ORDIN Nr. 5880
din 9 noiembrie 2009
privind aprobarea Programei
pentru ocuparea posturilor didactice vacante în învatamantul preuniversitar la
Religia ortodoxa de rit vechi (rusi lipoveni) si metodica predarii religiei
ortodoxe de rit vechi - profesori
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 784 din 17 noiembrie 2009
In conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 9 alin. (2) şi ale art. 10
alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar, emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Programa pentru ocuparea posturilor
didactice vacante în învăţământul preuniversitar la Religia ortodoxă de rit
vechi (ruşi lipoveni) şi metodica predării religiei ortodoxe de rit vechi -
profesori, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Programa aprobată prin prezentul ordin se
aplică începând cu anul calendaristic 2010.
Art. 3. - Direcţia acreditare, evaluare şi performanţă
în cariera didactică, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi
relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare, precum şi unităţile de
învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar,
Cătălin Ovidiu Baba,
secretar de stat
ANEXĂ
PROGRAMA
pentru ocuparea posturilor didactice vacante în
învăţământul preuniversitar la Religia ortodoxă de rit vechi (ruşi lipoveni) şi
metodica predării religiei ortodoxe de rit vechi - profesori
Notă de prezentare
Prezenta programă pentru titularizare sau pentru
ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul
preuniversitar este elaborată în concordanţă cu noua abordare curriculară a
proiectării şi realizării activităţilor didactice, specifice disciplinei.
Programa se adresează profesorilor - absolvenţi de
învăţământ superior.
Programa este corelată cu Planul-cadru de învăţământ şi
curriculum naţional. Această corelare se reflectă totodată atât în formularea
tematicii, cât şi în cea a bibliografiei.
Programa de faţă reprezintă în mod echilibrat
conţinutul ştiinţific actualizat, teme intra şi interdisciplinare, aspecte
teoretice şi aplicative, practice şi demonstrative.
In realizarea Programei pentru titularizare s-a avut în
vedere necesitatea ca profesorii de religie să aibă cunoştinţe temeinice despre
conţinuturile programei şcolare în vigoare, folosite în procesul de
predare/învăţare a disciplinei Religia ortodoxă de rit vechi.
PROGRAMA*
RELIGIE ORTODOXĂ DE RIT VECHI
(RUŞI LIPOVENI)
TEMATICA PROGRAMEI:
I. Conţinuturi de specialitate:
* Programa este reprodusă în facsimil.
II. CONŢINUTURI METODICE:
TRADUCEREA CONŢINUTURILOR ÎN LIMBA ROMÂNĂ
1. Sfânta Scriptură - cartea de căpătâi a unui
creştin
• Sfânta Scriptură. Biblia - cartea de căpătâi a
creştinului
• Cărţile Vechiului Testament: cărţi de prorocire
(profeţie), de povăţuire, de legislaţie, istorice
• Evanghelia - primele patru cărţi ale Noului
Testament, în care este zugrăvită viaţa pământeană a Domnului nostru Iisus
Hristos
2. Istoria Bisericii ortodoxe ruse de rit vechi
• Triumful creştinismului. Constantin cel Mare
• Cei dintâi creştini. Faptele apostolilor. Sfinţii
mucenici şi sfinţii mari mucenici ai creştinismului
• Sinoadele ecumenice
• Sfinţii Părinţi şi Profeţi ai Bisericii creştine
• Marea schismă (1054). Apariţia catolicismului
• Reforma. Biserica Luterană. Calvinismul
• Culte neoprotestante contemporane: baptiştii,
adventiştii ş.a.
• Căderea Bizanţului (a Constantinopolului)
• Credinţa slavilor de răsărit (păgânismul la
slavii de răsărit)
• Sfinţii Kiril şi Metodiu - iluminiştii slavilor
• Apariţia şi răspândirea creştinismului în Rusia
• Sfinţii Antonie şi Feodosie - întemeietorii
mănăstirii Kievo-Pecersk
• Moscova - cea de a Treia Romă
• Sfântul Serghij Radonezskij -întemeietorul
mănăstirii Troiţe-Serghiev
• Sfinţii Savvatij şi Zosima- întemeietorii
mănăstirii Soloveţk . Soborul „Stoglav" (1554)
• Patriarhul Nikon şi reforma bisericii
• Schisma/răscolul din Biserica Rusa
• Episcopul Pavel Kolomenskij
• Protopopul Avvakum şi adepţii acestuia
• Boieroaica Morozova
• Lichidarea comunităţii şi a mănăstirii de la
Soloveţk
• Apariţia în Rusia a creştinilor ortodocşi ruşi de
rit vechi - staroobriadţî
• Creştinii ortodocşi ruşi de rit vechi -
staroobriadţî
• Confesiuni ortodoxe de rit vechi:
• Centre şi monumente de cultură spirituală ale
creştinilor ortodocşi de rit vechi din România.
3. Noţiuni generale cu privire la credinţa creştină
ortodoxă de rit vechi (Simbolul credinţei)
Creştini ortodocşi de rit vechi (ruşii lipoveni)
• Scurtă prezentare a Bisericii ortodoxe ruse de rit
vechi
• Simbolul credinţei
• Biserica- Lăcaşul Domnului
• Semnul Sfintei Cruci
• Despre închinăciune: închinăciunea până la brâu.
închinăciunea până la pământ
• Despre rugăciune. Rugăciunea în timpul Postului
• Ritualul de postul creştin
• Calendarul bisericesc. Calendarul creştin ortodox de
rit vechi. Pascalie Noţiuni despre slujbă bisericească; slujbele
bisericeşti (utrenie, ceasuri, vecernie, meazonoptică, slujbă de noapte,
liturghie); Icoana. Cultul icoanelor; slujitorii bisericii: cărţile
bisericeşti; clopotele bisericii, bătăile clopotelor.Despre lumânări, candelă
şi tămâie: ritualul mersul (înconjurul bisericii) după soare;Tedeum - moleben,
sfeştanie.
Principalele sărbători după calendarul
creştin ortodox de rit vechi: (sărbătorile
Crăciunului la ruşi lipoveni; Invierea Domnului. Pastele). Botezul, cununia
religioasă, înmormântarea, pomenirea morţilor
II. CONŢINUTURI METODICE:
1. Religia ca disciplină de învăţământ:
• Baza legislativă a predării religiei în şcoală;
• Programa şcolară la disciplină "Religia
ortodoxă de rit vechi".
2. Forme de organizare a edicaţiei religioase:
• Lecţia de religie: structura lecţiei;
operaţionalizarea obiectivelor; conţinutul, succesiunea secvenţelor lecţiei;
tipuri de lecţii.
• Pregătirea profesorului pentru lecţie.
Proiectarea lecţiei: etapele proiectării; proiectarea calendaristică.
3. Mijloace de învăţământ: textul biblic;
literatura religioasă, icoana, harta, mijoacele audiovizuale, calculatorul ş.a.
4. Organizarea activităţilor extraşcolare
specifice educaţiei moralreligioase: serbarea religioasă, vizitele şi
pelerinajele; participarea la slujbele religioase etc.
5. Evaluarea. Metode şi procedee de evaluare.