ORDIN Nr. 594
din 7 mai 2009
privind aprobarea Procedurii
de supraveghere, în domeniul de activitate al Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii, a aplicarii în plan intern a sanctiunilor internationale
obligatorii pentru Romania
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 315 din 12 mai 2009
In temeiul art. 17 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor
internaţionale şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de supraveghere, în
domeniul de activitate al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a
aplicării în plan intern a sancţiunilor internaţionale obligatorii pentru
România, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentului ordin, în vederea asigurării punerii în aplicare, în
domeniul lor de competenţă, a sancţiunilor internaţionale privind restricţii de
transport, unităţile din subordinea, coordonarea sau de sub autoritatea
ministerului vor elabora şi aproba norme şi proceduri interne care vor
prevedea, printre altele, măsurile care se impun a fi luate în fiecare situaţie
în parte, compartimentele şi persoanele responsabile, atribuţii, sancţiuni.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
ANEXA
PROCEDURA
de supraveghere, în domeniul de activitate al
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a aplicării în plan intern a sancţiunilor internaţionale obligatorii pentru România
Art. 1. - (1) In sensul
prezentei proceduri, autoritatea competentă în domeniul aplicării sancţiunilor
internaţionale privind restricţii de transport obligatorii pentru România este
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, denumit
în continuare minister, prin unităţile aflate
în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea acestuia, denumite în continuare
unităţi.
(2) Coordonarea supravegherii, în domeniul de
activitate al ministerului, a aplicării sancţiunilor internaţionale privind
restricţii de transport se realizează prin Direcţia generală afaceri europene
şi relaţii internaţionale, denumită în continuare DGAERI,
în colaborare şi cu sprijinul direcţiilor de
transport din cadrul ministerului şi, în funcţie de specificul sancţiunii
internaţionale, cu celelalte direcţii sau compartimente.
(3) In situaţia în care în procesul de coordonare a
supravegherii, în domeniul de activitate al ministerului, a aplicării
sancţiunilor internaţionale privind restricţii de transport obligatorii pentru
România apar probleme care necesită o analiză şi interpretare juridică, DGAERI
va solicita punctul de vedere al Direcţiei generale juridice şi resurse umane.
(4) In vederea realizării unei coordonări prompte şi
eficiente a aplicării sancţiunilor internaţionale prevăzute la alin. (1),
DGAERI va asigura comunicarea, colaborarea şi schimbul de informaţii cu
Ministerul Afacerilor Externe, cu autorităţi sau instituţii competente din
România şi din alte state, precum şi cu Consiliul Uniunii Europene şi/sau alte
organisme internaţionale.
Art. 2. - (1) DGAERI va urmări adoptarea şi intrarea în
vigoare a actelor prevăzute la art. 1 şi 4 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor
internaţionale, prin care se instituie/implementează sancţiuni internaţionale
privind restricţii de transport, obligatorii pentru România, prin consultarea
periodică a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene, a Monitorului Oficial al
României, precum şi pe orice altă cale oficială de informare.
(2) După identificarea actelor prevăzute la alin. (1),
DGAERI va anunţa de îndată Direcţia informare publică şi comunicare în legătură
cu instituirea sancţiunilor internaţionale privind restricţii de transport, în
vederea asigurării publicităţii acestora pe pagina de
internet a ministerului.
(3) Concomitent, în funcţie de specificul sancţiunii
internaţionale, DGAERI va elabora o notă în care va menţiona actul prin care a fost
instituită/implementată sancţiunea internaţională, va identifica restricţiile
de transport pe care acesta le prevede, precum şi ramura de transport în care
acestea sunt aplicabile, cu referire la capitolul şi articolul unde acestea se
regăsesc şi va prezenta propunerea privind direcţia/direcţiile de transport din
cadrul ministerului care trebuie informată/informate în legătură cu instituirea
restricţiei/ restricţiilor de transport respective.
(4) Nota va fi însoţită de o copie a actului care
instituie/implementează sancţiunea internaţională şi, după caz, de documentul
oficial prin care ministerul a fost informat în legătură cu adoptarea
sancţiunii sau va conţine referiri privind Monitorul/Jurnalul Oficial în care
acesta a fost publicat.
(5) Nota va fi înaintată spre aprobare
reprezentantului ministerului desemnat ca membru în Consiliul
interinstituţional înfiinţat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
202/2008 şi apoi va fi transmisă, în copie, direcţiilor de transport menţionate
în aceasta.
Art. 3. - (1) După primirea notei aprobate conform art.
2 alin. (5), direcţia/direcţiile de transport o va/vor transmite de îndată,
împreună cu toate documentele care o însoţesc, unităţilor competente din
domeniul de activitate pe care îl coordonează, pentru a lua măsurile necesare
asigurării punerii în aplicare a sancţiunii internaţionale, în conformitate cu
atribuţiile legale care le revin şi cu respectarea normelor/procedurilor interne
aprobate conform art. 3 din ordin.
(2) Unităţile vor solicita avizul sau aprobarea
ministerului în situaţiile în care, în vederea punerii în aplicare a unei
sancţiuni internaţionale, este necesară exercitarea anumitor competenţe pentru
care actele normative care le reglementează activitatea sau alte dispoziţii
legale incidente impun obţinerea avizului/aprobării respectiv/respective.
(3) In cazul în care, pentru
facilitarea aplicării sancţiunilor internaţionale în domeniul propriu de
activitate, unităţile consideră necesară promovarea unor acte normative de
modificare/completare a legislaţiei existente, acestea vor înainta ministerului
propuneri în acest sens. Propunerile vor urma procedura de iniţiere, elaborare,
avizare şi aprobare a actelor normative, prevăzută de legislaţia în vigoare.
Art. 4. - (1) Unităţile vor comunica direcţiei de
transport coordonatoare din cadrul ministerului măsurile dispuse în vederea
asigurării punerii în aplicare a sancţiunii internaţionale respective, precum
şi informaţii privind constatarea unor încălcări ale acestora, cazuri aflate în
curs de soluţionare şi orice alte dificultăţi de aplicare.
(2) Pe baza comunicărilor primite de la unităţi,
direcţia/direcţiile de transport informează DGAERI, precum şi pe reprezentantul
ministerului desemnat ca membru în Consiliul interinstituţional în legătură cu
modul în care sunt aplicate, în domeniul lor de competenţă, sancţiunile
internaţionale privind restricţii de transport.
Art. 5. - (1) DGAERI centralizează şi gestionează
informaţiile primite de la direcţiile de transport într-o bază de date privind
punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale privind restricţii de
transport din domeniul de activitate al ministerului.
(2) Baza de date va cuprinde menţiuni referitoare cel
puţin la actul prin care a fost instituită sancţiunea internaţională, tipul
sancţiunii, direcţiile către care a fost direcţionat actul, unităţile care au
fost informate, măsurile dispuse de acestea.
Art. 6. - Semestrial sau ori de câte ori este nevoie
DGAERI va informa Ministerul Afacerilor Externe despre modul în care sunt
aplicate sancţiunile internaţionale în domeniul de competenţă al ministerului,
despre încălcări ale acestora şi cazuri aflate în curs de soluţionare, precum
şi despre orice alte dificultăţi de aplicare, conform informaţiilor
centralizate de la direcţiile de transport.
Art. 7. -In procesul de luare a deciziilor privind
punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, în
situaţiile în care apar dificultăţi în interpretarea sau aplicarea actelor care
instituie sancţiuni internaţionale, direcţiile din cadrul ministerului, precum
şi unităţile, prin direcţiile de transport, pot solicita, cu acordul
reprezentantului ministerului desemnat ca membru în Consiliul
interinstituţional, avizul consultativ al Consiliului interinstituţional.