ORDONANTA Nr. 10 din 7 august 1992
pentru aprobarea Statutului-cadru al Fondului Proprietatii Private
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 208 din 26 august 1992
In temeiul art. 114 din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. e) din Legea
nr. 81/1992 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si autorizarea
contractarii si garantarii unor credite externe,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se aproba Statutul-cadru al Fondului Proprietatii Private, anexa la
prezenta ordonanta.
Intre Fondului Proprietatii de Stat si fiecare Fond al Proprietatii Private
se incheie un acord al actionarilor, in vederea stabilirii conditiilor de
exercitare a atributiilor de actionari ai societatilor comerciale.
Art. 2
Actele de transmitere a cotei de 30% si, respectiv, 70% din capitalul
social al societatilor comerciale catre Fondurile Proprietatii Private si
Fondul Proprietatii de Stat se inregistreaza, potrivit legii, la Registrul
comertului.
Incheierea si inregistrarea actelor de transmitere prevazute la alin. 1 nu
sint supuse la nici o remuneratie, la nici un alt drept si la nici o taxa de
orice natura ar fi aceasta.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul economiei
si finantelor,
George Danielescu
Presedintele
Agentiei Nationale pentru
Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii,
Adrian Severin
STATUTUL-CADRU
al Fondului Proprietatii Private
Art. 1
Fondul Proprietatii Private - forma juridica, denumirea, sediul, durata
1.1. Fondul Proprietatii Private, constituit potrivit Legii privatizarii
societatilor comerciale nr. 58/1991, este organizat sub forma unei societati
comerciale pe actiuni.
1.2. Fondul Proprietatii Private isi desfasoara activitatea cu respectarea
prevederilor Legii privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, denumita
in continuare lege, ale Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, ale
prezentului statut, precum si cu respectarea celorlalte prevederi legale
aplicabile.
1.3. Fondul Proprietatii Private (I - V) are denumirea specifica prevazuta
in statutul propriu, conform legii.
1.4. Denumirea Fondului Proprietatii Private, sediul si capitalul social
trebuie sa figureze vizibil pe toate documentele emise de Fondul Proprietatii
Private.
1.5. Sediul fiecarui Fond al Proprietatii Private este prevazut prin
statutul propriu, stabilit in conditiile legii, astfel incit in aceeasi
localitate sa aiba sediul un singur fond.
1.6. Consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private
are competenta sa dispuna, in functie de criterii de gestiune, eficacitate si
costuri, infiintarea de filiale, sucursale, birouri, agentii, reprezentante sau
altele asemenea, in tara sau in strainatate.
1.7. Fondul Proprietatii Private are o durata de functionare, conform
prezentului statut, de 5 ani, calculata de la data intrarii in vigoare a legii.
1.8. Dupa expirarea perioadei prevazute la art. 1.7., fiecare Fond al
Proprietatii Private se reorganizeaza, fara a se constitui o noua persoana
juridica, intr-o societate comerciala pe actiune de tipul fondurilor mutuale.
Art. 2
Obiectul de activitate: capitalul social
2.1. Fondul Proprietatii Private are drept obiect de activitate realizarea
atributiilor prevazute de lege si actioneaza, in special, pentru:
a) administrarea actiunilor detinute in societatile comerciale, care i-au
fost arondate potrivit legii si in temeiul actelor de transmitere intocmite
conform modelului din anexa nr. 1 la prezentul statut-cadru; Fondul
Proprietatii Private indeplineste, in calitate de actionar, atributiile
prevazute de dispozitiile legale in vigoare, precum si pe cele prevazute in
acordul actionarilor, incheiat conform modelului din anexa nr. 2 la prezentul
statut-cadru;
b) emiterea, in conditiile legii, catre cetatenii romani, de certificate de
proprietate care reprezinta contravaloarea a 30% din capitalul social al
societatilor comerciale arondate fiecarui Fond al Proprietatii Private;
c) luarea de masuri pentru maximizarea profiturilor si capitalizarea
acestora, in vederea cresterii valorii certificatelor de proprietate; o parte
din profiturile rezultate vor putea fi distribuite, cu titlu de dividende, in
conditiile prevazute de art. 5.2. d) din prezentul statut-cadru;
d) gestionarea portofoliului de actiuni si efectuarea de noi investitii, in
vederea maximizarii valorii de piata a certificatelor de proprietate, conform
prevederilor anexei nr. 4 la prezentul statut-cadru;
e) luarea de masuri necesare pentru accelerarea privatizarii societatilor
comerciale in care este actionar, inclusiv prin vanzarea de actiuni, chiar daca
aceste actiuni apartin Fondului Proprietatii de Stat, pe baza modalitatilor si
conditiilor definite in acordul actionarilor;
f) asigurarea, cu respectarea normelor legale in vigoare, de servicii de
brokeraj, in vederea schimbarii certificatelor de proprietate pe actiuni ale
societatilor comerciale; examinarea, tinind seama de conditiile de piata, a
modalitatilor si determinarea procedurilor de schimb al certificatelor de
proprietate, conform dispozitiilor anexei nr. 3 la prezentul statut-cadru;
g) efectuarea de orice alte operatiuni comerciale, financiare, mobiliare
sau imobiliare, direct sau indirect necesare realizarii obiectului sau de
activitate; participarea la constituirea de societati comerciale si incheierea
de contracte; darea si primirea oricarui fel de asigurari si garantii necesare
realizarii obiectului de activitate, cu respectarea dispozitiilor legale.
2.2. Capitalul social al Fondului Proprietatii Private este divizat in
certificate de proprietate.
Capitalul social in lei al fiecarui Fond al Proprietatii Private si numarul
de certificate de proprietate emise sint inscrise in statutul propriu.
Capitalul social reprezinta, potrivit art. 5 din lege, 30% din capitalul
social al societatilor comerciale arondate fiecarui fond si este determinat
potrivit actului de transmitere de proprietate.
Art. 3
Regimul juridic al certificatelor de proprietate
3.1. Certificatele de proprietate sint titluri de valoare imobiliara la
purtator, negociabile, in conditiile prevazute de lege.
3.2. Pe fiecare certificat de proprietate este inscrisa denumirea Fondului
Proprietatii Private emitent.
3.3. Certificatele de proprietate pot fi negociate la bursa, conform art.
19 din lege, sau pe orice alta piata organizata in conditiile legii.
3.4. Operatiunile de negociere, vinzare-cumparare si toate celelalte
tranzactii realizate de Fondurile Proprietatii Private care intra sub incidenta
Hotararii Guvernului privind circulatia titlurilor de valoare vor fi supuse
avizului prealabil al Agentiei Nationale pentru Titluri de Valoare.
3.5. Certificatele de proprietate sint emise in unitati de valoare si sint
atasate unui carnet de certificate de proprietate, din care se pot detasa
pentru a fi vindute sau schimbate, la cererea detinatorului.
Fiecare certificat de proprietate corespunde la 5.000 unitati de valoare,
indivizibile.
3.6. Transmiterea certificatelor de proprietate se face prin simpla
traditiune, astfel incit orice detinator al unui certificat de proprietate este
considerat proprietarul legitim al acestuia.
3.7. Certificatele de proprietate nu pot fi instrainate catre persoane
fizice sau persoane juridice straine. Instrainarea certificatelor de
proprietate, cu incalcarea acestei dispozitii, atrage pentru persoana in culpa
sanctiunile prevazute de lege.
Art. 4
Schimbarea certificatelor de proprietate
4.1. Consiliul de administratie al fiecarui Fond Proprietatii Private
stabileste conditiile si modalitatile in care detinatorii certificatelor de
proprietate pot sa-si exercite dreptul de a schimba certificate de proprietate
pe actiuni ale societatilor comerciale care se privatizeaza.
4.2. Conditiile si modalitatile trebuie sa prevada numarul maxim de actiuni
ale fiecarei societati comerciale care se privatizeaza, care pot fi schimbate
pe certificate de proprietate, si, in special, categoriile de detinatori de
certificate de proprietate autorizate sa participe la schimb, precum si, daca
este cazul, numarul maxim de certificate care pot fi prezentate la schimb de un
singur detinator, in conditiile prevazute in anexa nr. 3 la prezentul
statut-cadru.
4.3. Certificatele de proprietate schimbate pe actiuni sint anulate de
Fondul Proprietatii Private care le-a emis.
Art. 5
Drepturile detinatorilor de certificate de proprietate
5.1. Detinerea unui certificat de proprietate presupune acceptarea totala
si fara rezerve a statutului Fondului Proprietatii Private care a emis
certificatul de proprietate.
5.2. Potrivit legii, detinatorii certificatelor de proprietate au
urmatoarele drepturi:
a) sa propuna actiuni de imbunatatire a activitatii specifice fiecarui Fond
al Proprietatii Private, sa declanseze efectuarea controlului financiar de
catre cenzori sau sa solicite, motivat, inlocuirea membrilor consiliului de
administratie, in conditiile precizate in anexa nr. 5 la prezentul
statut-cadru;
b) intr-o perioada de 5 ani, calculata de la data intrarii in vigoare a
legii si intr-un termen limitat, determinat, de la caz la caz, de Consiliul de
administratie al Fondului Proprietatii de Stat, sa cumpere actiuni, anterior
oricarei oferte publice de vinzare, cu reducere de 10% fata de pretul ofertei
publice de vinzare si pina la concurenta unei sume care nu poate sa depaseasca
ultima valoare publicata a respectivelor certificate de proprietate, in conformitate
cu prevederile art. 21 lit. c) din lege.
Reducerea se acorda numai la prezentarea certificatului de proprietate,
emis de Fondul Proprietatii Private caruia i-au fost atribuite 30% din
actiunile societatii comerciale, care face obiectul ofertei publice de vinzare
de actiuni.
Fiecare detinator de certificate de proprietate beneficiaza de dreptul de
reducere la fiecare oferta publica de vinzare de actiuni ale Fondului
Proprietatii de Stat, numai in limita valorii a 10 certificate de proprietate,
cu respectarea procedurii din anexa nr. 6 la prezentul statut-cadru;
c) sa obtina din partea fiecarui Fond al Proprietatii Private servicii de
brokeraj, care sa permita:
- schimbarea, in conditii de piata, a certificatelor de proprietate in actiuni
la societatile comerciale care se privatizeaza;
- cumpararea de actiuni detinute de Fondul Proprietatii de Stat, in
conditiile prevazute la lit. b) a acestui articol;
d) sa primeasca dividende distribuite de consiliul de administratie.
Primele dividende vor fi distribuite numai din rezultatele celui de-al patrulea
exercitiu economico-financiar.
Distribuirea de dividende, incepind cu cel de-al patrulea exercitiu
economico-financiar, se efectueaza daca exista profit, dupa deducerea
cheltuielilor de distributie;
e) orice alte drepturi stabilite prin lege pentru detinatorii de
certificate de proprietate.
Art. 6
Consiliul de administratie
6.1. Fondul Proprietatii Private este administrat de un consiliu de
administratie.
6.2. Primul Consiliu de administratie al Fondului Proprietatii Private este
compus din 7 membri propusi de Guvern, la recomandarea comisiilor economice ale
Adunarii Deputatilor si Senatului, si aprobat, separat, de cele doua Camere.
6.3. Membrii Consiliului de administratie al Fondului Proprietatii Private
sint numiti pentru o perioada de 5 ani.
6.4. Membrii consiliului de administratie sint alesi, in considerarea
inaltelor lor calitati morale, dintre persoane cu experienta recunoscuta, mai
ales in domeniul international, in materie de finante, drept, industrie si
comert.
6.5. Membrii consiliului de administratie pot fi revocati de autoritatea
care i-a numit.
6.6. Consiliul de administratie alege dintre membrii sai, cu majoritatea
membrilor consiliului de administratie, un presedinte si un vicepresedinte.
6.7. Membrii Consiliului de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii
Private nu pot face parte, in acelasi timp:
a) din Consiliul de administratie al altui Fond al Proprietatii Private sau
din Consiliul de administratie al Fondului Proprietatii de Stat;
b) din consiliul de administratie al unei societati comerciale din al carei
capital social s-a atribuit initial respectivului fond o cota de 30% si nici nu
pot interveni in administrarea acestor societati, cu orice titlu.
Art. 7
Sedintele consiliului de administratie
7.1. Consiliul de administratie trebuie sa se intruneasca cel putin o data
pe luna, in sedinta ordinara.
Consiliul de administratie poate fi convocat in sesiune extraordinara de
catre presedinte sau la cererea a cel putin 3 dintre membrii sai.
7.2. Consiliul de administratie trebuie sa fie convocat in scris, cu cel
putin 5 zile lucratoare inainte de data sedintei.
7.3. Convocarea trebuie sa contina ordinea de zi, data si documentele
supuse discutiei, precum si locul de desfasurare a sedintei.
7.4. In situatii care solicita actiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi
redus, iar convocarea efectuata oral.
7.5. Consiliul de administratie delibereaza, in mod valabil, in prezenta a
cel putin 4 dintre membrii sai.
7.6. Deciziile sint luate cu majoritatea membrilor prezenti.
7.7. Consiliul de administratie numeste un secretar pentru fiecare sedinta,
pentru intocmirea procesului-verbal.
Art. 8
Atributiile consiliului de administratie
8.1. Atributiile consiliului de administratie sint urmatoarele:
a) alege, dintre membrii sai, un presedinte si un vicepresedinte;
b) aproba raportul de activitate anual, precum si bilantul contabil si
contul de profit si pierderi; raportul de activitate anual se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei;
c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli pentru viitorul exercitiu
economico-financiar;
d) aproba, anunta si publica, periodic, valoarea certificatelor de
proprietate si a unitatii de valoare, in conditiile prevazute in anexa nr. 4 la
prezentul statut-cadru;
e) fixeaza remuneratia membrilor consiliului de administratie, pe baza
avizului Guvernului; aceasta remuneratie poate cuprinde o parte fixa si o parte
variabila, in raport cu performantele fondului;
f) aproba onorariul cenzorilor, pe baza avizului Ministerului Economiei si
Finantelor;
g) propune Fondului Proprietatii de Stat masuri pentru accelerarea
procesului de privatizare si colaboreaza la elaborarea programului anual de
privatizare;
h) aproba negocierea conditiilor vanzarii integrale a actiunilor unei
societati comerciale, conform mandatului dat de Fond Proprietatii de Stat;
i) fixeaza si aproba suma dividendelor de distribuit detinatorilor
certificatelor de proprietate, potrivit conditiilor stabilite de art. 5.2. lit.
d) din prezentul statut-cadru;
j) fixeaza si aproba conditiile si modalitatile de schimbare a
certificatelor de proprietate pe actiuni ale societatii comerciale care se
privatizeaza;
k) face recomandari Fondului Proprietatii de Stat sau primeste mandat din
partea acestuia, pentru a fixa limitele de exercitare a dreptului de cumparare
de actiuni ale Fondului Proprietatii de Stat, cu reducere de pret, conform art.
5.2. lit. b) din prezentul statut-cadru, tinand seama de oferta de actiuni
corespunzatoare;
l) aproba incheierea contractelor, conform dispozitiilor art. 71 din lege,
cu persoane fizice sau persoane juridice, romane ori straine, recunoscute, in
special, pentru competenta si onorabilitatea lor;
m) decide asupra propunerilor formulate de catre detinatorii certificatelor
de proprietate conform art. 5.2. lit. a) si cu respectarea modalitatilor
prevazute in anexa nr. 5 la prezentul statut-cadru;
n) realizeaza orice alta activitate comerciala legata de obiectul sau de
activitate si exercita drepturile prevazute de Legea privind societatile
comerciale pentru adunarea generala a actiunilor.
Art. 9
Atributiile presedintelui consiliului de administratie
9.1. Presedintele consiliului de administratie executa hotaririle
consiliului de administratie.
9.2. Presedintele consiliului de administratie exercita functia de
presedinte, director general al Fondului Proprietatii Private.
9.3. In cazul absentei sau imposibilitatii presedintelui consiliului de
administratie de a-si exercita atributiile, vicepresedintele il inlocuieste in
toate atributiile si obligatiile sale.
9.4. Presedintele consiliului de administratie are, in principal,
urmatoarele atributii:
a) semneaza sau aproba incheierea contractelor in numele fondului, cu
exceptia celor prevazute la art. 8.1. lit. l) din prezentul statut-cadru;
b) semneaza contractele prevazute de art. 71 din lege, dupa aprobarea
acestora de catre consiliul de administratie;
c) aproba toate operatiunile financiare realizate in numele fondului;
d) numeste si revoca persoanele din conducerea operativa a Fondului
Proprietatii Private, cu aprobarea prealabila a consiliului de administratie;
e) angajeaza si reprezinta Fondul Proprietatii Private in relatiile cu
tertii si in fata instantelor jurisdictionale;
f) stabileste si prezinta consiliului de administratie modalitatile de
asigurare a serviciilor de brokeraj pentru schimbarea certificatelor pe
actiuni, la cererea detinatorilor;
g) ia masurile necesare pentru vinzarea actiunilor, in conditiile prevazute
de art. 8.1. lit. h) din prezentul statut-cadru.
Presedintele consiliului de administratie ia, de asemenea, toate masurile
necesare pentru a asigura buna desfasurare a activitatii Fondului Proprietatii
Private.
9.5. Presedintele consiliului de administratie raspunde pentru activitatea
sa in fata Consiliului de administratie al Fondului Proprietatii Private.
Art. 10
Raspunderea administratorilor
10.1. Membrii Consiliului de administratie al Fondului Proprietatii Private
raspund, in exercitarea mandatului lor, personal si solidar.
10.2. Membrii consiliului de administratie nu au obligatia, prin exceptie
de la prevederile art. 95 din Legea nr. 31/1990, pentru o perioada de 5 ani, de
a constitui garantia pentru administratia lor.
Art. 11
Contabilitatea
11.1. Fondul Proprietatii Private organizeaza si tine evidenta contabila
potrivit normelor legale in vigoare.
Art. 12
Cenzorii
12.1. Cenzorii sint numiti si revocati, cu respectarea conditiilor
prevazute de art. 8 din lege, pentru o perioada de 5 ani.
12.2. Numarul cenzorilor titulari, precum si al cenzorilor supleanti este
de cite trei.
12.3. Cenzorii Fondului Proprietatii Private sint obligati:
a) sa certifice situatia financiara anuala - bilant contabil, cont de
profit si pierderi - care se supun aprobarii consiliului de administratie,
conform normelor aplicabile societatilor comerciale;
b) sa certifice remuneratia administratorilor;
c) sa certifice valoarea certificatelor de proprietate si a unitatii de
valoare corespunzatoare;
d) sa intocmeasca un raport general asupra bilantului contabil prezentat
consiliului de administratie si, daca este cazul, rapoarte speciale, in cadrul
aplicarii prevederilor legii.
Art. 13
Reglementarea litigiilor
13.1. Litigiile rezultate din activitatea Fondului Proprietatii Private,
din relatiile cu persoane fizice sau persoane juridice romane, nesolutionate pe
cale amiabila, sint supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente.
13.2. Litigiile rezultate din activitatea Fondului Proprietatii Private,
din relatiile cu persoane fizice sau persoane juridice straine, nesolutionate
pe cale amiabila, pot fi supuse spre rezolvare unei instante de arbitraj din
tara sau din strainatate, ori instantelor de judecata competente din Romania.
Art. 14
Dispozitii finale
14.1. Prezentul statut-cadru intra in vigoare la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei.
14.2. Capitalul social stabilit conform prevederilor art. 2.2. nu se ia in
calcul la raportarile statistice si economico-financiare intocmite la nivel
national.
14.3. Dispozitiile prezentului statut-cadru pot fi modificate cu aprobarea
Parlamentului.
14.4. Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentul statut-cadru.
ANEXA 1
ACT DE TRANSMITERE
a 30% din capitalul social al societatilor comerciale
Intre:
- Statul roman, denumit in cele ce urmeaza statul, reprezentat de
Ministerul Economiei si Finantelor, prin ............................. in
calitate de ministru, pentru transmiterea
si:
- Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltate a Intreprinderilor
Mici si Mijlocii, denumita in cele ce urmeaza agentia, legal reprezentata prin
............................., in calitate de presedinte, pentru andosarea
prezentului act,
- Fondul Proprietatii Private, denumit in cele ce urmeaza beneficiar, legal
reprezentat prin ......................., in calitate de presedinte al
consiliului de administratie, pentru acceptarea transmiterii,
s-a incheiat prezentul act de transmitere.
PREAMBUL
Legea nr. 15/1990 a prevazut conditiile de reorganizare a unitatilor
economice de stat in regii autonome si societati comerciale.
Legea nr. 58/1991 a stabilit conditiile si modalitatile de privatizare a
societatilor comerciale.
Pentru a se asigura, in special, transmiterea cotei-parti de 30% din
capitalul social al societatilor comerciale, in vederea privatizarii acestora,
Legea nr. 15/1990 a creat agentia. Art. 23 din Legea nr. 15/1990 a prevazut ca
societatile comerciale trebuie sa transmita agentiei un titlu de valoare
corespunzator a 30% din capitalul social.
Potrivit actului constitutiv din data de ............. si cererii de
inmatriculare din data de ........., inregistrata cu nr. ..... din ....... la
Registrul comertului de pe linga Camera de Comert si Industrie a judetului
.............., a fost creata o societate comerciala cu denumirea
............., sub forma juridica de societate pe actiuni/societate cu
raspundere limitata, denumita in continuare societate, cu un capital social de
............ lei, compus din ........ actiuni/parti sociale, cu o valoare de
........ lei fiecare.
Statul este, pina la data semnarii prezentului act de transmitere,
actionarul/asociatul unic al societatii, potrivit art. 20 din Legea nr. 15/1990.
In consecinta au convenit urmatoarele:
Art. 1
Transmitere
Statul transmite, pe baza prezentului act, agentiei, 30% din capitalul
social al societatii, care reprezinta ........ actiuni/parti sociale in valoare
nominala de ...... lei fiecare, conform inregistrarii in Registrul comertului.
Agentia accepta transmiterea prevazuta la alin. 1, pentru andosare.
Transmiterea pentru andosare se materializeaza prin prezentul act.
Art. 2
Conditii de andosare
Prezentul act se andoseaza de agentie pentru beneficiar, potrivit Legii nr.
58/1991.
In contrapartida, beneficiarul emite certificate de proprietate in
aplicarea Legii nr. 58/1991.
Andosarea se efectueaza in favoarea beneficiarului de la data semnarii
prezentului act.
Art. 3
Depozit si inregistrare
Prezentul act este depozitat la agentie, potrivit art. 23 din Legea nr.
15/1990.
Prezentul act se inregistreaza la Registrul comertului de pe linga Camera
de Comert si Industrie, de la sediul social al societatii, dupa efectuarea
andosarii in favoarea beneficiarului.
Beneficiarul se obliga sa inscrie societatea pe lista societatilor
comerciale, din ale caror actiuni i s-a atribuit 30% .
Beneficiarul se obliga sa publice aceasta lista in Monitorul Oficial al
Romaniei.
Incheiat in ........, la data de ........, in 4 exemplare.
Statul, Agentia,
Beneficiarul,
ANEXA 2
ACORD-CADRU AL ACTIONARILOR
Intre:
- Fondul Proprietatii de Stat, cu sediul in ..................., constituit
conform Legii privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, legal
reprezentat prin ..................., pe de o parte,
si:
- Fondul Proprietatii Private ..............., cu sediul in
..............., constituit conform Legii privatizarii societatilor comerciale
nr. 58/1991, legal reprezentat prin ............, pe de alta parte,
s-a incheiat prezentul acord al actionarilor.
PREAMBUL
Legea nr. 58/1991 prevede transferul proprietatii asupra actiunilor
fiecarei societati comerciale la Fondul Proprietatii de Stat, in limita unei
cote-parti de 70%, si la Fondul Proprietatii Private, in limita unei cote-parti
de 30% .
In consecinta, prezentul acord al actionarilor este incheiat pentru a
asigura coordonarea intre Fondul Proprietatii de Stat si Fondul Proprietatii
Private si a-i da posibilitatea acestuia sa aiba un rol de initiativa in cadrul
societatilor comerciale, desi are o participare minoritara.
Art. 1
Coordonarea actiunilor de privatizare si de restructurare
Procesul de privatizare, tinind seama de marimea societatii comerciale, nu
se poate realiza de o maniera uniforma. In aceste conditii, Fondul Proprietatii
de Stat si Fondul Proprietatii Private ...... sint de acord ca:
1.1. Privatizarea micilor societati comerciale sa se efectueze de o maniera
masiva si rapida, printr-o procedura de licitatie standard sau prin orice alta
procedura corespunzatoare, sub coordonarea Agentiei Nationale pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, asistata, in
acest scop, de un reprezentant al fiecarui Fond al Proprietatii Private si un
reprezentant al Fondului Proprietatii de Stat.
1.2. Privatizarea marilor societati comerciale este incredintata Fondului
Proprietatii de Stat, care pune in practica mijloacele necesare in vederea
stabilirii unei strategii de restructurare si de privatizare corespunzatoare,
in coordonare cu Fondul Proprietatii Private si tinind seama de obiectivele
sectoriale stabilite de Guvern.
Restructurarea si privatizarea marilor societati comerciale trebuie
realizate, in principal, prin modalitatile prevazute de art. 70 si art. 71 din
Legea Privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991.
In cazul unei oferte de cumparare de 100% a actiunilor unei societati
comerciale, Fondul Proprietatii de Stat va delega Fondului Proprietatii Private
misiunea de vinzare a acestei societati, care se efectueaza pe baza aprobarii
Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si
Mijlocii.
1.3. Pe baza mandatului Fondului Proprietatii de Stat, Fondul Proprietatii
Private ........ este unic responsabil pentru privatizarea societatilor
comerciale mijlocii, in care are calitatea de actionar, cu exceptia cazurilor
in care activitatea acestor societati comerciale este direct legata de
activitatea marilor societati comerciale; in acest din urma caz, consiliile de
administratie ale Fondului Proprietatii de Stat si Fondului Proprietatii
Private ...... se consulta inaintea oricarei decizii de privatizare.
Privatizarea societatilor comerciale mijlocii se efectueaza, tinind seama
de strategia elaborata de actionari, pe baza de criterii de integrare sau pe
baza de grupuri de activitati omogene, in special la nivel industrial.
1.4. Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor
Mici si Mijlocii va stabili criteriile pentru clasificarea societatilor
comerciale in societati comerciale mari, mijlocii sau mici, in cadrul
procedurii de arondare a societatilor comerciale la fiecare Fond al
Proprietatii Private.
1.5. Programul anual de privatizare al Fondului Proprietatii de Stat,
intocmit in colaborare cu fiecare Fond al Proprietatii Private, nu este
limitativ; in consecinta, Fondul Proprietatii de Stat si Fondul Proprietatii
Private ......... se angajeaza sa asigure privatizarea si a altor societati
comerciale, daca conditiile de plata permit, chiar daca acestea nu figureaza in
programul anual de privatizare.
1.6. In toate cazurile in care Fondul Proprietatii Private primeste un
mandat din partea Fondului Proprietatii de Stat, pentru privatizarea unei
societati comerciale, Fondul Proprietatii Private ........... isi asuma
raspunderea, potrivit mandatului, pentru temeinicia modalitatii si pentru
pretul de vinzare a actiunilor societatii comerciale in cauza.
In cazul in care intre Fondul Proprietatii de Stat si Fondul Proprietatii
Private ........ exista neintelegere cu privire la conditiile de privatizare,
Fondul Proprietatii de Stat are obligatia sa propuna Fondului Proprietatii
Private, intr-un termen de 30 de zile, o solutie alternativa intemeiata,
insusita de Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
1.7. Fondul Proprietatii de Stat se angajeaza sa suporte toate cheltuielile
si costurile de restructurare a unei societati comerciale, in situatia in care
aceasta restructurare necesita concursul financiar efectiv al actionarilor. Cu
toate acestea, investitiile efectuate de Fondul Proprietatii de Stat pentru
restructurarea unei societati comerciale, inainte de privatizarea acesteia, nu
trebuie sa mareasca cota sa de participare la capitalul social al respectivei
societati comerciale.
1.8. Fondul Proprietatii de Stat se angajeaza sa suporte toate cheltuielile
relative la pregatirea si realizarea privatizarii societatilor comerciale
prevazute la art. 2 din Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991.
1.9. Procedura de angajare a investitiilor prevazute la art. 1.7. si a
cheltuielilor de pregatire si realizare a privatizarii prevazute la art. 1.8.
se va stabili de comun acord de catre parti.
Art. 2
Oferta de cumparare a actiunilor societatilor comerciale
2.1. In cazul in care unu sau mai multi investitori isi exprima interesul
de a dobindi majoritatea actiunilor unei societati comerciale din categoria
celor prevazute la art. 1.2., Fondul Proprietatii de Stat va lua toate masurile
in vederea obtinerii unei oferte de cumparare, in aceleasi conditii, pentru
actiunile detinute de Fondul Proprietatii Private ................ .
2.2. Oferta de cumparare de actiuni prevazuta la art. 2.1. va constitui
unul dintre parametrii ce va fi luat in considerare la evaluarea ofertelor de
achizitionare a societatii comerciale respective.
Art. 3
Prima adunare generala extraordinara a actionarilor si constituirea
consiliului de administratie al societatii comerciale
3.1. Prima adunare generala extraordinara a actionarilor fiecarei societati
comerciale este convocata, dupa semnarea prezentului acord, din initiativa
Fondului Proprietatii de Stat, cu acordul Fondului Proprietatii Private ......
.
3.2. In cadrul acestei prime adunari generale extraordinare a actionarilor,
Fondului Proprietatii de Stat este reprezentat de imputernicitii mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat.
3.3. Pe data primei adunari generale extraordinare a actionarilor,
imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat sint
dizolvati de drept.
3.4. Membrii consiliului de administratie al fiecarei societati comerciale
isi prezinta demisia primei adunari generale extraordinare a actionarilor.
Membrii noului consiliu de administratie sint numiti de aceasta prima adunare
generala extraordinara a actionarilor.
Noul consiliu de administratie este compus din 3 - 9 membri si, in cadrul
acestuia, Fondul Proprietatii Private ........ este reprezentat conform art. 40
alin. 2 din Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991.
Consiliul de administratie, constituit conform alineatului precedent, este
insarcinat sa execute si sa realizeze politica Fondului Proprietatii de Stat si
Fondului Proprietatii Private in cadrul societatii comerciale.
Art. 4
Atributii specifice ale adunarii generale a actionarilor
4.1. Adunarea generala fixeaza remuneratia membrilor consiliului de
administratie al societatii comerciale. Remuneratia membrilor consiliului de
administratie al societatii comerciale este stabilita, potrivit acordului
dintre Fondul Proprietatii de Stat si Fondului Proprietatii Private
............. in vederea asigurarii remuneratiei omogene pe fiecare sector de
activitate, tinind seama de marimea societatii, sediul acesteia si luind in
considerare remuneratia anterioara a administratorilor si activitatea depusa
pentru realizarea mandatului lor.
4.2. Reprezentarea Fondului Proprietatii Private ........ in consiliul de
administratie al societatii comerciale trebuie sa fie asigurata atit timp cit
Fondul Proprietatii Private ......... are o participare mai mare de 10% din
capitalul social al respectivelor societati comerciale.
Fondul Proprietatii de Stat trebuie sa actioneze astfel incit sa obtina de
la ceilalti actionari reprezentarea Fondului Proprietatii Private .......... in
consiliul de administratie al societatii comerciale, conform dispozitiilor
alineatului precedent.
Art. 5
Politica de dividende a societatilor comerciale
5.1. Consiliul de administratie al fiecarei societati comerciale propune
anual adunarii generale a actionarilor o hotarire asupra oportunitatii
distribuirii de dividende, in functie de rezultatele respectivei societati
comerciale.
5.2. Adunarea generala a actionarilor decide asupra cotei-parti din
profitul net, care se distribuie de fiecare societate comerciala, in vederea
satisfacerii obiectivelor stabilite, in comun, de catre Fondul Proprietatii de
Stat si Fondului Proprietatii Private ......... in cadrul planului strategic
aprobat.
5.3. In absenta acordului intre Fondul Proprietatii de Stat si Fondul
Proprietatii Private .......... asupra repartizarii dividendelor unei societati
comerciale, reprezentantii Fondului Proprietatii de Stat nu se pot opune la
distribuirea unui dividend de cel putin 50% din dividendele anuale realizate.
Art. 6
Dispozitii speciale
Dispozitiile prezentului acord al actionarilor au un caracter obligatoriu
si pot fi completate, de comun acord, la incheierea efectiva a acestui acord
sau prin contracte speciale intre Fondul Proprietatii Private ............ si
Fondul Proprietatii de Stat.
Art. 7
Intrarea in vigoare
Prezentul acord al actionarilor intra in vigoare la data la care Agentia
Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii
andoseaza actele de transmitere a actiunilor societatilor comerciale in
favoarea Fondului Proprietatii Private .......... .
Incheiat ........... la data de .......... 1992.
Fondul Proprietatii Fondul Proprietatii
de Stat, Private,
ANEXA 3
EXERCITAREA
dreptului de schimb al certificatelor de proprietate
1.1. Consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private
determina modalitatea pentru exercitarea, de catre detinatorii certificatelor
de proprietate, a dreptului de schimb al certificatelor de proprietate pe
actiuni ale societatilor comerciale care se privatizeaza.
1.2. Dreptul de a schimba certificate de proprietate pe actiuni ale
societatilor comerciale se exercita cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) numarul maxim de actiuni care se schimba pe certificate de proprietate
este limitat la 30% din capitalul social al fiecarei societati comerciale;
b) schimbarea unui certificat de proprietate se efectueaza numai contra
actiunilor detinute de Fondul Proprietatii Private care a emis certificatul de
proprietate;
c) dreptul de schimb nu se exercita in cadrul societatilor comerciale mici,
determinate potrivit anexei nr. 2, cu exceptia cazului cumpararii in intregime
a actiunilor acestor societati comerciale de catre salariatii lor. In acest caz
special, Consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private va
stabili modalitatile concrete care sa permita salariatilor folosirea tuturor
certificatelor de proprietate pe care le detin;
d) Consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private
trebuie sa defineasca modalitatile adecvate care sa permita in toate celelalte
cazuri acordarea unei prioritati salariatilor si membrilor conducerii
societatii comerciale care se privatizeaza;
e) exercitarea dreptului de schimb se efectueaza intr-o perioada limitata,
determinata de Consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private;
aceasta perioada trebuie sa coincida cu privatizarea societatii comerciale ale
carei actiuni fac obiectul schimbului;
f) in cazul in care oferta de actiuni a Fondului Proprietatii Private este
mai mare decit cererile salariatilor ce urmeaza a fi satisfacute in conditiile
prevazute la lit. c) si d) procedura de schimb este deschisa tuturor
detinatorilor de certificate de proprietate, conform modalitatilor urmatoare:
- publicarea ofertei de schimb si inregistrarea cererilor;
- atribuirea de actiuni conform procedurii prevazute la lit. g) din
prezenta anexa;
g) in cazul in care oferta de actiuni de schimb determinata de Fondul
Proprietatii Private este mai mica decit numarul de certificate de proprietate
prezentat la schimb, Fondul Proprietatii Private utilizeaza o procedura
adecvata, conform practicii pietei internationale de capital, respectiv fie o
reducere forfetara a cererii, fie o tragere la sorti;
h) in toate cazurile, daca pretul unui certificat de proprietate difera de
pretul unui numar exact de actiuni, detinatorul certificatelor de proprietate
trebuie sa plateasca in numerar diferenta pentru efectuarea schimbului.
ANEXA 4
STABILIREA
valorii certificatelor de proprietate
1.1. Fondul Proprietatii Private trebuie sa procedeze la stabilirea valorii
certificatelor de proprietate, de cel putin 4 ori pe an si la intervale
regulate de timp.
1.2. Valoarea certificatelor de proprietate si valoarea unitatii de valoare
corespunzatoare vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei si minimum
doua ziare de mare circulatie si afisate la sediul social al Fondului
Proprietatii Private.
1.3. Valoarea nominala initiala a certificatului de proprietate si cea a
unitatii de valoare corespunzatoare se determina pe baza capitalului social al
societatilor comerciale inregistrate la Registrul comertului conform Legii nr.
15/1990 si Legii nr. 26/1990.
1.4. Stabilirea ulterioara a valorii certificatelor de proprietate se va
face, in special, pe baza capitalului social declarat de societatile comerciale
la data fiecarei operatiuni de determinare a valorii certificatelor de
proprietate. Consiliul de administratie va ajusta, daca este cazul, capitalul
social propriu, tinind cont de valoarea de piata.
1.5. In cazul modificarii dispozitiilor contabile, consiliul de
administratie va decide noile modalitati de stabilire a valorii certificatelor
de proprietate.
1.6. Consiliul de administratie va determina cota-parte a cheltuielilor de administrare,
care va fi dedusa cu ocazia efectuarii fiecarei operatiuni de stabilire a
valorii certificatelor de proprietate, prevazute la art. 1.3. si art. 1.4. din
prezenta anexa, pentru acoperirea cheltuielilor de functionare a Fondului
Proprietatii Private.
1.7. Activul net recalculat va fi apoi impartit la numarul certificatelor
de proprietate in circulatie si apoi la 5.000, pentru a obtine valoarea
unitatii de valoare a certificatelor de proprietate emise de Fondul
Proprietatii Private.
1.8. Consiliul de administratie al Fondului Proprietatii Private trebuie sa
stabileasca modalitatile de sustinere a cursului certificatelor de proprietate
pe care le-a emis, in cadrul procesului de regularizare a pietei certificatelor
de proprietate.
Operatiunile de sustinere a cursului certificatelor de proprietate trebuie
sa fie realizate conform procedurii de regularizare determinate de Agentia
Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii
si aprobata prin hotarire a Guvernului.
ANEXA 5
EXERCITAREA
dreptului de control si de initiativa de catre detinatorii certificatelor de
proprietate, conform prevederilor art. 21 lit. b) din lege
1.1. Dreptul de control si de initiativa prevazut de Legea privatizarii
societatilor comerciale nr. 58/1991 este exercitat de catre detinatorii
certificatelor de proprietate numai daca acestia prezinta Fondului Proprietatii
Private minimum 10.000 certificate de proprietate, in urmatoarele conditii:
a) perioada de exercitare a dreptului este limitata la 30 de zile de la
data publicarii bilantului contabil si a contului de profit si pierderi,
certificate de cenzori, precum si a raportului anual de activitate de catre
respectivul Fond al Proprietatii Private;
b) fiecare detinator de certificate de proprietate se poate prevala de cel
mult 100 certificate de proprietate emise de respectivul Fond al Proprietatii
Private;
c) detinatorii certificatelor de proprietate care exercita dreptul de
control si de initiativa au obligatia sa se identifice si sa depuna
certificatele de proprietate, in depozit, la respectivul Fond al Proprietatii
Private;
Fondul Proprietatii Private elibereaza o recipisa de depozit, care este
utilizata numai pentru exercitarea dreptului de control si initiativa si pentru
restituirea certificatelor de proprietate la expirarea perioadei de examinare a
cererilor.
1.2. Exercitarea dreptului de control si de initiativa se efectueaza dupa
urmatoarele reguli:
a) propunerile sau cererile detinatorilor de certificate de proprietate se
prezinta in termenele si conditiile prevazute la art. 1.1., serviciului
competent al Fondului Proprietatii Private;
b) propunerile sau cererile inregistrate conform lit. a) se transmit
directiei generale competente a Fondului Proprietatii Private, pentru examinare
si rezolvare;
c) in situatia in care obiectul propunerilor sau cererilor depaseste
competenta directiei generale, aceasta sesizeaza Consiliul de administratie al
Fondului Proprietatii Private, care are obligatia de a da un raspuns in termen
de cel mult 60 de zile de la data prezentarii cererii serviciului prevazut la
lit. a).
1.3. Detinatorii certificatelor de proprietate, in situatia in care
apreciaza ca raspunsul primit la propunerile si sesizarile efectuate este
nesatisfacator, pot face contestatie la Agentia Nationala pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii pentru obtinerea unei decizii
definitive.
ANEXA 6
MODALITATEA
de aplicare a procedurii prevazute de art. 5.2. lit. b) din prezentul
statut-cadru
Detinatorii certificatelor de proprietate au posibilitatea de a beneficia
de o reducere de 10% a pretului de cumparare a actiunilor societatilor
comerciale care sint oferite spre vinzare de Fondul Proprietatii de stat, in
cadrul ofertei publice de vinzare.
1.1. Dreptul de reducere a pretului de cumparare a actiunilor societatilor
comerciale oferit spre vinzare in cadrul unei oferte publice este exercitat
potrivit deciziei Consiliului de administratie al Fondului Proprietatii de
Stat, care stabileste, de la caz la caz, numarul de actiuni pentru fiecare
oferta publica de vinzare, care sint vindute cu aceasta reducere.
1.2. Consiliul de administratie al Fondului Proprietatii de Stat stabileste
conditiile de exercitare a dreptului de reducere a pretului de cumparare a
actiunilor societatilor comerciale, in cadrul ofertei publice de vinzare, cu
respectarea urmatoarelor dispozitii:
a) dreptul la reducerea pretului de cumparare a actiunilor Fondului
Proprietatii de Stat se exercita pentru o suma corespunzatoare valorii a cel
mult zece certificate de proprietate pentru fiecare detinator de certificate de
proprietate si pentru fiecare oferta publica de vinzare; valoarea certificatului
de proprietate care se ia in calcul, in acest scop, este ultima valoare
publicata de catre Fondul Proprietatii Private, care a emis respectivele
certificate de proprietate;
b) publicarea numarului actiunilor care se vind si care pot fi achizitionate
cu reducere de pret;
c) detinatorii certificatelor de proprietate trebuie sa depuna
certificatele de proprietate pentru care isi exercita dreptul de a cumpara
actiuni cu reducere de pret, in depozit, pe linga Fondul Proprietatii Private
care organizeaza oferta publica de vinzare;
d) Fondul Proprietatii Private care organizeaza oferta publica de vinzare
inregistreaza intr-un registru special cererile prezentate de detinatorii
certificatelor de proprietate care au fost depuse in depozit; detinatorii
certificatelor de proprietate primesc, in acest sens, o recipisa de depozit;
e) in cazul in care exista o diferenta intre oferta si cererea de cumparare
de actiuni ale societatilor comerciale cu reducere de pret, ajustarea ofertei
si a cererii se efectueaza potrivit unei proceduri de atribuire conforme
practicii pietei internationale de capitaluri, respectiv pe baza unei reduceri
forfetare a cererii sau pe baza unei proceduri de tragere la sorti;
f) lista detinatorilor certificatelor de proprietate care beneficiaza de
dreptul de a cumpara actiuni ale societatilor comerciale cu reducere de pret
trebuie sa fie publicata de Fondul Proprietatii Private care a organizat oferta
publica de vinzare;
g) actiunile societatilor comerciale sint atribuite de catre Fondul
Proprietatii Private care a organizat oferta publica de vinzare contra platii
pretului cu luarea in calcul a reducerii de pret acordate, iar certificatele de
proprietate sint restituite detinatorilor in baza recipisei de depozit.