Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.86 din 30.03.2020

privind aprobarea Normelor fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare
ACT EMIS DE: Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 597 din 08 iulie 2020



SmartCity1

În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 729/2018 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,având în vedere art. 5 alin. (1) şi art. 35 lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,luând în considerare Referatul nr. 15.035 din 5.03.2020,preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 114/2017 privind aprobarea Normelor fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, publicat Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 14 iunie 2017. Articolul 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,Gheorghe IoniţăANEXĂNORME FUNDAMENTALE de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare Capitolul IDomeniu, scop, definiţii Secţiunea 1Domeniu şi scop Articolul 1
(1) Prezentele norme fundamentale sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prin prezentele norme fundamentale se stabilesc cerinţe generale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare.
(3) Îndeplinirea prevederilor prezentelor norme fundamentale constituie o condiţie necesară pentru autorizarea de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, a activităţilor de proiectare, amplasare, construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare a unei instalaţii nucleare.
(4) Prevederile prezentelor norme fundamentale se aplică atât titularilor, cât şi solicitanţilor de autorizaţie, pentru fazele de proiectare, amplasare, construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare a unei instalaţii nucleare, după caz.
Articolul 2Prezentele norme fundamentale se aplică următoarelor categorii de instalaţii nucleare: a)centrale nuclearoelectrice, inclusiv cele echipate cu reactoare modulare; b)reactoare nucleare de cercetare, reactoare nucleare de testare, reactoare de putere zero şi ansambluri subcritice; c)reactoare nucleare de demonstraţie; d)fabrici de combustibil nuclear; e)instalaţii de depozitare a combustibilului nuclear uzat; f)reactoare nucleare pentru producerea de energie şi izotopi pentru scopuri medicale; g)instalaţii de îmbogăţire a uraniului; h)instalaţii de retratare/reprocesare a combustibilului nuclear uzat; i)instalaţii de depozitare intermediară sau finală a deşeurilor radioactive şi instalaţii de tratare a deşeurilor radioactive, aflate pe acelaşi amplasament şi direct legate de instalaţiile nucleare enumerate la lit. a)-h); j)instalaţii de detritiere, aflate pe acelaşi amplasament şi direct legate de instalaţiile nucleare echipate cu reactoare nucleare care folosesc apa ca agent de răcire; k)orice alte instalaţii nucleare a căror autorizare este necesară în baza prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Secţiunea a 2-aDefiniţii Articolul 3Termenii utilizaţi în prezentele norme fundamentale sunt definiţi în anexă, cu excepţia acelora ale căror definiţii se regăsesc în textul prezentelor norme fundamentale.
Capitolul IICerinţe generale de securitate nucleară Secţiunea 1Obiectivul general de securitate nucleară Articolul 4
(1) Obiectivul general de securitate nucleară care trebuie avut în vedere în proiectarea, amplasarea, construcţia, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea unei instalaţii nucleare este de a reduce la minimum riscurile asociate expunerii la radiaţii ionizante pentru personalul care desfăşoară activităţi profesionale, populaţie şi mediul înconjurător.
(2) Titularul, respectiv solicitantul de autorizaţie trebuie să ia toate măsurile rezonabile, posibile din punct de vedere tehnic şi practicabile pentru prevenirea evenimentelor care ar putea conduce la expunerea personalului care desfăşoară activităţi profesionale, a populaţiei şi a mediului peste limitele prevăzute de legislaţia în vigoare. De asemenea trebuie luate toate măsurile rezonabile, posibile din punct de vedere tehnic şi practicabile pentru limitarea consecinţelor accidentelor nucleare, pentru situaţiile în care astfel de evenimente ar putea avea loc.
(3) În scopul îndeplinirii obiectivului general de securitate nucleară, instalaţiile nucleare trebuie să fie proiectate, amplasate, construite, puse în funcţiune, exploatate şi dezafectate astfel încât să se prevină accidentele şi, în cazul unui accident, să se atenueze consecinţele acestuia şi să se evite:a)eliberările timpurii/intempestive de materiale radioactive, care ar impune luarea de măsuri de răspuns la urgenţă în afara amplasamentului fără să existe suficient timp pentru punerea în aplicare a acestora; b)eliberările masive de materiale radioactive, care ar necesita măsuri de protecţie care nu pot fi limitate în spaţiu sau timp.
(4) Cerinţele stabilite la alin. (3) trebuie să se aplice instalaţiilor nucleare pentru care autorizaţiile pentru oricare dintre fazele de proiectare, amplasare, construcţie şi montaj se emit pentru prima oară după data intrării în vigoare a prezentelor norme fundamentale.
(5) Cerinţele stabilite la alin. (3) trebuie să fie utilizate ca referinţă pentru punerea în aplicare la timp a îmbunătăţirilor rezonabile din punct de vedere practic în materie de securitate nucleară aduse instalaţiilor nucleare existente la data intrării în vigoare a prezentelor norme fundamentale, inclusiv în cadrul procesului de revizuire periodică a securităţii nucleare.
Secţiunea a 2-aDemonstrarea îndeplinirii obiectivului general de securitate nucleară Articolul 5Documentaţia care stă la baza autorizării unei instalaţii nucleare, pentru fiecare dintre fazele de proiectare, amplasare, construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare, trebuie să includă o evaluare corespunzătoare a securităţii nucleare, specifică amplasamentului şi instalaţiei nucleare respective. Evaluarea securităţii nucleare trebuie să cuprindă o analiză a conformităţii cu cerinţele din normele CNCAN aplicabile, inclusiv demonstrarea îndeplinirii obiectivului general de securitate nucleară, în baza prevederilor stabilite la art. 4. Secţiunea a 3-aAplicarea conceptului de protecţie în adâncime Articolul 6
(1) Conceptul de protecţie în adâncime trebuie să se fie aplicat pentru instalaţiile nucleare în toate activităţile cu impact asupra securităţii nucleare.
(2) Titularul, respectiv solicitantul de autorizaţie trebuie să asigure că proiectul instalaţiei nucleare prevede o serie de bariere fizice de protecţie succesive în calea eliberării necontrolate de materiale radioactive în mediul înconjurător.
(3) Pentru menţinerea barierelor fizice de protecţie, titularul, respectiv solicitantul de autorizaţie trebuie să stabilească măsurile şi procedurile administrative necesare, pentru fiecare nivel de protecţie în adâncime. Nivelurile de protecţie în adâncime se referă la prevenirea condiţiilor adverse pentru securitatea nucleară, controlul şi limitarea impactului acestora, protecţia barierelor fizice de protecţie în caz de accident şi atenuarea consecinţelor accidentelor.
Articolul 7În implementarea conceptului de protecţie în adâncime trebuie asigurate măsuri pentru: a)reducerea la minimum a impactului pericolelor externe extreme de origine naturală, precum şi a celor provocate neintenţionat de om; b)prevenirea defectărilor şi a condiţiilor de operare anormală; c)depistarea şi remedierea defectărilor şi controlul condiţiilor de operare anormală, în scopul prevenirii accidentelor; d)controlul accidentelor bază de proiect astfel încât să se prevină depăşirea limitelor de securitate nucleară; e)controlul condiţiilor severe, care ar putea fi cauzate de defectări multiple, cum ar fi pierderea completă a tuturor funcţiilor unui sistem de securitate sau de un eveniment extrem de improbabil, inclusiv prevenirea creşterii în amploare a accidentelor şi atenuarea consecinţelor accidentelor severe; f)gestionarea pe amplasament a situaţiilor de urgenţă.
Secţiunea a 4-aFuncţiile generale de securitate nucleară Articolul 8Titularul, respectiv solicitantul de autorizaţie trebuie să asigure toate măsurile necesare pentru menţinerea următoarelor funcţii generale de securitate nucleară pentru instalaţia nucleară, atât în condiţii normale de operare, cât şi în condiţii de operare anormală şi condiţii de accident, inclusiv pentru accidentele severe, în măsura în care este practic posibil: a)controlul reactivităţii; pentru un reactor nuclear, această funcţie se referă atât la reducerea puterii, oprirea reactorului şi menţinerea acestuia într-o stare de oprire sigură pentru o perioadă de timp nedeterminată, cât şi la prevenirea criticităţii în instalaţiile de depozitare a combustibilului nuclear uzat; b)răcirea combustibilului nuclear; pentru un reactor nuclear, această funcţie se referă atât la răcirea combustibilului din reactor, cât şi la răcirea combustibilului uzat din instalaţiile de depozitare aferente; c)reţinerea materialelor radioactive, inclusiv menţinerea barierelor fizice în calea eliberării acestora în mediul înconjurător; d)monitorizarea stării instalaţiei nucleare şi furnizarea serviciilor-suport necesare pentru menţinerea funcţiilor prevăzute la lit. a), b) şi c); serviciile-suport menţionate includ furnizarea de energie electrică, agent de răcire, aer instrumental şi gaze tehnice, după cum este necesar. Secţiunea a 5-aBazele de proiectare Articolul 9
(1) Bazele de proiectare trebuie documentate şi menţinute pe toată durata de viaţă a instalaţiei nucleare, precum şi actualizate atunci când este necesar, pentru a reflecta modificările instalaţiei nucleare.
(2) Bazele de proiectare trebuie revizuite cu regularitate, precum şi ori de câte ori este necesar pentru a ţine cont de experienţa de exploatare, de informaţii noi semnificative pentru securitatea nucleară provenite din reevaluarea amplasamentului, din analizele de securitate nucleară şi din dezvoltarea standardelor şi practicilor de securitate nucleară.
(3) Pentru revizuirea bazelor de proiectare trebuie folosite analize şi evaluări deterministe şi probabilistice, precum şi judecata inginerească. În baza rezultatelor acestor activităţi de revizuire trebuie să se determine dacă bazele de proiectare continuă să fie adecvate, să se identifice necesităţile şi oportunităţile de îmbunătăţire şi să se implementeze măsurile necesare pentru asigurarea securităţii nucleare.
Capitolul IIIAnalizele şi evaluările de securitate nucleară Secţiunea 1Cerinţe generale privind analizele şi evaluările de securitate nucleară Articolul 10
(1) Pentru orice fază de autorizare a unei instalaţii nucleare, solicitantul de autorizaţie trebuie să efectueze, să documenteze şi să transmită la CNCAN o evaluare a securităţii nucleare. Domeniul de aplicare şi nivelul de detaliere ale acestei evaluări trebuie să fie proporţionale cu amploarea potenţială şi cu natura riscului asociat instalaţiei nucleare şi amplasamentului acesteia.
(2) Analizele şi evaluările de securitate nucleară, denumite în continuare AESN, trebuie efectuate pentru:a)a estima frecvenţa de apariţie şi consecinţele evenimentelor care pot afecta funcţiile de securitate nucleară şi care pot duce la expunerea personalului care desfăşoară activităţi profesionale, a populaţiei şi mediului înconjurător peste limitele prevăzute de legislaţia în vigoare; b)a identifica şi a stabili sistemele, structurile, componentele şi echipamentele unei instalaţii nucleare, denumite în continuare SSCE, inclusiv software-ul pentru sistemele de instrumentaţie şi control, care sunt importante pentru securitatea nucleară; c)a demonstra implementarea corespunzătoare a conceptului de protecţie în adâncime; d)a demonstra îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară; e)a defini bazele de proiectare şi a stabili cerinţele de performanţă pentru sistemele de securitate nucleară; f)a defini limitele şi condiţiile care trebuie respectate pentru exploatarea în siguranţă a instalaţiei nucleare; g)a confirma că riscul datorat evenimentelor care depăşesc bazele de proiectare este neglijabil; h)a determina fezabilitatea diferitelor acţiuni de răspuns la situaţii de accident şi măsurile de protecţie pentru personalul de operare şi personalul de intervenţie, luând în considerare pericolele radiologice şi de oricare altă natură, care pot apărea în astfel de situaţii; i)a stabili bazele tehnice pentru procedurile de operare la urgenţă, ghidurile de management al accidentelor severe şi planurile de răspuns la urgenţă.
(3) Estimările prevăzute la alin. (2) lit. a) trebuie să cuantifice eliberările de materiale radioactive din instalaţia nucleară în mediul înconjurător în diverse scenarii de accident, respectiv termenii-sursă, momentele de producere a emisiilor şi durata acestora.
(4) AESN trebuie revizuite pentru a reflecta orice modificări relevante ale instalaţiei nucleare sau ale factorilor legaţi de amplasamentul acesteia.
(5) Toate AESN trebuie documentate, actualizate după caz şi menţinute sub controlul titularului de autorizaţie pe toată durata de viaţă a instalaţiei nucleare.
Secţiunea a 2-aCapabilitatea pentru efectuarea şi revizuirea analizelor şi evaluărilor de securitate nucleară Articolul 11
(1) Solicitantul, respectiv titularul de autorizaţie trebuie să stabilească, să documenteze şi să supună avizării CNCAN un program strategic de dezvoltare, efectuare, verificare, revizuire şi actualizare a AESN, cu următoarele obiective:a)să asigure menţinerea conformităţii cu bazele de proiectare, ţinând cont de efectul cumulat al modificărilor şi al îmbătrânirii asupra SSCE ale instalaţiei nucleare; b)să asigure că orice cerinţe noi aplicabile, orice noi informaţii provenite din experienţa de exploatare, precum şi orice schimbări survenite în factorii legaţi de amplasamentul instalaţiei nucleare sunt evaluate şi luate în considerare la actualizarea, completarea şi extinderea, după caz, a AESN; c)să asigure suport pentru punerea în funcţiune şi exploatarea în condiţii de securitate nucleară a instalaţiei nucleare; d)să asigure dezvoltarea AESN în acord cu standardele şi bunele practici internaţionale curente; e)să menţină capabilităţile proprii ale titularului de autorizaţie de a efectua AESN şi de a verifica şi/sau revizui AESN elaborate în beneficiul său de organizaţii externe.
(2) AESN efectuate de organizaţii externe în beneficiul solicitantului sau titularului de autorizaţie trebuie verificate independent de către acesta pentru a se asigura că respectă cerinţele şi recomandările aplicabile, conform normelor şi ghidurilor CNCAN în vigoare şi standardelor şi bunelor practici recunoscute la nivel internaţional.
Capitolul IVResponsabilităţile generale ale titularului de autorizaţie Secţiunea 1Răspunderea pentru securitatea nucleară Articolul 12
(1) Răspunderea pentru securitatea nucleară a unei instalaţii nucleare îi revine în întregime titularului de autorizaţie. Această răspundere nu poate fi delegată şi include responsabilitatea pentru activităţile contractanţilor şi subcontractanţilor, furnizorilor şi subfurnizorilor de produse şi de servicii, care ar putea afecta securitatea nucleară a instalaţiei nucleare.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să evalueze cu regularitate, să verifice şi să îmbunătăţească permanent securitatea nucleară a instalaţiei nucleare, în măsura în care este rezonabil din punct de vedere practic, în mod sistematic şi verificabil. Aceste evaluări trebuie să includă verificarea faptului că sunt instituite măsuri pentru prevenirea accidentelor şi atenuarea consecinţelor acestora, inclusiv verificarea aplicării prevederilor de protecţie în adâncime.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să reexamineze sistematic şi periodic, cel puţin o dată la zece ani, securitatea nucleară a instalaţiei nucleare, în conformitate cu prevederile alin. (2) şi utilizând ca referinţă obiectivul general de securitate nucleară stabilit la art. 4.
(4) Revizuirea periodică a securităţii nucleare, prevăzută la alin. (3), trebuie efectuată pentru asigurarea conformităţii cu bazele de proiectare curente/actualizate şi identificarea de noi îmbunătăţiri în domeniul securităţii nucleare, ţinând cont de efectele cumulate ale îmbătrânirii instalaţiei nucleare, modificărilor, experienţei de exploatare şi schimbărilor legate de amplasament, precum şi de rezultatele analizelor de securitate nucleară realizate cu metode şi coduri de calcul mai performante, cele mai recente rezultate ale activităţilor de cercetare, de evoluţia ştiinţifică şi tehnologică şi de cele mai noi standarde şi bune practici recunoscute la nivel internaţional.
(5) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1)-(4), în scopul menţinerii şi îmbunătăţirii continue a securităţii instalaţiei nucleare, titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că:a)dispune de o bibliotecă de coduri şi standarde tehnice curente, actualizate periodic, relevante pentru proiectul, exploatarea, întreţinerea, inspecţiile în funcţionare, evaluările de securitate nucleară şi managementul instalaţiei nucleare respective; aceasta trebuie să conţină cel puţin codurile şi standardele tehnice originale utilizate la stabilirea bazelor de proiectare pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară, respectiv la exploatarea, întreţinerea, inspecţia periodică şi analiza acestora, precum şi cele mai noi ediţii ale acestor coduri şi standarde; b)are acces la experienţa de exploatare şi la rezultatele activităţilor de cercetare şi dezvoltare relevante, prin afilierea la organizaţii internaţionale şi prin participarea la programe de cercetare specifice, la nivel naţional şi internaţional, care au ca scop îmbunătăţirea securităţii nucleare şi a fiabilităţii instalaţiilor nucleare; c)dispune de coduri de calcul la cele mai noi versiuni acceptate în industria nucleară la nivel internaţional, de echipamente de calcul performante şi de personal cu pregătire tehnică adecvată pentru efectuarea de analize şi evaluări de inginerie şi de securitate nucleară, pentru a menţine şi actualiza analizele de securitate nucleară şi pentru a susţine activităţile curente de exploatare şi de management al configuraţiei de proiectare, precum şi pentru a efectua verificări independente ale studiilor, analizelor, evaluărilor şi proiectelor executate de organizaţii externe în beneficiul titularului de autorizaţie; d)asigură operarea, supravegherea, întreţinerea, testarea şi inspecţiile în exploatare pentru SSCE în conformitate cu standardele şi reglementările aplicabile şi cu cele mai bune practici din industria nucleară şi rezolvă, în cel mai scurt timp posibil, orice aspecte legate de indisponibilitatea sau funcţionarea defectuoasă a SSCE cu funcţii de securitate nucleară sau cu impact asupra exploatării fiabile a instalaţiei nucleare; în acest sens îşi menţine şi îşi dezvoltă atât capabilităţile tehnice şi resursele materiale şi de personal proprii, cât şi accesul permanent la asistenţă tehnică de specialitate şi stocuri suficiente de piese de schimb, componente şi echipamente, din partea proiectanţilor şi fabricanţilor originali ai SSCE instalate sau a unor companii specializate a căror capabilitate tehnică este recunoscută oficial de proiectanţii şi fabricanţii originali ai SSCE şi care deţin experienţă practică relevantă în instalaţia nucleară respectivă sau în instalaţii cu SSCE similare, pentru menţinerea proiectului aprobat/autorizat, în conformitate cu cerinţele privind controlul configuraţiei de proiectare, precum şi pentru evitarea produselor contrafăcute, frauduloase sau suspecte; e)implementează cu prioritate, în cel mai scurt timp practic posibil, modificările de proiect necesare pentru menţinerea şi îmbunătăţirea securităţii nucleare, inclusiv înlocuirea SSCE acolo unde este cazul, rezultate din analizele şi evaluările de securitate nucleară, din modificările codurilor şi standardelor tehnice, din activităţile de cercetare şi dezvoltare relevante, din experienţa de exploatare, din programele de management al îmbătrânirii şi din problemele de obsolescenţă identificate; f)îşi pregăteşte şi îşi califică personalul propriu în conformitate cu reglementările naţionale şi cu cele mai înalte standarde de excelenţă şi bune practici din industria nucleară la nivel internaţional, utilizând atât programele proprii de pregătire, cât şi întâlnirile tehnice, seminarele, evaluările comparative/de tip benchmark şi cursurile de pregătire oferite de asociaţiile internaţionale ale organizaţiilor care exploatează instalaţii nucleare şi alte asociaţii profesionale relevante.
Articolul 13
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că instalaţia nucleară şi activităţile asociate acesteia respectă toate cerinţele legale şi reglementările de securitate nucleară aplicabile.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure conformitatea cu cerinţele şi prevederile din documentaţia de securitate nucleară a instalaţiei nucleare. Orice deviaţie de la cerinţele şi prevederile din documentaţia de securitate nucleară care face parte din bazele de autorizare pentru instalaţia nucleară trebuie prompt identificată, analizată şi raportată la CNCAN.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că deciziile ce privesc securitatea nucleară sunt luate în timp util şi au la bază analize, evaluări şi consultări adecvate, ţinând cont de toate aspectele relevante. Procesul de luare a deciziilor în probleme de securitate nucleară trebuie să fie transparent şi verificabil.
Secţiunea a 2-aAsigurarea resurselor financiare şi umane adecvate Articolul 14
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să evalueze, să prevadă şi să menţină resursele financiare şi resursele umane cu calificări şi competenţe adecvate, necesare pentru a-şi îndeplini obligaţiile cu privire la securitatea nucleară a instalaţiei nucleare.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure, de asemenea, că furnizorii şi subfurnizorii de produse şi servicii pentru instalaţia nucleară şi contractanţii şi subcontractanţii de care răspund şi ale căror activităţi ar putea afecta securitatea nucleară a instalaţiei nucleare au resursele financiare şi materiale, precum şi resursele umane necesare, cu calificările şi competenţele adecvate pentru îndeplinirea obligaţiilor lor în conformitate cel puţin cu aceleaşi standarde de calitate şi criterii de performanţă ca cele implementate în organizaţia proprie sau cu standarde şi criterii echivalente cu acestea.
Articolul 15
(1) Numărul necesar de personal pentru proiectarea, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, în condiţii de securitate nucleară, precum şi competenţele şi calificările necesare ale personalului trebuie să fie analizate întro manieră sistematică, documentate şi reevaluate periodic.
(2) Analiza necesarului de personal trebuie să includă atât personalul necesar în condiţii normale, cât şi personalul necesar pentru răspunsul la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă.
(3) Analiza necesarului de personal şi orice revizii ale acesteia trebuie prezentate la CNCAN pentru evaluare.
(4) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească un plan pe termen lung pentru a asigura suficient personal calificat, care are competenţele şi îndemânările necesare, pentru toate activităţile importante pentru securitatea nucleară.
(5) Planul prevăzut la alin. (4) trebuie să ia în considerare îmbătrânirea forţei de muncă, potenţialele plecări nedorite ale personalului şi timpul necesar pentru recrutarea şi pregătirea personalului. În planificarea resurselor umane trebuie asigurate marje adecvate astfel încât titularul de autorizaţie să aibă în permanenţă suficient personal calificat pentru toate activităţile importante pentru securitatea nucleară.
(6) Pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare, planul prevăzut la alin. (4) trebuie întocmit pentru o perioadă de cel puţin zece ani, trebuie reevaluat cel puţin o dată la trei ani şi trebuie actualizat după cum este necesar pentru a acoperi întreaga durată de viaţă a instalaţiei nucleare.
(7) Pentru a asigura suficient personal înalt calificat, pentru toate funcţiile importante pentru securitatea nucleară, în conformitate cu prevederile din Normele de securitate nucleară privind pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor care exploatează instalaţii nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 108/2017, titularul de autorizaţie trebuie să implementeze politici şi măsuri adecvate pentru atragerea, recrutarea, selecţia, angajarea, dezvoltarea şi păstrarea personalului, inclusiv prin salarizarea competitivă, stabilită cel puţin la nivelul mediu asigurat de organizaţiile similare din industria nucleară din Uniunea Europeană pentru funcţiile şi atribuţiile echivalente. De asemenea se recomandă ca titularul de autorizaţie să ia măsuri pentru a asigura identificarea distinctă în clasificarea activităţilor din economia naţională a activităţilor importante pentru securitatea nucleară.
Articolul 16
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să aibă permanent, în cadrul organizaţiei proprii, suficient personal competent care să înţeleagă bazele de proiectare şi bazele de autorizare ale instalaţiei nucleare, inclusiv documentaţia de securitate nucleară a instalaţiei nucleare respective, precum şi funcţionarea instalaţiei nucleare în toate modurile de operare.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să aibă permanent, în cadrul organizaţiei proprii, suficient personal competent care să stabilească standardele şi specificaţiile pentru activităţile furnizorilor de produse şi servicii pentru instalaţia nucleară şi care să gestioneze şi să evalueze activităţile cu impact asupra securităţii nucleare prestate de contractanţi şi subcontractanţi.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să aibă permanent, în cadrul organizaţiei proprii, suficientă expertiză tehnică şi suficient personal competent care să asigure atât efectuarea în condiţii optime a tuturor activităţilor curente de exploatare, întreţinere, supraveghere, testare, inspecţie, controlul configuraţiei, suport tehnic şi a activităţilor aferente, asociate exploatării instalaţiei nucleare în condiţii de siguranţă, cât şi răspunsul eficace la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă, în conformitate cu documentaţia bază de autorizare şi cerinţele de reglementare. Utilizarea contractanţilor şi subcontractanţilor pentru activităţi curente cu potenţial impact asupra securităţii nucleare, respectiv cu impact direct asupra SSCE cu funcţii de securitate nucleară sau pentru activităţi de răspuns la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă este permisă doar în acele situaţii, justificate în mod adecvat, care necesită expertiză tehnică de specialitate care nu este pe deplin disponibilă în cadrul organizaţiei titularului de autorizaţie. Nu se justifică externalizarea, pe motive de creştere a eficienţei economice, a niciunei activităţi tehnice specializate cu potenţial impact asupra securităţii nucleare pentru care titularul de autorizaţie deţine capabilitatea proprie.
Articolul 17
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să aibă suficiente resurse financiare, aflate la dispoziţia sa sau garantate, pentru a asigura proiectarea, amplasarea, construcţia, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiei nucleare în condiţii de securitate nucleară.
(2) Modul de stabilire şi de alocare a resurselor financiare pentru programele, procesele, activităţile şi investiţiile cu impact asupra securităţii nucleare trebuie să fie documentat şi trebuie prezentat la CNCAN pentru evaluare.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi includă în bugetul anual resursele financiare necesare pentru menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a securităţii instalaţiei nucleare, conform prevederilor art. 12. Pentru urmărirea pe termen lung a performanţelor în efectuarea investiţiilor care susţin menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a securităţii nucleare se recomandă stabilirea unui plan de investiţii multianual, care să acopere o perioadă de cel puţin 5 ani şi care să fie revizuit şi actualizat anual. În fiecare an, sumele necesare realizării acestor investiţii vor fi cuprinse în bugetul de venituri şi cheltuieli.
Articolul 18
(1) Schimbările organizaţionale trebuie să fie evaluate şi clasificate în funcţie de importanţa pentru securitatea nucleară, iar fiecare schimbare trebuie să fie justificată.
(2) Schimbările organizaţionale reprezintă orice modificări care afectează structura organizaţiei, procesele şi organizarea activităţilor, resursele financiare şi/sau resursele umane ale titularului de autorizaţie.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să obţină aprobarea CNCAN pentru schimbările organizaţionale înainte de implementarea acestora.
(4) Implementarea schimbărilor organizaţionale trebuie să fie planificată, controlată, comunicată, monitorizată, urmărită şi înregistrată pentru a se asigura că acestea nu au impact negativ asupra securităţii nucleare.
Articolul 19Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că întreg personalul dispune de facilităţile necesare şi condiţii adecvate de muncă, conform standardelor de securitate nucleară aplicabile, cu respectarea standardelor şi reglementărilor privind protecţia împotriva radiaţiilor ionizante, respectiv sănătatea şi securitatea în muncă. Pentru tot personalul care desfăşoară activităţi în instalaţia nucleară, titularul de autorizaţie trebuie să asigure: a)verificarea aptitudinilor de muncă, inclusiv prin testarea psihologică; periodicitatea acestor verificări se stabileşte de către titularul de autorizaţie, în funcţie de specificul activităţilor; b)verificarea, prin sondaj, a respectării interdicţiei de a se prezenta la muncă sub influenţa alcoolului sau a substanţelor psihotrope; titularul de autorizaţie trebuie să implementeze un sistem de sancţiuni stricte pentru astfel de abateri, mergând până la desfacerea contractului individual de muncă; c)echipamente individuale de protecţie adecvate pentru lucrările respective; d)echipamente, instrumente, aparatură, unelte, dispozitive, proceduri şi condiţii de lucru adecvate pentru lucrările respective; e)supravegherea radiologică a locului de muncă, monitorizarea dozimetrică individuală şi protecţia radiologică a expuşilor profesional la radiaţii ionizante, în conformitate cu Normele privind cerinţele de bază de securitate radiologică, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii, ministrului educaţiei naţionale şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 752/3.978/136/2018; pentru lucrătorii care desfăşoară activităţi în instalaţiile nucleare se vor asigura dozimetre individuale pentru fotoni, radiaţii beta şi neutroni, dozimetre de extremităţi pentru fotoni şi radiaţii beta, dozimetre pentru evaluarea dozei la cristalin, precum şi monitorizarea expunerii interne.
Secţiunea a 3-aManagementul competenţelor Articolul 20
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să ia măsuri pentru educarea şi formarea iniţială şi continuă a personalului care are responsabilităţi legate de securitatea nucleară a instalaţiilor nucleare, în vederea obţinerii, menţinerii şi dezvoltării în continuare a competenţelor şi abilităţilor în domeniul securităţii nucleare şi al pregătirii pentru răspunsul la situaţii de urgenţă pe amplasament.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze o abordare sistematică pentru pregătirea personalului care are responsabilităţi legate de securitatea nucleară a instalaţiilor nucleare, prin parcurgerea următoarelor etape:a)analiza şi documentarea competenţelor cerute şi a necesităţilor de pregătire, pentru fiecare categorie de personal şi fiecare tip de activitate; b)proiectarea programelor de pregătire în baza analizei prevăzute la lit. a); c)dezvoltarea programelor de pregătire, inclusiv asigurarea materialelor şi facilităţilor aferente; d)implementarea programelor de pregătire iniţială şi continuă; e)evaluarea competenţelor dobândite prin pregătire şi analiza eficacităţii programelor de pregătire.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure că întreg personalul este competent, îşi înţelege responsabilităţile proprii pentru realizarea sarcinilor atribuite, inclusiv în ceea ce priveşte implementarea propriului program de pregătire şi calificare, şi înţelege consecinţele activităţilor sale asupra securităţii nucleare. Prin pregătire trebuie să se asigure că personalul este conştient de relevanţa şi importanţa propriilor activităţi, precum şi de modul în care acestea contribuie la asigurarea securităţii nucleare. De asemenea, prin pregătire trebuie să se asigure că personalul înţelege care sunt consecinţele potenţialelor erori în activitatea proprie, inclusiv impactul asupra securităţii nucleare, şi cunoaşte şi este capabil să aplice corect în practică mijloacele şi metodele de prevenire a erorilor.
(4) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că personalul furnizorilor de servicii, contractanţilor şi subcontractanţilor care desfăşoară activităţi cu impact direct asupra instalaţiei nucleare îndeplineşte aceleaşi standarde de pregătire şi calificare precum personalul propriu.
(5) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că personalul care ocupă poziţii de conducere, la toate nivelurile din cadrul organizaţiei, posedă competenţele tehnice şi manageriale specifice domeniului nuclear necesare pentru a asigura luarea deciziilor conservative, acordând prioritate securităţii nucleare.
(6) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi să asigure resursele necesare pentru implementarea efectivă a programelor de pregătire, calificare şi autorizare a personalului; aceste resurse includ infrastructură, dotări, echipamente şi materiale adecvate pentru pregătirea teoretică şi practică, personal calificat desemnat pentru dezvoltarea, coordonarea şi implementarea activităţilor specifice de pregătire, calificare şi autorizare, precum şi suficient timp special alocat acestor activităţi, pentru tot personalul implicat.
Secţiunea a 4-aCultura de securitate nucleară Articolul 21
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să ia măsuri pentru a promova şi consolida o cultură de securitate nucleară sănătoasă şi eficace.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) trebuie să includă în special următoarele:a)angajamentul, la toate nivelurile personalului şi conducerii organizaţiei titularului de autorizaţie, faţă de securitatea nucleară şi îmbunătăţirea continuă a acesteia; b)implementarea de către titularul de autorizaţie a unui sistem de management care acordă prioritatea cuvenită securităţii nucleare şi care promovează, la toate nivelurile personalului şi conducerii, capacitatea de a pune sub semnul întrebării aplicarea efectivă a principiilor de securitate nucleară şi a practicilor de îmbunătăţire continuă a securităţii nucleare şi de a raporta în timp util problemele legate de securitatea nucleară; c)mecanisme prin care titularul de autorizaţie înregistrează, evaluează, documentează şi utilizează experienţa de exploatare, internă şi externă, semnificativă pentru securitatea nucleară; d)obligaţia titularului de autorizaţie de a raporta la CNCAN evenimentele cu impact potenţial asupra securităţii nucleare; e)mecanisme de educaţie şi formare, implementate de titularul de autorizaţie în conformitate cu prevederile art. 20.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să instituie modalităţi, canale de comunicare şi proceduri pentru:a)raportarea internă, în mod scris şi/sau oral, a oricăror încălcări ale cerinţelor de securitate nucleară, protecţie împotriva radiaţiilor ionizante, sănătate şi securitate în muncă, protecţia mediului sau ale altor cerinţe incluse direct sau prin referinţă în bazele de autorizare curente şi/sau în sistemul de management aprobat de CNCAN; b)întreprinderea unor acţiuni subsecvente de verificare a informaţiilor şi rezolvare a problemelor, prioritizate în funcţie de potenţiala gravitate a aspectelor raportate; c)protecţia persoanelor care raportează încălcări ale cerinţelor; aceste măsuri trebuie să asigure protecţia împotriva oricărei forme de represalii şi să se aplice atât personalului propriu, cât şi oricărei persoane care lucrează sub supravegherea şi conducerea contractanţilor, a subcontractanţilor şi a furnizorilor de produse şi servicii; aceste măsuri de protecţie se aplică atât persoanelor care raportează intern încălcări ale cerinţelor, cât şi persoanelor care raportează extern autorităţilor competente; d)furnizarea de feedback persoanei care efectuează raportarea, inclusiv comunicarea rezultatului final al investigaţiilor determinate de raportare, într-un interval de timp rezonabil, ţinând cont de potenţiala gravitate a aspectelor raportate.
Secţiunea a 5-aSistemele de management Articolul 22
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze un sistem de management care să acopere toate activităţile şi procesele importante pentru securitatea nucleară a instalaţiei nucleare, inclusiv activităţile desfăşurate de contractanţii şi subcontractanţii săi.
(2) Sistemul de management prevăzut la alin. (1) trebuie să asigure că:a)cerinţele privind securitatea nucleară, protecţia împotriva radiaţiilor ionizante, protecţia fizică, controlul de garanţii nucleare, calitatea, protecţia mediului, sănătatea şi securitatea ocupaţională, securitatea cibernetică, protecţia informaţiilor clasificate şi aspectele economice sunt identificate şi implementate într-o manieră integrată, coerentă şi coordonată; b)cerinţele de securitate nucleară au prioritate faţă de orice alte cerinţe, considerente şi interese.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să identifice şi să rezolve orice conflict între cerinţele aplicabile activităţilor sale, acordând prioritate securităţii nucleare şi cerinţelor de securitate nucleară stabilite prin legislaţie şi prin autorizaţia emisă de CNCAN.
(4) Atunci când se identifică un conflict între cerinţele legale impuse de diferite autorităţi şi cerinţele legale impuse de CNCAN, titularul de autorizaţie trebuie să îl aducă la cunoştinţa CNCAN în timp util.
(5) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că responsabilităţile, nivelurile de autoritate, interfeţele şi liniile de comunicare sunt clar definite şi documentate pentru tot personalul cu atribuţii importante pentru securitatea nucleară.
(6) Titularul de autorizaţie trebuie să demonstreze îndeplinirea efectivă a cerinţelor propriului sistem de management, în conformitate cu normele CNCAN aplicabile sistemelor de management.
(7) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure că sistemul de management este monitorizat în mod permanent, evaluat periodic şi actualizat după cum este necesar, în scopul îmbunătăţirii continue a securităţii nucleare.
(8) Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze măsurile administrative necesare pentru prevenirea rotaţiei persoanelor cu responsabilităţi de conducere între funcţiile deţinute în cadrul organizaţiei proprii şi cele din cadrul autorităţilor de reglementare, în vederea evitării conflictelor de interese. În particular, titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că nu angajează în funcţii cu responsabilităţi de conducere foşti angajaţi ai CNCAN care au părăsit instituţia în decurs de mai puţin de 1 an. De asemenea, în implementarea proceselor şi procedurilor de achiziţie a serviciilor importante pentru securitatea nucleară, titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că nu există niciun conflict de interese cu organizaţiile care furnizează consultanţă sau servicii similare pentru CNCAN.
Secţiunea a 6-aMăsuri de pregătire şi răspuns pe amplasament la situaţii de urgenţă Articolul 23
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă proceduri, resurse şi mecanisme corespunzătoare pentru răspunsul pe amplasament la situaţii de urgenţă, inclusiv ghiduri de management al accidentelor severe sau măsuri echivalente, pentru a reacţiona în mod eficace la accidente în scopul prevenirii sau atenuării consecinţelor acestora. Respectivele proceduri, resurse şi mecanisme trebuie să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:a)să fie compatibile cu alte proceduri operaţionale; b)să fie testate periodic prin exerciţii pentru a confirma că sunt fezabile/practicabile; c)să fie adecvate pentru răspunsul la situaţii de accident, inclusiv accidente severe, care pot apărea în toate stările de operare ale instalaţiei nucleare; d)să fie adecvate pentru răspunsul la situaţii de accident, inclusiv accidente severe, care pot implica sau afecta simultan mai multe instalaţii nucleare de pe acelaşi amplasament; e)să prevadă măsuri de obţinere a asistenţei externe; f)să fie revizuite periodic şi actualizate cu regularitate, ţinând cont de experienţa dobândită din exerciţii şi de lecţiile învăţate din accidente.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească structura organizaţională pentru pregătirea şi răspunsul pe amplasament la situaţii de urgenţă, cu alocarea clară a responsabilităţilor şi a coordonării dintre titularul autorizaţiei, autorităţile şi organizaţiile competente, conform legii, ţinând seama de toate etapele unei situaţii de urgenţă şi de reglementările aplicabile în vigoare, astfel încât să se asigure coerenţă şi continuitate în răspunsul la urgenţă.
(3) Exerciţiile de răspuns la urgenţă necesare pentru testarea capabilităţilor titularului de autorizaţie trebuie să includă atât exerciţii anunţate, planificate de titularul de autorizaţie, cât şi exerciţii neanunţate, efectuate din iniţiativa titularului de autorizaţie şi/sau la solicitarea CNCAN, în baza unor reguli stabilite de comun acord cu titularul de autorizaţie.
Secţiunea a 7-aTransparenţă Articolul 24
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că lucrătorii şi populaţia primesc informaţiile necesare cu privire la securitatea nucleară a instalaţiilor nucleare, acordând o atenţie specială autorităţilor locale, populaţiei şi părţilor interesate din vecinătatea unei instalaţii nucleare.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă în cadrul politicii de comunicare:a)informarea lucrătorilor şi a publicului larg cu privire la condiţiile normale de operare a instalaţiilor nucleare; b)informarea promptă a lucrătorilor şi a publicului larg în caz de incidente şi accidente.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) trebuie puse la dispoziţia publicului în conformitate cu legislaţia aplicabilă în vigoare, cu condiţia ca acest fapt să nu pună în pericol alte interese legitime, cum ar fi siguranţa nucleară, respectiv protecţia fizică a instalaţiilor nucleare, protecţia informaţiilor clasificate, protecţia instalaţiilor nucleare împotriva ameninţărilor cibernetice.
Secţiunea a 8-aCerinţe generale privind interfaţa dintre securitatea nucleară, protecţia fizică şi controlul de garanţii nucleare Articolul 25
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să identifice şi să evalueze toate interfeţele dintre măsurile de securitate nucleară, măsurile de protecţie fizică şi măsurile ce ţin de controlul de garanţii nucleare, la nivelul SSCE ale instalaţiei nucleare şi al proceselor şi activităţilor aferente.
(2) Măsurile de securitate nucleară, măsurile de protecţie fizică şi măsurile ce ţin de controlul de garanţii nucleare trebuie proiectate şi implementate într-o manieră integrată, astfel încât să nu aibă impact advers unele asupra altora.
Secţiunea a 9-aCerinţe generale privind raportarea la CNCAN Articolul 26
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure un sistem de raportare periodică către CNCAN, în conformitate cu cerinţele stabilite prin normele specifice şi prin autorizaţiile emise de CNCAN.
(2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure informarea promptă a CNCAN asupra oricărui eveniment cu potenţial impact asupra securităţii nucleare, în conformitate cu cerinţele stabilite prin normele specifice şi prin autorizaţiile emise de CNCAN şi cu procedurile de raportare aprobate de CNCAN.
Secţiunea a 10-aEvaluările externe Articolul 27
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să solicite şi să primească periodic evaluări externe, inclusiv evaluări internaţionale inter pares, care să analizeze diferite domenii de activitate şi subiecte importante pentru securitatea nucleară în raport cu standardele curente şi bunele practici internaţionale aplicabile.
(2) Evaluările externe prevăzute la alin. (1) trebuie să includă evaluările solicitate de CNCAN.
(3) Domeniile de activitate şi subiectele care fac obiectul evaluărilor externe, precum şi intervalele la care se solicită evaluările se stabilesc de către titularul de autorizaţie şi/sau de către CNCAN, după caz, luând în considerare tipurile de evaluări disponibile şi bunele practici recunoscute la nivel internaţional în ce priveşte efectuarea acestor evaluări, precum şi valoarea adăugată pe care acestea o pot aduce.
Capitolul VDispoziţii tranzitorii şi finale Articolul 28În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizaţie pentru instalaţiile nucleare aflate în fazele de exploatare trebuie să transmită la CNCAN spre evaluare un raport care să prezinte analiza conformităţii cu cerinţele prezentelor norme fundamentale şi, după caz, un plan de acţiuni pentru asigurarea implementării integrale a cerinţelor. Planul de acţiuni trebuie supus aprobării CNCAN. Articolul 29Orice dispoziţie contrară prevederilor prezentelor norme se abrogă cu data intrării în vigoare a acestora. Articolul 30Anexa face parte integrantă din prezentele norme fundamentale. Prezentele norme transpun art. 1 alin. (1), (2), (3), (7) şi (8) şi art. 2 alin. (1) din Directiva 2014/87/EURATOM a Consiliului din 8 iulie 2014 de modificare a Directivei 2009/71/Euratom de instituire a unui cadru comunitar pentru securitatea nucleară a instalaţiilor nucleare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 219 din 25.07.2014.
ANEXĂla Normele fundamentale DEFINIŢII Accident - reprezintă orice eveniment neintenţionat ale cărui consecinţe reale sau potenţiale sunt semnificative din punctul de vedere al protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante sau al securităţii nucleare; Accident bază de proiect - reprezintă orice situaţie de accident care a fost prevăzută la proiectarea unei instalaţii nucleare, în conformitate cu criterii stabilite de proiectare şi în cazul căreia avarierea combustibilului nuclear, acolo unde este cazul, şi eliberarea de materiale radioactive sunt menţinute în limitele autorizate; Accident sever - reprezintă o situaţie de accident care implică defectări sistematice ale combustibilului nuclear care pot conduce la eliberarea produşilor de fisiune; pentru un reactor nuclear, aceste condiţii includ avarierea zonei active a reactorului şi topirea combustibilului nuclear; Barieră fizică de protecţie - reprezintă orice sistem sau ansamblu de sisteme, pasive sau active, capabile să prevină sau să limiteze consecinţele unui eveniment care ar putea altfel conduce la eliberări de materiale radioactive în mediul înconjurător peste limitele prevăzute de legislaţia în vigoare; Bazele de proiectare - reprezintă totalitatea cerinţelor generate de condiţiile şi evenimentele considerate explicit în proiectarea instalaţiei nucleare, inclusiv la modernizarea acesteia, în temeiul unor criterii stabilite, astfel încât aceasta să reziste la aceste condiţii şi evenimente fără depăşirea limitelor autorizate cu operarea planificată a sistemelor de securitate; Condiţie de operare anormală - reprezintă o situaţie în care un proces operaţional se abate de la condiţiile normale de operare şi care se preconizează că va avea loc cel puţin o dată pe durata de viaţă operaţională a instalaţiei nucleare, dar care, datorită sistemelor şi măsurilor corespunzătoare prevăzute în proiectul instalaţiei nucleare, nu provoacă daune semnificative sistemelor, structurilor, componentelor şi echipamentelor importante pentru securitatea nucleară şi nici nu creează condiţii de accident; Condiţii severe - reprezintă condiţii care sunt mai severe decât condiţiile referitoare la accidentele bază de proiect; aceste condiţii pot fi cauzate de defectări multiple, cum ar fi pierderea completă a tuturor funcţiilor unui sistem de securitate sau de un eveniment extrem de improbabil; includ accidentele severe care nu au fost luate în considerare la stabilirea bazelor de proiectare ale unei instalaţii nucleare; Cultură de securitate nucleară - reprezintă ansamblul caracteristicilor, atitudinilor şi comportamentelor indivizilor, organizaţiilor şi instituţiilor care servesc la susţinerea şi îmbunătăţirea securităţii nucleare şi care se asigură că aspectele de securitate nucleară şi protecţie împotriva radiaţiilor ionizante au prioritate şi primesc atenţia corespunzătoare în funcţie de importanţa lor; Documentaţia de securitate nucleară a instalaţiei nucleare - totalitatea documentelor care conţin informaţiile şi raţionamentele necesare pentru a demonstra că instalaţia nucleară poate fi exploatată în condiţii de securitate nucleară, în conformitate cu cerinţele de reglementare şi standardele aplicabile; Funcţie de securitate nucleară - un scop specific care trebuie îndeplinit pentru asigurarea securităţii nucleare; Incident - reprezintă orice eveniment neintenţionat ale cărui consecinţe reale sau potenţiale nu sunt neglijabile din punctul de vedere al protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante sau al securităţii nucleare; Securitate nucleară - ansamblul de măsuri tehnice şi organizatorice destinate să asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în bune condiţii, să prevină şi să limiteze deteriorarea acestora şi să asigure protecţia personalului expus profesional, a populaţiei, mediului şi bunurilor materiale împotriva expunerii la radiaţii ionizante sau a contaminării radioactive peste limitele permise de legislaţia în vigoare; Sisteme de securitate nucleară - sunt acele sisteme, încorporate în proiectul instalaţiei nucleare, care au rolul de a limita şi atenua consecinţele condiţiilor de operare anormală şi a accidentelor bază de proiect şi de a asigura menţinerea scăpărilor radioactive cauzate de aceste evenimente sub limitele stabilite de legislaţia în vigoare; Sistemele, structurile, componentele şi echipamentele importante pentru securitatea nucleară - sunt acele sisteme, structuri, componente şi echipamente care contribuie, direct sau indirect, în condiţii de operare normală, în cazul condiţiilor de operare anormală şi/sau în condiţii de accident, la îndeplinirea funcţiilor generale de securitate nucleară; acestea includ sistemele, structurile, componentele şi echipamentele a căror defectare poate avea un impact advers asupra îndeplinirii unei funcţii de securitate nucleară; se mai numesc şi SSCE cu funcţii de securitate nucleară. Termen-sursă - reprezintă cantitatea şi compoziţia izotopică a eliberării de materiale radioactive dintr-o instalaţie nucleară ca urmare a unui accident.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 86/2020

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 86 din 2020
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 86/2020
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu