ORDIN Nr. 794
din 18 iunie 2008
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane RACR-LCTA „Licentierea controlorilor de
trafic aerian", editia 1/2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 561 din 24 iulie 2008
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul
transporturilor,
în scopul îndeplinirii obligaţiilor ce revin României în
calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi al Organizaţiei Europene
pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene (EUROCONTROL),
în temeiul prevederilor art. 12 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 lit. b) şi
f) şi ale art. 66 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul
aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art.
2 din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii
Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 5
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română RACR-LCTA „Licenţierea controlorilor de trafic aerian", ediţia
1/2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -In termen de 3 luni de la data intrării în
vigoare a prezentului ordin, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" va emite procedurile şi instrucţiunile specifice de aplicare a
prevederilor reglementării RACR-LCTA, ediţia 1/2008, şi le va publica pe
website-ul propriu, www.caa.ro
Art. 3. - Prezentul ordin transpune în legislaţia
naţională prevederile Directivei 2006/23/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 5 aprilie 2006 privind licenţa comunitară de controlor de
trafic aerian, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L114/22
din 24 aprilie 2006.
Art. 4. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română", Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian - ROMATSA", precum şi orice alţi agenţi aeronautici
certificaţi/autorizaţi să furnizeze servicii de navigaţie aeriană pentru traficul aerian general vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. -In termen de 6 luni de la data intrării în
vigoare a prezentului ordin, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" va întreprinde măsurile necesare pentru înlocuirea tuturor
documentelor de calificare deţinute în prezent de către controlorii de trafic
aerian licenţiaţi, în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă prevederile referitoare la controlorii de trafic aerian care
furnizează servicii pentru traficul aerian general din Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei şi al ministrului apărării
naţionale nr. 31/M.13/2003 pentru aprobarea Reglementării aeronautice
civil-militare române privind stabilirea cerinţelor de siguranţă pentru
personalul serviciilor de management al traficului aerian - RACMR ESARR 5,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 18 februarie 2003, precum şi orice alte prevederi
contrare.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXĂ
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ
RACR-LCTA
„Licenţierea controlorilor de trafic aerian",
ediţia 1/2008
1. PREAMBUL
Prezentul document stabileşte cerinţele generale de
reglementare a siguranţei pentru întregul personal de control al traficului
aerian din domeniul serviciilor de navigaţie aeriană furnizate traficului
aerian general, în conformitate cu prevederile Directivei 2006/23/CE privind
licenţa comunitară de controlor de trafic aerian, precum şi ale cerinţelor
EUROCONTROL de reglementare a siguranţei ESARR 5, ediţia a 2-a, secţiunea 5.2.
In spaţiul aerian naţional, asemenea servicii sunt furnizate în prezent
exclusiv de către furnizori civili de servicii de navigaţie aeriană,
certificaţi şi desemnaţi, după caz, în conformitate cu prevederile legislaţiei
comunitare a Cerului European Unic (SES).
Competenţa personalului de
control al traficului aerian (CTA) şi, după
caz, satisfacerea de către acesta a cerinţelor medicale reprezintă elemente
fundamentale pentru realizarea siguranţei şi, drept urmare, pentru managementul
siguranţei, în furnizarea serviciilor de management al
traficului aerian (ATM). Aplicarea cerinţei
EUROCONTROL de reglementare a siguranţei în acest domeniu are drept scop
stabilirea unor niveluri minime armonizate în ceea ce priveşte competenţa şi
profesionalismul personalului care deţine responsabilităţi specifice siguranţei
în domeniul ATM.
Prin competenţă se înţelege deţinerea nivelului necesar de cunoştinţe, a
abilităţilor, experienţei şi, acolo unde este cazul, a
unor cunoştinţe corespunzătoare de limba engleză, care
permit furnizarea eficientă şi în condiţii de siguranţă a serviciilor ATM. In
România, autorităţile naţionale de supervizare (NSA),
stabilite în contextul prezentei reglementări,
sunt:
- Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în calitate de
autoritate naţională de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă,
desemnată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea
Aeronautică Civilă Română" ca autoritate naţională de supervizare,
organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcţiei de supervizare a
siguranţei zborului în aviaţia civilă, la nivel naţional; şi
- Direcţia generală a aviaţiei civile din cadrul
Ministerului Transporturilor, în calitate de autoritate naţională de
supervizare în domeniul securităţii aeronautice, în baza prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 443/2005 pentru aprobarea Programului naţional de securitate
aeronautică, cu modificările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr.
1.869/2005 pentru aprobarea Programului naţional de asigurare a calităţii în
domeniul securităţii aeronautice - PNAC - SECA.
2. DEFINIŢII Şl ABREVIERI
2.1. Definiţii
In sensul prezentei reglementări, urmărind realizarea
unui grad de conformitate cât mai ridicat faţă de Directiva 2006/23/CE privind
licenţa comunitară de controlor de trafic aerian şi faţă de ESARR 5, termenii
definiţi sunt aceiaşi, cu precizarea că acolo unde un termen a fost deja
definit prin Codul aerian civil, republicat, cu modificările şi completările
ulterioare, această definiţie a prevalat faţă de definiţia din Directiva
2006/23/CE şi ESARR 5, iar diferenţa este notificată printr-o notă separată.
Autorizare de unitate -
autorizarea înscrisă într-o licenţă, care face parte din aceasta şi precizează
indicatorul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI) pentru locaţia unităţii de
trafic aerian şi sectoarele şi/sau poziţiile operaţionale pe care titularul
licenţei este competent să îşi desfăşoare activitatea.
Autorizare asociată unei calificări - autorizarea constituind parte integrantă
a unei calificări, prin care sunt precizate anumite condiţii speciale,
drepturi/atribuţii sau limitări aplicabile respectivei calificări.
Autorizare privind competenţa lingvistică - autorizarea înscrisă într-o licenţă, care face parte din aceasta
şi precizează competenţele lingvistice ale titularului.
Autorizare asociată licenţei - autorizarea asociată unei licenţe de controlor de trafic aerian,
constituind parte integrantă a acelei licenţe şi care desemnează o calificare
de specialist asociată cu calificarea/calificările valabilă/valabile înscrisă/
înscrise în licenţa respectivă.
Autorizare de instructor-
autorizarea înscrisă într-o licenţă, care face parte integrantă din aceasta şi
care precizează competenţa titularului de a furniza instruire în trafic real
(XX/TJ/servicii de pregătire profesională practică sau de a furniza instruire
la clasă şi la simulator (SIM-I).
Calificare - autorizarea
înscrisă sau asociată unei licenţe de controlor de trafic aerian, constituind
parte integrantă a acelei licenţe, prin care sunt stabilite anumite condiţii
speciale, drepturi/atribuţii sau limitări referitoare la acea licenţă.
Calificările înscrise pe licenţă cuprind cel puţin una dintre următoarele
activităţi:
a) control de aerodrom, la vedere;
b) control de aerodrom, instrumental;
c) control de apropiere, procedural;
d) control de apropiere, supraveghere;
e) control regional, procedural;
f) control regional, supraveghere.
Cerinţă privind siguranţa - un mijloc de reducere a riscului, derivat din strategia de reducere a riscurilor şi prin care se îndeplineşte un
anumit obiectiv privind siguranţa. Cerinţele privind siguranţa pot fi sub
diverse forme, inclusiv cerinţe organizatorice, operaţionale, procedurale,
funcţionale, de performanţă şi de interoperabilitate sau cerinţe privind
caracteristicile de mediu.
Competenţă pusă la îndoială - termenul generic care acoperă diferite situaţii când un controlor
a fost implicat într-un incident sau accident, în condiţiile în care siguranţa
aeronavei a fost afectată, ori când s-a stabilit că persoana în cauză fie nu
este competentă, potrivit schemei de evaluare a competenţei aplicate de
unitatea de trafic, fie nu se mai conformează procedurilor unităţii referitoare
la menţinerea competenţei.
Evaluare - aprecierea bazată pe argumentare/judecată din punct de vedere operaţional şi
ingineresc, precum şi/sau pe metode de analiză.
Furnizor de servicii de navigaţie aeriană - orice entitate publică sau privată care furnizează servicii de
navigaţie aeriană pentru traficul aerian general (GAT).
Furnizor de servicii ATM - organizaţia responsabilă şi certificată să furnizeze un serviciu
(servicii) ATM.
Furnizor de servicii de pregătire - organizaţia certificată de către NSA competentă pentru a furniza
unul sau mai multe tipuri de pregătire.
Incident - evenimentul,
altul decât un accident, asociat cu utilizarea unei aeronave şi care afectează
sau ar putea afecta siguranţa exploatării acesteia.
Indicator OACI de locaţie - codul din 4 litere, format în conformitate cu regulile prevăzute
de OACI în manualul său Doc. 7910 şi care denumeşte locaţia unei staţii
aeronautice fixe.
Licenţă - certificatul,
indiferent de denumirea sub care este cunoscut, eliberat şi aprobat în
conformitate cu prevederile prezentei reglementări şi care îl autorizează pe
titularul său legal să furnizeze servicii de control al traficului aerian în
conformitate cu calificările şi autorizările conţinute în acesta.
Notă: Definiţia este echivalentă cu definiţia Licenţei
de controlor trafic aerian (Licenţă CTA), prevăzută în ESARR 5 şi care
reprezintă un document ce identifică o persoană ca fiind controlor de trafic
aerian atestat şi care conţine atestările personale, medicale şi profesionale,
inclusiv detalii privind calificările, autorizările asociate calificărilor,
autorizările de unitate, precum şi competenţa acestuia/valabilitatea
documentului la momentul respectiv.
Managementul traficului aerian - ansamblul de componente şi funcţii asigurate la sol (care includ
serviciile de trafic aerian - ATS, managementul spaţiului aerian -ASM, managementul
fluxurilor de trafic aerian - ATFM) şi la
bordul aeronavelor şi care este necesar pentru mişcarea sigură şi eficientă a
aeronavelor pe durata tuturor fazelor de operare.
Medicamente - termenul
care acoperă atât medicamentele administrate pe bază de prescripţie medicală,
cât şi pe cele administrate fără prescripţie medicală.
Obiectiv privind siguranţa - finalitatea planificată din punctul de vedere al siguranţei.
Realizarea unui obiectiv poate fi demonstrată prin mijloace corespunzătoare,
care se stabilesc de comun acord cu autoritatea de reglementare a siguranţei.
Pregătire/Instruire aprobată - asigură un nivel corespunzător al competenţei personalului,
astfel încât acesta să îndeplinească sarcinile desemnate, incluzând
însuşirea/integrarea în practică a cunoştinţelor şi abilităţilor dobândite,
după caz.
Instruire în trafic real (instruire OJT) - integrarea în practică, în situaţie de trafic real, a
cunoştinţelor şi abilităţilor având legătură cu serviciul, dobândite în
prealabil, sub supravegherea unui instructor OJT
calificat.
Pregătire - totalitatea
cursurilor teoretice, a exerciţiilor practice, inclusiv a exerciţiilor la
simulator şi pregătirea în trafic real, necesare pentru a dobândi şi a menţine
competenţele pentru furnizarea unor servicii de control al traficului aerian
sigure şi de calitate ridicată; aceasta constă în:
a) pregătirea iniţială, care constă în pregătirea de
bază şi pregătirea pentru calificare, necesare pentru eliberarea unei licenţe
de controlor de trafic aerian stagiar;
b) pregătirea la unitatea de trafic, inclusiv
pregătirea în faza de tranziţie anterior pregătirii în trafic real (pregătire
OJT) şi pregătirea OJT, necesare pentru eliberarea unei licenţe de
controlor de trafic aerian;
c) pregătirea continuă, care permite menţinerea
valabilităţii autorizărilor înscrise şi/sau asociate licenţei;
d) pregătirea instructorilor OJT, necesară pentru
eliberarea unei autorizări de instructor;
e) pregătirea examinatorilor şi/sau a evaluatorilor.
Plan de pregătire/instruire în cadrul unităţii- planul aprobat care detaliază etapele şi durata necesare
pregătirii pentru a permite ca procedurile unităţii să fie aplicate la nivel
local sub supravegherea unui instructor OJT.
Pregătire operaţională -
pregătirea/instruirea furnizată în situaţia de lucru în regim operaţional, în
continuarea pregătirii/instruirii la nivel instituţional. Cuprinde pregătirea
de tranziţie, pregătirea pre-OJT (pregătire pe simulator, premergătoare
instruirii OJT) si pregătirea/instruirea în trafic real
(OJT).
Realizarea siguranţei -
rezultatul proceselor şi/sau metodelor aplicate cu scopul atingerii unui nivel
de siguranţă acceptabil sau tolerabil.
Servicii de trafic aerian [conform Codului aerian civil] - serviciile de control al traficului
aerian (serviciile de control regional, de apropiere
şi de aerodrom), serviciile de informare a zborului, serviciile consultative de
trafic aerian şi serviciile de alarmare, definite conform reglementărilor
specifice aplicabile.
Serviciu de control al traficului aerian (serviciul
ATC) - serviciul furnizat cu scopul:
1. de a preveni coliziunile:
a) între aeronave; şi
b) pe suprafaţa de manevră între aeronave şi
obstacole; precum şi
2. de a accelera şi de a menţine un flux regularizat de
trafic aerian.
Sector - o parte a unei regiuni de control şi/sau o parte a unei regiuni
superioare/inferioare de informare a zborurilor.
Schemă de competenţă la nivelul unităţii de trafic - schema aprobată care prezintă metoda prin care unitatea menţine
competenţa titularilor săi de licenţă.
Substanţe psihoactive -
alcool, opium, canabis, sedative şi hipnotice, cocaină, alte psihostimulente,
halucinogene şi substanţe volatile. Cafeaua şi tutunul sunt excluse din
categoria substanţelor menţionate.
Notă: Denumite, de regulă, în limba română substanţe
psihotrope care au acţiune asupra psihicului.
Trafic aerian general (GAT) - toate mişcările aeronavelor civile, precum şi toate mişcările
aeronavelor de stat, inclusiv cele ale aeronavelor militare, de vamă şi
poliţie, care se efectuează în conformitate cu procedurile Organizaţiei
Aviaţiei Civile Internaţionale.
2.2. Abrevieri
AACR - Autoritatea
Aeronautică Civilă Română
ATS - servicii de trafic
aerian
ATC - serviciul de
control al traficului aerian
ADV- control de aerodrom,
la vedere
ADI- control de aerodrom,
instrumental
AIR - controlul zborului
APP - control de
apropiere, procedural
APS - control de
apropiere, supraveghere
ACC - control regional
ACP - control regional,
procedural
ACS - control regional,
supraveghere
ADS - supraveghere dependentă automată
ASM- managementul
spaţiului aerian
ATFM- managementul
fluxurilor de trafic aerian
ATM- managementul
traficului aerian
ECAC - Conferinţa
Europeană a Aviaţiei Civile
EUROCONTROL -
Organizaţia Europeană pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene
ESARR - cerinţe pentru reglementarea
siguranţei emise de EUROCONTROL
GMC - controlul mişcării
la sol
GMS - controlul mişcării
la sol cu echipament de supraveghere
CTA - controlor de trafic
aerian
GAT - trafic aerian
general
NSA - autoritatea
naţională de supervizare
OACI - Organizaţia
Aviaţiei Civile Internaţionale
OJT- instruire în trafic
real
OJTI- instructor pentru
instruire în trafic real
PAR - radar de apropiere
de precizie
RAD - control radar de
aerodrom
SIM - simulator
SIM-I- instructor
simulator
SNA - servicii de navigaţie aeriană
SRA - apropiere
supravegheată radar
TCL - control terminal
TWR - turn de control de
aerodrom
3. APLICABILITATEA
Cerinţele prezentei reglementări se aplică:
a) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă şi NSA
în domeniul securităţii aeronautice;
b) furnizorilor de servicii de navigaţie aeriană
certificaţi şi desemnaţi pentru furnizarea de servicii GAT;
c) întregului personal al serviciilor de control al
traficului aerian - CTA şi CTA stagiari care îşi exercită atribuţiile sub
responsabilitatea furnizorilor de servicii de navigaţie aeriană care furnizează
cu precădere servicii pentru GAT.
4. OBIECTIVUL PRIVIND SIGURANŢA
Obiectivul prezentei reglementări este creşterea
standardelor de siguranţă şi îmbunătăţirea funcţionării sistemului comunitar de
control al traficului aerian, prin eliberarea unei licenţe comunitare de CTA.
Obiectivul general privind siguranţa este asigurarea
competenţei pentru şi, acolo unde este cazul, satisfacerea cerinţelor medicale
de către personalul serviciilor ATC.
5. CERINŢELE PRIVIND SIGURANŢA
5.1. Cerinţe generale
5.1.1. (1) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă
asigură, prin aplicarea principiilor şi proceselor de reglementare
corespunzătoare, competenţa organizaţiilor şi a personalului de a-şi îndeplini sarcinile
considerate a avea legătură cu siguranţa traficului aerian sau a serviciilor
conexe acestora.
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă asistă
furnizorii de servicii de navigaţie aeriană în identificarea tuturor acelor
sarcini care sunt considerate ca având legătură cu siguranţa în furnizarea ATS
sau care asistă furnizarea acestora.
(2) In România, NSA sunt separate cel puţin la nivel
funcţional faţă de furnizorii de servicii de navigaţie aeriană şi furnizorii de
servicii de pregătire a personalului şi îşi exercită competenţele în mod
imparţial şi transparent.
(3) Ministerul Transporturilor, în calitate de
autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, informează Comisia Europeană în
legătură cu numele şi coordonatele NSA, cu orice modificări aduse acestor date,
precum şi cu măsurile adoptate pentru a asigura respectarea alin. (2).
5.1.2. Furnizorul de ATS, respectiv orice unitate ATS
din cadrul unui furnizor de servicii de navigaţie aeriană certificat, asigură,
ca parte a responsabilităţilor sale generale privind siguranţa, că întregul
personal CTA care îndeplineşte sarcini considerate a avea legătură cu siguranţa
în furnizarea serviciilor de trafic aerian sau care asistă furnizarea acestora
este competent să îndeplinească acele sarcini şi totodată satisface cerinţele
medicale corespunzătoare.
5.1.3. Persoana responsabilă pentru sarcini
considerate a avea legătură cu siguranţa în furnizarea ATS sau care asistă
furnizarea acestora:
a) nu îndeplineşte asemenea sarcini dacă nu a fost
declarată a fi competentă şi nu a fost autorizată în acest sens;
b) este supusă la ori iniţiază1) măsuri corespunzătoare în scopul
asigurării menţinerii competenţei;
c) satisface cerinţele medicale corespunzătoare
sarcinilor sale, după caz.
5.2. Cerinţe pentru CTA
Suplimentar faţă de cerinţele precizate în secţiunea
5.1, următoarele cerinţe se aplică pentru CTA:
5.2.1. Cerinţe aplicate de
către NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă:
5.2.1.1. emite o licenţă CTA oricărui solicitant care
se conformează prevederilor obligatorii conţinute în prezenta reglementare;
5.2.1.2. emite o licenţă de CTA stagiar persoanelor
care nu deţin o licenţă CTA sau un certificat de competenţă corespunzător, în
scopul de a le permite să furnizeze un serviciu de trafic aerian sub
supravegherea unui instructor OJT (on-the-job) calificat în mod corespunzător;
5.2.1.3. emite o autorizare de instructor OJT, asociată
licenţei CTA calificaţi corespunzător, cu scopul de a le permite să îi supravegheze
pe deţinătorii licenţelor de CTA stagiar sau pe CTA aflaţi în pregătire, atât
timp cât aceştia furnizează un serviciu operaţional de ATC în cadrul instruirii
lor în trafic real (OJT).
Autorizarea asociată licenţei de instructor indică
faptul că titularul licenţei este competent să furnizeze servicii de
pregătire/instruire şi supraveghere a deţinătorilor de licenţe de CTA stagiar
sau licenţe CTA aflaţi în pregătire, în limitele calificărilor şi autorizărilor
asociate valabile pe care le deţine;
5.2.1.4. emite o autorizare de SIM-I asociată licenţei
CTA calificaţi corespunzător, cu scopul de a le permite să instruiască la clasă
şi la simulator personalul de control al traficului aerian pentru a dobândi
experienţa necesară obţinerii unei licenţe CTA şi calificări asociate sau
pentru menţinerea competenţei, conform schemei privind competenţa.
Autorizarea asociată licenţei SIM-I indică faptul că
titularul acesteia este competent să furnizeze servicii de pregătire/instruire
la clasă şi la simulator deţinătorilor de licenţe de CTA stagiar sau licenţe
CTA aflaţi în pregătire în limitele calificărilor şi autorizărilor asociate
valabile pe care le deţine sau Ie-a deţinut.
Fără a aduce atingere paragrafului 5.2.1.3, autorizarea
asociată licenţei de SIM-I este o autorizare naţională şi nu afectează libera
circulaţie a CTA;
5.2.1.5. autorizează personalul CTA care, potrivit
criteriilor pe care le stabileşte, să efectueze, conform cerinţelor,
examinările sau evaluările în scopul de a se asigura că solicitanţii de licenţe
CTA sunt competenţi şi satisfac cerinţele corespunzătoare;
5.2.1.6. se asigură că licenţele de CTA emise conţin
una sau mai multe calificări dintre cele menţionate mai jos.
Pentru a fi valabilă, o calificare este fie asociată cu
una sau mai multe autorizări, conform paragrafelor 5.2.1.7 şi, respectiv,
5.2.1.9, care precizează unitatea de trafic aerian şi, după caz, poziţiile
operaţionale sau sectoarele pentru care controlorul este competent să furnizeze
serviciul de ATC şi/sau alte tipuri specifice de servicii potrivit licenţei de
CTA deţinute, incluzând orice tip de echipament folosit pentru supraveghere,
după caz:
• control de aerodrom, la vedere (ADV) - calificarea ce poate fi acordată controlorilor care sunt
competenţi să furnizeze serviciul de ATC la un aerodrom unde nu există
publicate proceduri instrumentale de apropiere sau de plecare;
• control de aerodrom, instrumental (ADI) - calificarea ce poate fi acordată controlorilor care sunt
competenţi să furnizeze serviciul de ATC la un aerodrom unde există publicate
proceduri instrumentale de apropiere şi/sau de plecare;
• control de apropiere, procedural (APP) - calificarea ce poate fi acordată controlorilor care sunt
competenţi să furnizeze serviciul de control de apropiere traficului aerian
care soseşte, pleacă sau tranzitează în cuprinsul unei zone de control, fără
utilizarea echipamentelor de supraveghere (radar sau ADS);
• control de apropiere, supraveghere (APS) - calificarea ce poate fi acordată controlorilor care sunt
competenţi să furnizeze serviciul de control de apropiere traficului aerian
care soseşte, pleacă sau tranzitează în cuprinsul unei zone de control, cu
utilizarea echipamentelor de supraveghere (radar sau ADS);
• control regional, procedural (ACP) -
calificarea ce poate fi acordată controlorilor care
sunt competenţi să furnizeze serviciul de control de rută traficului aerian
într-o regiune de control, fără utilizarea echipamentelor de supraveghere
(radar sau ADS);
• control regional, supraveghere (ACS) -
calificarea ce poate fi acordată controlorilor care
sunt competenţi să furnizeze serviciul de control de rută traficului aerian
într-o regiune de control, cu utilizarea echipamentelor de supraveghere (radar
sau ADS);
5.2.1.7. se asigură că orice calificare are asociată
una sau mai multe autorizări, după cum urmează:
(1) Calificarea ADV nu are asociate autorizări. O
calificare ADV valabilă include o autorizare de unitate.
(2) Calificarea ADI este însoţită de una sau mai multe
autorizări, după cum urmează:
a) control TWR (TWR) -
controlul de aerodrom poate consta într-o singură poziţie operaţională sau
poate fi divizat între două poziţii operaţionale, respectiv GMC şi AIR. Acolo
unde controlul de aerodrom este furnizat de la o singură poziţie operaţională,
acest lucru este indicat în licenţa ATC prin emiterea unei autorizări TWR
asociate calificării ADI;
b) controlul mişcării la sol (GMC) - autorizarea
„Controlul mişcării la sol (GMC)" indică faptul că un controlor este competent pentru a furniza
serviciul GMC. Recunoaşterea GMC ca autorizare distinctă permite controlorului
ale cărui sarcini se limitează strict la furnizarea acestui serviciu să îi fie
emisă licenţa ATC cu o calificare ADI;
c) controlul mişcării la sol cu echipament de
supraveghere (GMS) - autorizarea „Controlul mişcării la sol cu echipament de
supraveghere (GMS)" indică faptul că un controlor este competent pentru a utiliza
sistemele de control şi ghidare a mişcării pe suprafaţa aerodromului (ASMCGS) în furnizarea serviciului de
control de aerodrom. Aceste sisteme se pot baza pe
utilizarea echipamentului radar sau pe alte tehnologii de supraveghere şi sunt
folosite în timpul aplicării procedurilor în condiţii de vizibilitate redusă şi
în scopul îmbunătăţirii serviciului de control de aerodrom în zonele în care nu
este posibilă supravegherea vizuală. Autorizarea GMS poate fi emisă numai unui
controlor care deţine o autorizare TWR sau GMC.
1) Sintagma „va
iniţia" se referă la acţiunile întreprinse de fiecare persoană pentru a se
asigura că satisface cerinţele medicale. Pentru CTA, a se vedea cerinţele
enunţate în paragraful 5.2.3.1 lit. e), f) şi g).
Autorizarea GMS poate fi acordată controlorilor care
sunt competenţi a utiliza un sistem ASMCGS, inclusiv un radar de mişcare la sol
(SMR), în furnizarea
serviciului de control de aerodrom.
Autorizarea specială GMS poate permite deţinătorului să
utilizeze echipamentul pentru a furniza serviciul de control de aerodrom
aeronavelor pe suprafaţa de manevră în timpul condiţiilor de vizibilitate
redusă şi pentru a suplimenta observarea vizuală;
d) controlul zborului (AIR) - autorizarea „Controlul
zborului (AIR)" indică faptul că un
controlor este competent pentru a furniza traficului de aerodrom aflat în zbor
serviciul de control. Recunoaşterea AIR ca autorizare distinctă permite
controlorului ale cărui sarcini se limitează strict la controlul traficului
aerian de aerodrom aflat în zbor să îi fie emisă licenţa CTA cu o calificare
ADI;
e) control radar de aerodrom (RAD) - acolo unde se solicită controlorilor să furnizeze traficului de
aerodrom aflat în zbor un serviciu de RAD, ei sunt instruiţi în scopul
dobândirii abilităţilor suplimentare necesare. Totuşi, fără a se face referire
la o altă pregătire suplimentară, autorizarea RAD într-o licenţă CTA denotă
faptul că un controlor este competent pentru a furniza serviciul de bază RAD,
aşa cum este el definit de OACI. Autorizarea RAD poate fi emisă numai unui
controlor care deţine o autorizare TWR sau AIR.
(3) Calificarea „control de apropiere,
supraveghere" (APS) este însoţită de una
sau mai multe autorizări, după cum urmează:
a) autorizarea „Radar (RAD)" indică faptul că un controlor este competent pentru a furniza
serviciul de control de apropiere cu utilizarea radarului primar şi/sau
secundar;
b) autorizarea „Radar de apropiere de precizie" (PAR)
indică faptul că un controlor este competent
pentru a furniza serviciului de control al apropierilor de precizie utilizând
echipamentul radar de apropiere de precizie. Pentru a fi emisă o autorizare
PAR, este necesară deţinerea unei autorizări RAD;
c) autorizarea „Apropiere supravegheată radar (SRA)" indică faptul că un
controlor este competent pentru a furniza controlul de apropiere non-precizie
utilizând echipament de supraveghere radar. Pentru a fi emisă o autorizare SRA,
este necesară deţinerea unei autorizări RAD;
d) autorizarea „Supraveghere dependentă automată"
(ADS), care indică faptul că titularul licenţei este competent să furnizeze
servicii de control al apropierii cu utilizarea echipamentului de supraveghere
automată dependentă;
Observaţii: Acest
paragraf se va dezvolta ulterior, în contextul introducerii ADS în România.
e) autorizarea „Control terminal" (TCL), acordată pe lângă autorizarea „radar" sau autorizarea
„supraveghere dependentă automată", care indică faptul că titularul
licenţei este competent să furnizeze servicii de ATC cu ajutorul oricărui tip
de echipament de supraveghere, pentru aeronavele care operează într-o zonă
determinată a terminalului şi/sau în sectoare adiacente.
Observaţii: Acest
paragraf se va dezvolta ulterior, în contextul introducerii TCL în România.
(4) Calificarea „Control regional, supraveghere"
(ACS) este însoţită de una sau mai multe autorizări, după cum urmează:
a) radar (RAD) - O
autorizare RAD indică faptul că un controlor este competent pentru a furniza serviciul ATC în regiuni de control, cu utilizarea
unui echipament de supraveghere radar;
b) supraveghere dependentă automată (ADS) - autorizarea
„supraveghere dependentă automată" (ADS), care indică faptul că titularul licenţei este competent să
furnizeze servicii de ACC, cu utilizarea echipamentului pentru supraveghere
dependentă automată;
Observaţii: Acest
paragraf se va dezvolta ulterior, în contextul introducerii ADS în România.
c) control terminal (TCL) - autorizarea „control
terminal" (TCL), acordată pe lângă
autorizarea RAD sau autorizarea ADS, care indică faptul că titularul licenţei
este competent să furnizeze servicii de ATC cu ajutorul oricărui tip de
echipament de supraveghere pentru aeronavele care operează într-o zonă
determinată a terminalului şi/sau în sectoare adiacente.
Observaţii: Acest
paragraf se va dezvolta ulterior, în contextul introducerii TCL în România.
(5) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (2), (3)
şi (4), România, în circumstanţe excepţionale, care ar putea interveni exclusiv
datorită unor caracteristici speciale pe care le-ar putea avea traficul aerian
aflat în zona sa de responsabilitate, poate să stabilească şi să emită şi alte
autorizări asociate calificărilor, altele decât cele prevăzute la alin. (1), (2)
şi (3). Aceste autorizări naţionale asociate calificărilor nu afectează libera
circulaţie generală a CTA.
5.2.1.8. Atestări privind competenţa lingvistică
(1) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă se
asigură că începând cu data intrării în vigoare a prezentei reglementări toţi
ATC pot demonstra abilităţile lor de a vorbi şi a înţelege limba engleză la un
nivel satisfăcător. Competenţa lor lingvistică se stabileşte în conformitate cu
grila de evaluare a competenţelor lingvistice stabilită în anexa nr. 3.
(2) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă poate
stabili, prin proceduri şi instrucţiuni de aviaţie civilă, cerinţe suplimentare
de competenţă lingvistică, în cazul în care consideră că acest lucru este
necesar din motive de siguranţă.
(3) Nivelul solicitat în
temeiul alin. (1) şi (2) este nivelul 4 din grila de evaluare a competenţelor
lingvistice stabilită în anexa nr. 3.
(4) Fără a contraveni alin. (3), NSA a siguranţei
zborului în aviaţia civilă poate solicita prin proceduri şi instrucţiuni de
aeronautică civilă specifice, nivelul 5 din grila de evaluare a competenţelor
lingvistice din anexa nr. 3, în temeiul prevederilor alin. (1) şi/sau (2), în
situaţiile în care condiţiile operaţionale de exercitare a anumitor calificări
sau autorizări asociate licenţei justifică un nivel superior din motive
imperative de siguranţă. O asemenea cerinţă se va justifica prin procedurile
respective în mod obiectiv, nediscriminatoriu, proporţional şi transparent.
(5) Competenţa lingvistică se stabileşte printr-un
atestat/certificat eliberat în urma aplicării unei proceduri transparente si
obiective de evaluare, elaborată si aprobată de NSA.
5.2.1.9. NSA se asigură că orice licenţă valabilă are
înscrisă o autorizare de unitate.
5.2.1.10. NSA se asigură că sunt îndeplinite
condiţiile de menţinere a calificărilor, a valabilităţii autorizărilor de
unitate şi a valabilităţii autorizărilor asociate licenţei CTA, după cum
urmează:
(1) Autorizările de unitate se emit cu o valabilitate
iniţială de 12 luni. Valabilitatea acestor autorizări se prelungeşte pentru
următoarele 12 luni în cazul în care furnizorul de SNA demonstrează
următoarele:
a) candidatul a exercitat atribuţiile licenţei pentru
un număr minim de ore de control al traficului aerian, conform prevederilor
schemei de menţinere a competenţei la nivelul unităţii de trafic aerian
aprobate;
b) competenţa candidatului a fost evaluată în
conformitate cu prevederile părţii C din anexa nr. 2;
c) candidatul deţine un certificat medical valabil.
Numărul minim de ore de control al traficului aerian, pe lângă atribuţiile de
asigurare a pregătirii, necesare pentru menţinerea valabilităţii autorizării de
unitate, poate fi redus în cazul instructorilor OJT proporţional cu perioada de
timp în care aceştia asigură pregătirea personalului CTA pentru poziţiile
operaţionale pentru care solicită prelungirea valabilităţii autorizării de
unitate.
(2) Titularul unei calificări sau al unei autorizări de
unitate care nu a furnizat servicii ATC corespunzătoare respectivei calificări
sau respectivei autorizări pe o perioadă de 4 ani consecutivi, poate să înceapă
pregătirea în cadrul unităţii pentru reluarea activităţii operaţionale doar
după evaluarea corespunzătoare a nivelului de cunoştinţe şi a abilităţilor
necesare exercitării prerogativelor conferite de acea calificare şi autorizarea
de unitate, precum şi după îndeplinirea cerinţelor de pregătire care rezultă
din respectiva evaluare, respectiv după parcurgerea planului de pregătire la
nivelul unităţii de trafic aerian aprobat.
(3) Competenţa lingvistică a
candidatului se evaluează oficial periodic, cu excepţia candidaţilor care au
demonstrat nivelul 6 de competenţă.
Intervalul nu va depăşi 3 ani pentru candidaţii care au
demonstrat nivelul 4 de competenţă şi nu va depăşi 6 ani pentru candidaţii care
au demonstrat nivelul 5 de competenţă.
(4) Autorizarea asociată licenţei CTA de instructor
OJTI şi/sau SIM este valabilă pe o perioadă de 36 de luni, cu posibilitatea de
reînnoire.
(5) Autorizaţia asociată licenţei CTA de examinator
este valabilă pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea de reînnoire.
5.2.1.11. Condiţii pentru obţinerea unei licenţe de CTA
stagiar Inainte de a acorda o licenţă de CTA stagiar, NSA a siguranţei zborului
în aviaţia civilă se asigură că solicitantul:
a) are vârsta de minimum 18 ani
şi deţine cel puţin o diplomă de absolvire a învăţământului secundar sau o
diplomă care să îi dea dreptul să urmeze o facultate ori o instituţie de
învăţământ de nivel echivalent;
b) a efectuat pregătirea iniţială corespunzătoare
aprobată şi a promovat orice examinări sau evaluări potrivit disciplinelor
aferente calificării pentru care solicitantul va fi autorizat să parcurgă
pregătirea în trafic real sub supravegherea unui instructor OJT autorizat, cu
scopul de a deveni CTA, în conformitate cu prevederile părţii A din anexa nr.
2. Criteriile de evaluare şi selecţie în vederea începerii pregătirii iniţiale
se stabilesc prin proceduri specifice;
c) deţine un certificat medical valabil, de clasă
corespunzătoare;
d) a demonstrat un nivel
corespunzător de competenţă lingvistică, în conformitate cu cerinţele enunţate
în anexa nr. 3.
Licenţa conţine cel puţin o calificare şi o autorizare
asociată calificării, după caz.
5.2.1.12. Condiţii de obţinere a unei licenţe de CTA.
Inainte de a acorda o licenţă de CTA, precum şi calificarea/calificările,
autorizarea/autorizările de unitate şi autorizarea/autorizările
asociată/asociate, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă se asigură că
solicitantul:
a) deţine o licenţă de CTA stagiar, a efectuat
pregătirea iniţială corespunzătoare şi a promovat toate examinările sau
evaluările asociate;
b) a încheiat cu succes toate etapele planului de
pregătire/instruire al unităţii de trafic aerian, corespunzătoare calificării
solicitate, în conformitate cu cerinţele prevăzute în partea B din anexa nr. 2;
c) a fost evaluat şi declarat competent;
d) deţine un certificat medical valabil, de clasă
corespunzătoare;
e) a demonstrat un nivel corespunzător de competenţă
lingvistică în conformitate cu cerinţele stabilite în anexa nr. 3;
f) are vârsta de cel puţin 21 de ani. Cu toate acestea,
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă poate stabili o limită de vârstă
inferioară, în situaţii justificate în mod corespunzător.
Licenţa este valabilă numai dacă are înscrisă una sau
mai multe calificări şi autorizări asociate acestora, autorizări de unitate şi lingvistice, pentru care a
fost finalizată cu succes pregătirea.
5.2.1.13. Licenţa rămâne proprietatea persoanei căreia
îi este eliberată şi care o semnează.
5.2.1.14. Condiţii de obţinere a unei autorizări
asociate licenţei de instructor OJT (OJTI)
Inainte de a acorda unui CTA autorizarea de a efectua
activităţi de instruire operaţională ca instructor OJT, NSA a siguranţei
zborului în aviaţia civilă se asigură că solicitantul:
a) deţine o licenţă CTA valabilă, cu demonstrarea
asigurării competenţei pe o perioadă de minimum 5 ani;
b) deţine minimum un an de experienţă în calificarea
pentru care va instrui, la poziţia sau sectorul operaţional la care va efectua actul de instruire;
c) a parcurs un curs corespunzător pentru OJTI aprobat
de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă şi NSA în domeniul securităţii
aeronautice, după caz, şi a promovat orice examinări şi/sau evaluări cerute, stabilite
prin proceduri specifice.
5.2.1.15. Condiţii de obţinere a unei autorizări
asociate licenţei de SIM-I
Inainte de a acorda unui CTA autorizarea de a efectua
activităţi de instruire la clasă şi la simulator ca SIM-I, NSA a siguranţei
zborului în aviaţia civilă se asigură că solicitantul:
a) deţine sau a deţinut o licenţă CTA valabilă, cu
demonstrarea asigurării competenţei pe o perioadă de minimum 5 ani;
b) a parcurs un curs corespunzător în domeniul
tehnicilor de instruire la clasă şi la simulator şi a promovat orice evaluări
cerute, stabilite prin proceduri specifice.
5.2.1.16. solicită parcurgerea unor cursuri de
pregătire ATC iniţială, cu satisfacerea, cel puţin, a recomandărilor privind
conţinutul pregătirii de bază comună la nivelul
statelor membre ale ECAC (ECAC Guidelines for Common Core Content training);
5.2.1.17. solicită unităţilor de trafic aerian
operaţionale să deţină planuri aprobate de pregătire/instruire;
5.2.1.18. introduce proceduri sau cere unităţilor de
trafic operaţionale să deţină proceduri aprobate prin care se asigură
menţinerea competenţei CTA, inclusiv o metodologie bazată pe experienţa
operaţională sau pe un sistem de evaluare a competenţei ori pe o combinaţie a
acestor două elemente, prin care CTA sunt monitorizaţi sau testaţi cu
regularitate în scopul asigurării faptului că ei îşi menţin competenţa. Schema
procedurală pentru evaluarea (asigurarea) competenţei este temeinic documentată
şi precizează:
a) procesul prin care CTA sunt evaluaţi;
b) obiectivele operaţionale pe
care le îndeplinesc;
c) persoana/persoanele care este/sunt responsabilă/
responsabile pentru acceptarea în mod oficial a faptului că procesul respectiv
a fost corect desfăşurat;
d) mecanismul oficial prin care NSA a siguranţei
zborului în aviaţia civilă va notifica atât CTA, cât şi organizaţiei furnizoare
de servicii rezultatul oricărei evaluări a competenţei;
e) metoda prin care se păstrează evidenţe privind
competenţa CTA;
5.2.1.19. se asigură că procedurile prevăzute în
paragraful 5.2.1.18 privind evaluarea competenţei CTA sunt supuse auditării;
5.2.1.20. stabileşte intervale de timp în cadrul
cărora, începând de la data la care un CTA a exercitat pentru ultima oară
prerogativele conferite de o calificare deţinută anterior, el trebuie să
exercite din nou prerogativele respectivei calificări ori va fi evaluat în
scopul de a urma o pregătire pre-OJT, înaintea instruirii OJT pentru
calificarea respectivă;
In conformitate cu paragraful 5.2.1.10 alin. (3), în
cazul în care intervalul de timp depăşeşte 4 ani,
persoana în cauză trebuie
evaluată şi urmează planul de pregătire aprobat la nivelul unităţii de trafic
unde îşi va relua activitatea;
5.2.1.21. solicită CTA care furnizează ATC, precum şi
CTA stagiari, care furnizează ATC sub supraveghere, să deţină certificat
medical valabil;
5.2.1.22. solicită furnizorilor de ATS să deţină, la
nivelul unităţilor, proceduri prin care să monitorizeze controlorii privind
abuzul de substanţe psihoactive şi prin care să consilieze controlorii aflaţi
sub medicaţie;
5.2.1.23. solicită furnizorilor de ATS să deţină, la
nivelul unităţilor, proceduri prin care se împiedică exercitarea prerogativelor
unei licenţe de către deţinător atunci când există vreo degradare a aptitudinii
medicale ori când deţinătorul se află sub influenţa oricărei substanţe
psihoactive care l-ar putea face incapabil să exercite prerogativele respective
în mod sigur şi corespunzător2);
5.2.1.24. solicită furnizorilor de ATS să deţină, la
nivelul unităţilor, proceduri prin care se împiedică exercitarea atribuţiilor
unei licenţe de către deţinător atunci când există o situaţie sau un eveniment
care poate pune la îndoială nivelul de competenţă al persoanei respective. In
cazul în care există probe suficiente înaintate în urma unor investigaţii corespunzătoare,
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă revocă, suspendă sau modifică orice
astfel de licenţă.
5.2.1.25. (1) Licenţa conţine elementele menţionate în
anexa nr. 1.
(2) Dacă licenţa este eliberată în altă limbă decât
engleza, aceasta include şi traducerea în limba engleză a elementelor
menţionate în anexa nr. 1.
Licenţele CTA eliberate de către NSA a siguranţei
zborului în aviaţia civilă conţin elementele menţionate în anexa nr. 1 în
limbile română şi engleză.
5.2.1.26. NSA a siguranţei
zborului în aviaţia civilă şi NSA in domeniul securităţii aeronautice se
asigură că pregătirea controlorilor de trafic aerian este corespunzătoare în
materie de siguranţă, securitate şi management al crizelor, în părţile ce le
revin.
5.2.1.27. Certificate medicale
(1) Certificatele medicale sunt eliberate de un
organism certificat/autorizat de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă
competentă în domeniul medical sau de un medic examinator autorizat de NSA a
siguranţei zborului în aviaţia civilă, în condiţiile prevăzute de procedurile
şi instrucţiunile elaborate în aplicarea prezentei reglementări.
(2) Eliberarea certificatelor medicale se face în
conformitate cu prevederile anexei I la Convenţia de
la Chicago privind aviaţia civilă internaţională şi cu cerinţele de certificare
medicală europeană categoria 3 pentru controlorii de trafic aerian, stabilite
de EUROCONTROL.
(3) Certificatele medicale sunt valabile de la data
examenului medical, pe o perioadă de 24 de luni pentru CTA în vârstă de până la
40 de ani şi pe o perioadă de 12 luni pentru CTA care au depăşit această
vârstă. Certificatele medicale pot fi retrase în orice moment, în cazul în care
starea de sănătate a titularului impune acest lucru.
(4) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă asigură
punerea în aplicare a unor proceduri eficace de revizuire sau căi de atac, cu
implicarea corespunzătoare a unor consultanţi medicali independenţi, în
condiţiile prevăzute de procedurile şi instrucţiunile elaborate în aplicarea
prezentei reglementări.
5.2.1.28. Certificarea organizaţiilor de pregătire
a personalului în domeniul ATC
(1) Furnizarea serviciilor de pregătire a CTA, inclusiv
procedurile de evaluare aferente, face obiectul certificării de către NSA a
siguranţei zborului în aviaţia civilă şi NSA în domeniul securităţii aeronautice, după caz, conform procedurilor
emise de acestea în acest scop.
(2) Cerinţele de certificare se referă la competenţa
tehnică şi operaţională, precum şi la capacitatea de a organiza cursuri de
pregătire, în conformitate cu pct. 1 din anexa nr. 4.
(3) Solicitările de certificare se înaintează către
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă şi/sau către NSA a securităţii
aeronautice, după caz, de către organizaţii care îşi propun să furnizeze
servicii de pregătire în domeniul ATC, care au sediul principal al activităţii
în România.
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă şi/sau NSA
a securităţii aeronautice, după caz, eliberează certificate de furnizor de
servicii de pregătire pentru solicitanţii care se conformează cu cerinţele
enunţate la pct. 1 din anexa nr. 4.
Certificatele pot fi eliberate pentru fiecare tip de
pregătire sau în combinaţie cu alte servicii de navigaţie aeriană, caz în care
tipul de pregătire şi tipul de servicii de navigaţie aeriană se certifică sub
forma unui pachet de servicii.
(4) Certificatele acordate conţin informaţiile
prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 4.
(5) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă şi/sau
NSAÎn domeniul securităţii aeronautice, după caz, monitorizează, prin proceduri
specifice emise, respectarea cerinţelor şi condiţiilor de certificare. In cazul
în care NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă sau NSAÎn domeniul
securităţii aeronautice, după caz, constată că titularul unui certificat de
furnizor de servicii de pregătire nu mai îndeplineşte aceste cerinţe şi/sau
condiţii, întreprind măsurile corespunzătoare, care pot include limitarea sau
retragerea certificatului.
(6) România recunoaşte certificatele acordate
furnizorilor de servicii de pregătire din alte state, cu condiţia ca acestea să
fi fost emise în conformitate cu prevederile Directivei 2006/23/CE.
5.2.1.29. Garantarea respectării standardelor de
competenţă
(1) Pentru a asigura nivelurile de competenţă
indispensabile pentru CTA, care să le permită desfăşurarea activităţii la cele
mai ridicate standarde de siguranţă, Ministerul Transporturilor, în calitate de
autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, se asigură că NSA monitorizează
şi supraveghează pregătirea acestora. Printre sarcinile NSA, conform
competenţelor fiecăreia, în completarea prevederilor enunţate la paragrafele
5.2.1, 5.2.1.5, 5.2.1.16, 5.2.2.3, 5.2.2.9, 5.2.2.11, 5.2.2.13, sunt incluse
următoarele:
a) eliberarea şi revocarea licenţelor, calificărilor
şi autorizărilor asociate pentru care s-au efectuat pregătirea şi evaluarea
corespunzătoare, în domeniul aflat în responsabilitatea NSA;
b) menţinerea şi suspendarea calificărilor şi
autorizărilor, ale căror atribuţii se exercită sub responsabilitatea NSA;
c) certificarea organizaţiilor de pregătire;
d) aprobarea cursurilor de pregătire, a planurilor de
pregătire la nivelul unităţii de trafic şi a schemelor de menţinere a
competenţei la nivelul unităţii de trafic;
e) monitorizarea şi auditarea sistemelor de pregătire;
f) instituirea unor căi de
atac şi a unor mecanisme de notificare corespunzătoare, în condiţiile prevăzute
de procedurile şi instrucţiunile elaborate în aplicarea prezentei reglementări.
(2) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă
furnizează informaţiile pertinente şi asistenţă reciprocă NSA din alte state
membre, pentru a asigura aplicarea efectivă a prevederilor Directivei
2006/23/CE transpuse prin prezenta reglementare, în special în situaţiile care
presupun libera circulaţie a CTA în Comunitatea Europeană.
(3) NSA a siguranţei zborului
în aviaţia civilă se asigură că este actualizată o bază de date în care
figurează datele referitoare la competenţele tuturor titularilor de licenţă
aflaţi sub responsabilitatea lor, precum şi datele de valabilitate ale
autorizărilor acordate acestora.
2) Documentaţia de
îndrumare pentru metodele potrivite de identificare (ce pot include testare
biochimică în ocazii, cum ar fi preangajarea, cazurile când există un nivel
întemeiat de suspiciune, după accidente/incidente, la intervale regulate de
timp şi/sau aleatoriu), precum şi pentru alte aspecte privind prevenirea se
găseşte în Manualul de prevenire privind problematica utilizării substanţelor
la locul de muncă în aviaţie (OACI Doc. 9654).
In acest scop, unităţile operaţionale ale furnizorilor
SNA ţin o evidenţă a orelor efectiv lucrate în sectoarele, grupele de sectoare
sau în posturile de lucru de către fiecare titular de licenţă care lucrează în
unitate şi comunică aceste informaţii NSA, la cererea acesteia.
(4) In completarea paragrafului
5.2.1.5, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă autorizează, conform
criteriilor stabilite prin proceduri specifice, titularii de licenţă care au
dreptul de a desfăşura activităţi în calitate de examinatori sau evaluatori ai
competenţelor pentru pregătirea în cadrul unităţii sau pregătirea continuă.
Conform paragrafului 5.2.1.10 alin. (5), autorizaţia asociată licenţei CTA de
examinator este valabilă pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea de reînnoire.
(5) NSAauditează în mod regulat organismele de pregătire,
în vederea garantării respectării efective a standardelor stabilite de prezenta
reglementare.
Pe lângă procedurile obişnuite de audit, NSA pot face
vizite la faţa locului pentru a verifica punerea efectivă în aplicare a
prezentei reglementări şi respectarea standardelor conţinute în aceasta.
(6) NSA pot decide să delege parţial sau integral
sarcinile de auditare şi de inspecţie menţionate la alin. (5) către
organizaţiile recunoscute în conformitate cu art. 3 din Regulamentul CE nr.
550/2004.
(7) Ministerul Transporturilor, în calitate de
autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, prezintă Comisiei un raport
privind punerea în aplicare a Directivei 2006/23/CE privind licenţa comunitară
de CTA până la 17 mai 2011 şi, ulterior, la intervale de câte 3 ani. In acest
sens, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă prezintă cu cel puţin 30 de
zile în avans faţă de termenele-limită de raportare un draft de raport în ceea
ce priveşte implementarea Directivei 2006/23/CE în domeniul său de competenţă.
5.2.1.30. Recunoaşterea reciprocă a licenţelor de CTA
(1) Sub rezerva paragrafului 5.2.1.8, România
recunoaşte licenţele şi calificările, autorizările asociate calificărilor şi
atestările lingvistice asociate acestora, eliberate de NSA a unui alt stat
membru al Uniunii Europene, precum şi certificatele medicale însoţitoare, în
conformitate cu prevederile prezentei reglementări.
(2) Atunci când un titular de licenţă exercită în
România atribuţiile obţinute în baza licenţei într-un stat membru, titularul
licenţei are dreptul să schimbe licenţa sa cu o licenţă eliberată de către
România, fără a-i fi impuse condiţii suplimentare.
(3) Pentru a acorda o autorizare de unitate, NSA a
siguranţei zborului în aviaţia civilă solicită candidatului să întrunească
anumite condiţii asociate respectivei autorizări, specificând unitatea,
sectorul sau poziţia de lucru. Atunci când se stabileşte planul de pregătire în
cadrul unităţii, organizaţia de pregătire ţine seama de competenţele dobândite
şi de experienţa candidatului.
(4) NSA aprobă şi iau o decizie justificată cu privire
la planul de pregătire în cadrul unităţii, care conţine propunerea de pregătire
pentru candidat, în termen de 6 săptămâni de la depunerea cererii, fără a aduce
atingere întârzierii rezultate ca urmare a unei eventuale proceduri de recurs.
La luarea deciziilor, NSA asigură respectarea principiilor de nediscriminare şi
proporţionalitate.
5.2.2. Cerinţe aplicate de
către furnizorul de ATS
Furnizorul de ATS se asigură că la unitatea/unităţile
sa/sale ATC:
5.2.2.1. orice CTA care furnizează servicii ATC:
a) deţine calificarea (calificările), autorizaţia
(autorizaţiile) de unitate,
precum şi autorizaţiile speciale asociate licenţei şi/sau calificării, valabile şi corespunzătoare
serviciului ATC pe care îl furnizează;
b) deţine un certificat medical valabil, de clasă
corespunzătoare;
c) este competent să furnizeze serviciile ATC înscrise
în licenţă;
5.2.2.2. orice CTA stagiar deţine:
a) o licenţă valabilă de CTA stagiar care îl
autorizează să furnizeze serviciul ATC pentru care se află în pregătire OJT sub
supravegherea unui instructor OJT;
b) un certificat medical valabil, de clasă
corespunzătoare;
5.2.2.3. unitatea/unităţile deţine/deţin planuri de
pregătire aprobate de NSA, care detaliază procesele prin care un CTA stagiar
sau aflat în pregătire este instruit/pregătit cu scopul de a îndeplini
standardele cerute privind îndeplinirea obiectivului furnizării unui serviciu
sigur de ATC;
5.2.2.4. orice CTA stagiar sau aflat în pregătire este
instruit în mod corespunzător, anterior OJT, prin fazele de pregătire de
tranziţie şi pre-OJT;
5.2.2.5. orice CTA, înainte de a i se permite să
efectueze instruire în regim operaţional, ca instructor OJT:
a) deţine o calificare (calificări), autorizaţia (autorizaţii)
de unitate, precum şi autorizaţie (autorizaţii) asociată (asociate) calificării
(calificărilor), valabilă (valabile) şi corespunzătoare serviciului ATC pentru
care asigură instruire/pregătire;
b) deţine o autorizaţie de instructor OJT, valabilă,
asociată licenţei ATC, emisă de către NSA ca urmare a aplicării prevederilor şi
condiţiilor precizate în paragraful 5.2.1.14;
c) îşi dovedeşte competenţa privind furnizarea
serviciilor ATC menţionate în licenţa de CTA deţinută;
d) deţine un certificat medical valabil, de clasă
corespunzătoare;
5.2.2.6. Unitatea/unităţile deţine/deţin scheme
procedurale aprobate de evaluare (asigurare) a competenţei, în scopul
satisfacerii cerinţei privind menţinerea competenţei operaţionale şi a
experienţei. Aceste proceduri includ, pentru controlori, următoarele cerinţe:
a) efectuarea unui număr minim precizat de ore de
dirijare în cadrul unei perioade precizate de timp, la sectoarele sau poziţiile
operaţionale pentru care deţin calificări valabile;
b) evaluarea continuităţii competenţei;
c) efectuarea periodică de pregătire/instruire
recurentă şi pentru situaţii de urgenţă;
d) asigurarea competenţei operaţionale la revenirea
după perioade de întrerupere a activităţii;
5.2.2.7. unitatea/unităţile aplică procedurile
pentru monitorizarea CTA privind abuzul de substanţe psihoactive şi consilierea
controlorilor aflaţi sub medicaţie;
5.2.2.8. unitatea/unităţile aplică procedurile prin
care se împiedică exercitarea prerogativelor de către deţinătorul unei licenţe
atunci când există o degradare a aptitudinii medicale ori atunci când
deţinătorul se găseşte sub influenţa unei substanţe psihoactive care l-ar putea
face incapabil să exercite aceste prerogative în mod sigur şi corespunzător.
5.2.2.9. NSA a siguranţei în aviaţia civilă este
înştiinţată atunci când:
a) competenţa unui CTA este pusă la îndoială3); ori
b) un CTA nu mai este considerat competent să
furnizeze serviciul ATC corespunzător unei calificări valabile; ori
c) un CTA sau un CTA stagiar a fost evaluat ca necorespunzător din punct de vedere medical pentru a furniza un serviciu
ATC;
d) un instructor OJT nu mai este considerat competent
să efectueze instruire în regim operaţional;
5.2.2.10. un CTA a cărui competenţă este pusă la
îndoială se conformează la unitatea/unităţile proprie/proprii oricăror cerinţe
ce îi sunt impuse de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă;
3) Vezi definiţia.
5.2.2.11. atunci când un CTA nu mai satisface
procedura privind menţinerea competenţei, unitatea dispune măsuri corespunzătoare
şi informează fără întârziere NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă;
5.2.2.12. procesul prin care se evaluează competenţa
este temeinic documentat şi indică metoda prin care competenţa va fi apreciată,
aceasta realizându-sefie prin evaluare continuă, fie prin examinare, ori
printr-o combinaţie a celor două metode.
5.2.2.13. In cazurile în care NSA a siguranţei
zborului în aviaţia civilă a luat măsura ori se presupune că va lua măsura
suspendării, revocării sau modificării unei licenţe şi/sau a
calificării/calificărilor asociată/asociate şi/sau a autorizărilor speciale
asociate licenţei/calificărilor, CTA în cauză nu mai este planificat de către
unitatea respectivă la o poziţie de lucru operaţională fără o supraveghere corespunzătoare;
5.2.2.14. Licenţa poate fi
revocată şi în caz de neglijenţă gravă sau abuz.
5.2.3. Cerinţe aplicate de
către personal în mod individual
5.2.3.1. CTA licenţiat/certificat
Un CTA licenţiat/certificat se asigură că:
a) deţine calificarea/calificările,
autorizaţia/autorizaţiile de unitate, precum şi autorizaţia/autorizaţiile
asociată/asociate licenţei şi/sau calificărilor, valabile, corespunzătore
serviciului/ serviciilor ATC pe care le furnizează;
b) se conformează cu schema procedurală de evaluare
(asigurare) a competenţei aplicată de unitate şi este competent să furnizeze
serviciile ATC menţionate în licenţa sa;
c) se conformează oricăror condiţii care pot fi
solicitate de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă atunci când
competenţa sa este pusă la îndoială;
d) deţine un certificat medical valabil, de clasă
corespunzătoare;
e) informează4) conducerea unităţii atunci când nu mai este apt din punct de
vedere medical să furnizeze serviciul ATC;
f) nu furnizează servicii ATC atât timp cât se găseşte
sub influenţa unor substanţe psihoactive;
g) nu exercită prerogativele conferite de licenţa
deţinută atunci când are loc o degradare a aptitudinii medicale care l-ar putea
face incapabil să exercite aceste prerogative în mod sigur şi corespunzător.
5.2.3.2. CTA stagiar
Un CTA stagiar se asigură că:
a) deţine o licenţă valabilă de CTA stagiar;
b) se conformează schemei procedurale de evaluare a
competenţei, aplicată de unitate, şi este competent pentru a fi instruit în
trafic real (OJT);
c) deţine certificat medical valabil, de clasă
corespunzătoare;
d) informează conducerea unităţii atunci când devine
inapt din punct de vedere medical să furnizeze servicii ATC;
e) nu participă la instruire OJT atât timp cât se
găseşte sub influenţa unor substanţe psihoactive;
f) nu participă la instruire
OJT atât timp cât starea sa de sănătate este degradată sau cât timp se află sub
influenţa oricăror substanţe psihoactive, ceea ce l-ar putea face să nu îşi mai
poată exercita prerogativele în mod sigur şi corespunzător.
5.2.4. Sancţiuni
In cazul nerespectării prevederilor prezentului ordin,
licenţa de CTA şi/sau certificatul emis pentru organizaţiile de pregătire pot
fi restricţionate sau suspendate, după caz, până la remedierea
neconformităţilor, în condiţiile prevăzute de procedurile elaborate în
aplicarea prezentei reglementări. In acest sens, NSA a siguranţei zborului în
aviaţia civilă prezintă Ministerului Transportului, în cel mai scurt timp de la
intrarea în vigoare a acestei reglementări, normele privind sancţiunile
aplicabile, spre a putea fi comunicate Comisiei
Europene.
6. ANEXE LA RACR-LCTA
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta
reglementare.
4) Cerinţele
paragrafului 5.2.3.1 lit. e), f) şi g) se aplică, de asemenea, cerinţelor mai
generale prevăzute la paragraful 5.1.3 lit. b).
ANEXA Nr. 1 la reglementare
SPECIFICAŢII APLICABILE LICENŢELOR
Licenţele eliberate de România în calitate de stat
membru al Uniunii Europene în temeiul reglementării sunt conforme cu
următoarele specificaţii:
1. Informaţii
1.1. Următoarele informaţii
sunt înscrise pe licenţă, indicându-se printr-un asterisc elementele care
trebuie traduse în limba engleză:
a) *numele statului sau al autorităţii care eliberează
licenţa (înscris cu caractere îngroşate);
b) *titlul licenţei (înscris cu caractere foarte
îngroşate);
c) seria licenţei, cu cifre arabe, atribuită de
autoritatea care eliberează licenţa;
d) numele complet al titularului (şi cu litere romane,
în cazul în care limba naţională foloseşte un alfabet diferit de alfabetul
roman);
e) data naşterii;
f) cetăţenia titularului;
g) semnătura titularului;
h) *certificare privind competenţa şi autorizarea
titularului pentru exercitarea drepturilor/atribuţiilor corespunzătoare
licenţei, care să indice:
(i) calificările, autorizările asociate calificărilor,
competenţele lingvistice, autorizările asociate licenţei de instructor si
autorizările de unitate;
(ii) datele la care au fost eliberate pentru prima
dată;
(iii) datele expirării termenului lor de valabilitate.
i) semnătura funcţionarului care eliberează licenţa şi
data eliberării;
j) ştampila sau sigiliul autorităţii care eliberează
licenţa.
1.2. Licenţa este însoţită de un certificat medical
valabil.
2. Material
Este utilizată hârtie de cea mai bună calitate sau un
alt material adecvat, iar elementele menţionate la pct. 1 sunt clar vizibile.
3. Culoare
3.1. In cazul în care pentru toate licenţele
personalului aeronautic civil eliberate de România în calitate de stat membru
al Uniunii Europene se foloseşte material de aceeaşi culoare, această culoare
este albul.
3.2. In cazul în care licenţele personalului aeronautic
civil eliberate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene
conţin marcaje de culoare distincte, culoarea folosită pentru licenţele de CTA
este galbenul.
Detalii privind formatul
licenţei de CTA se regăsesc în procedurile de aplicare a prezentei reglementări
emise de NSA.
ANEXA Nr. 2 la reglementare
CERINŢE PRIVIND PREGĂTIREA PERSONALULUI CTA
PARTEA A
Cerinţele privind pregătirea iniţială pentru CTA
In completarea cerinţei
prevăzute la paragraful 5.2.1.16 din reglementare, pregătirea iniţială
garantează că toţi CTA stagiari respectă cel puţin obiectivele de pregătire de
bază şi de dobândire a calificărilor enunţate în „Guidelines for air traffic
controller Common Core Content Initial Training" („Material de îndrumare
privind cerinţele comune de pregătire de bază pentru pregătirea iniţială a
controlorilor de trafic aerian") emise de EUROCONTROL, ediţia din 10 decembrie
2004, cu amendamentele ulterioare, astfel încât CTA să fie capabili să
gestioneze traficul aerian într-un mod sigur, rapid şi eficient.
Pregătirea iniţială va acoperi următoarele subiecte:
legislaţia în domeniul aviaţiei, managementul traficului aerian, inclusiv
proceduri în materie de cooperare civilo-militară, meteorologie, navigaţie,
aeronave şi principii de zbor, inclusiv o bună înţelegere între CTA şi pilot,
factori umani, echipamente şi sisteme, mediu profesional, siguranţă şi cultura
siguranţei, sisteme de management al siguranţei, situaţii neobişnuite/de
urgenţă, sisteme degradate, cunoştinţe lingvistice, inclusiv frazeologie
radiotelefonică.
Aceste discipline vor fi predate astfel încât să
pregătească candidaţii pentru diferite tipuri de ATS şi să accentueze aspectele
privind siguranţa. Pregătirea iniţială va consta în cursuri practice şi
teoretice, inclusiv pregătire la simulator, iar durata acesteia se va stabili
în planurile de pregătire iniţială aprobate. Competenţele dobândite garantează
că respectivul candidat poate fi considerat competent pentru a gestiona
situaţii de trafic complex şi dens, facilitând astfel trecerea la pregătirea în
cadrul unităţii. Competenţa candidatului după pregătirea iniţială este evaluată
prin examene corespunzătoare sau printr-un sistem de evaluare continuă.
PARTEA B
Cerinţe în materie de pregătire în cadrul unităţii
pentru CTA
Planurile de pregătire în cadrul unităţii prezintă în
detaliu etapele şi durata acestora, necesare pentru a permite punerea în
aplicare a procedurilor locale la nivelul unităţii de trafic sub supravegherea
unui instructor de pregătire practică. Planul aprobat conţine indicaţii privind
toate elementele sistemului de evaluare a competenţelor, inclusiv modalităţi de lucru, evaluarea
progreselor înregistrate şi examene, împreună cu procedurile de notificare a
NSA. Pregătirea în cadrul unităţii poate include unele elemente ale pregătirii
iniţiale, specifice condiţiilor naţionale.
Durata pregătirii în cadrul unităţii se stabileşte prin
planul de pregătire la nivelul unităţii. Competenţele solicitate vor fi
evaluate prin examenele corespunzătoare sau printr-un sistem de evaluare
continuă, de către examinatori sau evaluatori autorizaţi, care vor fi obiectivi
şi imparţiali. In acest scop, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilă pune
în aplicare mecanisme adecvate de contestare, pentru a asigura un tratament
echitabil al candidaţilor.
PARTEA C
Cerinţe privind pregătirea continuă pentru CTA
Valabilitatea calificărilor şi atestărilor înscrise pe
licenţele CTA va fi menţinută printr-o pregătire continuă autorizată, care
constă în pregătirea necesară pentru a menţine competenţele CTA, cursuri de
pregătire recurentă, pregătire pentru situaţii de urgenţă şi, dacă este
necesar, pregătirea competenţelor lingvistice.
Pregătirea continuă constă în cursuri teoretice şi
practice, precum şi pregătire la simulator. In acest scop, organismul de
pregătire stabileşte schemele/programele de competenţă la nivelul unităţii,
care prezintă în detaliu procesele, resursele umane şi durata necesare pentru
asigurarea pregătirii continue corespunzătoare şi pentru verificarea
competenţelor. Aceste programe/scheme vor fi revizuite şi aprobate cel puţin o
dată la 3 ani. Durata pregătirii continue se stabileşte în conformitate cu necesităţile
operaţionale ale CTA care lucrează în unitate, în special avându-se în vedere
modificările realizate sau planificate ale procedurilor ori echipamentelor sau
având în vedere cerinţele generale în materie de management al siguranţei.
Schema de menţinere a competenţei fiecărui CTA este
evaluată în mod corespunzător cel puţin o dată la 3 ani. Furnizorul de SNA
asigură aplicarea mecanismelor pentru a garanta tratamentul echitabil al
titularilor de licenţă pentru care nu poate fi prelungită valabilitatea autorizărilor.
ANEXA Nr. 3 la reglementare
CERINŢE IN MATERIE DE COMPETENTE
LINGVISTICE
Cerinţele în materie de competenţe lingvistice,
prevăzute la paragraful 5.2.1.8 din reglementare, se aplică în cazul utilizării
atât a expresiilor convenţionale, cât şi a limbajului clar. Pentru respectarea
cerinţelor în materie de competenţe lingvistice, candidatul sau titularul unei
licenţe este evaluat şi demonstrează cunoştinţe cel puţin la nivelul
operaţional (nivelul 4) din grila de evaluare a competenţelor lingvistice
cuprinse în tabelul de mai jos.
Vorbitorii competenţi:
a) să comunice eficient atât în situaţiile de
comunicare în care interlocutorul nu este prezent (numai prin voce:
telefon/radiotelefon), cât şi în prezenţa interlocutorului;
b) să comunice pe teme comune, concrete şi de natură
profesională, cu acurateţe şi claritate;
c) să folosească strategiile de comunicare
corespunzătoare pentru a schimba mesaje şi pentru a recunoaşte şi a rezolva
neînţelegerile (de exemplu, să verifice, să confirme sau să clarifice
informaţiile) într-un context general sau profesional;
d) să trateze cu succes şi cu o relativă uşurinţă
dificultăţile lingvistice prezentate de o complicaţie sau de o conjunctură
neaşteptată care intervine în contextul unei situaţii profesionale de rutină
sau al unei sarcini de comunicare cu care este în general familiar; precum şi
e) să utilizeze un dialect sau accent care să fie
inteligibil pentru comunitatea aeronautică.
Grila de evaluare a competenţelor lingvistice:
nivelurile „expert", „avansat" şi „operaţional"
Nivel
|
Pronunţie
Foloseşte un
dialect şi/sau
accent inteligibil
pentru comunitatea
aeronautică
|
Structură
Structurile
gramaticale
relevante şi
construcţia
propoziţiilor sunt
determinate de funcţii
lingvistice adaptate
sarcinii
|
Vocabular
|
Fluenţă
|
Inţelegere
|
Interacţiune
|
Expert 6
|
Pronunţia, accentul, ritmul şi intonaţia, cu toate că pot fi
influenţate de prima limbă sau de o variantă regională, nu afectează aproape
niciodată uşurinţa înţelegerii.
|
Atât structurile gramaticale de bază, cât şi cele complexe,'
precum şi construcţia propoziţiilor sunt bine stăpânite, fără excepţie.
|
Bogăţia şi acurateţea vocabularului sunt suficiente pentru a
comunica eficient pe o varietate de subiecte familiare şi nefamiliare.
Vocabularul este idiomatic, nuanţat şi sensibil la registrul stilistic.
|
Capabil să vorbească fluent, natural, fără eforturi. Variază
gradul de fluenţă al discursului pentru a obţine efecte stilistice, de
exemplu pentru a accentua un anumit aspect. Foloseşte în mod spontan şi
corect marcatori şi conectori ai discursului.
|
Inţelegerea este exactă în mod constant în aproape toate
contextele şi include înţelegerea subtilităţilor lingvistice şi culturale.
|
Interacţionează cu uşurinţă în aproape orice situaţie. Este
sensibil la replici verbale şi non-verbale şi răspunde la acestea în mod
corespunzător.
|
Avansat 5
|
Pronunţia, accentul, ritmul şi intonaţia, deşi
influenţate de prima limbă sau de o variantă regională, afectează
rareori uşurinţa înţelegerii.
|
Structurile gramaticale de bază şi construcţia propoziţiilor sunt
bine stăpânite, fără excepţie. Structurile complexe sunt formulate însă cu
greşeli, care uneori afectează înţelesul.
|
Bogăţia şi acurateţea vocabularului sunt, în general, suficiente
pentru a comunica eficient pe teme comune, concrete şi de natură
profesională. Parafrazează cu succes şi în mod constant.
Vocabularul este uneori idiomatic.
|
Capabil să vorbească îndelung cu relativă uşurinţă pe teme
familiare, însă nu poate varia gradul de fluenţă al discursului pentru a
obţine efecte stilistice. Poate folosi în mod adecvat
marcatori sau conectori ai discursului.
|
Inţelegere exactă pe teme comune, concrete şi de natură
profesională şi aproape exactă atunci când vorbitorul este confruntat cu o
complicaţie lingvistică sau cu o conjunctură neaşteptată. Poate înţelege o
varietate de discursuri (dialect şi/sau accent) sau registre stilistice.
|
Răspunsurile sunt imediate, corespunzătoare si informative.
Gestionează relaţia vorbitor/ ascultător în mod eficient.
|
Operaţional 4
|
Pronunţia, accentul, ritmul şi intonaţia sunt
influenţate de prima limbă sau de o
variantă regională, însă doar ocazional afectează uşurinţa înţelegerii.
|
Structurile gramaticale de bază şi construcţia propoziţiilor sunt
utilizate în mod creativ şi
sunt în general bine
controlate. Pot apărea greşeli, în special în situaţii
neobişnuite sau neaşteptate, însă înţelesul este rareori afectat.
|
Bogăţia şi
acurateţea
vocabularului
sunt, în
general,
suficiente
pentru a
comunica
efectiv pe
teme comune,
concrete şi de
natură
profesională.
In mod
frecvent,
poate să
parafrazeze
atunci când
nu stăpâneşte
vocabularul în
situaţii
neobişnuite
sau
neaşteptate.
|
Formulează enunţuri într-un ritm adecvat. Ocazional se pot
înregistra pierderi de fluenţă la tranziţia de la discursul repetat sau
standard la o interacţiune spontană, însă aceste situaţii nu împiedică
realizarea efectivă a comunicării. Poate folosi în mod adecvat marcatori sau
conectori ai discursului. Cuvintele de umplutură nu distrag atenţia.
|
Inţelegere destul de exactă pe teme comune, concrete şi de natură
profesională atunci când accentul sau complexitatea discursului sunt
suficient de inteligibile pentru o comunitate internaţională de utilizatori.
Atunci când vorbitorul este confruntat cu o complicaţie lingvistică sau o
conjunctură neaşteptată, înţelegerea poate fi mai
greoaie sau poate necesita strategii de clarificare.
|
Răspunsurile sunt, în general, imediate, corespunzătoare si
informative. Iniţiază şi întreţine schimburile de informaţii chiar şi atunci
când se confruntă cu o conjunctură neaşteptată. Se descurcă satisfăcător în
situaţii de aparentă neînţelegere, verificând, confirmând sau clarificând
situaţia.
|
Nivel
|
Pronunţie
Foloseşte
un dialect şi/sau
accent inteligibil
pentru comunitatea
aeronautică
|
Structură
Structurile
gramaticale relevante
şi construcţia
propoziţiilor
sunt
determinate de funcţii
lingvistice adaptate
sarcinii
|
Vocabular
|
Fluenţă
|
Inţelegere
|
Interacţiune
|
Pre-operational
3
|
Pronunţia, accentul, ritmul şi intonaţia sunt influenţate de
prima limbă sau de o variantă regională şi afectează în mod frecvent uşurinţa
înţelegerii.
|
Structurile gramaticale de bază şi construcţia propoziţiilor
asociate unor situaţii previzibile nu sunt
întotdeauna bine controlate. Greşelile afectează deseori
înţelesul.
|
Bogăţia şi acurateţea vocabularului sunt deseori suficiente
pentru a comunica pe teme comune, concrete sau de natură profesională, însă
este limitat, iar alegerea cuvintelor este deseori^ inadecvată. In mod
frecvent nu este capabil să parafrazeze atunci când nu
stăpâneşte vocabularul.
|
Formulează enunţuri, însă formularea şi pauzele sunt de multe ori
nepotrivite. Ezitările sau ritmul lent de prelucrare a limbajului pot
împiedica realizarea efectivă a comunicării. Cuvintele de umplutură distrag
uneori atenţia.
|
Inţelegere destul de exactă pe teme comune, concrete şi de natură
profesională atunci când accentul sau complexitatea discursului este
suficient de inteligibilă pentru comunitatea internaţională de utilizatori.
Este posibil să nu înţeleagă o complicaţie lingvistică sau o conjunctură
neaşteptată.
|
Răspunsurile sunt uneori imediate, corespunzătoare şi
informative. Poate iniţia şi întreţine schimburile de informaţii cu o
relativă uşurinţă pe teme familiare şi în situaţii predictibile. In general
nu se descurcă în schimbări de situaţie neaşteptate.
|
Elementar 2
|
Pronunţia, accentul, ritmul şi intonaţia sunt puternic
influenţate de prima limbă sau de o variantă regională şi, de obicei,
afectează uşurinţa înţelegerii.
|
Stăpâneşte doar câteva structuri gramaticale şi construcţii de
propoziţii simple, memorate.
|
Vocabular limitat, constând doar în cuvinte izolate şi propoziţii
memorate.
|
Poate formula doar enunţuri foarte scurte, izolate, memorate, cu
pauze frecvente şi o folosire deranjantă a cuvintelor de umplutură pentru a
căuta expresii şi pentru a articula cuvinte mai puţin familiare.
|
Inţelegerea se limitează la propoziţii izolate, memorate, atunci
când sunt articulate distinct si lent.
|
Timpul de răspuns este mare şi de multe ori răspunsul nu este
corespunzător. Interacţiunea se limitează la schimburi simple, de
rutină.
|
Pre-elementar 1
|
Performanţe la un nivel inferior nivelului elementar
|
Performanţe la un nivel inferior nivelului elementar
|
Performanţe la un nivel inferior nivelului elementar
|
Performanţe la un nivel inferior nivelului elementar
|
Performanţe la un nivel inferior
nivelului elementar
|
Performanţe la un nivel inferior nivelului elementar
|
ANEXA Nr. 4 la reglementare
CERINŢE
anexate certificatului emis pentru organizaţiile de
pregătire
1. Respectarea cerinţelor
menţionate la paragraful 5.2.1.18 din reglementare este demonstrată prin dovezi
care probează faptul că organizaţiile de pregătire dispun de personalul şi
dotările corespunzătoare şi funcţionează într-un mediu adecvat pentru
furnizarea serviciilor de pregătire necesare obţinerii sau menţinerii
licenţelor de CTA stagiar sau a licenţelor de CTA. In mod special,
organizaţiile de pregătire trebuie:
a) să dispună de o structură administrativă eficientă
şi de personal suficient cu calificările corespunzătoare şi experienţa necesară
pentru a furniza serviciile de pregătire în conformitate cu standardele
stabilite de reglementare;
b) să dispună de posibilităţile necesare, de
echipamentul şi dotările adecvate pentru tipul de servicii de pregătire
furnizate;
c) să prezinte metodologia pe care o vor aplica pentru
a stabili detaliile privind conţinutul, organizarea şi durata cursurilor de pregătire,
planurile de pregătire în cadrul unităţii şi programele privind asigurarea
competenţei la nivelul unităţii; aceasta include modul în care vor fi
organizate examinările sau evaluările. In cazul examinărilor privind pregătirea
iniţială, inclusiv pregătirea la simulator, calificările examinatorilor sunt
prezentate în detaliu;
d) să facă dovada sistemului de asigurare a calităţii
pus în aplicare pentru a monitoriza conformitatea şi adecvarea sistemelor şi
procedurilor care asigură faptul că serviciile de pregătire furnizate respectă
standardele stabilite de reglementare;
e) să demonstreze că există fonduri suficiente pentru a
organiza cursurile de pregătire în conformitate cu standardele stabilite prin
reglementare şi că activităţile se desfăşoară în mod corespunzător în
conformitate cu tipul de formare furnizat.
2. Certificatele precizează:
a) NSA care eliberează certificatul;
b) numele şi adresa organizaţiei de pregătire;
c) tipul de servicii certificate;
d) o declaraţie privind respectarea de către candidat
a cerinţelor definite la pct. 1;
e) data eliberării şi termenul de valabilitate ale
certificatului.