ORDIN Nr. 710
din 2 mai 2006
privind aprobarea
Criteriilor de prioritate in alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara
pe sectia cu capacitate saturata Fetesti-Constanta, precum si asigurarea
transparentei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 401 din 9 mai 2006
In temeiul prevederilor art. 22 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacităţilor de infrastructură
feroviară, tarifarea utilizării infrastructurii feroviare şi certificarea în
materie de siguranţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
8/2004, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul
transporturilor, construcţiilor si turismului emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Criteriile de prioritate în
alocarea capacităţilor de infrastructură feroviară pe secţia cu capacitate
saturată Feteşti-Constanţa, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Criteriile de prioritate prevăzute la
art. 1 se aplică de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A.
în situaţia declarării de către aceasta a secţiei Feteşti-Constanţa ca
infrastructură cu capacitate saturată, în condiţiile prevăzute de art. 22 din
Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacităţilor de
infrastructură feroviară, tarifarea utilizării infrastructurii feroviare şi
certificarea în materie de siguranţă, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 8/2004.
(2) Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." -
S.A. va aplica prevederile alin. (1) în mod nediscriminatoriu şi transparent
tuturor operatorilor de transport feroviar care solicită alocarea capacităţilor
de infrastructură feroviară pe secţia cu capacitate saturată Feteşti-Constanţa.
Art. 3. - Asigurarea transparenţei activităţilor de
alocare a capacităţilor de infrastructură feroviară pe secţia cu capacitate saturată Feteşti-Constanţa se realizează
de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. prin:
a) publicarea tuturor informaţiilor necesare pe
site-ul www.cfr.ro;
b) organizarea periodic, de regulă săptămânal, pentru
perioada/săptămâna următoare, a unei prezentări şi analize a capacităţii
infrastructurii feroviare împreună cu reprezentanţii Societăţii Naţionale de
Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A., Societăţii
Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă" - S.A., Companiei
Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa şi ai
operatorilor cu capital privat care solicită alocarea capacităţilor de
infrastructură feroviară pe secţia cu capacitate saturată Feteşti-Constanţa.
Art. 4. - Direcţia generală infrastructură şi transport
feroviar, Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. şi Autoritatea
Feroviară Română - AFER vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României,Partea I.
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXĂ
CRITERIILE DE PRIORITATE
în alocarea capacităţilor de infrastructură
feroviară pe secţia cu capacitate saturată Feteşti-Constanţa
I. In alocarea capacităţilor
de infrastructură feroviară vor avea prioritate capacităţile necesare
satisfacerii obligaţiilor de serviciu public social.
II. După satisfacerea
criteriului I, vor fi aplicate
următoarele criterii:
1. Transportul feroviar de călători:
1.1. Trenurile de călători vor avea prioritate în utilizarea de capacitate, în ordinea rangurilor, fiind
destinate transportului de persoane.
1.2. Este interzisă utilizarea traselor pentru
circulaţia locomotivelor izolate, acestea fiind admise în circulaţie numai ca
mijloc de ajutor la trenuri rămase defecte.
1.3. Circulaţia locomotivelor implicate în procese
tehnologice de reparaţii, alimentare şi altele de acest fel va fi admisă numai
cu trenurile în circulaţie.
1.4. Indrumarea vagoanelor defecte care au necesitat
scoaterea din trenuri într-o staţie de pe această
secţie se face la cererea operatorului de transport feroviar, denumit în continuare
OTF, cu aprobarea
biroului de conducere centralizată a traficului feroviar, denumit în continuare
BCCTF, numai după
analizarea posibilităţilor de înscriere în grafic în cursă izolată.
1.5. Pentru o utilizare cât mai eficientă a traselor
programate şi îndeplinirea contractelor de transport, trenurile vor circula la
tonajul şi lungimea maxime solicitate de către OTF şi admise de secţia cu
capacitate saturată.
1.6. In funcţie de fazele de execuţie a lucrărilor,
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. va pune la dispoziţie OTF
variante de grafic, cu respectarea alocării numărului de trase şi cu abateri
minime de la orariile anterioare.
1.7. In cazuri de forţă majoră, justificată printr-un
incident în circulaţie sau eveniment de cale ferată, care face ca una dintre
liniile curente să fie închisă, pentru reglarea circulaţiei nu se va mai ţine
seama de rangul trenurilor de călători pentru intervalul de staţie afectat.
2. Transportul feroviar de marfă
2.1. Capetele de secţie, respectiv staţiile Feteşti
şi Constanţa (Palas), vor fi considerate puncte de influenţă pentru programarea
circulaţiei trenurilor pe secţia cu capacitate saturată. In acest sens
programarea trenurilor pe frontierele regionale se va efectua în mod informativ
- lunar şi decadal, cantitativ - zilnic, iar pe secţia cu capacitate saturată,
între punctele de influenţă numai cantitativ - zilnic.
2.2. Pentru a se putea realiza
sudarea traselor dintre frontierele regionale Lehliu şi Ţăndărei cu frontiera
Feteşti şi viceversa, programarea circulaţiei trenurilor va începe cu sensul
plecării de la Constanţa şi se va încheia cu sosiri pentru Constanţa.
2.3. Pentru o mai bună fluidizare a traficului
feroviar, în staţiile de pe secţia cu capacitate saturată Feteşti - Constanţa
nu vor fi admise acumulări de vagoane, cu excepţia cazului în care acestea sunt
destinate beneficiarilor de pe această secţie şi când staţia deserveşte şi alte
secţii, cum este cazul staţiei Medgidia.
2.4. Programarea circulaţiei trenurilor de marfă pe
secţia cu capacitate saturată se va efectua de către BCCTF, utilizându-se
trasele aflate la dispoziţia administratorului de infrastructură publică.
2.5. Programarea utilizării
traselor pe tronsonul Feteşti - Constanţa către OTF se va efectua numai pentru
24 de ore, prin programul zilnic de circulaţie, indiferent de tarifele de
rezervare existente.
2.6. Neutilizarea unei trase programate de către OTF
atrage aplicarea de penalităţi. Trasa rămasă neutilizată poate fi alocată de
BCCTF în mod operativ altui OTF, dacă există o solicitare pentru aceasta.
2.7. Dacă un OTF constată că prin programul zilnic nu
poate utiliza o trasă alocată, acesta va aviza în mod operativ BCCTF în vederea atribuirii acesteia altui OTF.
2.8. Modul de utilizare a traselor disponibile de
către BCCTF va ţine cont de importanţa mărfurilor transportate, care va avea
următoarea ordine de prioritate:
2.8.1. - transporturi militare;
2.8.2. - mărfuri perisabile;
2.8.3. - trenuri internaţionale;
2.8.4. - transporturi în interesul lucrărilor;
2.8.5. - trenuri aflate în circulaţie, plecate de pe
alte regionale în programul de circulaţie anterior;
2.8.6. - mărfuri transportate via mare;
2.8.7. - combustibili pentru populaţie - păcură, CLU -
şi lucrări agricole - motorină pentru agricultură;
2.8.8. - alte tipuri de mărfuri, inclusiv alte
mărfuri petroliere.
Pentru a se putea ţine cont de acest criteriu, OTF vor
preciza în solicitarea de programare felul mărfii, iar pentru exportul via
mare, numărul acceptului portuar, cu precizarea navei.
In cazul în care exportul via mare se va realiza cu
depozitarea mărfurilor în port, transportul respectiv se va încadra la nivelul
de prioritate 2.8.6.
2.9. Circulaţia locomotivelor implicate în procese
tehnologice de reparaţii, alimentare şi altele va fi admisă numai cu trenurile
în circulaţie.
2.10. Pentru eliminarea circulaţiei locomotivelor
izolate peste podurile dunărene, fiecare operator va asigura împingerea
trenurilor proprii, iar pentru înapoierea locomotivelor destinate împingerii
trenurilor se va putea circula remorcat în trenurile celorlalţi OTF, pe bază de
convenţie şi percepându-se tarif de remorcare.
2.11. Nu vor fi admise în circulaţie locomotive izolate decât ca mijloc de ajutor la trenurile
rămase defecte.
2.12. Indrumarea vagoanelor defecte care au necesitat
scoaterea din trenuri într-o staţie de pe această secţie se face la cererea
OTF, cu aprobarea BCCTF, numai după analizarea posibilităţilor de înscriere în
grafic în cursă izolată sau cu condiţia ca aceste vagoane să nu limiteze viteza
de circulaţie a trenului, în cazul introducerii acestora în corpul trenului.
2.13. Pentru o utilizare cât mai eficientă a traselor
programate şi îndeplinirea contractelor de transport, trenurile vor circula la
tonajul şi lungimea maxime admise de secţia cu capacitate saturată.
2.14. Se interzice acumularea de bruto în staţia
Feteşti, pe liniile de primire-expediere de la nr. 1 la 12, şi în staţia Palas, pe liniile grupei de tranzit.
2.15. In caz de urgenţă sau de necesitate absolută,
justificată printr-o defectare, eveniment de cale ferată sau forţă majoră, care
face ca infrastructura să fie momentan inutilizabilă, trenurile programate pot
fi anulate fără preaviz, pe durata necesară restabilirii sistemului.
2.16. In funcţie de fazele de execuţie a lucrărilor,
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. va pune la dispoziţie OTF
variante de grafic.