ORDIN Nr. 917
din 6 mai 2008
privind aprobarea
Metodologiei pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 12/2008
privind organizarea si finantarea rezidentiatului
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 364 din 13 mai 2008
Având în vedere Referatul de aprobare al Direcţiei generale organizare, resurse umane, dezvoltare
profesională şi salarizare nr. E.N. 4.902 din 6 mai 2008,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr.12/2008 privind organizarea şi finanţarea
rezidenţiatului şi ale Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul sănătăţii publice emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia pentru aplicarea
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi
finanţarea rezidenţiatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2008, prevăzută
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală organizare, resurse umane,
dezvoltare profesională şi salarizare va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA
METODOLOGIE
pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului
nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Rezidenţiatul reprezintă forma specifică de învăţământ postuniversitar pentru
absolvenţii licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi
farmacie, care asigură pregătirea necesară obţinerii uneia dintre
specialităţile cuprinse în Nomenclatorul specialităţilor medicale,
medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală. Prin
excepţie, rezidenţiatul cu timp parţial asigură pregătirea numai în
specialitatea medicină de familie.
(2) Rezidenţiatul se organizează sub forma
rezidenţiatului pe locuri, a rezidenţiatului pe post şi a rezidenţiatului cu
timp parţial şi are o durată cuprinsă între 3-7 ani, în funcţie de
specialitate.
(3) Ministerul Sănătăţii Publice organizează concursul
de intrare şi pregătirea prin rezidenţiat.
(4) Pregătirea în rezidenţiat începe cu un stagiu de
minimum 6 luni în modulul de bază al specialităţii, cu excepţia specialităţilor
cu profil chirurgical pentru care pregătirea începe cu un stagiu de minimum 6
luni în chirurgie generală.
(5) Coordonatorul/directorul de program de rezidenţiat
are obligaţia de a urmări şi a evalua abilităţile practice ale rezidentului
pentru specialitatea respectivă, având dreptul, după caz, după minimum 6 luni,
de a propune reconversia profesională.
Art. 2. - (1) Medicii, medicii dentişti şi farmaciştii
care promovează concursul naţional de rezidenţiat şi aleg loc sau post în
specialitate se confirmă prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
(2) Pregătirea în rezidenţiat se efectuează în unităţi
sanitare acreditate, a căror nominalizare se face prin ordin comun al
ministrului sănătăţii publice şi al ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului.
Art. 3. - (1) Inscrierea la programul de pregătire în a
doua specialitate se face în limita numărului de locuri disponibil, fiecare îndrumător putând avea maximum 2
medici specialişti în pregătire.
(2) In cazul în care solicitările depăşesc capacitatea
de pregătire, se organizează un test de selecţie pe baza căruia se stabilesc
persoanele admise în pregătire.
(3) Modulele de pregătire se
efectuează integral, cu frecvenţă, conform prevederilor Ordinului ministrului
sănătăţii publice şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr.
1.141/1.386/2007 privind modul de efectuare a pregătirii prin rezidenţiat în
specialităţile prevăzute în Nomenclatorul specialităţilor medicale,
medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală.
Art. 4. - (1) Incepând cu
promoţia 2005, absolvenţii licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, neconfirmaţi
în rezidenţiat, pot efectua 3 ani de practică supravegheată/asistată în unităţi
sanitare publice, cabinete de medicină de familie, la solicitarea acestor
unităţi, beneficiind de contract individual de muncă pe durată determinată.
(2) Practica supravegheată/asistată se poate efectua
exclusiv în unităţile sanitare publice în care nu se desfăşoară program de
pregătire în rezidenţiat.
(3) Pe parcursul celor 3 ani, medicii care efectuează
practică supravegheată/asistată au obligaţia să se prezinte la concursul de
rezidenţiat şi dobândesc dreptul de liberă practică după promovarea examenului
de medic specialist.
CAPITOLUL II
Rezidenţiatul
Art. 5. - Metodologia de desfăşurare a concursului
naţional de rezidenţiat pe post şi pe loc se aprobă prin ordin al ministrului
sănătăţii publice.
Art. 6. - (1) Coordonarea programului de rezidenţiat
dintr-o anumită specialitate se realizează de către un coordonator/director de
program, nominalizat de instituţiile de învăţământ superior medico-dentar sau farmaceutic acreditate şi
confirmat prin ordin comun al ministrului sănătăţii publice şi al ministrului
educaţiei, cercetării şi tineretului.
(2) Coordonatorii/directorii unui program de
rezidentiat nominalizează îndrumătorii/responsabilii de formare în unitatea
acreditată în care îşi desfăşoară activitatea. In cazul în care capacitatea de
instruire este deficitară, acesta poate nominaliza îndrumători de formare, cu
acordul acestora, şi în alte unităţi sanitare acreditate în care nu există
coordonatori în specialitatea respectivă, în limita a 3 rezidenţi pe
îndrumător.
(3) Coordonatorul/directorul unui program de rezidentiat poate nominaliza îndrumători/responsabili şi în unităţi sanitare
acreditate din alte centre universitare, în cazul în care într-un centru
universitar acreditat pentru o specialitate cu rezidenţi în pregătire nu există
coordonator.
(4) Statutul de coordonator de
rezidentiat pentru un alt centru universitar decât acela în care îşi desfăşoară
activitatea este valabil doar pe perioada în care nu există un
conferenţiar/profesor în specialitatea respectivă sau şef de lucrări în cazul
specialităţii medicină de urgenţă.
(5) Responsabilitatea de pregătire, drepturile şi
obligaţiile care decurg din aceasta revin îndrumătorilor/responsabililor
nominalizaţi de coordonator/director de program din centrul universitar unde se
efectuează pregătirea rezidentului. Cursurile teoretice şi examenul de final de
modul sunt organizate de coordonator/director de program, cu participarea
îndrumătorilor/responsabililor implicaţi în instruire.
Art. 7. - (1) Schimbarea centrului universitar de
pregătire pentru rezidenţi se efectuează în două sesiuni anuale, organizate
ulterior examenului de specialist.
(2) Schimbarea centrului universitar de pregătire
pentru rezidenţi se poate face în limita capacităţii de pregătire a centrului
primitor şi pentru motive de întregire a familiei.
(3) Documentele necesare
schimbării centrului de pregătire se prevăd prin ordin comun al ministrului
sănătăţii publice şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Avizul de primire al coordonatorului/directorului de program va trebui să
specifice existenţa capacităţii de instruire.
Art. 8. - (1) Evaluarea abilităţilor practice şi a
cunoştinţelor teoretice ale rezidenţilor se efectuează la finalul fiecărui
modul de pregătire prin examen, conform Ordinului ministrului sănătăţii publice
si al ministrului educaţiei, cercetării si tineretului nr. 1.141/1.386/2007.
(2) Coordonatorul/directorul de program are obligaţia
evaluării abilităţilor practice ale rezidentului conform baremului de
activităţi practice din curriculum, după o perioadă de 6-18 luni.
(3) In cazul în care această
evaluare este finalizată cu calificativ necorespunzător, se poate recomanda
încetarea pregătirii în specialitatea respectivă şi reconversie profesională ca
rezident în specialitatea medicină de familie.
(4) In cazul în care recomandarea
de reconversie profesională este contestată de rezident, decizia finală va fi
luată de o comisie alcătuită din coordonatori/directori de rezidentiat din
specialitate.
(5) Recomandarea de reconversie profesională către
medicină de familie se transmite Ministerului Sănătăţii Publice de către
conducerea instituţiei de învăţământ superior acreditate şi se aprobă prin
ordin al ministrului sănătăţii publice.
CAPITOLUL III
A doua specialitate
Art. 9. - (1) Medicii, medicii dentişti şi farmaciştii
confirmaţi specialişti se pot înscrie pentru a efectua pregătire în a doua
specialitate cu taxă în orice specialitate prevăzută în Nomenclatorul
specialităţilor medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală, conform
facultăţii absolvite.
(2) Medicii, medicii dentişti şi farmaciştii confirmaţi
specialişti, care se prezintă la un alt concurs de rezidentiat, care aleg loc
sau post de rezident, încheie contract individual de muncă şi efectuează
pregătire în noua specialitate, cu taxă.
(3) Coordonarea şi îndrumarea
pregătirii în a doua specialitate cu taxă se efectuează similar cu cea de
rezidentiat, conform prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului. Atribuţiile şi
responsabilităţile coordonatorilor şi îndrumătorilor sunt cele prevăzute în
Ordinul ministrului sănătăţii publice si al ministrului educaţiei, cercetării
si tineretului nr. 1.141/1.386/2007.
(4) Cuantumul taxei se stabileşte prin ordin al
ministrului sănătăţii publice, la propunerea Centrului Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti.
Art. 10. - (1) Inscrierile la programul de pregătire în
a doua specialitate se fac la Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul
Sanitar Bucureşti, în trimestrele II şi IV, pe baza
următoarelor documente: cerere, certificat de specialist, acordul angajatorului
sau declaraţie pe propria răspundere, angajament de plată, certificat de membru
al organizaţiei profesionale respective, certificat medical de sănătate.
(2) Lista coordonatorilor şi a
îndrumătorilor pentru a doua specialitate este aprobată prin ordin al
ministrului sănătăţii publice, la propunerea instituţiilor de învăţământ
superior, cu avizul Centrului Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar
Bucureşti; lista acestora şi a locurilor disponibile se afişează pe site-ul www.perfmed.ro în trimestrul II.
(3) Indrumătorii care prin avizele acordate depăşesc
capacitatea de pregătire vor stabili candidaţii admişi la pregătire în baza
unui test de selecţie organizat de coordonatorii de pregătire în specialitate
din centrul universitar respectiv.
(4) Testul de selecţie cuprinde 10 întrebări şi are o
durată de două ore. Intrebările se alcătuiesc de către coordonatorii din
centrul universitar respectiv, din tematica de rezidentiat valabilă în anul în
curs, cu respectarea domeniului.
(5) Selecţia se face pe îndrumător, în ordinea
descrescătoare a mediilor obţinute la test. Responsabilitatea asupra
corectitudinii organizării şi desfăşurării testului revine coordonatorilor de
specialitate din centrul universitar în care se susţine testul.
(6) Nu se organizează test de selecţie în cazurile în
care îndrumătorii au respectat limita de 2 candidaţi pe îndrumător.
(7) Fiecare coordonator transmite Centrului Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti lista
nominală a candidaţilor admişi la pregătire, pe îndrumător.
(8) Lista candidaţilor admişi la pregătire pe centre,
specialitate, coordonator şi îndrumător se afişează pe site-ul Centrului
Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, www.perfmed.ro, constituind comunicarea
oficială de înscriere la programul de pregătire.
(9) Intreruperea pregătirii în a doua specialitate se
face în situaţii excepţionale, cu avizul angajatorului şi al îndrumătorului de
stagiu.
(10) Schimbarea centrului de pregătire, a
coordonatorului sau îndrumătorului este posibilă o singură dată pe an, în
limita capacităţii de pregătire, înainte de plata taxei de instruire.
(11) Stagiul de pregătire
începe la data de 1 octombrie.
Art. 11. - (1) Programul de pregătire în a doua
specialitate se efectuează cu
frecvenţă şi are durată totală, curriculum de pregătire şi barem de manopere,
proceduri, tehnici diagnostice şi terapeutice identice cu cele prevăzute pentru
instruirea prin rezidentiat. Programul asigură acelaşi nivel şi aceeaşi
calitate a pregătirii de specialitate ca şi rezidenţiatul.
(2) Activitatea de pregătire teoretică şi practică,
reprezentată de baremul de manopere, proceduri, tehnici diagnostice şi
terapeutice, este consemnată într-un document cu caracter obligatoriu, denumit Caietul
de monitorizare a pregătirii.
(3) Medicii, medicii dentişti şi farmaciştii
specialişti care efectuează pregătire în a doua specialitate primesc la
începutul programului de pregătire carnetul de pregătire pentru consemnarea
stagiilor şi notelor la examenele de modul, Caietul de monitorizare a
pregătirii şi curriculumul în specialitate.
(4) Carnetul de pregătire, Caietul de monitorizare a
pregătirii şi curriculumul în specialitate se tipăresc de către Centrul
Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, costurile aferente
fiind incluse în taxa de pregătire.
(5) Stagiile efectuate în prima specialitate, care se
regăsesc în curriculumul celei de-a doua specialităţi, pot fi echivalate în
maximum 5 ani de la încheierea pregătirii în prima specialitate.
(6) Echivalarea stagiilor efectuate în prima
specialitate se face în baza adeverinţelor eliberate de coordonatorii de
rezidenţiat, cu condiţia resusţinerii examenului de modul, cu verificarea
aptitudinilor teoretice şi practice.
(7) Examenul de modul se consideră promovat cu nota
minimă 7,00.
CAPITOLUL IV
Practica supravegheată/asistată
Art. 12. - (1) Unităţile sanitare publice şi cabinetele
de medicină de familie pot solicita angajarea absolvenţilor licenţiaţi ai
facultăţilor de medicină, neconfirmaţi în rezidenţiat, promoţii ulterioare
anului 2004. Solicitările se transmit Ministerului Sănătăţii Publice prin
autorităţile de sănătate publică.
(2) Incadrarea absolvenţilor licenţiaţi ai facultăţilor
de medicină se face pe posturi de medic, cu contract individual de muncă pe durată
determinată de cel mult 3 ani.
(3) Activitatea de practică supravegheată/asistată se
desfăşoară sub responsabilitatea unui medic cu drept de liberă practică,
nominalizat de managerul unităţii sanitare, respectiv de titularul cabinetului
individual de medicină de familie.
(4) La finalul fiecărui an, medicul care are
responsabilitatea supravegherii activităţii practice medicale va întocmi o fişă
de caracterizare potrivit modelului din anexa care face parte integrantă din
prezenta metodologie, pe care o transmite autorităţii de sănătate publică, cu
avizul managerului.
(5) Autorităţile de sănătate publică şi titularii
cabinetelor individuale de medicină de familie trimit Centrului Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti situaţia nominală cu medicii care
efectuează practică supravegheată/asistată, precum şi fişele de caracterizare
prevăzute la alin. (4).
Art. 13. - (1) Medicii aflaţi în practică
supravegheată/ asistată au dreptul să asiste şi să ajute la examinarea
pacienţilor, să efectueze investigaţii şi terapie sub stricta supraveghere şi
responsabilitate a unui medic cu drept de liberă practică.
(2) Actul medical pe care îl
prestează în timpul celor 3 ani de practică este sub responsabilitatea unui
medic cu drept de liberă practică şi are drept scop menţinerea şi dezvoltarea
abilităţilor profesionale şi cunoştinţelor dobândite pe parcursul facultăţii.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 14. - Orice alte prevederi contrare prezentei
metodologii se abrogă.
ANEXA la metodologie
FIŞĂ DE CARACTERIZARE
pentru activitatea desfăşurată de medicii aflaţi în
practică supravegheată/asistată
Numele
...................................................... Prenumele
........................................ CNP.....................
Facultatea................................... Promoţia..........................................
Unitatea sanitară
Manager
Medic cu drept de
liberă practică
Obiective
1. Capacitatea de a planifica şi a executa activităţile
încredinţate, controlul şi verificarea ansamblului de condiţii materiale
necesare
Foarte bine (10 p) Bine (8-9
p) Satisfăcător (7
p) Nesatisfăcător (1-6 p)
|_| |_| |_|
|_|
2. Aptitudinea de a lucra în echipă
Foarte bine (10
p) Bine (8-9 p) Satisfăcător (7
p) Nesatisfăcător (1-6 p)
|_|
|_|
|_| |_|
3. Comportamentul în situaţii de urgenţă
Foarte bine (10 p) Bine (8-9 p)
Satisfăcător (7 p) Nesatisfăcător (1-6 p)
|_|
|_|
|_| |_|
4. Executarea tehnicilor şi manevrelor medicale
Foarte bine (10 p) Bine (8-9
p) Satisfăcător (7 p) Nesatisfăcător
(1-6 p)
|_|
|_|
|_| |_|
5. Calitatea comunicării informaţiilor medicale (scrise
şi verbale)
Foarte bine (10
p) Bine (8-9 p) Satisfăcător (7
p) Nesatisfăcător (1-6 p)
|_|
|_|
|_| |_|
6. Comunicarea cu pacienţii
Foarte bine (10 p) Bine (8-9
p) Satisfăcător (7 p) Nesatisfăcător
(1-6 p)
|_|
|_| |_|
|_|
7. Comunicarea cu echipa medicală
Foarte bine (10 p) Bine (8-9
p) Satisfăcător (7 p) Nesatisfăcător
(1-6 p)
|_| |_|
|_| |_|
8. Punctualitate şi implicare
Foarte bine (10 p) Bine (8-9
p) Satisfăcător (7 p) Nesatisfăcător
(1-6 p)
|_|
|_|
|_| |_|
Total punctaj...............
Recomandările medicului cu drept de liberă practică
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Medic cu drept de liberă practică,
Nume.............................
Prenume........................
Semnătură.....................
Medic,
Nume.............................
Prenume........................
Semnătură.....................
La începerea practicii supravegheate/asistate,
absolventul va fi informat asupra programului şi regulamentului de organizare
şi funcţionare ale unităţii sanitare.
La finalul fiecărui an, medicul care are
responsabilitatea supravegherii activităţii practice medicale va transmite
caracterizarea la autoritatea de sănătate publică, cu avizul managerului.
Medicii care au efectuat 3 ani de practică
supravegheată/asistată şi nu devin rezidenţi vor ocupa posturi conform
prevederilor art. 20 din Ordonanţa Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea
şi finanţarea rezidenţiatului, în funcţie de recomandarea medicului cu drept de
liberă practică.