ORDIN Nr. 505
din 16 martie 2009
pentru aprobarea
procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin
împrumuturi a caror rambursare se asigura din alte surse decat bugetul de stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 3 aprilie 2009
In temeiul prevederilor art. 10
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, ale prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d)
coroborat cu alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007
privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
109/2008, cu modificările ulterioare, şi ale pct. 3.2.1 lit. a), b) şi c), ale
pct. 4.1.6, 4.2.1, 4.2.2 şi 4.2.3 din Normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă procedurile privind contractarea
datoriei publice guvernamentale prin împrumuturi a căror rambursare se asigură
din alte surse decât bugetul de stat, prevăzute în anexele nr. 1-4, care fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, cu atribuţii în operaţiunile de administrare a
datoriei publice, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
Procedura contractării de către Ministerul
Finanţelor Publice a unui împrumut de la instituţii financiare
româneşti/străine sau prin emisiuni de titluri de stat, subîmprumutat unui
operator economic
Contractarea unui împrumut de
la instituţii financiare româneşti sau străine presupune parcurgerea
următoarelor etape:
1. In vederea obţinerii avizului de principiu din
partea Ministerului Finanţelor Publice (MFP), ministerul coordonator al sectorului de activitate sau operatorul economic va transmite solicitarea cu privire la contractarea
unui împrumut, în cuprinsul căreia vor fi fundamentate necesitatea şi
oportunitatea promovării cu prioritate a programului/proiectului ce se doreşte
a fi finanţat, necesitatea intervenţiei statului, precum şi principalele
elemente privind selectarea finanţatorului proiectului, însoţită, după caz, de
următoarele documente:
• hotărârea Guvernului de aprobare a indicatorilor
tehnico-economici şi a surselor de finanţare a respectivului proiect,
indiferent dacă este o investiţie nouă sau în continuare;
• document de susţinere din partea ministerului
coordonator al sectorului de activitate respectiv, încadrarea proiectului în
strategia sectorială, precum şi informaţii cu privire la valoarea estimată a proiectului;
• documentaţie financiară - cash-flow aferent perioadei
de rambursare a împrumutului, oferte indicative de finanţare etc.
2. Pe baza avizului de principiu al MFP, operatorul
economic solicită avizul Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări (CIFGA) privind
contractarea împrumutului, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-lmport
a României Eximbank - S.A., însoţită de documentaţia şi fundamentările necesare
efectuării analizei, în strictă concordanţă cu normele şi procedurile de lucru
aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior obţinerii avizului
CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Băncii de Export-lmport a României
Eximbank - S.A. operatorului economic, în vederea prezentării MFP.
3. In urma obţinerii avizului
favorabil al CIFGA, ministerul coordonator al sectorului de activitate împreună
cu MFP elaborează proiectul de lege privind autorizarea MFP pentru contractarea
împrumutului şi subîmprumutarea acestuia operatorului economic, în care se va
preciza că măsură de sprijin din partea statului (în cazul în care constituie o
măsură de ajutor de stat) se va acorda după emiterea deciziei de
autorizare/aprobare de către Comisia Europeană; documentul va fi transmis
pentru analiză şi aviz direcţiilor şi instituţiilor implicate, după caz.
4. După adoptarea legii şi intrarea ei în vigoare:
• în cazul împrumuturilor contractate de la instituţii
financiare româneşti sau străine, MFP selectează instituţia/instituţiile finanţatoare în conformitate cu
prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice, precum şi cu respectarea
prevederilor pct. 3.2.5 din Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, cu modificările şi completările
ulterioare. Din comisia de selecţie a finanţatorului vor face parte şi
reprezentanţi ai autorităţii administraţiei publice centrale coordonatoare a
sectorului de activitate al operatorului economic, precum şi ai operatorului economic beneficiar al subîmprumutului;
• în cazul împrumuturilor contractate prin emisiuni de
titluri de stat, MFP organizează licitaţia în conformitate cu regulamentele şi
procedurile specifice pieţei titlurilor de stat.
5. Transmiterea cererii către Direcţia generală ajutor
de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii
caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării de către aceasta a
notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia
Europeană.
6. In cazul măsurilor de natura ajutorului de stat,
după obţinerea deciziei de autorizare/aprobare de la Comisia Europeană,
direcţia de specialitate din MFP şi ministerul coordonator, după caz, supun
spre avizare direcţiilor implicate în procesul de avizare documentaţia şi, pe
baza avizelor, prezintă spre aprobare şi semnare conducerii MFP documentul
juridic ce guvernează
împrumutul, în forma negociată şi acceptată de banca finanţatoare.
7. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg
din subîmprumutarea de către stat a împrumutului, MFP
procedează, conform legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului
comisionului la fondul de risc, suportat şi acceptat de către beneficiar.
8. După semnarea documentului juridic ce guvernează
împrumutul, MFP încheie cu beneficiarul final un acord de împrumut subsidiar
(/A/S), prin care părţile convin asupra obligaţiilor şi drepturilor acestora în
contextul dat şi conform prevederilor documentelor juridice care guvernează
împrumutul, In AIS se va face referire - fără a se limita la acestea - la
elemente precum: alocarea sumelor în cadrul proiectului şi finanţarea
obiectivelor acestuia, legătura funcţională în cadrul compartimentelor (dacă
este cazul), modalităţile de raportare etc. Conţinutul clauzelor AIS, precum şi
clauzele în sine pot fi adaptate în funcţie de prevederile documentului juridic
ce guvernează derularea împrumutului şi în care sunt prevăzute drepturile şi
obligaţiile părţilor cu privire la implementarea fizică şi financiară a
proiectului. Semnarea AIS, avizat în prealabil de către direcţiile de
specialitate din MFP, controlul financiar preventiv şi delegat se vor face de
către reprezentanţii autorizaţi ai MFP şi ai operatorului economic.
ANEXA Nr. 2
Procedura contractării de către Ministerul
Finanţelor Publice a unui împrumut de la instituţii financiare internaţionale (IFI) sau pe relaţii bilaterale
(de la guverne străine ori agenţii guvernamentale), subîmprumutat unui operator
economic
Contractarea unui împrumut de la instituţii financiare
internaţionale (IFI), guverne
străine sau agenţii guvernamentale presupune parcurgerea următoarelor etape:
1. Ministerul coordonator al sectorului de activitate
sau operatorul economic va transmite Ministerului Finanţelor Publice [MFP) solicitarea cu privire la contractarea unui împrumut, în cuprinsul căreia vor fi
fundamentate necesitatea şi oportunitatea promovării cu prioritate a
programului/proiectului ce se doreşte a fi finanţat, necesitatea intervenţiei
statului, precum şi principalele elemente privind selectarea finanţatorului
proiectului, însoţită, după caz, de următoarele documente:
• hotărârea Guvernului de aprobare a indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivului de investiţii şi a surselor de finanţare a
acestuia, indiferent dacă este o investiţie nouă sau în continuare;
• document de susţinere a proiectului din partea
ministerului coordonator al sectorului economic în care activează operatorul
economic solicitant, în baza strategiei sectoriale, aprobată de Guvern, dacă
este cazul;
• documentaţie financiară - cash-flow aferent perioadei
de rambursare a împrumutului, oferte indicative de finanţare etc.
2. MFP, împreună cu ministerul coordonator al
sectorului de activitate, după caz, elaborează şi supune aprobării Guvernului
şi Preşedintelui României un memorandum cu tema: „Acord de principiu privind
contractarea împrumutului şi aprobarea mandatului de negociere". In
cuprinsul acestuia se vor preciza elemente tehnice şi financiare propuse de
finanţator, precum şi faptul că măsura de sprijin din partea statului (în cazul
în care constituie o măsură de ajutor de stat) nu poate fi acordată decât după
emiterea deciziei de autorizare/aprobare de către Comisia Europeană a măsurii
de ajutor de stat.
3. Ca urmare a aprobării memorandumului de la etapa
precedentă, MFP transmite operatorului economic şi Băncii de Export-lmport a
României Eximbank - S.A. avizul de principiu necesar luării în analiză de către
Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări (CIFGA) privind emiterea documentului
juridic ce guvernează împrumutul.
Pe baza avizului de principiu, operatorul economic
depune o cerere la Banca de Export-lmport a României Eximbank - S.A., însoţită
de documentaţia şi fundamentările necesare efectuării analizei, în strictă
concordanţă cu normele şi procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel
de solicitări. Ulterior obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin
intermediul Băncii de Export-lmport a României Eximbank - S.A. operatorului
economic, în vederea prezentării MFP.
4. Pentru acoperirea
riscurilor financiare care decurg din contractarea de către stat a împrumutului
şi subîmprumutarea acestuia, în baza avizului CIFGA, MFP procedează, conform
legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de
risc, suportat şi acceptat de către beneficiar.
5. MFP emite, după caz, acordul de principiu către IFI
pentru împrumutul ce urmează a fi contractat şi subîmprumutat operatorului
economic.
6. Negocierea împrumutului şi a documentului juridic
ce guvernează împrumutul se va desfăşura în limita mandatului aprobat;
negocierea poate fi efectuată direct sau prin corespondenţă.
7. Transmiterea cererii către Direcţia generală ajutor
de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii
caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării de către aceasta a
notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia
Europeană.
8. După negocierea împrumutului şi a documentului
juridic ce guvernează împrumutul şi după primirea deciziei Comisiei Europene
privind măsura de ajutor de stat (dacă este cazul), MFP şi ministerul
coordonator, după caz, iniţiază un memorandum pentru aprobarea raportului de
negociere şi aprobarea acordării deplinelor puteri în vederea semnării
documentului juridic ce guvernează împrumutul.
9. In baza aprobării memorandumului de către Guvern şi
Preşedintele României, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri în
vederea semnării documentului juridic ce guvernează împrumutul de către
reprezentantul autorizat al României.
10. In mod excepţional, datorită urgenţei semnării
documentului juridic ce guvernează împrumutul şi numai dacă există suficiente
elemente să se considere că textul convenit sau adoptat al acestuia nu va
conţine diferenţe substanţiale de fond faţă de propunerea de text a părţii
române, se poate elabora un memorandum comun pentru aprobarea negocierii şi
semnării, care va fi supus aprobării Guvernului şi Preşedintelui României, după
caz.
11. Documentul juridic ce guvernează împrumutul,
astfel semnat, va fi ratificat sau aprobat printr-un act normativ cu forţă
juridică de lege. Traducerea autorizată a documentaţiei aferente împrumutului
va fi asigurată de către o firmă autorizată, angajată în condiţiile legii de
MFP.
12. Procedura de contractare prevăzută la pct. 1-11 se va adapta în funcţie de specificul fiecărui
finanţator extern.
13. In baza documentului de ratificare, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, MFP încheie cu operatorul economic un
acord de împrumut subsidiar (/A/S), prin care părţile
convin asupra obligaţiilor şi drepturilor acestora în contextul dat şi conform prevederilor documentelor
juridice care guvernează împrumutul. In AIS se va face referire - fără a se
limita la acestea - la elemente precum: alocarea sumelor în cadrul proiectului
şi finanţarea obiectivelor acestuia, legătura funcţională în cadrul
compartimentelor (dacă este cazul), modalităţile de raportare etc. Conţinutul
clauzelor AIS, precum şi clauzele în sine pot fi adaptate în funcţie de
prevederile documentului juridic ce guvernează derularea împrumutului şi în
care sunt prevăzute drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la
implementarea fizică şi financiară a proiectului. Semnarea AIS, avizat în
prealabil de către direcţiile de specialitate din MFP, controlul financiar
preventiv şi delegat se vor face de către reprezentanţii autorizaţi ai MFP şi
ai operatorului economic.
14. In vederea intrării în efectivitate a documentului
juridic care guvernează împrumutul, dacă este cazul, se va proceda la emiterea
avizului juridic, în condiţiile stabilite cu finanţatorul extern, precum şi a
tuturor celorlalte documente solicitate de finanţatorul extern.
ANEXA Nr. 3
Procedura contractării de către Ministerul
Finanţelor Publice a unui împrumut de la instituţii financiare
româneşti/străine sau prin emisiuni de titluri de stat, subîmprumutat unei
unităţi administrativ-teritoriale ori unui
operator economic/serviciu public din subordinea unei unităţi administrativ-teritoriale
1. In baza:
• hotărârii autorităţii deliberative a unităţii
administrativ-teritoriale privind justificarea necesităţii şi oportunităţii
realizării unui proiect de investiţii finanţat integral sau în completare din
împrumuturi contractate de stat şi însuşirea indicatorilor tehnico-economici şi
a surselor de finanţare a respectivului proiect;
• hotărârii adunării generale a acţionarilor sau a
consiliului de administraţie, în cazul unui operator economic;
• unei fundamentări întocmite de unitatea
administrativ-teritorială, însuşită de Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin care se justifică prioritatea la nivel naţional a unui program/proiect,
valoarea împrumutului, a surselor de plată a serviciului datoriei publice
aferent împrumutului, precum şi a plăţii oricăror impozite şi taxe aferente
realizării investiţiei;
• avizului favorabil al Comisiei de Autorizare a
Imprumuturilor Locale, Ministerul Finanţelor Publice (MFP)
emite avizul de principiu.
2. Ca urmare a obţinerii avizului de principiu al MFP,
unitatea administrativ-teritorială şi/sau, după caz operatorul
economic/serviciul public de subordonare locală solicită avizul Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări (CIFGA) privind contractarea
împrumutului, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-lmport a României
Eximbank - S.A., însoţită de documentaţia şi fundamentările necesare efectuării
analizei, în strictă concordanţă cu normele şi procedurile de lucru aprobate de
CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior obţinerii avizului CIFGA, acesta va
fi remis prin intermediul Băncii de Export-lmport a României Eximbank - S.A.
unităţii administrativ-teritoriale, în vederea prezentării MFP.
3. In urma obţinerii avizului favorabil al CIFGA,
Ministerul Administraţiei şi Internelor împreună cu MFP elaborează proiectul de
lege privind autorizarea MFP pentru contractarea împrumutului şi subîmprumutarea
acestuia unităţii administrativ-teritoriale şi/sau, după caz, operatorului
economic/serviciului public de subordonare locală, în care se va preciza că
măsura de sprijin din partea statului (în cazul în care constituie o măsură de
ajutor de stat) se va acorda după emiterea deciziei de autorizare/aprobare de
către Comisia Europeană; documentul va fi transmis pentru analiză şi aviz
direcţiilor şi instituţiilor implicate, după caz.
4. După adoptarea legii şi intrarea ei în vigoare:
• în cazul împrumuturilor contractate de la instituţii
financiare româneşti sau străine, MFP selectează instituţia/instituţiile
finanţatoare în conformitate cu prevederile legislaţiei
privind achiziţiile publice, precum şi cu respectarea prevederilor pct. 3.2.5
din Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria
publică, cu modificările şi completările ulterioare. Din comisia de selecţie a
finanţatorului vor face parte şi reprezentanţi ai Ministerului Administraţiei
şi Internelor, ai unităţii administrativ-teritoriale şi/sau, după caz, ai
operatorului economic/serviciului public de subordonare locală, beneficiar al
subîmprumutului;
• în cazul împrumuturilor contractate prin emisiuni de
titluri de stat, MFP organizează licitaţia în conformitate cu regulamentele şi
procedurile specifice pieţei titlurilor de stat.
5. Transmiterea cererii către Direcţia generală ajutor
de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii
caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării, în colaborare cu
direcţia de specialitate în domeniul ajutorului de stat din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, a notificării/informării privind măsura de ajutor
de stat către Comisia Europeană.
6. In cazul măsurilor de natura ajutorului de stat,
după obţinerea deciziei de autorizare/aprobare de la Comisia Europeană,
direcţia de specialitate din MFP şi ministerul coordonator, după caz, supun
spre avizare direcţiilor implicate în procesul de avizare documentaţia şi, pe
baza avizelor, prezintă spre aprobare şi semnare conducerii MFP documentul
juridic ce guvernează împrumutul, în forma negociată şi acceptată de banca
finanţatoare.
7. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg
din subîmprumutarea de către stat a împrumutului, MFP procedează, conform
legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de
risc, suportat de beneficiarul subîmprumutului.
8. După semnarea documentului juridic ce guvernează
împrumutul, MFP încheie cu unitatea administrativ-teritorială şi/sau, după caz,
cu operatorul economic sau serviciul public de subordonare locală un acord de
împrumut subsidiar (AIS) sau un acord de împrumut subsidiar şi garanţie (AISG), prin care părţile convin asupra
obligaţiilor şi drepturilor acestora în contextul dat şi conform prevederilor
documentelor juridice care guvernează împrumutul. In AIS sau AISG se va face
referire - fără a se limita la acestea - la elemente precum: alocarea sumelor
în cadrul proiectului şi finanţarea obiectivelor acestuia,
legătura funcţională în cadrul compartimentelor (dacă
este cazul), modalităţile de raportare etc. Conţinutul clauzelor AIS sau AISG,
precum şi clauzele în sine pot fi adaptate în funcţie de prevederile
documentului juridic ce guvernează derularea împrumutului şi în care sunt
prevăzute drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la implementarea
fizică şi financiară a proiectului.
Semnarea AIS sau AISG, avizat în prealabil de către direcţiile de specialitate
din MFP, controlul financiar preventiv şi delegat se vor face de către
reprezentanţii autorizaţi ai MFP şi ai unităţii administrativ-teritoriale
şi/sau, după caz, ai operatorului economic sau serviciului public de
subordonare locală.
ANEXA Nr. 4
Procedura contractării de către Ministerul
Finanţelor Publice a unui împrumut de la instituţii financiare internaţionale (IFI) sau pe relaţii
bilaterale (de la guverne străine ori agenţii guvernamentale), subîmprumutat unei unităţi
administrativ-teritoriale sau unui operator economic/serviciu public din subordinea unei unităţi
administrativ-teritoriale
1. In baza:
• hotărârii autorităţii deliberative a unităţii
administrativ-teritoriale privind justificarea necesităţii şi oportunităţii
realizării unui proiect de investiţii finanţat integral sau în completare din
împrumuturi contractate de stat şi însuşirea indicatorilor tehnico-economici şi
a surselor de finanţare a respectivului proiect;
• hotărârii adunării generale a acţionarilor sau a consiliului
de administraţie, în cazul unui operator economic;
• unei fundamentări întocmite de unitatea
administrativ-teritorială, însuşită de Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin care se justifică prioritatea la nivel naţional a unui program/proiect,
valoarea împrumutului, a surselor de plată a serviciului datoriei publice
aferent împrumutului, precum şi a plăţii oricăror impozite şi taxe aferente
realizării investiţiei;
• avizului favorabil al Comisiei
de Autorizare a Imprumuturilor Locale, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) şi Ministerul Administraţiei şi
Internelor elaborează şi supun aprobării Guvernului şi Preşedintelui României
un memorandum cu tema: „Acord de' principiu privind contractarea împrumutului
şi aprobarea mandatului de negociere". In cuprinsul acestuia se vor
preciza elemente tehnice şi financiare propuse de finanţator, precum şi faptul
că măsura de sprijin din partea statului (în cazul în care constituie o măsură
de ajutor de stat) nu poate fi acordată decât după emiterea deciziei de
autorizare/aprobare de către Comisia Europeană a măsurii
de ajutor de stat.
2. Ca urmare a aprobării memorandumului de la etapa
precedentă, MFP transmite unităţii administrativ-teritoriale şi/sau, după caz,
operatorului economic/serviciului public de subordonare locală şi Băncii de
Export-lmport a României Eximbank - S.A. avizul de principiu necesar luării în
analiză de către Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări
(CIFGA) privind
emiterea documentului juridic ce'guvernează împrumutul.
3. Pe baza avizului de principiu, unitatea administrativ-teritorială şi/sau, după caz, operatorul economic sau
serviciul public de subordonare locală depun/depune o cerere la Banca de
Export-lmport a României Eximbank - S.A., însoţită de documentaţia şi
fundamentările necesare efectuării analizei, în strictă concordanţă cu normele
şi procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior
obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Băncii de
Export-lmport a României Eximbank - S.A. unităţii administrativ-teritoriale, în
vederea prezentării MFP.
4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg
din contractarea de către stat a împrumutului şi subîmprumutarea acestuia, în
baza avizului CIFGA, MFP procedează, conform legislaţiei în vigoare, la
determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat de către
beneficiarul subîmprumutului.
5. MFP emite, după caz, acordul de principiu către IFI
pentru împrumutul ce urmează a fi contractat şi subîmprumutat unităţii
administrativ-teritoriale şi/sau, după caz, operatorului economic ori
serviciului public de subordonare locală.
6. Negocierea împrumutului, care se poate desfăşura
atât direct, cât şi prin corespondenţă, se va desfăşura în conformitate cu mandatul
aprobat.
7. Transmiterea cererii către Direcţia generală ajutor
de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii
caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării, în colaborare cu direcţia de specialitate în
domeniul ajutorului de stat din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, a notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către
Comisia Europeană.
8. După negocierea împrumutului şi a documentului
juridic ce guvernează împrumutul şi după primirea deciziei Comisiei Europene
privind măsura de ajutor de stat (dacă este cazul), MFP şi Ministerul
Administraţiei şi Internelor, după caz, iniţiază un memorandum pentru aprobarea
raportului de negociere şi aprobarea acordării deplinelor puteri în vederea semnării
documentului juridic ce guvernează împrumutul.
9. In baza aprobării
memorandumului de către Guvern şi Preşedintele României, Ministerul Afacerilor
Externe emite deplinele puteri în vederea semnării documentului juridic ce
guvernează împrumutul de către reprezentantul autorizat al României.
10. In mod excepţional,
datorită urgenţei semnării documentului juridic ce guvernează împrumutul şi
numai dacă există suficiente elemente să se considere că textul convenit sau
adoptat al acestuia nu va conţine diferenţe substanţiale de fond faţă de
propunerea de text a părţii române, se poate elabora un memorandum comun pentru
aprobarea negocierii şi semnării, care va fi supus aprobării Guvernului şi
Preşedintelui României, după caz.
11. Documentul juridic ce guvernează împrumutul,
astfel semnat, va fi ratificat sau aprobat printr-un act normativ cu forţă
juridică de lege. Traducerea autorizată a documentaţiei aferente împrumutului
va fi asigurată de către o firmă autorizată, angajată în condiţiile legii de MFP.
12. Procedura de contractare prevăzută la pct. 1-11 se
va adapta în funcţie de specificul fiecărui finanţator extern.
13. In baza documentului de ratificare, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, MFP încheie
cu unitatea administrativ-teritorială şi/sau, după caz, cu operatorul economic
sau serviciul public de subordonare locală un acord de împrumut subsidiar (AIS) sau un acord de împrumut
subsidiar şi garanţie (AISG), prin care părţile convin asupra obligaţiilor şi drepturilor
acestora în contextul dat şi conform prevederilor documentelor juridice care
guvernează împrumutul. In AIS sau AISG se va face referire - fără a se limita
la acestea - la elemente precum: alocarea sumelor în cadrul proiectului şi
finanţarea obiectivelor acestuia, legătura funcţională în cadrul
compartimentelor (dacă este cazul), modalităţile de raportare etc. Conţinutul
clauzelor AIS sau AISG, precum şi clauzele în sine pot fi adaptate în funcţie
de prevederile documentului juridic ce guvernează derularea împrumutului şi în
care sunt prevăzute drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la
implementarea fizică şi financiară a proiectului. Semnarea AIS sau AISG, avizat
în prealabil de către direcţiile de specialitate din MFP, controlul financiar
preventiv şi delegat se vor face de către reprezentanţii autorizaţi ai MFP şi
ai unităţii administrativ-teritoriale şi/sau, după caz, ai operatorului
economic sau serviciului public de subordonare locală.
14. In vederea intrării în efectivitate a documentului
juridic care guvernează împrumutul, dacă este cazul, se va proceda la emiterea
avizului juridic, în condiţiile stabilite cu finanţatorul extern, precum şi a
tuturor celorlalte documente solicitate de finanţatorul extern.