ORDIN Nr. 724
din 16 septembrie 2009
privind aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate pentru implementarea Proiectului
de asistenta tehnica finantat în cadrul Programului operational „Sud-Estul
Europei"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 662 din 5 octombrie 2009
Având în vedere prevederile art. 7 şi 13 din
Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare
a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999, prevederile art. 48-53 din Regulamentul
(CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de
punere în aplicare a Regulamentului nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire
a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională,
Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr.
1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru Fondul European
de Dezvoltare Regională şi prevederile art. 45, 46 şi 56 din Regulamentul (CE)
nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor
dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul
Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999,
având în vedere prevederile art. 11 alin. (1) lit. g)
din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Prin prezentul ordin se aprobă
categoriile de cheltuieli eligibile efectuate pentru implementarea Proiectului
de asistenţă tehnică finanţat în cadrul Programului operaţional „Sud-Estul
Europei", denumit în continuare Programul, pentru Punctul naţional
de contact.
(2) Beneficiarii români ai axei de Asistenţă tehnică în
cadrul Programului sunt: Punctul naţional de contact din România şi persoanele
din cadrul Autorităţii naţionale care sunt membri în cadrul Comitetului de
monitorizare al Programului, precum şi invitaţii membrilor români în Comitetul
de monitorizare.
Art. 2. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul Proiectului de asistenţă tehnică aprobat,
conform Manualului de asistenţă tehnică aprobat la nivelul Programului, se
respectă reglementările prevăzute în legislaţia naţională în vigoare, pentru
fiecare activitate în parte.
(2) Pentru cheltuielile privind achiziţiile publice se
va respecta legislaţia naţională în vigoare.
Art. 3. - (1) Sunt considerate eligibile numai acele
cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantă,
echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în
contabilitatea beneficiarului, certificate şi identificate.
(2) In vederea certificării conformităţii cu
originalul, beneficiarul Proiectului de asistenţă tehnică va prezenta
controlorului de prim nivel copiile documentelor justificative ştampilate
„conform cu originalul", precum şi toate documentele originale, păstrate,
după caz, în cadrul direcţiilor care au atribuţii în îndeplinirea
formalităţilor privind implementarea activităţilor.
Art. 4. - Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie:
a) să fie efectuate în perioada 1 ianuarie 2007 - 31
decembrie 2015;
b) să fie suportate şi plătite de beneficiarii de
asistenţă tehnică şi verificabile în baza facturilor originale sau a altor
documente justificative cu valoare echivalentă;
c) să fie în legătură directă cu Proiectul de asistenţă
tehnică aprobat, necesare în vederea dezvoltării şi implementării activităţilor
cuprinse în Proiectul de asistenţă tehnică;
d) să fie prevăzute în Manualul de asistenţă tehnică
al Programului şi în Proiectul de asistenţă tehnică;
e) să fie plătite, certificate şi declarate de către
beneficiar în perioada de implementare a proiectului, începând cu 1 ianuarie
2007.
Art. 5. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal dacă sunt legate direct de activităţile transnaţionale, aşa cum
sunt descrise în Proiectul de asistenţă tehnică şi în Manualul de asistenţă
tehnică.
(2) Sunt considerate eligibile cheltuielile de
personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajator, ale
personalului de execuţie încadrat cu contract individual de muncă sau act
administrativ de numire în funcţia publică, pe durată determinată sau
nedeterminată, cu normă parţială sau întreagă de lucru, având atribuţii
specifice în procesul de gestionare şi implementare a Programului, şi prevăzute
în Proiectul de asistenţă tehnică aprobat, şi în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale în vigoare.
(3) Cheltuielile de personal se decontează conform
contractului de muncă/actului adiţional la contractul de muncă/actului
administrativ de numire în funcţia publică, pe baza foilor de prezenţă,
proporţional cu atribuţiile specifice gestionării Programului, aşa cum sunt
prevăzute în Proiectul de asistenţă tehnică şi înglobate în fişa postului.
(4) Orele suplimentare sunt considerate eligibile dacă
sunt respectate prevederile legislaţiei naţionale în vigoare.
(5) Timpul de muncă alocat implementării
activităţilor cuprinse în Proiectul de asistenţă tehnică nu poate depăşi durata
normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
Art. 6. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru transportul internaţional, transportul naţional, transportul local,
cazare şi diurnă/indemnizaţie zilnică de delegare, în conformitate cu bareme
stabilite prin legislaţia naţională şi comunitară pentru personalul Punctului
naţional de contact din România şi persoanele din cadrul Autorităţii naţionale
care sunt membri în cadrul Comitetului de monitorizare al Programului şi
invitaţii acestora, care efectuează deplasări pentru participarea la întâlniri,
seminarii, conferinţe ce au loc conform specificaţiilor Proiectului de
asistenţă tehnică.
(2) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnă ale
experţilor externi vor fi încadrate în linia bugetară „expertiză externă şi
servicii".
(3) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu trebuie să
mai fie incluse în altă linie bugetară.
(4) Pentru asigurarea transportului şi cazării trebuie
să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru expertiză externă şi servicii, dacă se întrunesc următoarele condiţii:
a) să fie prevăzute şi justificate în Proiectul de
asistenţă tehnică aprobat şi absolut necesare implementării proiectului;
b) să existe un contract sau acord, în conformitate cu
legislaţia naţională în vigoare, însoţit de documente pe baza cărora se pot
efectua plăţi;
c) plata solicitată de expertul extern este rezonabilă
şi în concordanţă cu nivelul de experienţă şi expertiză.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile în cadrul
capitolului bugetar expertiză externă şi servicii sunt următoarele:
a) costuri pentru experţi externi sau lectori implicaţi
în întâlniri tehnice, seminarii, sesiuni de informare şi de instruire,
evenimente tematice, conferinţe;
b) costuri legate de organizarea externă de evenimente
(dacă organizarea evenimentului este subcontractată unui furnizor de servicii
extern);
c) costuri de promovare: realizarea de broşuri,
fluturaşi, comunicate de presă, publicarea de articole în ziare, newslettere,
designul şi găzduirea paginii de internet la nivel naţional, alte publicaţii
legate de Proiectul de asistenţă tehnică;
d) costuri cu servicii de catering care să fie
justificate pe baza listei de participanţi la eveniment, închirierea sălilor pentru
evenimente şi a echipamentelor necesare derulării evenimentului, tipărirea
materialelor pentru eveniment;
e) costuri pentru consultanţă şi expertiză tehnică,
economico-financiară, contabilă, fiscală, juridică, în domeniul necesar
gestionării şi implementării Programului.
Art. 8. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind achiziţionarea echipamentelor numai cu respectarea următoarelor
condiţii:
a) să fie noi şi să nu fie depăşite din punct de vedere
tehnic şi moral;
b) să fie absolut necesare şi folosite exclusiv
pentru implementarea proiectului;
c) să fie menţionate în Proiectul de asistenţă tehnică
aprobat;
d) preţul total de achiziţie este eligibil numai în
cazul în care ciclul economic de viaţă şi perioada de depreciere sunt mai mici
sau egale cu durata proiectului.
(2) Tipurile de echipamente care pot fi achiziţionate
sunt: videoproiector, ecran de proiecţie, computer tip laptop, imprimantă
portabilă, reportofon digital, aparat foto, cameră video.
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de regie care privesc consumabile şi birotică, servicii poştale şi de curierat,
precum şi alte cheltuieli absolut necesare pentru implementarea proiectului.
Cheltuielile de regie se efectuează numai în baza documentelor justificative prevăzute
de legislaţia în vigoare şi calculul cheltuielilor se revizuieşte periodic.
(2) Pentru a fi considerate eligibile cheltuielile
generale de regie nu trebuie să depăşească limita de maximum 10% din valoarea
totală eligibilă a cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului şi să nu
fi fost incluse şi în alte linii bugetare ale proiectului.
(3) Cheltuielile generale de regie menţionate la alin.
(1) se vor calcula numai pentru personalul direct implicat în proiect,
indiferent de posibilitatea legală de a declara cheltuielile cu salariile
acestuia ca fiind eligibile.
(4) Aceste cheltuieli vor fi plătite în baza
contractelor şi facturilor emise de către furnizori. Selecţia acestora se va
face conform legislaţiei naţionale în vigoare.
Art. 10. - Taxa pe valoarea adăugată este considerată
eligibilă dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace
prevăzute de legislaţia naţională;
b) este aferentă unor cheltuieli considerate eligibile.
Art. 11. - Sunt considerate eligibile cheltuielile
financiare care privesc: taxele şi comisioanele bancare ocazionate de
deschiderea şi administrarea conturilor necesare pe perioada implementării
proiectelor, taxele notariale dacă sunt direct legate de proiect şi necesare
pentru implementarea acestuia.
Art. 12. - Nu sunt considerate eligibile:
a) orice cheltuială plătită în afara perioadei de
eligibilitate a Proiectului de asistenţă tehnică;
b) cheltuieli deja finanţate din alte surse
nerambursabile comunitare, internaţionale sau naţionale;
c) dobânzile debitoare potrivit art. 7 din Regulamentul
(CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie
2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999;
d) achiziţionarea de teren şi alte proprietăţi
imobiliare conform art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006;
e) taxa pe valoarea adăugată recuperabilă;
f) alte taxe şi obligaţii care sunt recuperabile;
g) amenzi, penalităţi financiare, cheltuieli de
judecată prevăzute de art. 49 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei
din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor
dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul
Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006
al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de
Dezvoltare Regională;
h) subcontractarea care creşte costul unei operaţiuni
fără a aduce o valoare adăugată proporţională;
i) contracte pentru care plata este definită ca procent
din costul total al operaţiunii, cu excepţia cazului în care o asemenea plată
este justificată de către beneficiarul final prin valoarea reală a serviciului
sau lucrării prestate;
j) cheltuielile cu dobânzi şi depăşiri de credite;
k) pierderi şi comisioane de schimb valutar;
l) costul achiziţionării de echipamente care nu au
legătură cu Proiectul de asistenţă tehnică;
m) contribuţia în natură reprezentând costuri de
personal.
Art. 13. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga