ORDIN
Nr. 582 din 14 aprilie 2003
pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor si
produselor pentru nave maritime, prevazute de conventiile internationale la
care Romania este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 400 din 9 iunie 2003
Avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993, si ale Directivei Consiliului Uniunii
Europene nr. 96/98/CE din 20 decembrie 1996 privind echipamentul maritim,
amendata prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 98/85/CE din 11 noiembrie
1998, prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 2.001/53/CE din 10 iulie
2001 si prin Directiva Comisiei Europene nr. 2.002/75/CE din 2 septembrie 2002,
in temeiul prevederilor art. 2^2 alin. (3) si art. 10^2 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 412/2002, precum si ale art. 4 alin.
(3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor si
produselor pentru nave maritime, prevazute de conventiile internationale la
care Romania este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003, prevazute in anexele nr. 1 -
5*) care fac parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexele nr. 1 - 5 se publica ulterior.
Art. 2
Scopul normelor tehnice prevazute la art. 1 este de a asigura:
a) siguranta pe mare si prevenirea poluarii marine, prin aplicarea uniforma
a reglementarilor internationale in domeniu, a echipamentelor si produselor
care sunt destinate a fi montate la bordul navelor maritime, carora li se
elibereaza certificate de siguranta, in conformitate cu prevederile
conventiilor internationale la care Romania este parte;
b) facilitarea conditiilor de recunoastere de catre organismele competente
si de libera acceptare a echipamentelor si produselor in baza unor principii
uniforme de evaluare si certificare a calitatii si conformitatii cu
dispozitiile reglementarilor internationale aplicabile.
Art. 3
In intelesul prezentului ordin, termenii utilizati se definesc dupa cum
urmeaza:
a) Autoritatea Navala Romana (ANR) - organul tehnic de specialitate din
subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
(MLPTL) caruia i-au fost delegate competentele pentru ducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin;
b) proceduri de evaluare a conformitatii - procedurile prevazute in anexa
nr. 3;
c) echipamente si produse - echipamentele si produsele cuprinse in anexele
nr. 1 si 2 care se monteaza la bordul navelor conform prevederilor conventiilor
internationale la care Romania este parte sau care se monteaza din initiativa
armatorului, pentru care este necesara aprobarea de tip a acestora in sensul
prezentului ordin;
d) echipamente de radiocomunicatii - echipamentele prevazute in cap. IV al
Conventiei SOLAS 1974, astfel cum a fost amendata in 1988, referitor la
"Sistemul mondial pentru caz de sinistru si pentru siguranta navigatiei pe
mare" (Sistemul GMDSS) si radiotelefonul UIF (VHF) prevazut la Regula
III/6.2.1 a Conventiei SOLAS 1974;
e) conventiile internationale:
1. Conventia internationala asupra liniilor de incarcare, incheiata la
Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului
de Stat nr. 80/1971;
2. Conventia referitoare la Regulamentul international din 1972 pentru
prevenirea abordajelor pe mare, incheiata la Londra la 20 octombrie 1972, la
care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;
3. Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre
nave, modificata prin protocolul incheiat la Londra la data de 17 februarie
1978 (MARPOL 73/78), la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
4. Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe
mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care Romania a
aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, impreuna cu protocoalele
si amendamentele la acestea, intrate in vigoare pe plan international;
f) reglementari internationale - conventiile internationale, rezolutiile si
circularele aplicabile ale Organizatiei Maritime Internationale (IMO), precum
si standardele internationale de incercari aplicabile, astfel cum sunt definite
la lit. o);
g) marca de conformitate - simbol care se aplica de producator sau de
reprezentantul autorizat al acestuia, inainte de introducerea pe piata si/sau
de utilizare, pe un produs, pe ambalajul acestuia si/sau pe documentele
insotitoare si care are semnificatia conformitatii produsului cu toate
cerintele aplicabile, prevazut in anexa nr. 4;
h) organism notificat - institutia recunoscuta si desemnata oficial de
autoritatile de stat pentru realizarea evaluarii si certificarii conformitatii
echipamentelor maritime conform reglementarilor aplicabile. In Romania,
organismul tehnic de specialitate desemnat sa efectueze procedura de evaluare a
conformitatii pentru echipamentele si produsele maritime destinate navelor care
arboreaza pavilionul roman este ANR;
i) echipament sau produs montat la bord - echipament sau produs plasat sau
instalat permanent la bordul unei nave maritime, in concordanta cu
reglementarile internationale aplicabile;
j) certificate de siguranta - certificatele eliberate de administratiile
statelor de pavilion sau de catre organizatii recunoscute, in numele acestora,
in conformitate cu conventiile internationale;
k) nava - orice nava care intra sub incidenta conventiilor internationale
care nu se aplica navelor militare;
l) certificat de aprobare de tip - certificatul eliberat unui echipament
sau produs dupa finalizarea procedurilor de evaluare a conformitatii. Notiunea
de "certificat de aprobare de tip" este similara cu notiunea
"certificat de tip - CE" utilizata in reglementarile tarilor membre
ale Comunitatii Europene (CE);
m) nava noua - nava a carei chila a fost pusa sau care se gaseste intr-un
stadiu similar de constructie la data intrarii in vigoare a prezentului ordin
sau ulterior acestei date. In scopul aplicarii acestei definitii, prin stadiu
similar de constructie se va intelege ca:
1. stadiul constructiei este identificabil ca fiind specific inceputului
constructiei; si
2. asamblarea respectivei nave este realizata la un nivel reprezentand cel
putin 50 t de material sau 1% din masa estimata a tuturor materialelor pentru
corpul si structurile sale, luandu-se in considerare valoarea cea mai mica;
n) nava existenta - o nava care nu este noua;
o) standarde de incercari - standardele in vigoare, aplicabile pentru
definirea metodelor de incercare si a rezultatelor testelor in forma in care se
face referire in anexa nr. 1, care sunt stabilite in concordanta cu cerintele
reglementarilor internationale de catre:
1. Organizatia Maritima Internationala (IMO);
2. Organizatia Internationala de Standardizare (ISO);
3. Comisia Internationala Electrotehnica (CEI);
4. Comitetul European de Standardizare (CEN);
5. Comitetul European de Standardizare Electrotehnica (CENELEC);
6. Institutul European de Standardizare pentru Telecomunicatii (ETSI);
p) aprobare de tip - procedurile de evaluare a conformitatii echipamentului
cu normele aplicabile, efectuate in concordanta cu standardele de incercari
aplicabile, inclusiv verificarile procedurilor de asigurare a calitatii
produsului si/sau productiei si eliberarea certificatelor de aprobare de tip.
Art. 4
(1) Normele tehnice prevazute la art. 1 se aplica echipamentelor si
produselor care vor fi montate la bordul:
a) navelor noi, care arboreaza pavilion roman, indiferent de locul unde se
realizeaza constructia acestora, in tara sau in strainatate;
b) navelor existente, care arboreaza pavilion roman, daca astfel de
echipamente sau produse sunt montate la bord pentru prima data sau daca ele
inlocuiesc echipamente sau produse similare, cu exceptiile permise de
conventiile internationale, indiferent de locul in care se afla nava atunci
cand se face montarea echipamentelor la bord.
(2) Normele tehnice mentionate mai sus nu se aplica echipamentelor montate
la bordul navelor inainte de data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
Art. 5
Pentru eliberarea sau reinnoirea certificatelor de siguranta prevazute de
conventiile internationale, ANR se va asigura ca echipamentele montate la bord
sa corespunda prevederilor normelor tehnice prevazute la art. 1.
Art. 6
(1) Echipamentele si produsele prevazute in anexa nr. 1, montate la bordul
navelor care arboreaza pavilion roman, vor corespunde cerintelor
reglementarilor internationale indicate in respectiva anexa.
(2) Conformitatea echipamentelor si a produselor cu prevederile
conventiilor internationale, rezolutiilor si circularelor IMO se demonstreaza
exclusiv prin aplicarea standardelor specifice de incercari si a procedeelor de
evaluare a conformitatii mentionate in anexa nr. 1. In cazul echipamentelor si
produselor pentru care sunt indicate concomitent standarde de incercari ale CEI
si ETSI, acestea sunt considerate ca variante alternative de incercari pentru a
caror aplicare producatorul sau reprezentantul sau autorizat poate decide care
dintre acestea va fi folosit.
(3) Echipamentele si produsele indicate in anexa nr. 1, fabricate si
certificate cu 2 ani inaintea datei de intrare in vigoare a prezentului ordin,
pot fi acceptate de catre ANR spre a fi montate la bordul navelor care
arboreaza pavilion roman.
(4) Pentru a putea sa fie instalate la bordul navelor care arboreaza
pavilion roman, echipamentele si produsele cuprinse in anexa nr. 2, pentru
care, potrivit conventiilor internationale, se prevede necesitatea aprobarii de
tip, dar pentru care nu exista inca standarde internationale de incercari, se
supun aprobarii de tip a ANR, conform procedurilor stabilite de aceasta.
Art. 7
(1) Pentru a putea fi montate la bordul navelor care arboreaza pavilion
roman, echipamentele si produsele prevazute in anexele nr. 1 si 2 se supun in
prealabil aprobarii de tip de catre ANR, in concordanta cu reglementarile
internationale aplicabile si, respectiv, cu prevederile prezentului ordin.
(2) Echipamentele si produsele prevazute in anexele nr. 1 si 2, provenind
din state ale CE, pot fi montate la bordul navelor care arboreaza pavilion
roman, fara a li se impune conditii suplimentare privind repetarea integrala a
procedurilor de acceptare de tip si certificare pentru recunoastere, daca sunt
indeplinite urmatoarele conditii:
a) producatorii sau reprezentantii autorizati ai acestora din tarile CE
sau, dupa caz, persoanele care asigura vanzarea respectivelor echipamente si
produse prezinta la ANR copii autentificate ale:
1. certificatelor de tip - CE eliberate de un organism notificat din cadrul
CE, care sa ateste conformitatea cu prevederile reglementarilor internationale
aplicabile;
2. licentelor radio care sunt eliberate, dupa caz, de catre autoritatile
competente, conform reglementarilor internationale pentru radiocomunicatii;
b) echipamentele si produsele se livreaza utilizatorilor cu marcarea CE
adecvata si sunt insotite de certificatele si documentele aferente privind
atestarea calitatii, sigurantei si caracteristicilor tehnice, instalarea,
functionarea si intretinerea.
(3) Fara a ingreuna nejustificat montarea la bordul navelor sub pavilion
roman a echipamentelor si produselor prevazute la alin. (2), in cazuri
justificate, ANR poate solicita organismelor notificate CE si, respectiv,
autoritatilor competente din cadrul CE informatii suplimentare privind
eliberarea sau retragerea certificatelor de tip CE, spre a se asigura asupra
satisfacerii conditiilor de siguranta si prevenire a poluarii prevazute de
conventiile internationale aplicabile.
(4) Inainte de eliberarea certificatelor de siguranta pentru nave, conform
reglementarilor internationale referitoare la radiocomunicatii, trebuie
eliberate de catre autoritatile competente, dupa caz, licentele radio.
Art. 8
In masura in care organizatiile internationale prevazute la art. 3 lit. o)
stabilesc noi standarde de incercari sau modifica standardele de incercari
pentru echipamentele prevazute in anexele nr. 1 si 2 si acestea devin
obligatorii pe plan international si, implicit, in cadrul CE, ANR va urmari
aplicarea respectivelor standarde de incercari.
Art. 9
(1) Navele noi, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, in cazul in
care vor fi transferate spre inmatriculare sub pavilion roman, la momentul
transferului se supun de catre ANR unei inspectii tehnice pentru a se verifica
daca particularitatile echipamentelor si produselor montate la bord, care fac
obiectul anexelor nr. 1 si 2, corespund cu certificatele de siguranta ale
respectivelor nave, fiind marcate corespunzator.
(2) Echipamentele si produsele montate la bord, care sunt incluse in
anexele nr. 1 si 2, se inlocuiesc numai in situatia in care nu sunt marcate
corespunzator si daca ANR constata ca nu corespund cerintelor de siguranta si
de prevenire a poluarii din reglementarile internationale aplicabile.
(3) Pentru echipamentele si produsele considerate echivalente cu cele
aprobate de tip conform prezentelor norme sau conform normelor CE, pentru cele
nemarcate CE, ANR va elibera un certificat care sa ateste respectiva
echivalenta si posibilitatea de a fi montate la bord cu eventuale restrictii ce
s-ar putea impune pentru folosirea lor. Certificatul va fi pastrat la bord.
(4) Echipamentele de radiocomunicatii nu trebuie sa afecteze cerintele
spectrului de radiofrecvente si cele privind compatibilitatea electromagnetica.
Art. 10
(1) Organismul tehnic de specialitate, desemnat sa efectueze procedurile de
evaluare a conformitatii prevazute la art. 11, pentru echipamentele si
produsele prevazute in anexele nr. 1 si 2 care se monteaza la bordul navelor
sub pavilion roman, este ANR.
(2) Desemnarea altor organisme de catre MLPTL pentru efectuarea
procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute la art. 11, pentru
echipamentele si produsele prevazute in anexele nr. 1 si 2, este conditionata
de satisfacerea criteriilor din anexa nr. 5. In cazul nerespectarii
prevederilor din anexa nr. 5, MLPTL va retrage desemnarea.
(3) Pentru mentinerea desemnarii de a efectua procedurile de evaluare
prevazute la art. 11, organismele notificate vor parcurge cel putin o data la 2
ani un audit prin care se va verifica modul de satisfacere a criteriilor din
anexa nr. 5. Auditul se realizeaza de catre o organizatie independenta,
abilitata in acest sens conform legislatiei in vigoare.
(4) Aplicarea prevederilor art. 7 alin. (2) implica punerea oficiala la
dispozitie de catre cei interesati a listei actualizate a organismelor
notificate din cadrul CE.
Art. 11
(1) Procedurile privind evaluarea conformitatii, care sunt prevazute in
anexa nr. 3, pot fi aplicate pentru certificarea de tip a echipamentelor si
produselor cuprinse in anexa nr. 1 prin folosirea modulelor B + C, B + D, B + E,
B + F, G sau H, dupa caz, tinand cont de faza de proiectare si, respectiv, faza
de productie, asa cum sunt prezentate structurat in schema de mai jos:
Schema procedurilor de evaluare a conformitatii*)
*) Schema este reprodusa in facsimil.
__________________________________________________
| | |
| | ______________ |
| | | | |
| | | CONFORMITATE | |
| | ->| DE TIP |____|____
| | | | (MODULUL C) | | |
| | | |______________| | |
| | | ______________ | |
| | | | ASIGURAREA |____|____|_____
| | | | CALITATII | | | |
| ______________ | |->| PRODUCTIEI | |
__v_____v__
| | EXAMINARE | | | | (MODULUL D) | | |
|
| | PENTRU | | | |______________| | |CERTIFICARE|
| -->| APROBAREA |--|->| ______________ | | DE
TIP |
| | | DE TIP | | | | ASIGURAREA | |
|___________|
| | | (MODULUL B) | | | | CALITATII | | ^ ^
| | |______________| | |->| PRODUSELOR | | |
|
| | | | | (MODULUL E) |____|___|______|
| | | | |______________| | |
| | | | ______________ | |
| | | | | | | |
| | | | | VERIFICAREA | | |
________ | | | ->| PRODUSULUI |----|-->|
/ \ | | | | (MODULUL F) | | |
(PRODUCATOR)--|->| | |______________| | |
\________/ | | __________________|_______________________ | |
| | |VERIFICAREA UNITATII DE PRODUS (MODULUL G)| | |
| | | Procedura de evaluare a conformitatii | | |
| | |privind verificarea pe fiecare produs se | | |
| |->|aplica pentru echipamentele si produsele |-|-->|
| | |fabricate unicat sau in serii mici nefiind| | |
| | |adecvata pentru serii mari sau pentru | | |
| | |productii de masa. | | |
| | |__________________________________________| | |
| | | | |
| | __________________|_______________________ | |
| | | | | |
| ->| ASIGURAREA TOTALA A CALITATII (MODULUL H)|-|-->|
| | | |
| |__________________________________________| |
|__________________________________________________|
| | |
| ____________ | ____________ |
| | FAZA DE | | | FAZA DE | |
|<----| PROIECTARE |---->|<-----| PRODUCTIE |---->|
| |____________| | |____________| |
| | |
(2) ANR va pune la dispozitia celor interesati o lista actualizata cu
echipamentele sau produsele care au certificate de aprobare de tip, precum si
cu cele carora li s-a refuzat aprobarea de tip, pentru a putea fi montate la
bordul navelor sub pavilion roman.
(3) Produsele care au obtinut certificatul de aprobare de tip a ANR vor fi
insotite de o declaratie de conformitate a tipului, facuta de producator in
scris si care contine informatiile prevazute in anexa nr. 3.
Art. 12
(1) Echipamentele si produsele cuprinse in anexa nr. 1, care sunt conforme
cu cerintele reglementarilor internationale aplicabile, se marcheaza corespunzator,
conform dispozitiilor alin. (4), de catre producator sau reprezentantul
autorizat al acestuia.
(2) Marca de conformitate este insotita de simbolul sau numarul de
identificare al organismului notificat competent care a efectuat procedura de
evaluare a conformitatii si este implicat in controlul fazelor de fabricatie,
precum si de ultimele doua cifre ale anului in care este facuta marcarea.
Numarul sau simbolul de identificare al organismului notificat se aplica de
catre producator sau de reprezentantul autorizat al producatorului pe
raspunderea respectivului sau se poate aplica de insusi organismul notificat.
(3) In anexa nr. 4 se prezinta forma marcajelor care se aplica pe
echipamentele si produsele ce se incadreaza in prevederile art. 7 alin. (1) si,
respectiv, alin. (2).
(4) Marca se aplica direct pe echipament/produs sau pe placuta cu datele
acestuia, astfel incat sa fie vizibila, lizibila si rezistenta la stergere pe
intreaga durata de viata estimata a respectivului echipament/produs. In
situatia in care o astfel de aplicare nu este posibila sau nu poate fi luata in
considerare ca acceptabila datorita naturii pieselor care formeaza
echipamentul, marcarea se aplica printr-o eticheta pe ambalaj sau in prospectul
echipamentului.
(5) Nu se vor aplica marcaje suplimentare care pot produce confuzii sau
neintelegerea graficii marcilor prevazute prin prezentul ordin.
(6) Marca de conformitate se fixeaza numai la finalizarea ciclului de
fabricatie.
Art. 13
(1) Inainte de a fi montate la bordul navelor sub pavilion roman, daca
echipamentele sau produsele, prevazute in anexele nr. 1 si 2, corespund
conditiilor pentru care s-a efectuat aprobarea de tip, suplimentar celor
prevazute la art. 7 ANR poate proceda la verificari prin sondaj ale unor
exemplare prevazute cu marci, existente pe piata. Astfel de verificari nu se
incadreaza in procedurile de evaluare a conformitatii prezentate la art. 11 si
nu pot fi facute pe cheltuiala producatorului, reprezentantului sau autorizat
sau a persoanelor care realizeaza comercializarea.
(2) Suplimentar fata de cele prevazute la art. 7, pentru a controla daca
echipamentele sau produsele prevazute in anexele nr. 1 si 2 corespund
conditiilor pentru care s-a efectuat aprobarea de tip si prevederilor prezentului
ordin dupa montarea la bordul navelor sub pavilion roman, ANR poate verifica si
aprecia masura in care respectivele echipamente si produse corespund
conditiilor de siguranta si/sau de prevenire a poluarii si isi mentin
caracteristicile dupa ce s-au efectuat incercarile de functionare pentru
evaluarea performantelor prevazute de conventiile internationale. Astfel de
verificari nu vor dubla, in nici un caz, procedurile de evaluare a
conformitatii deja parcurse. ANR poate solicita producatorului, reprezentantului
sau autorizat sau persoanei care realizeaza comercializarea sa prevada si sa
prezinte rapoarte de inspectie si incercare potrivit normelor specifice in
vigoare.
Art. 14
(1) In situatia in care un echipament sau produs prevazut in anexele nr. 1
si 2, chiar daca are certificarea de aprobare de tip si este corect montat la
bord, corect intretinut si exploatat potrivit destinatiei sale, dar se
dovedeste, cu ocazia inspectiilor sau pe orice alta cale, ca pune in pericol
sanatatea si/sau siguranta echipajului, pasagerilor sau, dupa caz, a altor
persoane si, respectiv, poate afecta in mod nefavorabil mediul marin, se va
interzice utilizarea la bordul navelor sub pavilion roman a respectivului
echipament sau produs. In situatia in care echipamentul sau produsul in cauza
se incadreaza in prevederile art. 6 alin. (1), MLPTL, prin ANR, va informa in
cel mai scurt timp posibil autoritatile competente ale statelor membre ale CE
asupra masurilor adoptate, furnizandu-se detalii asupra motivelor care stau la
baza acestor masuri, in special daca se constata:
a) neconcordanta cu prevederile art. 6 alin. (1) si (2);
b) aplicarea incorecta a standardelor de incercari prevazute la art. 6;
c) insuficienta sau deficienta insasi a standardelor de incercari aplicate.
(2) In situatia in care un echipament sau produs se dovedeste
necorespunzator, dar are aplicata marca de conformitate, ANR va lua masurile
care se impun in astfel de situatii impotriva tuturor acelora care au aplicat
respectiva marca. ANR va informa organismul notificat care a eliberat
certificatul de aprobare de tip sau, dupa caz, va retrage certificatul sau si
va informa armatorii romani.
Art. 15
(1) In afara celor prevazute la art. 6, in cazuri exceptionale, pentru
inovatii tehnice, se poate accepta montarea la bordul navelor sub pavilion
roman si a unor echipamente sau produse care nu sunt realizate in stricta
conformitate cu procedurile de evaluare a conformitatii prevazute in prezentul
ordin, daca acestea au corespuns probelor si incercarilor convenite cu ANR si
se dovedesc a fi corespunzatoare cel putin nivelului echipamentelor si
produselor care sunt deja aprobate de tip. Echipamentele de radiocomunicatii nu
trebuie sa afecteze cerintele spectrului de radiofrecvente.
(2) Procedurile exceptionale de acceptare prevazute la alin. (1) se aplica
fara a se determina discriminari ale echipamentelor si produselor care sunt
prevazute la art. 7 alin. (2).
(3) Pentru a putea fi montate la bordul navelor sub pavilion roman echipamentele
si produsele care sunt prevazute la alin. (1), trebuie obtinut de la ANR un
certificat de aprobare de tip cu specificatia "experimental".
(4) Echipamentele si produsele care sunt prevazute la alin. (1) pot fi
adaugate la lista din anexa nr. 2.
(5) In cazul in care o nava care arboreaza pavilion strain, care are
montate la bord echipamente sau produse la care face referire alin. (1), este
transferata pentru inmatriculare sub pavilion roman, ANR va solicita efectuarea
de incercari si demonstratii cu respectivele echipamente si produse pentru a
verifica daca ele satisfac conditiile de siguranta si prevenire a poluarii
stabilite prin reglementarile internationale.
Art. 16
Montarea la bordul navelor sub pavilion roman a unor echipamente sau
produse prevazute in anexele nr. 1 si 2 pentru a fi incercate si evaluate poate
fi acceptata de catre ANR, suplimentar fata de prevederile art. 6 si 15, in
urmatoarele conditii:
a) exista o certificare a respectivelor echipamente si produse din partea
unui alt stat al pavilionului;
b) aprobarea de tip se da pe o perioada limitata, cu dreptul ANR de a
impune eventuale restrictii si precautii suplimentare privind utilizarea;
c) prin montarea la bord a echipamentelor si produselor supuse probelor si
evaluarilor nu se elimina echipamentele si produsele care indeplinesc
prevederile prezentului ordin si care sunt pregatite permanent pentru a fi puse
imediat in functiune in caz de necesitate;
d) in cazul echipamentelor de radiocomunicatii nu se afecteaza cerintele
spectrului de radiofrecvente si cele privind compatibilitatea electromagnetica.
Art. 17
(1) In cazul in care un echipament sau produs prevazut in anexa nr. 1,
montat la bordul unei nave care arboreaza pavilion roman, este inlocuit in
timpul voiajului navei, intr-un port strain, datorita unor situatii
exceptionale, care sunt justificate legal si care pot fi demonstrate, se poate
admite montarea unui alt echipament sau produs in urmatoarele conditii:
a) armatorul sau operatorul navei informeaza imediat ANR asupra tipului si
caracteristicilor noului echipament sau produs;
b) noile echipamente sau produse sunt insotite de documentatia tehnica
necesara agreata de o organizatie recunoscuta de catre MLPTL sau, dupa caz, de
administratia unui stat membru al IMO;
c) montarea la bord se realizeaza sub supravegherea unei organizatii
recunoscute de MLPTL;
d) in cazul inlocuirii echipamentelor de radiocomunicatii, acestea nu
afecteaza cerintele spectrului de radiofrecvente si cele privind
compatibilitatea electromagnetica.
(2) Dupa inlocuirea echipamentelor si produselor mentionate la alin. (1),
ANR va verifica cu prima ocazie, prin examinarea documentatiei tehnice si
efectuarea de probe, ca acestea corespund cerintelor conventiilor
internationale. In caz de neconformitate, ANR va retrage certificatele de
siguranta ale navei.
Art. 18
Prevederile prezentului ordin vor face obiectul revizuirii periodice cu
scopul de a se asigura:
a) actualizarea cerintelor prin aplicarea modificarilor ce intervin pe
parcurs in reglementarile internationale si reglementarile CE;
b) actualizarea listelor de echipamente si produse din anexele nr. 1 si 2
in concordanta cu reglementarile internationale si reglementarile CE;
c) adaugarea posibilitatilor de utilizare a modulelor B + C si, respectiv,
a modulului H pentru evaluarea conformitatii echipamentelor si produselor
mentionate in anexa nr. 1;
d) includerea si a altor organizatii de standardizare pentru definirea
standardelor de incercari la care se face referire la art. 3 lit. o).
Art. 19
ANR va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 20
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 21
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului
transporturilor nr. 216/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice privind
aprobarea de tip a echipamentelor si produselor pentru nave maritime, prevazute
de conventiile internationale la care Romania este parte, cod MT.RNR-EM-2000,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 25 iulie 2000,
se abroga.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat