ORDONANTA Nr. 31 din 16 august 2001
pentru acceptarea Codului international pentru transportul in siguranta al
cerealelor in vrac (Codul international pentru cereale), adoptat prin Rezolutia
M.S.C. 23(59) a Comitetului Securitatii Maritime al Organizatiei Maritime
Internationale la Londra la 23 mai 1991
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 508 din 28 august 2001

In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 pct. I.20 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Se accepta Codul international pentru transportul in siguranta al
cerealelor in vrac (Codul international pentru cereale), adoptat prin Rezolutia
M.S.C. 23(59) a Comitetului Securitatii Maritime al Organizatiei Maritime
Internationale la Londra la 23 mai 1991, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta ordonanta.
Art. 2
Se imputerniceste Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in numele Guvernului Romaniei, sa aduca la indeplinire prevederile
Codului international pentru transportul in siguranta al cerealelor in vrac
(Codul international pentru cereale).
Art. 3
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
ANEXA 1
CODUL INTERNATIONAL
pentru transportul in siguranta al cerealelor in vrac (Codul international
pentru cereale), adoptat prin Rezolutia M.S.C. 23(59) a Comitetului Securitatii
Maritime al Organizatiei Maritime Internationale la Londra la 23 mai 1991*)
*) Traducere.
PARTEA A
Cerinte specifice
1. Aplicare
1.1. Acest cod se aplica navelor, indiferent de marime, inclusiv navelor cu
tonaj brut mai mic de 500 tone, angajate in transportul cerealelor in vrac,
carora li se aplica prevederile partii C a cap. VI din Conventia SOLAS 1974,
astfel cum a fost amendata.
1.2. In sensul acestui cod expresia nave construite inseamna nave a caror
chila este pusa sau nave care sunt intr-un stadiu similar de constructie.
2. Definitii
2.1. Termenul cereale include graul, porumbul, ovazul, orzul, secara,
orezul, legumele uscate, seminte in stare naturala sau tratata, al caror
comportament este asemanator cu cel al cerealelor in stare naturala.
2.2. Termenul compartiment plin rujat se refera la orice spatiu de marfa in
care cerealele in vrac se afla la cel mai inalt nivel posibil dupa efectuarea
incarcarii si rujarii conform A 10.2.
2.3. Termenul compartiment plin nerujat, conform A 10.3.1 in cazul tuturor
navelor si A 10.3.2 pentru compartimentele special adaptate, se refera la un
spatiu de marfa care este umplut la nivelul maxim posibil in dreptul gurii de
magazie, dar care nu a fost rujat in afara perimetrului gurii de magazie.
2.4. Termenul compartiment partial umplut se refera la orice spatiu de
marfa in care cerealele in vrac nu sunt incarcate asa cum se prevede la A 2.2
sau la A 2.3.
2.5. Termenul unghi de inundare (teta 1) desemneaza unghiul de inclinare de
la care deschiderile din corpul navei, suprastructuri sau rufuri, care nu pot
fi inchise etans, se inunda. La aplicarea acestei definitii se pot considera ca
nefiind deschise micile deschideri prin care nu poate avea loc inundarea
progresiva.
2.6. Termenul factor de umplere, pentru calculul momentului de inclinare al
cerealelor datorat deplasarii cerealelor, reprezinta volumul pe unitatea de
greutate a marfii, care a fost indicat in dispozitia de incarcare, adica nu
trebuie sa se tina seama de spatiul pierdut atunci cand compartimentul de marfa
este umplut nominal.
2.7. Termenul compartiment special adaptat se refera la un spatiu de marfa
care este construit cu cel putin 2 pereti longitudinali etansi, verticali sau
inclinati, care corespund cu ramele longitudinale ale gurii de magazie sau sunt
pozitionati pentru a limita efectul oricarei deplasari transversale a
cerealelor. Daca sunt inclinati, peretii nu vor avea o inclinare fata de
orizontala mai mica de 30 grade.
3. Documentul de autorizare
3.1. Oricarei nave incarcate in conformitate cu regulile prezentului cod
trebuie sa i se elibereze o autorizatie fie de catre Administratie sau de o
organizatie recunoscuta de aceasta, fie de un guvern contractant in numele
Administratiei. Aceasta autorizatie trebuie acceptata ca o dovada a faptului ca
nava satisface cerintele prezentelor reguli.
3.2. Autorizatia va insoti sau va fi inclusa in manualul de incarcare cu
cereale si este destinata sa permita comandantului navei sa satisfaca cerintele
prevazute la A 7. Manualul trebuie sa fie in conformitate cu cerintele
mentionate la A 6.3.
3.3. Autorizatia, informatia privind stabilitatea navei incarcate cu
cereale, precum si planurile conexe pot fi intocmite in limba sau in limbile
oficiale ale statului emitent. Daca limba folosita nu este nici franceza, nici
engleza, textul va cuprinde o traducere in una dintre aceste limbi.
3.4. Cate un exemplar al autorizatiei, informatiei privind stabilitatea
navei incarcate cu cereale si al planurilor conexe trebuie sa ramana la bord,
astfel incat comandantul sa le poata prezenta, la cerere, in vederea
controlului de catre autoritatile competente ale guvernului contractant al
statului in care se afla portul de incarcare.
3.5. Orice nava care nu are aceasta autorizatie nu poate incarca cereale
pana cand comandantul nu va convinge Administratia sau guvernul contractant al
statului in care se afla portul de incarcare, in numele Administratiei, ca nava
sa satisface cerintele acestui cod, in conditiile ei de incarcare, pentru
voiajul prevazut. A se vedea, de asemenea, A 8.3 si A 9.
4. Echivalente
Daca se aplica o echivalenta acceptata de Administratie in conformitate cu
regula I/5 din Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii
omenesti pe mare, astfel cum a fost amendata, se vor specifica
particularitatile in documentul de autorizare sau in manualul de incarcare cu
cereale.
5. Scutiri pentru anumite voiaje
Daca se apreciaza ca natura locurilor de adapostire si, respectiv,
conditiile voiajului sunt astfel incat aplicarea uneia dintre cerintele acestui
cod nu este rationala sau necesara, Administratia sau un guvern contractant in
numele Administratiei poate scuti de indeplinirea acelor cerinte speciale
anumite nave sau categorii de nave.
6. Informatia privind stabilitatea navei si incarcarea cu cereale
6.1. Informatia, sub forma de manual scris, va fi furnizata comandantului
pentru a-i permite sa se asigure ca nava este in conformitate cu acest cod, in
situatia in care transporta cereale in vrac intr-un voiaj international.
Aceasta informatie va include cele enumerate la A 6.2 si A 6.3.
6.2. Informatia, care va fi considerata acceptabila de Administratie sau de
un guvern contractant in numele Administratiei, va include:
1. caracteristicile navei;
2. deplasamentul navei goale si distanta verticala de la intersectia liniei
de baza de calcul cu sectiunea maestra la centrul de greutate (KG);
3. tabelul corectiilor suprafetelor libere lichide;
4. capacitati si centre de greutate;
5. diagrama sau tabelul unghiului de inundare, daca este mai mic de 40
grade, pentru toate deplasamentele admisibile;
6. diagramele sau tabelele caracteristicilor hidrostatice pentru gama de
pescaje de exploatare; si
7. pantocarenele care permit verificarea prevederilor mentionate la A 7 si
care includ curbele corespunzatoare unghiurilor de 12 grade si de 40 grade.
6.3. Informatia, care va fi aprobata de Administratie sau de un guvern
contractant in numele Administratiei, va include:
1. diagramele sau tabelele volumelor, ale cotelor centrelor volumelor si
momentelor volumetrice ipotetice de inclinare pentru fiecare compartiment, plin
sau partial umplut, ori o combinatie dintre acestea doua, inclusiv efectele
dispozitivelor provizorii;
2. tabelele sau diagramele momentelor de inclinare maxime permisibile
pentru deplasamente diverse si diferite cote ale centrului de greutate, care sa
ii permita comandantului sa demonstreze ca sunt satisfacute cerintele
mentionate la A 7.1; aceste cerinte se vor aplica numai navelor a caror chila a
fost pusa la sau dupa intrarea in vigoare a acestui cod;
3. detalii ale esantionajului oricaror dispozitive temporare si, acolo unde
este aplicabil, masurile necesare pentru satisfacerea prevederilor cuprinse la
A 7, A 8 si A 9;
4. instructiuni de incarcare sub forma de note insumand cerintele acestui
cod;
5. un exemplu concret pentru indrumarea comandantului; si
6. conditii tipice de incarcare in timpul exploatarii la plecare si la sosire
si, daca este necesar, conditiile intermediare cele mai defavorabile din timpul
exploatarii*).
------------
*) Se recomanda sa se prezinte conditiile de incarcare pentru cel putin 3
factori de stivuire, de exemplu: 1,25, 1,50 si 1,75 mc/t.
7. Criterii de stabilitate
7.1. Pe toata durata voiajului stabilitatea in stare intacta a navelor care
transporta cereale in vrac trebuie sa corespunda criteriilor de mai jos, dupa
ce s-au luat in considerare momentele de inclinare datorita deplasarii transversale
a cerealelor, conform metodei prezentate in partea B a acestui cod si figurii A
7:
1. unghiul de inclinare transversala datorat deplasarii cerealelor nu
trebuie sa depaseasca 12 grade sau, in cazul navelor construite la sau dupa 1
ianuarie 1994, unghiul la care marginea puntii intra in apa, si care dintre
acestea este mai mic;
Figura A 7 - Diagrama stabilitatii statice - se gaseste in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 508 din 28 august 2001, la pagina 3.
(1) In figura de mai sus:
momentul volumetric ipotetic de inclinare datorita
deplasarii transversale a cerealelor
lambda 0 = --------------------------------------------------
factor de stivuire x deplasament
lambda 40 = 0,8 x lambda 0
- factor de stivuire = volumul pe unitatea de greutate a cerealelor
incarcate;
- deplasament = greutatea navei, combustibilului, apei dulci, rezervoarelor
etc. si a incarcaturii.
(2) Diagrama bratelor de redresare se va trasa pe baza pantocarenelor, care
trebuie sa fie in numar suficient pentru a defini diagrama ceruta de aceste
prescriptii si trebuie sa includa unghiurile de 12 grade si 40 grade.
2. in diagrama stabilitatii statice aria neta sau remanenta, cuprinsa intre
curba bratelor de inclinare si curba bratelor de redresare pana la unghiul de
inclinare corespunzator diferentei maxime dintre ordonatele celor doua curbe
ori pana la un unghi de 40 grade sau pana la unghiul de inundare (teta 1), care
dintre acestea este mai mic, trebuie ca in toate conditiile de incarcare sa nu
fie mai mica de 0,075 metri radiani; si
3. inaltimea metacentrica initiala, dupa corectia pentru influenta
suprafetelor libere de lichide din tancuri, nu trebuie sa fie mai mica de 0,30
m.
7.2. Inainte de a incarca nava cu cereale in vrac comandantul trebuie, daca
guvernul contractant al statului in care se afla portul de incarcare i-o cere,
sa demonstreze ca nava satisface in toate etapele voiajului toate criteriile de
stabilitate definite in aceasta sectiune.
7.3. Dupa incarcare comandantul trebuie sa se asigure ca nava este
nebandata inainte de a pleca pe mare.
8. Criterii de stabilitate pentru navele existente
8.1. In sensul acestei sectiuni termenul nava existenta desemneaza o nava a
carei chila a fost pusa inainte de 25 mai 1980.
8.2. O nava existenta incarcata in conformitate cu documentele aprobate
anterior in virtutea regulii 12 a cap. VI din Conventia SOLAS 1960, a
Rezolutiei IMO A.184 (VI) sau A.264 (VIII) va fi considerata ca avand
caracteristici de stabilitate in stare intacta cel putin echivalente cu
cerintele prevazute la A 7 din prezentul cod. Documentele de autorizare care
permit astfel de incarcari vor fi acceptate in sensul prevederilor mentionate
la A 7.2.
8.3. Navele existente care nu au la bord un document de autorizare eliberat
conform A 3 din acest cod pot aplica prevederile mentionate la A 9 fara
limitarea deadweightului care poate fi utilizat pentru transportul cerealelor
in vrac.
9. Criterii de stabilitate facultative pentru navele fara documente de
autorizare care transporta o incarcatura partiala de cereale
9.1. Unei nave care nu are la bord o autorizatie emisa in conformitate cu A
3 din acest cod i se poate permite sa fie incarcata cu cereale in vrac in
urmatoarele conditii:
1. greutatea totala a cerealelor in vrac nu va depasi o treime din
deadweightul navei;
2. toate compartimentele pline rujate vor fi prevazute cu pereti in planul
diametral, care se vor extinde pe toata lungimea acestor compartimente, in jos
de la partea inferioara a puntii sau a capacelor gurii de magazie pe o distanta
masurata sub nivelul puntii de cel putin o optime din latimea maxima a
compartimentului sau 2,4 m, care dintre acestea este mai mare, cu precizarea ca
acele cuve construite conform A 14 pot fi acceptate in locul unei
compartimentari axiale in interiorul si sub gura de magazie, cu exceptia
cazului in care se transporta seminte de in si alte seminte avand proprietati
similare;
3. toate gurile compartimentelor pline rujate vor fi inchise si prevazute
cu capace;
4. toate suprafetele libere de cereale din spatiile de marfa partial
umplute vor fi rujate si asigurate conform A 16, A 17 sau A 18;
5. pe tot parcursul voiajului inaltimea metacentrica dupa corectia pentru
suprafete libere lichide din tancuri va fi de 0,3 m sau cea data de urmatoarea
formula, care dintre acestea este mai mare:
____
/
LBVd (0,25B - 0,645 \/ VdB)
GMR = ------------------------------,
SF X delta X 0,0875
in care:
L = lungimea totala combinata a tuturor compartimentelor pline (metri);
B = latimea de calcul a navei (metri);
SF = factorul de stivuire (metri cubi/tona)
Vd = inaltimea medie de calcul a spatiului gol in conformitate cu B 1
(metri - nota: nu in milimetri)
delta = deplasament (tone);
si
6. comandantul sa demonstreze in mod satisfacator pentru Administratie sau
pentru guvernul contractant al statului portului de incarcare, in numele
Administratiei, ca nava va indeplini cerintele acestei sectiuni in conditiile
de incarcare prevazute.
10. Incarcarea cerealelor in vrac
10.1. Se vor lua toate masurile de rujare necesare pentru a se nivela toate
suprafetele libere de cereale si a se minimaliza efectul deplasarii cerealelor.
10.2. In orice compartiment plin rujat cerealele in vrac trebuie sa fie
astfel rujate incat sa umple la maximum posibil toate spatiile aflate sub punti
si gurile de magazii.
10.3. In orice compartiment plin nerujat cerealele in vrac se vor aranja
maximum posibil in dreptul deschiderii gurii de magazie, dar pot fi la unghiul
lor de taluz natural in afara perimetrului deschiderii gurii. Un compartiment
plin poate fi considerat in aceasta categorie daca satisface una dintre
urmatoarele conditii:
1. Administratia care emite autorizatia poate, conform B 6, sa permita
derogari de la dispozitiile referitoare la rujare in acele cazuri in care configuratia
spatiului gol de sub punte, rezultat ca urmare a scurgerii libere a cerealelor
intr-un compartiment, care poate fi prevazut cu conducte de alimentare, punti
perforate sau alte mijloace similare, este luata in considerare la calculul
inaltimii spatiului gol; sau
2. compartimentul este "special adaptat", conform definitiei
mentionate la A 2.7, iar in acest caz poate fi permisa derogarea de la
dispozitiile referitoare la rujarea extremitatilor acestui compartiment.
10.4. Daca nu exista cereale in vrac sau alte marfuri deasupra unui spatiu
inferior de incarcare continand cereale, capacele gurii de magazie ale acestui
spatiu vor fi asigurate intr-o maniera aprobata, tinandu-se seama de masa si de
dispozitivele permanente prevazute pentru asigurarea acestor capace.
10.5. Atunci cand cerealele in vrac sunt incarcate deasupra capacelor
interpuntii inchise ale gurii de magazie, care nu sunt etanse la cereale,
aceste capace trebuie sa fie facute etanse la cereale prin izolarea imbinarilor
care acopera intreaga magazie cu prelate sau cu materiale de izolatie ori cu
alte mijloace corespunzatoare.
10.6. Dupa incarcare vor fi nivelate toate suprafetele libere ale
cerealelor din compartimentele partial umplute.
10.7. Daca nu a fost luata nici una dintre masurile prevazute in prezentul
cod pentru a se tine seama de inclinarile defavorabile datorate deplasarii
cerealelor, suprafata cerealelor in vrac din orice compartiment partial umplut
va fi asigurata conform celor mentionate la A 16 prin suprastivuire, pentru a
se preveni deplasarea cerealelor. Ca o masura alternativa in compartimentele
partial umplute suprafata cerealelor in vrac se poate asigura cu ajutorul
paramelor sau al chingilor de amarare, conform celor mentionate la A 17 sau A
18.
10.8. Spatiile de marfa inferioare si spatiile din interpunti situate
deasupra pot fi incarcate ca un singur compartiment, cu conditia ca in calculul
momentelor transversale de inclinare sa se tina seama de deplasarea cerealelor
spre spatiile inferioare.
10.9. In compartimentele pline rujate, in compartimentele pline nerujate si
in compartimentele partial umplute se pot instala pereti longitudinali pentru a
se reduce efectele inclinarilor defavorabile ale deplasarii cerealelor, cu
conditia ca:
1. peretele sa fie etans la cereale;
2. constructia sa satisfaca prescriptiile mentionate la A 11, A 12 si A 13;
si
3. la interpunti peretele sa se extinda de la punte la punte si in alte
spatii de marfa peretele sa se extinda in jos, plecand de sub punte sau de sub
capacele gurii de magazie, in modul descris la B 2.8.2, nota (2), B 2.9.2, nota
(3) sau la B 5.2, dupa cum este cazul.
11. Rezistenta echipamentelor pentru transportul cerealelor
11.1. Material lemnos
Materialul lemnos folosit pentru echipamentele destinate transportului de
cereale trebuie sa fie de buna calitate si de un sortiment ce s-a dovedit
satisfacator in acest scop. Dimensiunile reale ale produsului finit trebuie sa
fie conform dimensiunilor specificate mai jos. Placajul prevazut pentru
exterioare, lipit etans cu clei si fixat astfel incat sensul fibrelor
placajului superior sa fie perpendicular pe montanti sau pe traversele care il
sustin, se poate utiliza cu conditia ca rezistenta sa fie echivalenta
rezistentei lemnului plin avand esantionajul corespunzator.
11.2. Presiunile de lucru
Cand se calculeaza dimensiunile peretilor separatori, solicitati
unilateral, pe baza tabelelor A 13 - 1 - A 13 - 6, se adopta urmatoarele
presiuni de lucru:
- pentru pereti din otel: 19,6 kN/cm^2
- pentru pereti din lemn: 1,57 kN/cm^2.
(1 newton este echivalent cu 0,102 kg.)
11.3. Alte materiale
Se pot aproba si alte materiale decat otelul sau lemnul pentru acesti
pereti, cu conditia ca proprietatile lor mecanice sa fie luate in considerare
in mod corespunzator.
11.4. Montanti
1. Daca nu sunt prevazute mijloace pentru a impiedica iesirea capetelor
montantilor din locasurile lor, locasurile vor avea cel putin 75 mm adancime.
Daca un montant nu este asigurat la capatul sau superior, bara de distantare
sau tirantul cel mai de sus trebuie sa fie adus cat mai aproape de acest capat.
2. Dispozitivele de fixare a panourilor demontabile care necesita scoaterea
unei parti din sectiunea montantului nu trebuie sa sporeasca prea mult
eforturile locale.
3. Momentul maxim de incovoiere dintr-un montant ce sustine un perete de
separare solicitat pe o singura parte trebuie sa fie calculat in mod normal
presupunand capetele tuturor montantilor ca fiind liber rezemate. Totusi, daca
o Administratie este convinsa ca in practica se realizeaza un anumit grad de
incastrare, se poate tine seama de o reducere a momentului maxim de incovoiere
ce rezulta din gradul de incastrare a extremitatilor montantului.
11.5. Sectiuni compuse
Daca montantii, traversele sau alte elemente de intarire sunt constituite
din doua sectiuni distincte, dispuse de o parte si de alta a peretelui si
asamblate cu ajutorul suruburilor distantate corespunzator, modulele de
rezistenta efective vor fi considerate suma modulelor celor doua sectiuni.
11.6. Pereti separatori partiali
Daca peretii separatori nu se extind pe toata adancimea spatiului de marfa,
atat peretii, cat si montantii trebuie sa fie sustinuti sau fixati astfel incat
sa fie la fel de eficienti ca si cei care se extind pe toata inaltimea
spatiului de marfa.
12. Peretii solicitati bilateral
12.1. Pereti de separatie
1. Peretii de separatie trebuie sa aiba grosimea de cel putin 50 mm si sa
fie etansi la cereale, iar atunci cand este nevoie, sa fie sustinuti prin
montanti.
2. Deschiderea maxima nesustinuta a acestor pereti va fi dupa cum urmeaza:
___________________________________________
| Grosimea | Deschiderea maxima nesustinuta |
|__________|________________________________|
| 50 mm | 2,5 m |
| 60 mm | 3,0 m |
| 70 mm | 3,5 m |
| 80 mm | 4,0 m |
|__________|________________________________|
Daca se prevad grosimi mai mari decat acestea, deschiderea maxima
nesustinuta va varia direct in functie de cresterea grosimii.
3. Extremitatile tuturor peretilor de separatie trebuie sa fie incastrate
solid pe o lungime portanta de cel putin 75 mm.
12.2. Alte materiale
Daca se folosesc alte materiale decat lemnul, peretii vor avea aceeasi
rezistenta ca a celor mentionati la A 12.1.
12.3. Montanti
1. Montantii din otel folositi pentru sustinerea peretilor solicitati de ambele
parti trebuie sa aiba modulul de rezistenta conform formulei:
W = a x W1,
in care:
W = modulul de rezistenta (cm^3);
a = deschiderea pe orizontala intre montanti (m).
Modulul de rezistenta pe metru de deschidere (W1) va fi cel putin egal cu
valoarea rezultata din formula:
W1 = 14,8 (h1 - 1,2) cm^3/m,
in care:
h1 = deschiderea verticala nesustinuta (m), care trebuie considerata drept
distanta maxima intre doi tiranti adiacenti sau intre tirant si una dintre
extremitatile montantului. Daca aceasta distanta este mai mica decat 2,4 m,
modulele respective trebuie sa fie calculate ca si cand distanta reala ar fi de
2,4 m.
2. Modulele montantilor din lemn trebuie calculate inmultindu-se cu 12,5
modulele corespunzatoare ale montantilor din otel. Daca se folosesc alte
materiale, modulele lor trebuie sa fie cel putin egale cu cele cerute pentru
otel, marite cu raportul dintre tensiunea admisibila a otelului si tensiunea
admisibila a materialului folosit. In astfel de cazuri trebuie sa se acorde
atentia cuvenita rigiditatii relative a fiecarui montant, pentru a se asigura
ca deformatia sa nu fie excesiva.
3. Distanta orizontala dintre montanti trebuie sa fie astfel incat
deschiderile nesustinute ale peretilor de separatie sa nu depaseasca
deschiderea maxima prevazuta la A 12.1.2.
12.4. Piese de distantare
1. Daca se folosesc piese de distantare din lemn, acestea trebuie sa fie
dintr-o singura bucata si bine prinse la fiecare capat. Ele trebuie sa se
sprijine pe structura permanenta a navei, dar nu trebuie sa se sprijine direct
pe bordaj.
2. Sub rezerva dispozitiilor mentionate la A 12.4.3 si la A 12.4.4, piesele
de distantare din lemn trebuie sa aiba dimensiunile minime de mai jos:
_______________________________________________________________________
| Lungimea piesei de distantare | Sectiunea | Diametrul |
| (m) | dreptunghiulara | sectiunii circulare |
| | (mm) | (mm) |
|_______________________________|_________________|_____________________|
| Cel mult 3 m | 150 x 100 | 140 |
| Peste 3 m, dar cel mult 5 m | 150 x 150 | 165 |
| Peste 5 m, dar cel mult 6 m | 150 x 150 | 180 |
| Peste 6 m, dar cel mult 7 m | 200 x 150 | 190 |
| Peste 7 m, dar cel mult 8 m | 200 x 150 | 200 |
| Peste 8 m | 200 x 150 | 215 |
|_______________________________|_________________|_____________________|
Piesele de distantare avand lungimea de 7 m si peste trebuie sa aiba la
mijlocul lor sau in apropierea acestuia un sistem intermediar de sustinere.
3. Cand distanta orizontala dintre montanti este mult diferita de 4 m,
momentele de inertie ale pieselor de distantare pot fi modificate intr-un
raport direct proportional.
4. Daca unghiul de inclinare fata de orizontala al piesei de distantare
este mai mare de 10 grade, se va pune o piesa de distantare, urmatoarea ca
marime celei specificate la A 12.4.2, cu conditia ca in nici un caz unghiul de
inclinare al piesei de distantare fata de orizontala sa nu fie mai mare de 451
grade.
12.5. Tiranti
Daca pentru fixarea peretilor solicitati bilateral se folosesc tiranti,
acestia trebuie sa fie dispusi orizontal sau cat mai aproape posibil de
orizontala, sa fie executati din parame de otel solid, fixati la ambele capete.
Calcularea dimensiunilor cablului se face presupunandu-se ca peretele si
montantul sustinut de tirant sunt incarcate 4,9 kN/mp. Sarcina de lucru
presupusa a tirantului, astfel calculata, nu trebuie sa depaseasca o treime din
sarcina de rupere a cablului.
13. Pereti solicitati pe o singura parte
13.1. Pereti longitudinali
Sarcina (P) in kN/m de lungime a peretelui se considera dupa cum urmeaza:
1. Tabelul A 13 - 1
______________________________________________________________________________
| B (m)
|
|______________________________________________________________________________|
| h (m)| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 10
|
|______|________|________|________|________|________|________|________|________|
| 1,50 | 8,336 | 8,826 | 9,905 | 12,013 | 14,710 | 17,358 | 20,202 | 25,939
|
| 2,00 | 13,631 | 14,759 | 16,769 | 19,466 | 22,506 | 25,546 | 28,733 | 35,206
|
| 2,50 | 19,466 | 21,182 | 23,830 | 26,870 | 30,303 | 33,686 | 37,265 | 44,473
|
| 3,00 | 25,644 | 27,900 | 30,891 | 34,323 | 38,099 | 41,874 | 45,797 | 53,740
|
| 3,50 | 31,823 | 34,568 | 37,952 | 41,727 | 45,895 | 50,014 | 54,329 | 63,008
|
| 4,00 | 38,148 | 41,286 | 45,013 | 49,180 | 53,691 | 58,202 | 62,861 | 72,275
|
| 4,50 | 44,473 | 47,955 | 52,073 | 56,584 | 61,488 | 66,342 | 71,392 | 81,542
|
| 5,00 | 50,847 | 54,623 | 59,134 | 64,037 | 69,284 | 74,531 | 79,924 | 90,810
|
| 6,00 | 63,498 | 68,009 | 73,256 | 78,894 | 84,877 | 90,859 | 96,988 |109,344
|
|______|________|________|________|________|________|________|________|________|
h = inaltimea cerealelor, in metri, de la baza peretelui. Atunci cand
spatiul de marfa este plin, inaltimea (h) se va considera pana la puntea
situata deasupra, in dreptul peretelui. In cazul in care peretele se afla sub
gura de magazie sau acolo unde distanta de la perete la gura de magazie este de
1 m sau mai putin, inaltimea (h) va fi considerata pana la nivelul cerealelor
din gura de magazie;
B = latimea incarcaturii de cereale in vrac, in metri.
2. Pentru valori intermediare ale lui B si pentru valori intermediare ale
lui h, atunci cand h este mai mic sau egal cu 6,0 m, se poate utiliza
interpolarea liniara din tabelul A 13 - 1.
3. Pentru valori ale lui h, care depasesc 6,0 m sarcina (P) in kN/m de
lungime a peretelui se poate determina conform tabelului A 13 - 2,
utilizandu-se raportul B/h si formula:
P = f x h^2
4. Tabelul A 13 - 2
___________________________
| B/h | f | B/h | f |
|_____|_______|_____|_______|
| 0,2 | 1,687 | 2,0 | 3,380 |
| 0,3 | 1,742 | 2,2 | 3,586 |
| 0,4 | 1,809 | 2,4 | 3,792 |
| 0,5 | 1,889 | 2,6 | 3,998 |
| 0,6 | 1,976 | 2,8 | 4,204 |
| 0,7 | 2,064 | 3,0 | 4,410 |
| 0,8 | 2,159 | 3,5 | 4,925 |
| 1,0 | 2,358 | 4,0 | 5,440 |
| 1,2 | 2,556 | 5,0 | 6,469 |
| 1,4 | 2,762 | 6,0 | 7,499 |
| 1,6 | 2,968 | 8,0 | 9,559 |
| 1,8 | 3,174 | | |
|_____|_______|_____|_______|
13.2. Pereti transversali
Sarcina (P) in kN/m de lungime a peretelui se considera dupa cum urmeaza:
1. Tabelul A 13 - 3
_____________________________________________________________________
| L (m) |
|_____________________________________________________________________|
| h (m)| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|______|________|________|________|________|________|________|________|
| 1,50 | 6,570 | 6,767 | 7,159 | 7,649 | 8,189 | 8,728 | 9,169 |
| 2,00 | 10,199 | 10,787 | 11,474 | 12,209 | 12,994 | 13,729 | 14,416 |
| 2,50 | 14,318 | 15,347 | 16,426 | 17,456 | 18,437 | 19,417 | 20,349 |
| 3,00 | 18,878 | 20,251 | 21,624 | 22,948 | 24,222 | 25,399 | 26,429 |
| 3,50 | 23,781 | 25,546 | 27,164 | 28,733 | 30,155 | 31,430 | 32,558 |
| 4,00 | 28,930 | 30,989 | 32,901 | 34,667 | 36,187 | 37,559 | 38,736 |
| 4,50 | 34,274 | 36,530 | 38,638 | 40,501 | 42,120 | 43,542 | 44,767 |
| 5,00 | 39,717 | 42,218 | 44,473 | 46,434 | 48,151 | 49,622 | 50,897 |
| 6,00 | 50,749 | 53,593 | 56,094 | 58,301 | 60,164 | 61,782 | 63,204 |
|______|________|________|________|________|________|________|________|
- continuare -
__________________________________________
| L (m) |
|__________________________________________|
| h (m)| 10 | 12 | 14 | 16 |
|______|________|________|________|________|
| 1,50 | 9,807 | 10,199 | 10,297 | 10,297 |
| 2,00 | 15,445 | 16,083 | 16,279 | 16,279 |
| 2,50 | 21,673 | 22,408 | 22,604 | 22,604 |
| 3,00 | 27,900 | 28,684 | 28,930 | 28,930 |
| 3,50 | 34,127 | 35,010 | 35,255 | 35,255 |
| 4,00 | 40,403 | 41,286 | 41,531 | 41,580 |
| 4,50 | 46,582 | 47,562 | 47,856 | 47,905 |
| 5,00 | 52,809 | 53,839 | 54,182 | 54,231 |
| 6,00 | 65,263 | 66,440 | 66,832 | 66,930 |
|______|________|________|________|________|
h = inaltimea incarcaturii de cereale, in metri, de la baza peretelui.
Atunci cand spatiul de incarcare este plin, inaltimea (h) se va considera pana
la puntea situata deasupra, in dreptul peretelui. In cazul in care peretele se
afla sub gura de magazie sau atunci cand distanta de la perete la gura de
magazie este de 1 m sau mai mica, inaltimea (h) se va considera pana la nivelul
cerealelor din gura de magazie;
L = lungimea incarcaturii de cereale in vrac, in metri.
2. Valorile intermediare ale lui L sau valorile intermediare ale lui h,
atunci cand h este egal sau mai mic de 6,0 m, pot fi determinate prin
interpolare liniara, utilizandu-se tabelul A 13 - 3.
3. Pentru valori ale lui h care depasesc 6,0 m sarcina (P) in kN/m lungime
a peretelui se poate determina conform tabelului A 13 - 4, utilizandu-se
raportul L/h si formula:
2
P = f x h
4. Tabelul A 13 - 4
___________________________
| L/h | f | L/h | f |
|_____|_______|_____|_______|
| 0,2 | 1,334 | 2,0 | 1,846 |
| 0,3 | 1,395 | 2,2 | 1,853 |
| 0,4 | 1,444 | 2,4 | 1,857 |
| 0,5 | 1,489 | 2,6 | 1,859 |
| 0,6 | 1,532 | 2,8 | 1,859 |
| 0,7 | 1,571 | 3,0 | 1,859 |
| 0,8 | 1,606 | 3,5 | 1,859 |
| 1,0 | 1,671 | 4,0 | 1,859 |
| 1,2 | 1,725 | 5,0 | 1,859 |
| 1,4 | 1,769 | 6,0 | 1,859 |
| 1,6 | 1,803 | 8,0 | 1,859 |
| 1,8 | 1,829 | | |
|_____|_______|_____|_______|
13.3. Se poate considera, daca acest lucru este necesar, ca sarcinile
totale pe unitatea de lungime a peretelui, cuprinse in tabelele A 13 - 1 - A 13
- 4 inclusiv, sunt distribuite in inaltime dupa un trapez. In acest caz
reactiunea din capatul superior difera de cea din capatul inferior al
elementului de structura sau al unui montant; reactiunea din extremitatea
superioara a unui element sau a unui montant vertical, exprimata sub forma de
procentaje din sarcina totala, poate fi considerata conform tabelelor A 13 - 5
si A 13 - 6.
1. Tabelul A 13 - 5: Pereti longitudinali solicitati pe o singura parte
Reactiunea din extremitatea superioara a unui montant, in procente din
sarcina indicata la A 13.1:
______________________________________________________________________________
| B (m)
|
|______________________________________________________________________________|
| h (m)| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 10
|
|______|________|________|________|________|________|________|________|________|
| 1,5 | 43,3 | 45,1 | 45,9 | 46,2 | 46,2 | 46,2 | 46,2 | 46,2
|
| 2,0 | 44,5 | 46,7 | 47,6 | 47,8 | 47,8 | 47,8 | 47,8 | 47,8
|
| 2,5 | 45,4 | 47,6 | 48,6 | 48,8 | 48,8 | 48,8 | 48,8 | 48,8
|
| 3,0 | 46,0 | 48,3 | 49,2 | 49,4 | 49,4 | 49,4 | 49,4 | 49,4
|
| 3,5 | 46,5 | 48,8 | 49,7 | 49,8 | 49,8 | 49,8 | 49,8 | 49,8
|
| 4,0 | 47,0 | 49,1 | 49,9 | 50,1 | 50,1 | 50,1 | 50,1 | 50,1
|
| 4,5 | 47,4 | 49,4 | 50,1 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2
|
| 5,0 | 47,7 | 49,4 | 50,1 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2
|
| 6,0 | 47,9 | 49,5 | 50,1 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2
|
| 7,0 | 47,9 | 49,5 | 50,1 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2
|
| 8,0 | 47,9 | 49,5 | 50,1 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2
|
| 9,0 | 47,9 | 49,5 | 50,1 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2
|
| 10,0 | 47,9 | 49,5 | 50,1 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2 | 50,2
|
|______|________|________|________|________|________|________|________|________|
B = latimea incarcaturii de cereale in vrac (metri)
Pentru alte valori ale lui h sau B sarcinile trebuie calculate prin
interpolare sau extrapolare liniara, dupa caz.
2. Tabelul A 13 - 6: Pereti transversali solicitati pe o singura parte
Reactiunea din extremitatea superioara, in procente din sarcina indicata la
A 13.2:
________________________________________________________________________
| L (m) |
|_______________________________________________________________________|
| h(m)| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 10 | 12 | 14 | 16 |
|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|
| 1,5 | 37,3| 38,7| 39,7| 40,6| 41,4| 42,1| 42,6| 43,6| 44,3| 44,8| 45,0|
| 2,0 | 39,6| 40,6| 41,4| 42,1| 42,7| 43,1| 43,6| 44,3| 44,7| 45,0| 45,2|
| 2,5 | 41,0| 41,8| 42,5| 43,0| 43,5| 43,8| 44,2| 44,7| 45,0| 45,2| 45,2|
| 3,0 | 42,1| 42,8| 43,3| 43,8| 44,2| 44,5| 44,7| 45,0| 45,2| 45,3| 45,3|
| 3,5 | 42,9| 43,5| 43,9| 44,3| 44,6| 44,8| 45,0| 45,2| 45,3| 45,3| 45,3|
| 4,0 | 43,5| 44,0| 44,4| 44,7| 44,9| 45,0| 45,2| 45,4| 45,4| 45,4| 45,4|
| 5,0 | 43,9| 44,3| 44,6| 44,8| 45,0| 45,2| 45,3| 45,5| 45,5| 45,5| 45,5|
| 6,0 | 44,2| 44,5| 44,8| 45,0| 45,2| 45,3| 45,4| 45,6| 45,6| 45,6| 45,6|
| 7,0 | 44,3| 44,6| 44,9| 45,1| 45,3| 45,4| 45,5| 45,6| 45,6| 45,6| 45,6|
| 8,0 | 44,3| 44,6| 44,9| 45,1| 45,3| 45,4| 45,5| 45,6| 45,6| 45,6| 45,6|
| 9,0 | 44,3| 44,6| 44,9| 45,1| 45,3| 45,4| 45,5| 45,6| 45,6| 45,6| 45,6|
|10,0 | 44,3| 44,6| 44,9| 45,1| 45,3| 45,4| 45,5| 45,6| 45,6| 45,6| 45,6|
|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|
L = lungimea incarcaturii de cereale in vrac (metri)
Pentru alte valori ale lui h sau L sarcinile trebuie calculate prin
interpolare sau extrapolare liniara, dupa caz.
3. Rezistenta elementelor de structura sau a montantilor verticali la
capete poate fi calculata pe baza sarcinilor maxime pe care poate sa le suporte
fiecare capat. Aceste sarcini sunt dupa cum urmeaza:
Pereti longitudinali:
- sarcina maxima la capatul de sus - 50% din sarcina totala
corespunzatoare,
indicata in tabelul A 13 - 1;
- sarcina maxima la capatul de jos - 55% din sarcina totala
corespunzatoare,
indicata in tabelul A 13 - 1.
Pereti transversali:
- sarcina maxima la capatul de sus - 45% din sarcina totala
corespunzatoare,
indicata in tabelul A 13 - 2;
- sarcina maxima la capatul de jos - 60% din sarcina totala
corespunzatoare,
indicata in tabelul A 13 - 2.
4. Grosimile panourilor orizontale din lemn pot fi, de asemenea, calculate
tinandu-se seama de distributia verticala a sarcinilor indicate in tabelele A
13 - 5 si A 13 - 6 si in acest caz se foloseste formula:
__________
/ p x k
t = 10a \ / ----------,
\/ h x 2,0918
in care:
t = grosimea panoului (mm);
a = deschiderea orizontala a panoului, adica distanta dintre montanti (m);
h = inaltimea cerealelor pana la baza peretelui (m);
p = sarcina totala pe unitatea de lungime, indicata in tabele (kN);
k = coeficient depinzand de distributia verticala a sarcinii.
Daca se presupune ca distributia pe verticala a sarcinii este uniforma,
adica dreptunghiulara, k trebuie considerat egal cu 1,0. Daca distributia este
dupa un trapez:
k = 1,0 + 0,06 (50 - R),
in care:
R = reactiunea din extremitatea superioara, obtinuta din tabelul A 13 - 5
sau A 13 - 6.
5. Piese de distantare sau tiranti
Dimensiunile pieselor de distantare sau ale tirantilor trebuie calculate
astfel incat sarcinile obtinute din tabelele A 13 - 1 - A 13 - 4 inclusiv sa nu
fie mai mari de o treime din sarcinile de rupere.
14. Arimarea in cuva
14.1. Pentru reducerea momentului de inclinare se poate utiliza o cuva in
locul unui perete longitudinal, in dreptul deschiderii gurii de magazie, numai
intr-un compartiment plin, rujat, conform A 2.2, cu exceptia cazului in care se
transporta seminte de in sau alte seminte cu proprietati similare, cand o cuva
nu poate sa substituie un perete longitudinal. Daca se prevede un perete
longitudinal, acesta trebuie sa satisfaca cerintele mentionate la A 10.9.
14.2. Adancimea cuvei, masurata de la baza acesteia la linia puntii,
trebuie sa fie urmatoarea:
1. la bordul navelor avand latimea maxima de cel mult 9,1 m, cel putin 1,2
m;
2. la bordul navelor avand latimea maxima egala sau mai mare de 18,3 m, cel
putin 1,8 m;
3. la bordul navelor avand latimea maxima intre 9,1 m si 18,3 m profunzimea
minima a cuvei se determina prin interpolare.
14.3. Partea de sus a cuvei trebuie sa fie formata din structura aflata sub
punte la nivelul gurii de magazie, adica din ramele longitudinale sau grinzile
laterale ale gurii de magazie si din traversele de capat. Cuva si gura de
magazie aflate deasupra trebuie sa fie complet incarcate cu cereale in saci sau
cu orice alta marfa corespunzatoare, pusa peste o panza de separare sau ceva
echivalent si arimata (tasata) strans la structurile adiacente, astfel incat sa
fie in contact cu aceasta structura pe o inaltime egala sau mai mare de
jumatate din inaltimea specificata la A 14.2. Daca nu exista structura corpului
care sa asigure o astfel de suprafata de sprijin, cuva va fi fixata pe pozitie
prin cabluri de otel, lanturi sau parame duble din otel, conform celor
specificate la A 17.1.4, si va fi amplasata la o distanta nu mai mare de 2,4 m.
15. Legarea marfii in vrac
Ca o alternativa la umplerea cuvei intr-un compartiment plin rujat cu
cereale incarcate in saci sau cu alta marfa corespunzatoare se poate utiliza o
legare a cerealelor in vrac, cu conditia ca:
1. dimensiunile si mijloacele de asigurare a legaturii pe pozitie sa fie
aceleasi cu cele specificate pentru o cuva la A 14.2 si A 14.3;
2. cuva se captuseste cu un material considerat acceptabil de catre
Administratie, cu o rezistenta la tractiune de cel putin 2.687 N pe o banda de
5 cm si care are mijloace corespunzatoare de asigurare in partea de jos;
3. materialul prevazut in paragraful de mai sus poate fi inlocuit printr-un
material considerat acceptabil de catre Administratie si avand o rezistenta la
tractiune de cel putin 1.344 N pe o banda de 5 cm, in cazul in care cuva este
realizata astfel:
3.1. chingile transversale, considerate acceptabile de catre Administratie,
trebuie sa fie dispuse la intervale de cel mult 2,4 m in interiorul cuvei
formate de cereale in vrac. Aceste chingi trebuie sa fie suficient de lungi
pentru a putea fi intinse si asigurate in partea de sus a cuvei;
3.2. chingile trebuie sa fie acoperite cu scanduri de fardaj, avand o
grosime egala sau mai mare de 25 mm, sau cu un alt material corespunzator avand
o rezistenta echivalenta, dar de 150 - 300 mm latime cel putin, pus in sens
longitudinal pentru ca materialul ce captuseste cuva sa nu fie taiat sau uzat
prin frecare;
4. cuva trebuie umpluta cu cereale in vrac si asigurata in partea de sus;
totusi, daca se foloseste un material aprobat conform A 15.3, se vor pune
deasupra fardaje suplimentare din lemn, dupa ce s-a avut grija ca materialul
care captuseste cuva sa o acopere perfect inainte de a o asigura cu ajutorul
chingilor;
5. daca se folosesc mai multe structuri de metal pentru a captusi cuva, ele
vor fi imbinate in partea de jos fie prin coasere, fie prin suprapunere;
6. partea de sus a cuvei trebuie sa coincida cu fundul traverselor cand
acestea sunt fixe si se pot aseza diverse marfuri corespunzatoare sau cereale
in vrac intre traverse si partea de sus a cuvei.
16. Mijloace de suprastivuire
16.1. Daca pentru asigurarea compartimentelor partial umplute se utilizeaza
saci cu cereale sau orice alta marfa corespunzatoare, suprafata libera a
cerealelor in vrac se acopera cu prelata sau cu alt material echivalent ori cu
un panou corespunzator. Acest panou trebuie sa fie alcatuit din suporturi
distantate la cel mult 1,2 m intre ele si scanduri groase de 25 mm, montate
deasupra suporturilor la intervale de cel mult 100 mm intre ele. Panourile pot
fi realizate si din alt material, cu conditia ca Administratia sa le considere
echivalente.
16.2. Platformele sau prelatele trebuie sa fie acoperite de saci cu cereale
solid arimati pe o inaltime egala cu 1/16 din latimea maxima a suprafetei
libere a cerealelor sau cu 1,2 m, care dintre acestea este mai mare.
16.3. Sacii folositi pentru transportul cerealelor trebuie sa fie
rezistenti, bine umpluti si foarte bine inchisi.
16.4. In locul sacilor cu cereale se poate utiliza o alta marfa
corespunzatoare, compact arimata si exercitand cel putin aceeasi presiune pe
care o exercita sacii cu cereale depozitati in conformitate cu A 16.2.
17. Impiedicarea deplasarii cerealelor cu ajutorul paramelor sau al
chingilor de amarare
Pentru a elimina momentele de inclinare din compartimentele partial
umplute, incarcatura se amareaza impotriva deplasarii, folosindu-se parame sau
chingi in felul urmator:
1. Cerealele sunt incarcate si nivelate pana ce suprafata lor devine usor
bombata, apoi se acopera cu rogojini sau cu prelate din iuta sau cu alte
mijloace de acoperire echivalente.
2. Prelatele si/sau rogojinile pentru acoperire trebuie sa se suprapuna pe
cel putin 1,8 m.
3. Se suprapun apoi doua panouri solide din scanduri brute, avand
dimensiunile de 25 mm x 150 mm pana la 300 mm, astfel incat scandurile
panourilor de sus sa fie dispuse pe lungime si fixate in cuie de scandurile
panoului de dedesubt, care vor fi dispuse pe latimea navei. Se poate utiliza un
panou solid de 50 mm, cu scandurile dispuse de-a lungul navei si fixate in cuie
deasupra unor suporturi de 50 mm grosime si minimum 150 mm latime. Suporturile
trebuie sa se extinda pe intreaga latime a compartimentului, distantate unul de
altul la cel mult 2,4 m. Pot fi acceptate si alte aranjamente utilizand alte
materiale, considerate de Administratie ca echivalente ale celor de mai sus.
4. Ca parame de amarare se pot folosi: parame din otel (avand diametrul de
19 mm sau un diametru echivalent), benzi duble din otel (de 50 mm x 1,3 mm, cu
forta de rupere de minimum 49 kN) sau lanturi cu rezistenta echivalenta,
asamblate si intinse cu ajutorul unui intinzator de 32 mm. In locul acestui
intinzator se poate utiliza un intinzator cu troliu si maneta de blocare, daca
se prevad benzi din otel si daca pentru eventualele reglaje se pun chei
adecvate. Daca se folosesc benzi din otel, la capetele lor se vor prevedea cel
putin 3 inele de strangere pentru fixare. Daca se foloseste cablu din otel, cel
putin 4 clame de strangere vor fi prevazute pentru formarea gaselor.
5. Inainte de a termina incarcarea chingile se prind de osatura intr-un
punct situat la circa 450 mm sub suprafata finala anticipata a cerealelor. In
acest scop se folosesc chei de 25 mm sau bratari de strangere cu o rezistenta
echivalenta.
6. Paramele de amarare trebuie plasate la intervale de cel mult 2,4 m intre
ele, fiecare fiind sustinuta de o grinda montata in cutie pe panoul
longitudinal. Aceasta grinda trebuie sa fie din lemn de constructie avand
sectiunea de cel putin 25 mm x 150 mm sau din alt material echivalent, fiind
extinsa pe toata latimea compartimentului.
7. In timpul voiajului benzile de otel trebuie sa fie inspectate cu
regularitate si intinse daca este nevoie.
18. Protectia cu plasa de sarma
In cazul in care pentru eliminarea momentelor de inclinare ale cerealelor
din compartimentele partial umplute se utilizeaza, ca o alternativa a metodei
descrise la A 17, chingi de amarare si parame, protectia poate fi realizata
dupa cum urmeaza:
1. Cerealele vor fi incarcate si nivelate astfel incat suprafata lor sa fie
usor bombata de-a lungul axei centrale prova si pupa a compartimentului.
2. Intreaga suprafata a cerealelor va fi acoperita cu panza de iuta, cu
prelate sau cu un alt mijloc de separatie echivalent. Materialul pentru
acoperire va avea o rezistenta la rupere de cel putin 1.344 N pe o banda de 5
cm.
3. Doua straturi de plasa de sarma pentru intarire vor fi suprapuse deasupra
tesaturii de iuta sau deasupra altui material de acoperire. Plasa de dedesubt
va fi asezata travers, iar cea de deasupra, longitudinal. Lungimea de
suprapunere a plasei de sarma trebuie sa fie de cel putin 75 mm. Stratul de
sarma de deasupra va fi asezat peste cel de dedesubt, astfel incat ochiurile
formate de straturile alternante sa masoare aproximativ 75 mm x 75 mm. Plasa de
sarma pentru intarire este de tipul celei utilizate la fabricarea betonului
armat. Aceasta este fabricata din sarma de otel cu diametrul de 3 mm, cu o
rezistenta la rupere de cel putin 52 kN/cm^2, si este sudata astfel incat sa
formeze patrate de 150 mm x 150 mm. Se poate utiliza plasa de sarma avand urme
de calamina, dar nu si cea ruginita.
4. Marginile plasei de sarma, la babordul si tribordul compartimentului, se
vor fixa cu placi de lemn de 150 mm x 50 mm.
5. Paramele de fixare ce trec dintr-o parte in alta de-a lungul
compartimentului vor fi plasate la intervale de cel mult 2,4 m, cu conditia ca
prima si ultima parama sa nu se gaseasca la mai mult de 300 mm de la peretele
prova sau, respectiv, pupa. Inainte de terminarea incarcarii fiecare parama va
fi fixata de osatura intr-un punct situat la aproximativ 450 mm sub suprafata
finala anticipata a cerealelor, cu ajutorul fie al unei chei de lant de 25 mm,
fie al unui colier de rezistenta echivalenta. Parama se va extinde din acest
punct pe deasupra placii de margine descrise la A 18.1.4, avand ca efect
distribuirea presiunii din partea de jos, exercitata de parama. Cele doua
straturi de placi de 150 mm x 25 mm se vor aseza travers pe nava, centrate sub
fiecare parama si extinse pe intreaga latime a compartimentului.
6. Ca parame de fixare se vor utiliza cabluri din otel (cu diametrul de 19
mm sau echivalent), chingi duble din otel pentru amarare (50 mm x 1,3 mm si
avand o sarcina la rupere de cel putin 49 kN) sau lanturi de rezistenta
echivalenta, montate cu ajutorul unui intinzator cu filet de 32 mm. Un
intinzator al vinciului cu un brat opritor poate inlocui intinzatorul cu filet
de 32 mm, atunci cand se folosesc chingi de amarare, cu conditia sa fie dispuse
chei corespunzatoare pentru eventualele reglaje. Atunci cand se folosesc chingi
de amarare din otel se vor utiliza cel putin 3 inele de strangere pentru
fixarea capetelor. Cand se foloseste cablu din otel se vor utiliza cel putin 4
bride pentru formarea ochiurilor paramelor.
7. In timpul voiajului paramele de fixare vor fi in mod regulat inspectate
si fixate atunci cand este cazul.
PARTEA B
Calculul momentelor ipotetice de inclinare si ipoteze generale
1. Ipoteze generale
1.1. Calculul momentului defavorabil de inclinare, datorat deplasarii
suprafetei incarcaturii la navele ce transporta cereale in vrac, se bazeaza pe
urmatoarele ipoteze:
1. In compartimentele pline, care au fost rujate conform A 10.2, sub toate
suprafetele limita a caror inclinare fata de orizontala este mai mica de 30
grade exista un spatiu gol care este paralel cu aceasta suprafata limita si a
carui inaltime medie se calculeaza cu ajutorul formulei:
Vd = Vd1 + 0,75 (d - 600) mm,
in care:
Vd = inaltimea medie a spatiului gol (mm);
Vd1 = inaltimea standard a spatiului gol, determinata conform tabelului B 1
- 1 de mai jos;
d = inaltimea reala a elementelor de structura (mm).
In nici un caz Vd nu trebuie sa fie mai mic de 100 mm.
Tabelul B 1 - 1
____________________________________________________________
| Distanta dintre traversa de capat sau | Inaltimea standard |
| longitudinalele ramei gurii de magazie| a spatiului gol |
| si marginea compartimentului | (Vd1) |
| (m) | (mm) |
|_______________________________________|____________________|
| 0,5 | 570 |
| 1,0 | 530 |
| 1,5 | 500 |
| 2,0 | 480 |
| 2,5 | 450 |
| 3,0 | 440 |
| 3,5 | 430 |
| 4,0 | 430 |
| 4,5 | 430 |
| 5,0 | 430 |
| 5,5 | 450 |
| 6,0 | 470 |
| 6,5 | 490 |
| 7,0 | 520 |
| 7,5 | 550 |
| 8,0 | 590 |
|_______________________________________|____________________|
(1) Pentru distante limita mai mari de 8,0 m inaltimea standard a spatiului
gol (Vd1) va fi obtinuta prin extrapolare liniara, considerandu-se o crestere
de 80 mm pentru fiecare metru suplimentar.
(2) In coltul compartimentului distanta limita este distanta, masurata
perpendicular, dintre linia longitudinalei gurii de magazie sau a traversei de
capat si marginea compartimentului, care dintre acestea este mai mare.
Inaltimea elementelor de structura (d) se va considera ca fiind inaltimea
longitudinalei gurii de magazie sau a traversei de capat, care dintre acestea
este mai mica.
(3) Daca exista o punte suprainaltata ce nu se extinde pana la gura de
magazie, inaltimea medie a spatiului gol, masurata de la partea inferioara a
puntii suprainaltate trebuie calculata considerandu-se inaltimea standard a
spatiului gol aferent inaltimii traversei de capat, majorata cu inaltimea
suprainaltarii.
2. In spatiul gurilor de magazie pline, pe langa spatiul gol care ramane in
interiorul capacului exista un spatiu gol cu o inaltime medie de 150 mm,
masurata intre suprafata cerealelor si partea cea mai de jos a capacului gurii
de magazie sau partea superioara a ramei longitudinale a gurii de magazie, daca
aceasta este mai putin inalta.
3. Intr-un compartiment plin nearimat, care este exceptat de la arimarea in
afara perimetrului gurii de magazie prin prevederile mentionate la A 10.3.1, se
va presupune ca suprafata cerealelor dupa incarcare se va deplasa spre spatiul
gol de sub punte in toate directiile, la un unghi de 30 grade cu orizontala de
la marginea deschiderii care constituie spatiul gol.
4. Intr-un compartiment plin nerujat, care este exceptat de la rujarea la
capetele compartimentului conform prevederilor mentionate la A 10.3.2, se va
presupune ca suprafata cerealelor dupa incarcare se va deplasa in toate
directiile, plecand de la zona de incarcare, la un unghi de 30 grade de la
marginea inferioara a traversei de capat a gurii de magazie. Totusi, daca
exista guri de alimentare in traversele de capat ale gurii de magazie conform
tabelului B 1 - 2, suprafata cerealelor dupa incarcare se va presupune ca se
imprastie in toate directiile la un unghi de 30 grade de la o linie
corespunzatoare traversei de capat a gurii de magazie, care este media
punctelor maxime si minime ale suprafetei reale a cerealelor, dupa cum se arata
in figura B 1.
Tabelul B 1 - 2
_______________________________________________
| Diametrul minim | Suprafata | Spatiul maxim |
| (mm) | (cm^2) | (m) |
|_________________|_____________|_______________|
| 90 | 63,6 | 0,60 |
| 100 | 78,5 | 0,75 |
| 110 | 95,0 | 0,90 |
| 120 | 113,1 | 1,07 |
| 130 | 133,0 | 1,25 |
| 140 | 154,0 | 1,45 |
| 150 | 177,0 | 1,67 |
| 160 | 201,0 | 1,90 |
| 170 sau mai mult| 227,0 | 2,00 maximum |
|_________________|_____________|_______________|
1.2. Descrierea schemei ipotetice de comportare a suprafetei cerealelor in
compartimentele partial umplute este redata la B 5.
1.3. Pentru a face dovada ca au fost satisfacute criteriile de stabilitate
mentionate la A 7 calculele de stabilitate a navei vor fi in mod obisnuit
bazate pe ipoteza potrivit careia centrul de greutate al incarcaturii intr-un
compartiment plin corespunde cu centrul volumetric al intregului spatiu de
incarcare. In cazul in care Administratia permite luarea in considerare a
efectului spatiilor goale ipotetice de sub punte asupra inaltimii centrului de
greutate din compartimentele pline rujate, va fi necesar sa se compenseze
efectul defavorabil al deplasarii pe verticala a suprafetei cerealelor prin
marirea momentului ipotetic de inclinare datorat deplasarii transversale a
cerealelor:
momentul total de inclinare = 1,06 x momentul de inclinare transversal
calculat.
In toate situatiile greutatea incarcaturii din compartimentul complet
incarcat este egala cu volumul spatiului de incarcare impartit la factorul de
stivuire.
Figura B1 - Schema ipotetica de comportare a cerealelor - se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 508 din 28 august 2001, la pagina
13.
1.4. Centrul de greutate al marfii in compartimentele pline nerujate se va
considera ca fiind centrul volumetric al intregului compartiment de marfa,
netinandu-se seama de spatiile goale. In toate cazurile greutatea marfii va fi
volumul acesteia (determinat conform ipotezelor descrise la B 1.1.3 sau B
1.1.4) impartit la factorul de stivuire.
1.5. In compartimentele partial umplute efectul negativ al deplasarii pe
verticala a suprafetelor cerealelor se va lua in considerare astfel:
momentul total de inclinare = 1,12 x momentul de inclinare transversal
calculat.
1.6. Se poate adopta orice metoda pentru a face compensarile cerute la B
1.3 si B 1.5.
2. Momentul volumetric ipotetic de inclinare a unui compartiment plin rujat
Generalitati
2.1. Miscarea suprafetei cerealelor este in functie de sectiunea
transversala din portiunea de compartiment considerata, iar momentul de
inclinare care rezulta in acea sectiune trebuie inmultit cu lungimea pentru a
avea momentul total al respectivei portiuni de compartiment.
2.2. Momentul ipotetic de inclinare transversal datorat deplasarii
cerealelor este o consecinta a schimbarilor finale produse in forma si in
pozitia spatiilor goale, dupa ce cerealele s-au deplasat din partea mai inalta
spre partea cea mai joasa.
2.3. Suprafata cerealelor dupa deplasare se presupune ca formeaza un unghi
de 15 grade fata de orizontala.
2.4. Pentru a se calcula aria maxima a spatiului gol ce s-ar putea produce
in dreptul unui element longitudinal de structura trebuie neglijat efectul
suprafetelor orizontale (de exemplu, flansele sau platbenzile).
2.5. Ariile totale ale spatiilor goale initiale trebuie sa fie egale cu
cele ale spatiilor goale finale.
2.6. Elementele de structura longitudinale care sunt etanse la cereale pot
fi considerate eficiente pe toata lungimea lor; totusi, daca scopul acestora
este de a reduce efectele defavorabile ale deplasarii cerealelor, se vor aplica
dispozitiile cuprinse la A 10.9.
2.7. Un perete longitudinal discontinuu va fi considerat eficient pe toata
lungimea sa.
Ipoteze
In paragrafele ce urmeaza se presupune ca momentul total de inclinare al
unui compartiment este suma rezultatelor obtinute prin examinarea urmatoarelor
portiuni:
2.8. Inspre prova si inspre pupa gurilor de magazie:
1. Daca un compartiment are doua sau mai multe guri prin care se poate face
incarcarea, inaltimea spatiului gol sub punte, din portiunea sau din portiunile
situate intre gurile de magazie, trebuie determinata folosindu-se distanta din
prova, respectiv pupa, pana la punctul median dintre guri.
2. Pozitia finala a spatiilor goale dupa deplasarea ipotetica a cerealelor
va fi astfel cum se prezinta in figura B 2 - 1.
Figura B 2 - 1 - Reprezentarea grafica a pozitiei finale a spatiilor goale
dupa deplasarea ipotetica a cerealelor - se gaseste in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 508 din 28 august 2001, la pagina 14.
(1) Daca aria maxima reprezentand spatiul gol ce se poate forma in dreptul
longitudinalei laterale a gurii in punctul B este mai mica decat aria initiala
reprezentand spatiul gol de sub AB, adica AB x Vd, se va presupune ca aria
excedentara se deplaseaza spre spatiul final din partea mai inalta.
(2) Daca, de exemplu, peretele longitudinal situat in C este un perete
prevazut conform A 10.9, el se va extinde pana la cel putin 0,6 m sub D sau E,
daca acesta din urma este situat mai jos.
2.9.
1. In gura de magazie fara perete longitudinal si in dreptul acesteia:
Pozitia finala a spatiilor goale, dupa deplasarea ipotetica a cerealelor,
este prezentata in figura B 2 - 2 sau B 2 - 3:
Figura B 2 - 2 - Reprezentarea grafica a pozitiei finale a spatiilor goale
dupa deplasarea ipotetica a cerealelor - se gaseste in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 508 din 28 august 2001, la pagina 14.
(1) AB - orice excedent de suprafata peste cea care se poate forma in
dreptul grinzii in punctul B se deplaseaza spre spatiul gol final din gura de
magazie.
(2) CD - orice excedent de suprafata peste cea care se poate forma in
dreptul grinzii in punctul E se deplaseaza in spatiul gol final din partea mai
inalta.
2. In gura de magazie cu perete longitudinal si in dreptul acesteia:
Figura B 2 - 3 - Reprezentarea grafica a pozitiei finale a spatiilor goale
dupa deplasarea ipotetica a cerealelor - se gaseste in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 508 din 28 august 2001, la pagina 15.
(1) Aria excedentara a spatiului gol AB se deplaseaza spre jumatatea mai
coborata a gurii de magazie, in care se formeaza doua spatii goale distincte,
si anume unul in dreptul peretelui din planul diametral, iar celalalt in
dreptul ramei longitudinale si al grinzii laterale a gurii dinspre partea
inalta.
(2) Daca in spatiul unei guri de magazie se formeaza o cuva din saci cu
cereale sau baloturi in vrac atunci, in vederea calcularii momentului de
inclinare transversala, se va presupune ca acest obstacol este cel putin
echivalent cu un perete in planul diametral.
(3) Daca in planul diametral este prevazut un perete in conformitate cu A
10.9, el trebuie extins cu cel putin 0,6 m sub H sau J, daca acesta din urma
este situat mai jos.
Compartimente incarcate in comun
Paragrafele de mai jos descriu comportarea spatiilor goale ipotetice care
trebuie luate in considerare atunci cand compartimentele se incarca in comun:
2.10. Compartimente fara perete eficient in planul diametral:
1. Sub puntea superioara - spatiile goale se considera la fel ca in cazul
sistemului cu o singura punte, descris la B 2.8.2 si B 2.9.1.
2. Sub puntea a 2-a - zona spatiului gol ce se poate deplasa din partea mai
joasa, adica aria reprezentand spatiul gol initial minus aria reprezentand
spatiul gol in dreptul grinzii laterale a gurii de magazie, se presupune ca se
deplaseaza dupa cum urmeaza: o jumatate spre gura de magazie a puntii
superioare si cate o patrime catre partea ridicata de sub puntea superioara si,
respectiv, sub puntea a 2-a.
3. Sub puntea a 3-a si puntea inferioara - se presupune ca spatiile goale
susceptibile sa se deplaseze de la partea joasa a fiecareia dintre aceste punti
se deplaseaza in cantitati egale spre spatiile goale de sub puntile partii
inalte si spre spatiul gol din gura de magazie a puntii superioare.
2.11. Compartimentele cu pereti eficienti in planul diametral, ce se extind
pana la gura de magazie a puntii superioare:
1. La toate nivelurile puntilor, in dreptul peretelui longitudinal,
suprafetele corespunzatoare spatiului gol susceptibil sa se deplaseze de la
partea joasa se admite ca se deplaseaza in spatiul gol aflat sub jumatatea
partii joase a gurii de magazie a puntii superioare.
2. La nivelul puntii situate imediat sub baza peretelui aria
corespunzatoare spatiului gol susceptibil sa se deplaseze dinspre partea joasa
se presupune ca se deplaseaza astfel: jumatate in golul aflat sub jumatatea
partii joase a gurii de magazie din partea superioara, iar restul in cantitati
egale spre golurile aflate sub punti la partea inalta.
3. La nivelurile puntii aflate sub cele descrise la B 2.11.1 sau B 2.11.2
se presupune ca zona spatiului gol susceptibil sa se deplaseze dinspre partea
joasa a fiecarei punti se va deplasa in cantitati egale spre golurile din cele
doua jumatati ale gurii de magazie din partea inalta, formate de o parte si de
alta a peretelui longitudinal, si spre golurile situate sub punti la partea
inalta.
2.12. Compartimente cu pereti longitudinali eficienti in planul diametral,
care sa nu se extinda pana la gura de magazie a puntii superioare:
Intrucat nu se poate presupune o deplasare orizontala a spatiilor goale la
acelasi nivel de punte ca si peretele, aria corespunzatoare spatiului gol
susceptibil sa se deplaseze de la partea joasa de la acest nivel se presupune
ca se deplaseaza deasupra peretelui spre spatiile goale situate in partile
inalte, conform principiilor indicate la B 2.10 si B 2.11.
3. Momentul volumetric ipotetic de inclinare al unui compartiment plin
nerujat
3.1. Toate prevederile mentionate la B 2 pentru compartimentele pline
rujate se vor aplica, de asemenea, si compartimentelor pline nerujate, cu
exceptia celor de mai jos.
3.2. In compartimentele pline nerujate, care sunt exceptate de la rujarea
in afara periferiei gurii de magazie conform prevederilor mentionate la A
10.3.1:
1. se presupune ca dupa deplasare suprafata cerealelor formeaza un unghi de
25 grade cu orizontala. Totusi, daca in orice sectiune a compartimentului in
pupa, prova sau de fiecare parte a gurii de magazie aria medie transversala a
spatiului gol este mai mica sau egala cu aria care ar fi obtinuta conform B
1.1, atunci unghiul format cu orizontala al suprafetei cerealelor dupa
deplasare din acea sectiune se presupune ca este de 15 grade; si
2. aria spatiului gol in orice sectiune transversala a compartimentului se
presupune ca este aceeasi inainte si dupa deplasarea cerealelor, adica se
presupune ca nu se efectueaza nici o incarcare suplimentara in timpul
deplasarii cerealelor.
3.3. In compartimentele pline nerujate, care sunt exceptate de la rujarea
la extremitati, in pupa si prova gurii de magazie, in virtutea dispozitiilor
cuprinse la A 10.3.2:
1. se presupune ca dupa deplasare suprafata cerealelor va face cu
orizontala un unghi de 15 grade; si
2. se presupune ca dupa deplasare suprafata cerealelor la extremitati, in
pupa si in prova gurii de magazie, formeaza un unghi de 25 grade cu orizontala.
4. Momentul volumetric ipotetic in puturi
Schema finala a spatiilor goale dupa deplasarea ipotetica a cerealelor este
ilustrata in figura B 4.
Figura B 4 - Schema finala a spatiilor goale dupa deplasarea ipotetica a
cerealelor - se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 508 din
28 august 2001, la pagina 16.
Daca spatiile laterale din dreptul putului nu pot fi arimate in
conformitate cu dispozitiile cuprinse la A 10, se va presupune ca are loc o
deplasare a suprafetei cerealelor la un unghi de 25 grade.
5. Momentul volumetric ipotetic de inclinare al compartimentelor partial umplute
5.1. Daca suprafata libera a cerealelor in vrac nu a fost arimata conform A
16, A 17 sau A 18, se va presupune ca suprafata cerealelor dupa deplasare va fi
de 25 grade fata de orizontala.
5.2. Daca se monteaza un perete intr-un compartiment partial umplut, acesta
trebuie sa se extinda de la un nivel amplasat deasupra suprafetei cerealelor,
corespunzand unei optimi din latimea maxima a compartimentului, la un nivel
situat la aceeasi distanta sub suprafata cerealelor.
5.3. Intr-un compartiment in care peretii longitudinali nu sunt continui
intre limitele transversale lungimea pe care acesti pereti sunt eficienti ca
dispozitive destinate sa previna deplasarea suprafetei cerealelor pe toata
latimea acesteia trebuie sa fie considerata egala cu lungimea reala a peretelui
minus 2/7 din cea mai mare dintre urmatoarele doua distante masurate
transversal: distanta care separa peretele de peretele adiacent sau distanta
care separa peretele de bordul navei. In cazul incarcarii in comun aceasta
corectie nu este aplicabila compartimentelor inferioare, in cazul in care
compartimentul superior este fie un compartiment plin, fie un compartiment
partial umplut.
6. Alte prevederi
O Administratie sau un guvern contractant in numele unei Administratii poate
autoriza abaterea de la prevederile continute in acest cod in cazurile in care
acest lucru se considera justificat, tinand seama de prevederile pentru
aranjamentele structurale sau de incarcare, prevazute de criteriul de
stabilitate mentionat la A 7. Daca o astfel de autorizatie este recunoscuta sub
aceasta reglementare, particularitatile vor fi incluse in documentul de
autorizare sau in datele privind incarcatura de cereale.