ORDONANTA Nr. 17 din 24 ianuarie 2002
privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale
conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere nationale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 2 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. II.12 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Definitii si dispozitii generale
Art. 1
(1) Dispozitiile prezentei ordonante se aplica transporturilor rutiere de
marfuri si de persoane care se efectueaza, integral sau partial, pe drumurile
publice din Romania de catre operatorii de transport autorizati in conditiile
legislatiei in vigoare, cu respectarea reglementarilor privind circulatia pe
drumurile publice.
(2) Prevederile Acordului european privind activitatea echipajelor
vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere internationale (A.E.T.R.),
incheiat la Geneva la 1 iulie 1970, la care Romania a aderat prin Legea nr.
101/1994, se aplica operatiunilor de transport rutier international:
a) spre si/sau dinspre tari care sunt parti contractante la acord sau in
tranzit prin aceste tari, pentru intreaga deplasare, cand astfel de operatiuni
se deruleaza cu vehicule inmatriculate in Romania sau in una dintre aceste tari
terte;
b) spre si/sau dinspre o tara terta care nu este parte contractanta la
acord, in cazul unei deplasari facute in Romania, atunci cand astfel de
operatiuni sunt desfasurate cu vehicule inmatriculate in una dintre aceste
tari.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc astfel:
a) conducator auto - orice persoana care conduce vehiculul, chiar si pentru
o scurta perioada, sau care se afla la bordul vehiculului cu scopul de a-l
conduce atunci cand este nevoie;
b) saptamana - perioada cuprinsa intre ora 00,00 a zilei de luni si ora
24,00 a zilei de duminica;
c) perioada de odihna - orice perioada neintrerupta, de cel putin o ora, in
cursul careia conducatorul auto poate dispune liber de timpul sau;
d) pauza - orice perioada de repaus, mai mica de o ora, in cursul careia
conducatorul auto poate dispune liber de timpul sau;
e) masa maxima admisa - masa maxima a vehiculului incarcat, declarata
admisa de catre autoritatea competenta;
f) servicii regulate de calatori - serviciile care asigura transportul de
persoane, efectuat dupa un program si pe itinerare determinate, aceste servicii
oferind posibilitatea transportului pasagerilor intre statii stabilite in
prealabil.
Art. 3
(1) Prevederile prezentei ordonante nu se aplica transporturilor efectuate
cu:
a) vehicule destinate transporturilor de marfuri, a caror masa maxima
admisa, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depaseste 3,5 tone;
b) vehicule destinate transporturilor de calatori care, prin constructie si
echipare, sunt destinate sa transporte maximum 9 persoane, inclusiv
conducatorul auto, si sunt folosite in acest scop;
c) vehicule destinate transporturilor de persoane prin servicii regulate al
caror traseu nu depaseste 50 km;
d) vehicule a caror viteza maxima admisa nu depaseste 30 km/ora;
e) vehicule apartinand institutiilor din sistemul de aparare nationala,
precum si cele apartinand autoritatilor judecatoresti sau care desfasoara
activitati de transport de marfuri ori de persoane pentru aceste institutii;
f) vehicule destinate interventiei si intretinerii retelelor edilitare si
de protectie impotriva inundatiilor, vehicule destinate administrarii
drumurilor, serviciilor de posta, telegraf, telefoane, radiodifuziune si
televiziune, vehicule destinate detectarii emitatorilor sau receptorilor de
televiziune ori radio, vehicule destinate serviciilor de salubrizare;
g) vehicule folosite pentru stare de urgenta sau destinate actiunilor de
salvare;
h) vehicule specializate, destinate serviciilor medicale;
i) vehicule care transporta materiale apartinand circurilor sau targurilor;
j) vehicule specializate de depanare;
k) vehicule supuse testelor rutiere in vederea perfectionarii tehnice,
repararii sau intretinerii si vehicule noi ori transformate, care nu sunt inca
puse in circulatie;
l) vehicule folosite pentru transporturi necomerciale de bunuri in folos
propriu;
m) vehicule folosite pentru colectarea laptelui de la ferme sau pentru
aducerea la ferme a bidoanelor cu lapte ori a produselor din lapte destinate
hranei animalelor;
n) vehicule utilizate de catre autoritatile publice pentru furnizarea de
servicii publice care nu fac concurenta altor operatori de transport;
o) vehicule utilizate de catre intreprinderile agricole, horticole,
forestiere sau piscicole pentru transportul marfurilor pe o raza de maximum 50
km in jurul punctului unde vehiculul este parcat de obicei, inclusiv in zonele
administrative locale al caror centru administrativ se afla in interiorul
acestei raze;
p) vehicule utilizate pentru transportul de deseuri de animale sau carcase
care nu sunt destinate consumului populatiei;
q) vehicule destinate transportului de animale vii de la ferme la piete sau
invers, precum si de la piete sau de la ferme la abatoarele locale;
r) vehicule utilizate, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, ca
spatii de desfacere in pietele locale, pentru operatiunile de vanzare din usa
in usa sau utilizate ca birouri mobile ale bancilor, caselor de schimb ori de
economii, utilizate in scopuri religioase, pentru imprumutul de carti, casete
sau discuri, pentru manifestari culturale ori expozitii si care sunt echipate
special pentru astfel de scopuri;
s) vehicule destinate transportului de materiale sau echipamente folosite
de conducatorul auto in cursul desfasurarii activitatii sale, in interiorul
unei zone cu raza de 50 km in jurul punctului in care vehiculul este garat in
mod normal, cu conditia ca astfel de transporturi sa nu constituie principala
ocupatie a conducatorului auto si ca aceasta exceptie sa nu aduca atingeri
grave sigurantei circulatiei rutiere;
t) vehicule utilizate pentru cursuri de scoala auto in vederea obtinerii
permisului de conducere;
u) tractoare utilizate exclusiv pentru lucrari agricole si forestiere.
(2) Cu conditia ca siguranta rutiera sa nu fie afectata si pentru a da
conducatorului auto posibilitatea de a ajunge la un punct de oprire convenabil,
acesta poate face exceptii de la prevederile prezentei ordonante atat cat este
necesar pentru a asigura siguranta persoanelor, a vehiculului sau a
incarcaturii. Conducatorul auto va indica natura si motivul nerespectarii
acestor prevederi, prin mentionarea acestora pe foaia de inregistrare a
echipamentului de control, pe foaia de parcurs sau in registrul de sarcini.
(3) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate
acorda derogari, prin ordin al ministrului, de la aplicarea prevederilor
prezentei ordonante, pentru operatiunile de transport derulate in situatii
exceptionale, daca aceste derogari nu pericliteaza in mod grav siguranta
circulatiei rutiere.
(4) In cazuri de urgenta Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei poate acorda, prin ordin al ministrului, derogari temporare, pe
perioade ce nu depasesc 30 de zile.
CAP. 2
Timpul de conducere
Art. 4
(1) Durata de conducere cuprinsa intre doua perioade zilnice de odihna sau
intre o perioada zilnica de odihna si o perioada saptamanala de odihna,
denumita in continuare perioada zilnica de conducere, nu trebuie sa depaseasca
9 ore. Aceasta se poate extinde pana la 10 ore de doua ori intr-o saptamana.
(2) Un conducator auto trebuie ca dupa cel mult sase perioade zilnice de
conducere sa aiba o perioada saptamanala de odihna, asa cum este definita la art.
6 alin. (4).
(3) Perioada saptamanala de odihna poate fi reportata la sfarsitul celei
de-a sasea zile, daca timpul total de conducere pentru sase zile nu depaseste
perioada maxima corespunzatoare pentru sase perioade zilnice de conducere.
(4) In cazul transportului international de calatori, altul decat
serviciile regulate, termenii sase si a sasea prevazuti la alin. (2) si (3) se
inlocuiesc cu douasprezece si, respectiv, a douasprezecea.
(5) Durata totala de conducere pe parcursul unei perioade de doua saptamani
consecutive nu trebuie sa depaseasca 90 de ore.
CAP. 3
Pauze si perioade de odihna
Art. 5
(1) Dupa o perioada de conducere de 4 ore si jumatate conducatorul auto
trebuie sa ia o pauza de cel putin 45 de minute, exceptand cazul in care incepe
o perioada de odihna.
(2) Aceasta pauza se poate inlocui cu pauze de minimum 15 minute fiecare,
distribuite pe parcursul perioadei de conducere sau imediat dupa aceasta,
astfel incat sa se respecte prevederile alin. (1).
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul transporturilor de
calatori prin servicii regulate pauza minima poate fi de 30 de minute dupa o
perioada de conducere de maximum 4 ore, insa numai in conditiile in care
pauzele in conducere mai lungi de 30 de minute ar stanjeni traficul urban sau
daca conducatorii auto nu au posibilitatea sa ia o pauza de 15 minute in timpul
celor 4 ore si jumatate de condus, anterior pauzei de 30 de minute.
(4) In timpul acestor pauze conducatorul auto nu poate sa desfasoare alte
activitati legate de indeplinirea atributiilor de serviciu.
(5) In sensul prezentului articol, nu sunt considerate activitati legate de
indeplinirea atributiilor de serviciu timpul de asteptare si timpul in care nu
se conduce, petrecut la bordul unui vehicul in miscare, feribot sau tren.
Art. 6
(1) In fiecare interval de 24 de ore conducatorul auto trebuie sa
beneficieze de o perioada zilnica de odihna de cel putin 11 ore consecutive,
care se poate reduce de cel mult 3 ori intr-o saptamana la minimum 9 ore
consecutive, cu conditia ca o perioada de odihna echivalenta sa fie acordata in
compensatie inainte de sfarsitul saptamanii urmatoare.
(2) In zilele in care perioada de odihna nu se reduce in conformitate cu
prevederile alin. (1), aceasta se poate lua in doua sau trei perioade separate,
in decursul a 24 de ore, una dintre ele fiind de cel putin 8 ore consecutive.
In acest caz perioada minima de odihna trebuie marita la cel putin 12 ore.
(3) Pe parcursul fiecarui interval de 30 de ore in care vehiculul este
condus de cel putin doi conducatori auto, fiecare conducator auto trebuie sa
beneficieze de o perioada de odihna de cel putin 8 ore consecutive.
(4) In cursul fiecarei saptamani una dintre perioadele de odihna prevazute
la alin. (1) - (3) trebuie extinsa, prin intermediul perioadei saptamanale de
odihna, la un total de 45 de ore consecutive. Aceasta perioada de odihna poate
fi redusa la minimum 36 de ore consecutive, daca este luata in locul unde
vehiculul este parcat sau unde conducatorul auto isi are domiciliul, ori la
minimum 24 de ore consecutive, daca se ia in alta parte. Fiecare reducere
trebuie compensata printr-o perioada de odihna echivalenta luata o data,
inainte de sfarsitul celei de-a treia saptamani care urmeaza saptamanii in
discutie.
(5) O perioada saptamanala de odihna care incepe intr-o saptamana si se
termina in saptamana urmatoare poate fi atasata oricareia dintre aceste
saptamani.
(6) In cazul transportului de calatori pentru care se aplica prevederile
art. 4 alin. (4), perioada saptamanala de odihna poate fi amanata pana in
saptamana urmatoare celei in care ar fi trebuit luata perioada de odihna,
adaugandu-se la perioada saptamanala de odihna din aceasta a doua saptamana.
(7) Orice perioada de odihna luata ca o compensatie pentru reducerea
perioadelor zilnice sau saptamanale de odihna trebuie atasata la o alta
perioada de odihna de cel putin 8 ore si trebuie acordata, la cererea persoanei
in cauza, la locul de garare a vehiculului sau de domiciliu al conducatorului
auto.
(8) Perioada zilnica de odihna poate fi petrecuta in vehicul numai in cazul
in care acesta este echipat cu cabina de dormit si cand este oprit.
Art. 7
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (1), in cazul in care
conducatorul auto care efectueaza transportul de marfuri sau de calatori
insoteste un vehicul transportat pe feribot sau in tren, perioada zilnica de
odihna poate fi intrerupta o singura data, daca se indeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a) intervalul de timp al perioadei zilnice de odihna petrecut pe uscat
trebuie sa poata fi luat inainte sau dupa intervalul de timp al perioadei
zilnice de odihna petrecut la bordul feribotului sau in tren;
b) rastimpul dintre cele doua intervale de timp ale perioadei zilnice de
odihna prevazute la lit. a) trebuie sa fie cat mai scurt posibil si nu poate
depasi in nici un caz o ora inaintea imbarcarii sau dupa debarcare;
c) pe parcursul ambelor intervale de timp ale perioadei zilnice de odihna conducatorul
auto trebuie sa poata avea acces la o cabina de dormit sau la o cuseta.
(2) Perioada zilnica de odihna intrerupta in acest mod trebuie marita cu
doua ore.
Art. 8
Platile acordate conducatorilor auto salariati, chiar si sub forma de bonificatii
sau prime, in functie de distanta parcursa si/sau de cantitatea de marfuri
transportate, sunt interzise, cu exceptia cazurilor in care aceste plati nu
sunt de natura sa afecteze siguranta rutiera.
CAP. 4
Obligatiile operatorilor de transport si ale conducatorilor auto
Art. 9
Operatorii de transport rutier au urmatoarele obligatii:
a) sa monteze, prin agenti economici autorizati, aparate de control
(tahografe) omologate la autovehiculele rutiere pe care le utilizeaza;
b) sa nu permita plecarea in cursa a autovehiculelor care au aparatul de
control defect, nesigilat sau fara suficiente foi de inregistrare pentru
efectuarea intregului parcurs al transportului;
c) sa verifice pe foile de inregistrare sau pe cartelele conducatorilor
auto utilizate modul in care acestia respecta prevederile prezentei ordonante
privind perioadele de conducere, de odihna si de repaus si sa ia masurile
necesare pentru a impiedica repetarea unor nereguli in acest sens;
d) sa angajeze transporturile si sa intocmeasca programul de executare a
transporturilor, astfel incat conducatorul auto sa poata respecta prevederile
prezentei ordonante privind timpul de lucru, de odihna si de repaus;
e) sa tina evidenta privind timpul de lucru saptamanal si lunar realizat,
pentru fiecare conducator auto, si sa le asigure acestora perioadele de odihna
prevazute de prezenta ordonanta.
Art. 10
Conducatorii auto au urmatoarele obligatii:
a) sa nu plece in cursa cu aparatul de control defect, nesigilat, fara
suficiente foi de inregistrare pentru efectuarea intregului transport sau fara
cartela;
b) sa respecte perioadele de conducere, de odihna si de repaus stabilite
prin prezenta ordonanta;
c) sa utilizeze corect aparatele de control, cartelele si foile de
inregistrare, completand pe acestea mentiunile necesare;
d) sa nu utilizeze foi de inregistrare sau cartele falsificate ori
deteriorate;
e) sa prezinte la cererea organelor de control abilitate, pe parcurs sau la
punctele de trecere a frontierei, foile de inregistrare sau cartelele utilizate
pentru saptamana in curs si pentru cel putin ultima zi din saptamana
precedenta.
Art. 11
(1) In cazul serviciilor nationale regulate de calatori si al serviciilor
internationale regulate de calatori care au punctele terminus ale traseului la
distanta de 50 km in linie dreapta de la frontiera Romaniei si al caror traseu
nu depaseste 100 km, care fac obiectul prezentei ordonante, operatorul de
transport va intocmi un orar si un registru de sarcini.
(2) Registrul de sarcini va avea inscrise, pentru fiecare conducator auto,
numele, domiciliul si programul stabilit in avans pentru diferite perioade de
conducere, alte activitati si programul liber.
(3) Datele prevazute la alin. (2) se inscriu in registrul de sarcini pentru
o perioada minima care sa acopere atat saptamana curenta, cat si saptamana care
o precede si cea care o urmeaza.
(4) Registrul de sarcini va fi semnat de catre persoana desemnata sa
conduca efectiv operatiunile de transport sau de catre o persoana imputernicita
sa o reprezinte.
(5) Fiecare conducator auto repartizat pentru un serviciu dintre cele la
care se face referire la alin. (1) va avea asupra sa un extras al registrului
de sarcini si o copie de pe orar.
(6) Registrul de sarcini va fi pastrat de catre operatorul de transport
timp de un an de la expirarea perioadei acoperite. Operatorul de transport va
furniza un extras al registrului de sarcini si o copie de pe orarul
conducatorilor auto implicati.
CAP. 5
Controlul privind respectarea timpului de munca si de odihna de catre
conducatorii auto
Art. 12
Controlul are ca obiectiv prioritar verificarea conditiilor de munca ale
conducatorilor auto, siguranta rutiera si respectarea principiilor concurentei
loiale dintre transportatorii rutieri.
Art. 13
Activitatea de control se realizeaza astfel:
a) operatorii de transport au obligatia de a verifica zilnic, prin
personalul propriu, cel putin 20% din inregistrari, astfel incat saptamanal sa
fie controlati toti conducatorii auto;
b) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei are
obligatia de a verifica la sediul operatorilor de transport, prin organele de
control ale Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., cel putin 1% din totalul
zilelor lucrate anual de conducatorii vehiculelor care fac obiectul prezentei
ordonante, astfel incat sa fie controlata partial activitatea tuturor
conducatorilor auto;
c) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a verifica
anual, la sediul operatorilor de transport, prin organele de control abilitate,
cel putin 1% din totalul zilelor lucrate de conducatorii vehiculelor care fac
obiectul acestei ordonante;
d) Ministerul de Interne are obligatia de a verifica autovehiculele in
punctele de control pentru trecerea frontierei de stat si pe drumurile publice,
in cadrul actiunilor de control proprii sau efectuate in comun cu organele de
specialitate apartinand Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei sau Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
e) cel putin 15% din totalul zilelor lucrate de conducatorii vehiculelor
care fac obiectul acestei ordonante, verificate anual, vor fi verificate in
trafic si cel putin 25% din numarul acestora vor fi verificate la sediul
operatorilor de transport.
Art. 14
(1) Organele de control abilitate pentru efectuarea controlului respectarii
timpului de conducere de catre conducatorii auto pe drumurile publice au
dreptul sa solicite deschiderea aparatului de control si sa verifice
inregistrarile din zilele anterioare in care s-a desfasurat transportul.
(2) Deschiderea aparatului de control va fi mentionata pe spatele uneia
dintre foile de inregistrare, cu indicarea datei, a orei si a datelor de
identificare referitoare la organul de control si la institutia careia ii
apartine acesta.
(3) Organele de control abilitate pentru efectuarea controlului la sediul
operatorilor de transport, inclusiv personalul propriu cu sarcini de verificare
a inregistrarilor, au obligatia sa inscrie, dupa efectuarea verificarilor,
datele proprii de identificare pe spatele foilor de inregistrare.
(4) Prevederile alin. (2) si (3) se aplica numai in cazul in care
vehiculele nu sunt dotate cu aparate de control digitale.
CAP. 4
Contraventii si sanctiuni
Art. 15
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) neluarea masurilor necesare in vederea asigurarii dotarii
autovehiculelor cu aparate de control;
b) utilizarea unor aparate de control neomologate, defecte sau desigilate
ori a unor aparate de control montate, reparate, etalonate si/sau verificate de
agenti economici neautorizati;
c) neasigurarea numarului necesar de foi de inregistrare pentru efectuarea
intregului transport sau a cartelei conducatorului auto;
d) neefectuarea controlului intern pe care operatorul de transport este
obligat sa il efectueze cu privire la respectarea de catre conducatorul auto a
perioadelor de conducere si de odihna;
e) nerespectarea perioadelor de conducere, de odihna si de repaus;
f) neutilizarea aparatelor de control, a foilor de inregistrare sau a
cartelei conducatorului auto ori folosirea defectuoasa a acestora;
g) necompletarea pe diagrama a datelor de identificare a conducatorilor
auto si a autovehiculului (in cazul in care vehiculul nu este dotat cu tahograf
digital);
h) depasirea de catre conducatorul auto, in mod repetat, a timpului de
conducere;
i) acordarea de catre operatorul de transport a unor plati conducatorilor
auto salariati, chiar si sub forma de bonificatii sau prime, in functie de
distanta parcursa si/sau de cantitatea de marfuri transportata;
j) nerespectarea limitei de 50 km prevazute la art. 3 alin. (1) lit. s).
Art. 16
(1) Contraventiile prevazute la art. 15 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele de la lit. a), b), i) si j), cu amenda de la 4.000.000 lei la
10.000.000 lei, aplicabila operatorului de transport;
b) cele de la lit. c), d) si e), cu amenda de la 2.000.000 lei la 4.000.000
lei, aplicabila operatorului de transport;
c) cele de la lit. h), cu amenda de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei,
aplicabila conducatorului auto;
d) cele de la lit. f) si g), cu amenda de la 500.000 lei la 2.000.000 lei,
aplicabila conducatorului auto.
(2) Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data
incheierii procesului-verbal jumatate din minimul amenzii prevazute la alin.
(1), agentul constatator facand mentiune in procesul-verbal despre aceasta
posibilitate.
(3) In cazul in care contravenientul a achitat jumatate din minimul amenzii
prevazute la alin. (1), orice urmarire inceteaza.
(4) In cazul in care contraventiile prevazute la art. 15 lit. a) - g), i)
si j) se repeta de doua ori, se va aplica masura suspendarii pe o perioada de 1
- 3 luni a licentei de transport a operatorului in cauza.
(5) In cazul in care contraventiile prevazute la art. 15 lit. a) - g), i)
si j) se repeta de mai mult de doua ori, Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. va
aplica masura anularii licentei de transport a acestuia.
Art. 17
Contraventiile prevazute in prezenta ordonanta se constata si se
sanctioneaza de catre personalul cu atributii de inspectie si control din
cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., de catre ofiteri si subofiteri de
politie din cadrul serviciilor de circulatie si de catre personalul cu
atributii de control din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 18
Contraventiilor prevazute la art. 15 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 19
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, prin Regia
Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", va lua
masuri pentru ca la proiectarea drumurilor noi, precum si la reabilitarea sau
modernizarea drumurilor existente sa se prevada pe marginea drumurilor
respective spatii speciale care sa fie utilizate, pentru punerea in aplicare a
prevederilor prezentei ordonante, atat de conducatorii auto, cat si in cadrul
operatiunilor de control al respectarii acestor prevederi.
Art. 20
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va organiza
instruirea si atestarea personalului propriu imputernicit pentru activitatea de
control privind respectarea prevederilor prezentei ordonante.
(2) Personalul din cadrul Ministerului de Interne si al Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale, imputernicit pentru controlul respectarii
prevederilor prezentei ordonante, va fi instruit si atestat in cadrul
cursurilor organizate de catre aceste institutii.
Art. 21
Prevederile prezentei ordonante se aplica incepand cu data de 1 ianuarie
2003, cu respectarea urmatorului calendar:
a) pana la data de 31 decembrie 2003 vor fi dotate cu aparate de control
toate autobuzele destinate transportului interjudetean de persoane si
autovehiculele destinate transportului de marfa, ale caror mase maxime admise
depasesc 15 tone;
b) pana la data de 31 decembrie 2004 vor fi dotate cu aparate de control
toate autobuzele, precum si autovehiculele destinate transportului de marfa,
ale caror mase maxime admise sunt mai mari sau egale cu 10 tone;
c) pana la data de 31 decembrie 2005 vor fi dotate cu aparate de control
toate autovehiculele destinate transportului de persoane, cu capacitate mai
mare de 9 locuri, si autovehiculele destinate transportului de marfa, ale caror
mase maxime admise depasesc 3,5 tone.
Art. 22
In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va emite normele
tehnice privind omologarea, montarea si inspectia tehnica a aparatelor de
control (tahografelor), normele privind activitatea de control al respectarii
prevederilor prezentei ordonante, precum si normele de formare si atestare
profesionala a personalului care realizeaza activitatile de montare si
inspectie.
Art. 23
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se modifica in mod
corespunzator art. 41 si 43 din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, aprobata cu modificari prin Legea nr. 105/2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul integrarii europene,
Vasile Puscas,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministru de interne,
Ioan Rus