ORDONANTA Nr. 45 din 4 august 2005
privind organizarea pietei produselor agricole si agroalimentare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 754 din 18 august 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
pct. IV.12 din Legea nr. 209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta reglementeaza ansamblul mecanismelor si
instrumentelor care privesc organizarea de piata, consolidarea si functionarea
eficienta a pietei produselor agricole si agroalimentare din Romania.
(2) In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc astfel:
a) an de piata - perioada de timp corespunzatoare comercializarii
produselor, diferita in functie de produsul sau de grupa de produse in cauza,
stabilita la propunerea Consiliului pe produs si aprobata prin ordin al
ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale;
b) filiera produsului cuprinde sistemul de relatii functionale dintre
producatori agricoli, depozitari, distribuitori, comercianti, procesatori,
transportatori, beneficiari/utilizatori in ceea ce priveste producerea,
certificarea si controlul aceluiasi produs, in vederea utilizarii si/sau
consumului;
c) consiliu pe filiera produsului - organism constituit prin participarea
partenerilor de pe filiera produsului si a reprezentantilor autoritatii
publice, denumit in continuare Consiliu pe produs;
d) reglementarea filierei produsului - totalitatea masurilor legislative si
institutionale stabilite pentru filiera unui produs, privind ansamblul
mecanismelor si instrumentelor de constructie comuna de piata;
e) pretul pietei interne - pretul care se formeaza in mod liber pe piata,
pe baza raportului concurential dintre cererea si oferta la fiecare produs;
f) pret indicativ, pret de baza sau pret de referinta - pretul orientativ
propus de Consiliul pe produs pentru negocierea pretului pietei, care nu are
efect de restrictionare a concurentei;
g) pret de interventie - pretul minim garantat pe care organismul de
interventie il plateste la achizitionarea unui produs agricol, in conditiile de
calitate si cantitate stabilite;
h) interventie - mecanism de reglementare a pietei interne, cu scopul de a
sustine preturile produselor pe piata, prin preluarea surplusului in stocuri
publice de interventie;
i) stoc public de interventie - cantitatea de produse agricole care este
achizitionata de pe piata interna de organismul de interventie, in conditiile
legii;
j) prima de export - sprijin financiar acordat cu scopul de a promova
produsele pe pietele externe, cu respectarea obligatiilor si conventiilor
comerciale internationale;
k) sistem informatic de piata - sistem de evidenta a datelor de pe filiera
produsului, legat de administrarea pietei si de aplicarea masurilor de
reglementare pe filiera.
Art. 2
Mecanismele si instrumentele de reglementare a pietelor agricole si
agroalimentare se adopta de Guvern, la propunerea Ministerului Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin colaborarea Consiliului pe produs, si se
pun in aplicare de catre organismele institutionale prevazute de lege cu
atributii in domeniu, pentru a asigura, in principal, realizarea urmatoarelor
obiective:
a) organizarea si functionarea pietelor produselor agricole si
agroalimentare pe principii concurentiale reale si stabile;
b) acoperirea consumului intern si diminuarea deficitului balantei
comerciale;
c) asigurarea calitatii si securitatii alimentelor;
d) cresterea veniturilor obtinute din activitatile agricole si
agroalimentare;
e) cresterea durabila a performantei economice si a competitivitatii in
agricultura si industria alimentara.
Art. 3
(1) Mecanismele si instrumentele de reglementare a pietelor agricole si
agroalimentare se aplica urmatoarelor produse:
a) cereale si produse procesate din cereale;
b) oleaginoase si produse procesate;
c) sfecla de zahar, zahar si produse procesate;
d) cartof si produse procesate;
e) legume si fructe proaspete si procesate;
f) struguri, must, vin, produse pe baza de vin si produse procesate;
g) cereale pentru bere, hamei, bere;
h) carne de porc si produse procesate;
i) carne de pasare, oua si produse procesate;
j) carne de bovine si produse procesate;
k) carne, lapte, lana si produse procesate de la ovine si caprine;
l) lapte si produse lactate;
m) plante textile si produse procesate;
n) plante medicinale si aromatice si produse prelucrate si procesate;
o) tutun si produse din tutun;
p) flori, plante ornamentale si arhitectura peisagera;
r) alte produse agricole si procesate din acestea.
(2) Masurile si instrumentele de reglementare specifice filierei, pentru
produsele prevazute la alin. (1), precum si resursele financiare necesare
sustinerii acestora se propun de catre organismele institutionale cu atributii
in domeniu si se aproba prin hotarare a Guvernului.
CAP. 2
Organismele institutionale pentru reglementarea pietei
Art. 4
Organismele institutionale cu atributii in elaborarea, adoptarea si
implementarea politicilor de piata ale produselor agricole si agroalimentare,
pentru reglementarea filierelor produsului, sunt:
a) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale;
b) Consiliul pe produs;
c) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, Industrie Alimentara
si Dezvoltare Rurala;
d) alte institutii cu rol in implementarea politicilor agricole, prevazute
de lege.
Art. 5
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale elaboreaza
strategia si politicile agricole de piata si asigura realizarea cadrului
juridic si a reglementarilor specifice, in colaborare cu organismele
parteneriale ale Consiliului pe produs.
Art. 6
(1) In scopul elaborarii politicilor sectoriale pe filiera produsului si al
armonizarii acestora cu strategia si politicile nationale de piata agricola,
pentru fiecare filiera a produsului se infiinteaza un consiliu pe produs, care
reprezinta structura organizatorica la nivel national, fara personalitate
juridica, constituita din reprezentanti ai partenerilor de pe filiera produsului
si ai Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, ai
Ministerului Economiei si Comertului, ai Consiliului Concurentei si, dupa caz,
reprezentanti ai altor autoritati si institutii publice din administratia
publica centrala.
(2) Reprezentantii partenerilor de pe filiera produsului in Consiliul pe
produs sunt desemnati de organizatiile interprofesionale pe filiere, in urma
alegerilor in adunarea generala a organizatiilor, acolo unde acestea sunt
constituite si autorizate, sau de catre organizatiile profesionale,
federatiile, asociatiile patronale sau societati comerciale reprezentative in
sector, precum si de alte structuri asociative reprezentative de pe filiera
produsului, legal constituite: grupuri de producatori pentru comercializarea produselor,
asociatii de marketing, cooperative.
(3) Numarul reprezentantilor partenerilor de pe filiera in fiecare consiliu
pe produs se stabileste astfel incat sa se asigure paritatea dintre producatori
si ceilalti parteneri pe filiera si un grad maxim de reprezentativitate pe
fiecare veriga a filierei.
(4) In fiecare consiliu pe produs reprezentantii autoritatilor publice
prevazute la alin. (1) sunt desemnati de conducatorii institutiilor in cauza.
(5) Consiliul pe produs reprezinta o structura organizatorica deschisa, la
care pot sa adere si alte structuri asociative din sectorul privat, cu
mentinerea paritatii initiale in componenta acestuia, in conformitate cu
regulamentul de organizare si functionare propriu.
(6) Consiliul pe produs isi poate organiza structuri in zonele specifice
produselor pentru care este infiintat, cu respectarea prevederilor cuprinse in
prezenta ordonanta.
Art. 7
(1) La lucrarile Consiliului pe produs participa, cu statut de invitat
permanent, reprezentanti ai Agentiei de Plati si Interventie pentru
Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare Rurala, ai Agentiei Nationale
de Consultanta Agricola, ai Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor si ai Agentiei SAPARD.
(2) In functie de tematica supusa dezbaterii, la reuniunile Consiliului pe
produs pot fi invitati sa participe si reprezentanti ai altor organisme din
sectorul public sau privat.
Art. 8
(1) Conducerea Consiliului pe produs se asigura de catre un comitet director,
alcatuit din 3 pana la 7 membri, unul dintre acestia reprezentand Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, desemnat prin ordin de catre
ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, iar ceilalti,
reprezentanti ai sectorului privat, se aleg prin votul majoritatii simple a
partenerilor de pe filiera, membri in Consiliul pe produs.
(2) Secretariatul Consiliului pe produs este asigurat de compartimentele de
specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale, in colaborare cu reprezentantii Consiliului pe produs, desemnati de
comitetul director.
(3) Pentru desfasurarea activitatii operative, Consiliul pe produs
organizeaza comisii formate din specialisti si experti, care au atributii privind
analiza problematicii specifice si elaborarea materialelor ce urmeaza a fi
supuse dezbaterii Consiliului pe produs.
Art. 9
Consiliul pe produs isi desfasoara activitatea in baza regulamentului de
organizare si functionare propriu, pe care il aproba in termen de 30 de zile de
la data constituirii.
Art. 10
Recunoasterea Consiliului pe produs se face prin ordin al ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 11
(1) Consiliul pe produs urmareste, in principal, indeplinirea urmatoarelor
obiective:
a) stimularea, promovarea si dezvoltarea activitatii pe fiecare filiera, in
beneficiul partenerilor filierei;
b) analiza pietei pe baza informatiilor de pe filiera produsului, privind
cererea la principalele produse agricole si agroalimentare, aprecierea anuala a
potentialului de productie, cuantificarea ofertei, estimarea costurilor si a
preturilor;
c) propunerea de masuri legislative de reglementare a pietei pe filiera
produsului;
d) propuneri de scheme de sprijin financiar si de avizare a beneficiarilor
acestor scheme;
e) monitorizarea rezultatelor masurilor adoptate, bilantul acordului
interprofesional pe produs;
f) dezvoltarea activitatilor de promovare si informare a partenerilor de pe
filiera asupra actiunilor, programelor si masurilor adoptate;
g) asigurarea conformitatii masurilor de piata adoptate cu cele din Uniunea
Europeana;
h) consultare in vederea avizarii proiectelor de acte normative initiate de
alte institutii publice.
(2) Activitatea Consiliului pe produs poate fi finantata din fonduri
private constituite in cadrul filierei.
Art. 12
(1) Partenerii de pe filiera incheie acordul interprofesional pe produs in
ceea ce priveste contractarea, producerea, preluarea, depozitarea, procesarea
si comercializarea produsului sau a grupei de produse in cauza.
(2) Acordul interprofesional pe produs se incheie pentru fiecare an de
piata, este insusit de toti partenerii de pe filiera, se avizeaza de Consiliul
pe produs si se recunoaste prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale.
Art. 13
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin Agentia de
Plati si Interventie pentru Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare
Rurala, in conformitate cu atributiile stabilite prin lege, gestioneaza
fondurile reprezentand sprijinul financiar destinat sustinerii agriculturii, in
vederea implementarii platilor directe si a mecanismelor de interventie pe
piata.
CAP. 3
Sistemul de instrumente pentru reglementarea pietei
Art. 14
(1) Masurile de reglementare pentru produsele prevazute la art. 3 cuprind
scheme de sprijin, specifice fiecarui produs, astfel:
a) sprijin financiar, prin plati directe sau subventii acordate
producatorilor agricoli sau altor parteneri de pe filiera produsului;
b) subventie pentru cresterea calitatii productiei si a transferului
tehnologic;
c) mecanisme de interventie pe piata;
d) scheme privind comertul exterior cu produse agricole si agroalimentare,
care includ regimul tarifar si, atunci cand este cazul, contingente tarifare
preferentiale, masuri de sustinere si promovare a exportului de produse
agricole si agroalimentare sau alte masuri cu efect echivalent, cu respectarea
regulilor si procedurilor cuprinse in prevederile acordurilor si conventiilor
internationale relevante la care Romania este parte.
(2) Calitatea produselor pentru care se aplica schemele prevazute la alin.
(1) este cea prevazuta prin contractele incheiate si/sau, dupa caz, prin
normele nationale si internationale in vigoare.
Art. 15
(1) In aplicarea schemelor prevazute la art. 14 pot fi folosite instrumente
si masuri de reglementare a pietelor, dupa cum urmeaza:
a) pretul pietei interne;
b) pretul indicativ, pretul de baza sau pretul de referinta;
c) pretul de interventie;
d) contracte incheiate intre producatorii agricoli si achizitorii de
produse agricole materie prima pentru realizarea obiectivelor din acordurile
interprofesionale, care trebuie sa cuprinda clauze referitoare la obligatiile
ce revin partilor, conditiile de livrare si de calitate a produselor, pretul,
termene de livrare, termene de plata, modalitati de plata si de garantare a
platii pretului, instrumente de plata si clauze privind penalitati pentru
nerespectarea contractului;
e) initierea, organizarea si declansarea de interventii pe piata si orice
alte masuri similare propuse de Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale, in cazul perturbarii pietei, datorate unui surplus de
produse pe piata, conform reglementarilor in vigoare;
f) interventia pe piata se aplica in anumite situatii si pentru cantitati
determinate, prin constituirea si depozitarea stocurilor de interventie si
introducerea ulterioara pe piata a acestora, cu asigurarea stricta a
procedurilor si a cerintelor privind destinatia;
g) prime de export in vederea sustinerii preturilor si, pe aceasta cale,
promovarea si stimularea exportului de produse agricole si alimentare;
h) masuri de reglementare in cazul lipsei unor produse pe piata;
i) alte masuri convenite de organismele institutionale cu atributii in
reglementarea pietei.
(2) In cazuri bine justificate, rezultate din necesitatea organizarii
pietelor agricole si a specificului acestora, schemele, masurile si
instrumentele de reglementare pot fi adoptate individual sau simultan, pana la
disparitia factorilor care au generat adoptarea acestora.
Art. 16
(1) Pentru informarea operatorilor asupra conditiilor pietei, cu 30 de zile
inaintea inceperii anului de piata, partenerii de pe filiera pot conveni
preturi indicative, preturi de baza sau preturi de referinta la produsele de pe
filiera.
(2) Preturile convenite conform prevederilor alin. (1) se supun aprobarii
Consiliului pe produs si ulterior se dau publicitatii.
Art. 17
Colectarea, inregistrarea, stocarea, consultarea si diseminarea
informatiilor de piata privind stocuri, productia marfa, preturi sintetice, din
baza de date a filierelor agroalimentare, se asigura prin Sistemul informatic
al pietelor agricole, sistem informatic integrat, organizat in conditiile
legii.
Art. 18
(1) Fondurile pentru finantarea masurilor de reglementare cuprinse in prezenta
ordonanta se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in limita prevederilor bugetare
aprobate.
(2) Sustinerea financiara a masurilor de reglementare a pietelor agricole
se poate asigura si din fonduri private, constituite pe filiera produselor, in
conditiile legii.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 19
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale impreuna cu
celelalte autoritati publice implicate si consiliile pe produs asigura
elaborarea si implementarea masurilor de organizare a pietelor agricole si
agroalimentare din Romania.
Art. 20
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr.
73/2002 privind organizarea si functionarea pietelor produselor agricole si
alimentare in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 110 din 8 februarie 2002, cu modificarile ulterioare, art. 12 - 16 din
Legea nr. 778/2001 privind organizatiile interprofesionale pe produse agroalimentare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 15 din 14 ianuarie
2002, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 21
(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica pana la data aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul delegat pentru comert,
Iuliu Winkler
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga