ORDIN Nr. 91
din 11 februarie 2008
privind modalitatea de
acordare a platilor tranzitorii pentru tomate destinate procesarii si aprobarea
prim-procesatorilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 116 din 14 februarie 2008
In baza Referatului de aprobare nr. 125.064 din 4 februarie 2008 al Direcţiei politici de piaţă în sectorul
culturi horticole,
în temeiul Regulamentului Consiliului (CE) nr.
1.182/2007 de stabilire a unor norme specifice cu privire la sectorul fructelor
şi legumelor şi de modificare a directivelor 2001/112/CE şi 2001/113/CE şi a
regulamentelor (CEE) nr. 827/68, (CE) nr. 2.200/96, (CE) nr. 2.201/96, (CE) nr.
2.826/2000, (CE) nr. 1.782/2003 şi (CE) nr. 318/2006 şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 2.202/96,
având în vedere prevederile Regulamentului Consiliului
(CE) nr. 1.782/2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin
direct în cadrul politicii agricole comune si de stabilire a anumitor scheme de
sprijin pentru agricultori si de modificare a regulamentelor (CEE) nr.
2.019/93, (CE) nr. 1.452/2001, (CE) nr. 1.453/2001, (CE) nr. 1.454/2001, (CE)
nr. 1.868/94, (CE) nr. 1.251/1999, (CE) nr. 1.254/1999,
(CE) nr. 1.673/2000, (CEE) nr. 2.358/71 şi (CE) nr. 2.529/2001,
în conformitate cu prevederile Regulamentului
Consiliului (CE) nr. 1.973/2004 de stabilire a normelor de aplicare a
Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.782/2003, cu modificările şi completările
ulterioare,
în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării
politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a
fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările şi completările
ulterioare,
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale
directe complementare, care se acordă în agricultură începând cu anul 2007, şi
pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi
alte forme de asociere în agricultură, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr 139/2007,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 385/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Beneficiază de plăţile tranzitorii pentru
tomate destinate procesării persoanele fizice şi/sau juridice prevăzute la art.
6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plăţi directe şi plăţi
naţionale directe complementare, care se acordă în agricultură începând cu anul
2007, şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere
în agricultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2007,
care:
a) îndeplinesc prevederile art.
7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125/2006;
b) încheie până la data de 15 iulie un contract de
livrare a producţiei de tomate care se încadrează la codul NC 0702 00 00 cu un
prim-procesator aprobat;
c) livrează pentru procesare, conform contractului de
livrare şi în funcţie de suprafaţa contractată, cel puţin echivalentul a 8.000
kg/ha tomate.
(2) Suprafaţa minimă a unei parcele cultivate cu
tomate destinate procesării care poate fi contractată este de 0,3 ha.
(3) In condiţii de forţă majoră, conform Regulamentului
(CE) nr. 796/2004 de stabilire a normelor de aplicare a eco-condiţionării, a
modulării şi a sistemului integrat de gestionare şi control, prevăzute de
Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele
de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a
anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, beneficiarul este îndreptăţit să
primească echivalentul sprijinului pentru întreaga suprafaţă contractată, cu
condiţia notificării în scris, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la
data la care survine forţa majoră, la centrul local, judeţean sau al
municipiului Bucureşti al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
unde a depus cererea de plată unică pe suprafaţă.
Art. 2. - Sprijinul pentru
plăţile tranzitorii pentru tomate destinate procesării este acordat o singură
dată pe an, în funcţie de suprafaţa cultivată şi contractată cu un
prim-procesator aprobat.
Art. 3. - (1) In situaţia în care beneficiarul este
membru al unui grup de producători recunoscut preliminar sau al unei
organizaţii de producători, acesta poate fi reprezentat în contractul de
livrare de persoana juridică în cauză, cu condiţia evidenţierii separate pentru
fiecare membru a suprafeţelor contractate, cultivate şi recoltate.
(2) Persoanele juridice aprobate ca prim-procesatori,
care deţin în administrare teren agricol pe care cultivă tomate destinate
procesării şi care respectă condiţiile de eligibilitate menţionate anterior,
beneficiază de plăţi tranzitorii.
Art. 4. - (1) Pentru a beneficia de sprijin,
solicitantul are obligaţia să completeze corespunzător formularul de plată
unică pe suprafaţă, să prezinte până la data de 15 iulie a fiecărui an o copie
a contractului de livrare cu un prim-procesator aprobat, să respecte bunele
condiţii agricole şi de mediu, să se supună controalelor autorităţilor
competente prin care se urmăreşte îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate,
conform art. 1, şi să facă dovada livrării producţiei contractate până la data
de 10 noiembrie a fiecărui an la centrele locale, judeţene sau al municipiului
Bucureşti al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură unde a depus
cererea de plată unică pe suprafaţă.
(2) In cazul persoanelor
juridice menţionate la art. 3 alin. (2), contractul este înlocuit de un
angajament de livrare care cuprinde cel puţin datele de identificare a
persoanei juridice, suprafeţele cultivate cu tomate destinate procesării şi o
estimare a producţiei care
urmează să fie recoltată şi care are ca destinaţie procesarea.
(3) Dovada livrării producţiei contractate pentru
persoanele fizice se face cu copie a BI/CI şi copie a notelor de
intrare-recepţie, iar pentru persoanele juridice se face cu copie a facturilor
şi a notelor de intrare-recepţie, conform cu originalul. Persoanele juridice
menţionate la art. 3 alin. (2) prezintă copii ale notelor de intrare-recepţie
şi ale avizelor de expediţie, conform cu originalul.
Art. 5. - Contractul de livrare se încheie între
producătorii agricoli persoane fizice sau juridice şi unitatea
prim-procesatoare aprobată şi cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) data încheierii contractului;
b) adresele şi datele de identificare ale părţilor
contractante;
c) suprafeţele cu tomate destinate procesării, care
urmează a fi cultivate şi care fac obiectul contractului;
d) în cazul unui grup de producători contractul
conţine în anexă lista nominală cu membrii pe care îi reprezintă, suprafeţele
cultivate şi recoltate cu tomate destinate procesării.
Art. 6. - Prin prim-procesator se înţelege orice persoană juridică care a fost acreditată în
condiţiile legii să desfăşoare o activitate de producţie în domeniul procesării
fructelor şi legumelor, în baza licenţei de fabricaţie eliberate în
conformitate cu legislaţia în vigoare cu privire la acordarea, suspendarea şi
retragerea licenţelor de fabricaţie operatorilor economici care desfăşoară
activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare.
Art. 7. - (1) Aprobarea ca prim-procesator se face în
baza unei solicitări scrise a persoanei juridice în cauză, la care se anexează
o copie a licenţei de fabricaţie.
(2) Documentele menţionate anterior se depun până la
data de 20 februarie a fiecărui an la direcţiile pentru agricultură şi
dezvoltare rurală judeţene şi a municipiului Bucureşti, la organismul de
control al Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi
Valorificarea Legumelor şi Fructelor.
(3) Direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală
judeţene şi a municipiului Bucureşti, prin organismul de control al Inspecţiei
de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea Legumelor şi
Fructelor, notifică în scris solicitantul, până la data de 5 martie a fiecărui
an, cu privire la autorizarea ca prim-procesator şi transmit, până la data de
10 martie a fiecărui an, Direcţiei politici de piaţă în sectorul culturi
horticole din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale o listă a
persoanelor juridice aprobate ca prim-procesatori.
Art. 8. - Persoanele juridice care din diverse motive
renunţă sau cărora li se retrage licenţa de fabricaţie pierd aprobarea ca
prim-procesator.
Art. 9. - (1) Prim-procesatorii aprobaţi sunt obligaţi
să se supună controalelor din partea autorităţilor competente, a biroului
Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea
Legumelor şi Fructelor din cadrul direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare
rurală judeţene şi a municipiului Bucureşti, în ceea ce priveşte evidenţa
contractelor conform modelului din anexa nr. 1 şi prezintă o copie a acestei
înregistrări la biroul Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea Legumelor şi Fructelor
din cadrul direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene şi a
municipiului Bucureşti, până la data de 10 noiembrie a fiecărui an.
(2) Persoanele juridice menţionate la art. 3 alin. 2)
au obligaţia să evidenţieze separat, conform anexei nr. 2, suprafeţele
cultivate cu tomate destinate procesării, producţiile obţinute şi recepţionate
în vederea procesării, valoarea costului de producţie/kg şi să prezinte o copie
a acestei înregistrări la biroul Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în
Producerea şi Valorificarea Legumelor şi Fructelor din cadrul direcţiilor
pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene şi a municipiului Bucureşti,
până la data de 10 noiembrie a fiecărui an.
(3) Direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală
judeţene şi a municipiului Bucureşti, prin organismele de control ale
Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea
Legumelor şi Fructelor, verifică existenţa înregistrării contractelor şi
transmit o copie a acestora Direcţiei politici de piaţă în sectorul culturi
horticole din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până cel
târziu la data de 20 noiembrie a fiecărui an.
(4) Unitatea prim-procesatoare care nu poate face
dovada înregistrărilor conform anexelor nr. 1 şi 2 nu primeşte aprobarea ca
prim-procesator pentru anul următor.
Art. 10. - Direcţia politici de piaţă în sectorul
culturi horticole din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
face publică prin site-ul oficial al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până la data de 15 martie a
fiecărui an, lista prim-procesatorilor aprobaţi.
Art. 11. - (1) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură este responsabilă pentru primirea solicitărilor, verificarea
respectării condiţiilor de eligibilitate, efectuarea plăţilor şi întocmirea
centralizărilor pe beneficiari, urmărindu-se în special sumele primite,
suprafeţele contractate şi cantităţile livrate.
(2) Centralizările privind beneficiarii sunt transmise
la Direcţia politici de piaţă în sectorul culturi horticole din cadrul
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până cel târziu la data de 25
noiembrie a fiecărui an.
Art. 12. - (1) In baza
centralizărilor privind beneficiarii, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale face publică pe site-ul instituţiei, până la data de 31 decembrie a
fiecărui an, valoarea/ha a plăţilor tranzitorii pentru tomate destinate
procesării.
(2) Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură face cunoscută valoarea/ha a plăţilor
tranzitorii pentru tomate destinate procesării şi elaborează proceduri
detaliate de verificare a cererilor de sprijin şi a condiţiilor de
eligibilitate, care sunt aduse la cunoştinţa beneficiarilor prin afişare la
sediile Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi pe site-ul
instituţiei.
(3) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 13. -Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Dacian Cioloş
ANEXA Nr. 1
Datele de identificare a prim-procesatorului1)
REGISTRU DE EVIDENŢĂ
a contractelor pentru anul.....................
Nr. crt.
|
Nr. de înregistrare a contractului
|
Datele de identificare
ale partenerului
din contract
|
Suprafaţa
contractată
(ha)
|
Cantitatea de tomate
recepţionată conform N.I.R.
(kg)
|
Suma plătită/kg (lei)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Administrator,
......................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data.....................
Ştampila
Contabil,
......................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data.....................
1) Vor fi menţionate
cel puţin denumirea persoanei juridice, CUI-ul, adresa poştală şi telefon/fax.
ANEXA Nr. 2
Datele de identificare a prim-procesatorului1)
REGISTRU DE EVIDENŢĂ
a producţiei proprii destinate procesării pentru
anul.....................
Nr. crt.
|
Data
|
Documente de însoţire a mărfii
(aviz, factură, N.I.R.)
|
Suprafaţa
cultivată
(ha)
|
Cantitatea de tomate
recepţionată conform N.I.R.
(kg)
|
Valoarea costului de producţie/kg produs procesat
(lei)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Administrator,
......................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data.....................
Ştampila
Contabil,
......................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data.....................
1) Vor fi menţionate
cel puţin denumirea persoanei juridice, CUI-ul, adresa poştală şi telefon/fax.