie controlata partial activitatea tuturor
conducatorilor auto si a lucratorilor mobili;".
12. La articolul 15, literele e), l) si m) vor avea urmatorul cuprins:
"e) nerespectarea timpului de conducere, a pauzelor si a perioadelor
de odihna si de repaus ale conducatorilor auto sau nerespectarea prevederilor
privind organizarea timpului de munca al lucratorilor mobili;
..........................................................................
l) lipsa, la sediul intreprinderii, a foilor de inregistrare sau a
registrelor de evidenta privind timpul de lucru al lucratorilor mobili;
m) neprezentarea, la solicitarea organelor de control, a inregistrarilor
pentru ultimii 2 ani sau a registrelor de evidenta privind timpul de lucru al
lucratorilor mobili pentru ultimii 2 ani;".
13. La articolul 15, dupa litera n) se introduce o noua litera, litera o),
cu urmatorul cuprins:
"o) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. e)."
14. La articolul 16 alineatul (1), literele e) si f) vor avea urmatorul
cuprins:
"e) cea de la lit. e), cu amenda de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei
(RON), in cazul controlului de trafic sau la sediu, aplicabila intreprinderii,
si imobilizarea vehiculului aflat in trafic, pana la indeplinirea conditiilor
privind timpul de conducere, pauzele si perioadele de odihna, dupa caz, sau cu
amenda de la 3.500 lei (RON) la 4.000 lei (RON), aplicabila intreprinderii, in
cazul controlului la sediu, daca nu i-a sanctionat pe conducatorii auto care nu
au respectat prevederile prezentei ordonante;
f) cele de la lit. f) si o), cu amenda de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei
(RON), aplicabila intreprinderii;".
15. Alineatele (3) si (4) ale articolului 16 se abroga.
16. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Contraventiile prevazute in prezenta ordonanta se constata si se
sanctioneaza de catre personalul cu atributii de inspectie si control din
cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. si/sau de catre ofiterii si agentii
de politie si/sau de catre personalul cu atributii de control din cadrul
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei."
17. La articolul 21, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) pana la data de 31 decembrie 2005 vor fi dotate cu tahografe toate
vehiculele utilizate la transportul de persoane, avand capacitatea de peste 9
locuri, inclusiv locul conducatorului auto, precum si vehiculele destinate
transportului rutier de marfa, cu mase maxime totale autorizate mai mari de 3,5
tone;".
18. La articolul 21, dupa litera c) se introduc doua noi litere, literele
d) si e), cu urmatorul cuprins:
"d) incepand cu data de 1 ianuarie 2007, toate vehiculele care fac
obiectul prezentei ordonante, care se inmatriculeaza pentru prima oara, vor fi
dotate cu tahografe digitale;
e) incepand cu data de 1 ianuarie 2007, in cazul in care se impune
schimbarea tahografului si in cazul in care transmiterea semnalelor catre
aparatul de inregistrare este exclusiv electrica, noul tahograf ce se va
instala pe urmatoarele tipuri de vehicule va fi unul digital: vehiculele
inmatriculate pentru prima data dupa 1 ianuarie 1996, utilizate la transportul
de persoane, avand capacitatea de peste 9 locuri, inclusiv locul conducatorului
auto, si masa maxima autorizata mai mare de 10 tone, precum si vehiculele
inmatriculate pentru prima data dupa 1 ianuarie 1996, destinate transportului
rutier de marfa, cu mase maxime totale autorizate mai mari de 12 tone."
19. Dupa articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 21^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 21^1
Prevederile art. 4, 5, 6, 8^1, 8^2 si 8^3 nu pot fi interpretate in sensul
derogarii de la prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile
si completarile ulterioare."
20. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului emite normele
tehnice privind montarea si inspectia tehnica a aparatelor de control
(tahografelor) si normele privind activitatea de control al respectarii
prevederilor prezentei ordonante."
Art. 2
In cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea
perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor
vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 466/2003, cu modificarile ulterioare,
sintagma "operator de transport" se inlocuieste cu sintagma
"intreprindere".
Art. 3
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante,
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va emite normele
tehnice privind eliberarea, inlocuirea, schimbarea si innoirea cartelelor
tahografice.
Art. 4
Ordonanta Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de
conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care
efectueaza transporturi rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 466/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, va fi
republicata, dupa aprobarea acesteia de catre Parlament, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Prezenta ordonanta transpune prevederile art. 1 - 12 si ale art. 14 - 16
din Directiva Parlamentului European si a Consiliului Uniunii Europene nr.
2002/15 privind organizarea timpului de lucru al persoanelor care efectueaza
activitati mobile de transport rutier si creeaza cadrul legal necesar aplicarii
directe, la data aderarii, a prevederilor art. 2 alin. (1) din Regulamentul nr.
2.135/1998 de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 privind aparatura
de inregistrare in transportul rutier si a Directivei nr. 88/599/CEE privind
aplicarea regulamentelor (CEE) nr. 3.820/85 si nr. 3.821/85.
Art. 5
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul integrarii europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu