Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 504 din 28 decembrie 2001

pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind stabilirea conditiilor sanitare veterinare pentru inlaturarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea lor si prevenirea agentilor patogeni din furajele care contin produse de origine animala sau peste

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 78 din  1 februarie 2002


SmartCity3


    Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
    in temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
    vazand Referatul de aprobare nr. 146.517 din 17 decembrie 2001, intocmit de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
    emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Norma sanitara veterinara privind stabilirea conditiilor sanitare veterinare pentru inlaturarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea lor si prevenirea agentilor patogeni din furajele care contin produse de origine animala sau peste, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de aducere la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 4
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii lui.

              Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
                                Ilie Sarbu

    ANEXA 1

                         NORMA SANITARA VETERINARA
privind stabilirea conditiilor sanitare veterinare pentru inlaturarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea lor si prevenirea agentilor patogeni din furajele care contin produse de origine animala sau peste

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    (1) Prezenta norma sanitara veterinara stabileste:
    a) conditiile legate de sanatatea animala si sanatatea publica, referitoare la:
    1. colectarea si/sau prelucrarea deseurilor animale in vederea distrugerii agentilor patogeni care ar putea exista in astfel de materiale;
    2. productia de hrana de origine animala intr-o maniera capabila de a preveni prezenta in aceasta a oricaror agenti patogeni;
    b) regulile de comercializare a deseurilor animale destinate altor scopuri decat consumului uman.
    (2) Prezenta norma sanitara veterinara nu aduce atingere:
    a) legislatiei nationale din domeniul veterinar aplicabile eradicarii si controlului anumitor boli si al utilizarii deseurilor menajere (culinare);
    b) regulilor nationale legate de sanatatea animala, guvernand productia de hrana mixta care contine ca ingrediente produse animale si vegetale, precum si de hrana care contine numai materiale de origine vegetala.
    Art. 2
    In sensul prezentei norme sanitare veterinare, se intelege prin:
    a) deseuri animale - carcase sau parti ale animalelor ori ale pestilor sau produse de origine animala nedestinate consumului uman, cu exceptia excretiilor animale si deseurilor menajere (culinare);
    b) materiale cu grad ridicat de risc - deseuri animale la care se face referire la art. 3, susceptibile de a prezenta riscuri ridicate asupra sanatatii animalelor sau oamenilor;
    c) materiale cu grad scazut de risc - deseuri animale, altele decat cele prevazute la art. 3, care nu prezinta riscuri importante de extindere a bolilor transmisibile la animale sau oameni;
    d) intreprindere de prelucrare a materialelor cu grad scazut de risc - intreprindere in care materialele cu grad scazut de risc sunt prelucrate si transformate in ingrediente in vederea includerii acestora in hrana animala sau piscicola, in conformitate cu prevederile art. 5;
    e) intreprindere de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc - intreprindere in cadrul careia deseurile animale sunt supuse unui tratament sau unui proces de prelucrare in vederea distrugerii agentilor patogeni, in conformitate cu prevederile art. 3;
    f) hrana pentru animale de casa - hrana pentru caini, pisici si alte animale de casa, preparata integral sau partial din materiale cu grad scazut de risc;
    g) produse tehnice sau farmaceutice - produse destinate altor scopuri decat consumului uman sau animal;
    h) unitate de prelucrare a deseurilor - intreprindere de prelucrare cu grad scazut de risc, intreprindere de prelucrare cu grad ridicat de risc, intreprindere care produce hrana animala sau piscicola ori intreprindere care prepara produse tehnice sau farmaceutice si in cadrul careia sunt utilizate deseuri animale in vederea pregatirii unor astfel de produse;
    i) autoritate competenta - orice autoritate desemnata de autoritatea sanitara veterinara centrala competenta in vederea monitorizarii implementarii prezentei norme sanitare veterinare.

    CAP. 2
    Conditii privind prelucrarea deseurilor animale si comercializarea produsului final

    A. Materiale cu grad ridicat de risc
    Art. 3
    (1) Urmatoarele materiale cu grad ridicat de risc trebuie prelucrate intr-o intreprindere cu grad ridicat de risc aprobata de autoritatea sanitara veterinara centrala, in conformitate cu art. 4 alin. (1), sau inlaturate prin arderea la crematoriu ori prin ingropare, in conformitate cu prevederile alin. (2):
    a) toate bovinele, porcinele, caprinele, ovinele, pasarile si celelalte animale destinate productiei agricole, care au decedat in ferma, dar nu au fost sacrificate in vederea consumului uman, inclusiv animalele nou-nascute sau nenascute;
    b) animalele moarte, la care nu se face referire in cuprinsul lit. a), dar care sunt desemnate de catre autoritatea competenta sanitara veterinara;
    c) animalele omorate in cadrul masurilor de control al bolilor, fie in ferme, fie in alte locuri desemnate de catre autoritatea competenta;
    d) deseurile animale, inclusiv sangele rezultat de la animalele care, pe durata inspectiei veterinare efectuate in orice moment la abatoare, au prezentat semne clinice de boli transmisibile omului sau altor animale;
    e) toate acele parti ale unui animal sacrificat in mod normal, care nu au fost prezentate in vederea efectuarii inspectiei post-mortem, cu exceptia pieilor, copitelor, penelor, lanii, coarnelor, sangelui si produselor similare;
    f) toata carnea, carnea de pasare, de peste, de vanat, hrana de origine animala deteriorata, prezentand astfel risc asupra sanatatii umane si animale;
    g) animalele, carnea proaspata, carnea de pasare, carnea de vanat si produsele din carne si lactatele, importate din tari terte, care pe durata inspectiei prevazute de legislatia sanitara veterinara nu au indeplinit conditiile sanitare veterinare in vederea importului in Romania, cu exceptia cazului in care vor fi reexportate sau importul acestora va fi acceptat cu restrictiile stabilite conform prevederilor legislatiei in vigoare;
    h) animalele de ferma care au murit pe durata tranzitului, fara a intra sub incidenta prevederilor pentru situatiile de ucidere in caz de urgenta, din motive de protectie;
    i) deseurile animale care contin reziduuri de substante care ar putea pune in pericol sanatatea umana sau animala, lapte, carne sau produse de origine animala considerate necorespunzatoare pentru consumul uman ca urmare a prezentei unor astfel de reziduuri;
    j) pestii care prezinta semne clinice de boli transmisibile omului sau pestilor.
    (2) Autoritatile competente pot, daca este necesar, sa decida inlaturarea materialelor cu grad ridicat de risc, prin procedura arderii la crematoriu sau a ingroparii, in cazul in care:
    a) transportul animalelor infectate sau suspectate de a fi infectate cu o boala epizootica catre cea mai apropiata intreprindere de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc este refuzat ca urmare a pericolului de propagare a riscurilor legate de sanatate;
    b) animalele sunt infectate sau suspectate de a fi infectate cu o boala grava sau contin reziduuri care ar putea reprezenta pericol asupra sanatatii umane sau animale si care la un tratament termic necorespunzator ar putea supravietui;
    c) o boala epizootica de mare difuzibilitate ar conduce la pierderea capacitatii intreprinderii de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc;
    d) deseurile animale in cauza provin din locuri la care accesul se realizeaza dificil;
    e) cantitatea si distanta care trebuie acoperite nu justifica masura colectarii deseurilor.
    (3) Ingroparea trebuie sa se efectueze la o adancime suficienta, pentru a preveni dezgroparea de catre animalele carnivore a cadavrelor sau deseurilor, precum si intr-un sol corespunzator, pentru a preveni contaminarea apelor sau orice poluare a mediului. Anterior ingroparii cadavrele sau deseurile vor fi stropite cu un dezinfectant corespunzator, autorizat de catre autoritatea competenta.
    Art. 4
    (1) Autoritatea sanitara veterinara centrala va aproba, pentru tot sau o parte a teritoriului tarii, una sau mai multe intreprinderi de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc, in vederea colectarii si prelucrarii materialelor cu grad ridicat de risc.
    (2) Un stat membru al Uniunii Europene poate decide sa desemneze o intreprindere de prelucrare cu grad ridicat de risc situata intr-un alt stat membru, dupa intelegerea cu acel stat membru.
    (3) In vederea obtinerii aprobarii de la autoritatea competenta intreprinderile cu grad ridicat de risc trebuie:
    a) sa indeplineasca cerintele cap. I din anexa nr. 2;
    b) sa manevreze, sa prelucreze si sa depoziteze deseurile in conformitate cu prevederile cap. II din anexa nr. 2;
    c) sa fie verificata de catre autoritatea competenta, in conformitate cu prevederile art. 10;
    d) sa se asigure de faptul ca produsele, la prelucrare, satisfac cerintele stabilite in cap. III din anexa nr. 2.
    (4) Aprobarea va fi suspendata de indata ce conditiile care au stat la baza acordarii acesteia nu mai sunt indeplinite.

    B. Materiale cu grad scazut de risc
    Art. 5
    (1) Materialele cu grad scazut de risc trebuie prelucrate intr-o intreprindere cu grad ridicat sau cu grad scazut de risc, aprobata in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2), intr-o intreprindere care produce hrana pentru animale de casa sau intr-o intreprindere care produce produse tehnice sau farmaceutice ori vor trebui inlaturate prin ardere la crematoriu sau prin ingropare in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2).
    (2) Pe langa deseurile animale mentionate la art. 2 lit. c) vor fi considerate materiale cu grad scazut de risc urmatoarele:
    a) toate produsele excluse de art. 3 alin. (1) lit. e), in masura in care sunt utilizate la productia de hrana;
    b) pestele pescuit din mare, in scopul realizarii productiei de hrana pentru pesti;
    c) deseurile de peste de la intreprinderile care produc produse din peste destinate consumului uman.
    (3) Amestecul de materiale cu grad scazut de risc cu materiale cu grad ridicat de risc va fi considerat material cu grad ridicat de risc.
    (4) In situatiile in care materialele cu grad scazut de risc sunt prelucrate in cadrul unei intreprinderi care produce hrana pentru animalele de casa sau intr-o intreprindere de produse tehnice ori farmaceutice, autoritatea competenta va putea solicita desfacerea, depozitarea sau prelucrarea acestora intr-o anumita unitate sau in anumite conditii.
    (5) Hrana pentru pesti din industriile care primesc si produc exclusiv materiale cu grad scazut de risc, destinate productiei de hrana pentru pesti, trebuie sa indeplineasca conditiile stabilite in cap. III din anexa nr. 2.
    (6) In vederea obtinerii aprobarii de la autoritatea competenta intreprinderile cu grad scazut de risc trebuie:
    a) sa indeplineasca conditiile stabilite la cap. I din anexa nr. 2;
    b) sa manevreze, sa prelucreze si sa depoziteze deseurile in conformitate cu prevederile cap. II din anexa nr. 2;
    c) sa fie verificate de catre autoritatea competenta, in conformitate cu prevederile art. 10;
    d) sa se asigure de faptul ca produsele, la prelucrare, satisfac cerintele stabilite in cap. III din anexa nr. 2.
    (7) Aprobarea va fi suspendata de indata ce conditiile care au stat la baza acordarii acesteia nu mai sunt indeplinite.
    (8) Unitatile care utilizeaza materiale cu grad scazut de risc in vederea prepararii hranei pentru animale de casa sau a produselor tehnice ori farmaceutice vor trebui inregistrate la autoritatea competenta si vor trebui sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
    a) sa fie prevazute cu facilitatile corespunzatoare de depozitare si tratare a deseurilor animale in conditii de maxima securitate;
    b) sa fie prevazute cu facilitatile corespunzatoare de distrugere a deseurilor animale neutilizate in procesul de productie a hranei pentru animale de casa, a produselor tehnice ori farmaceutice sau sa le trimita la o intreprindere de prelucrare ori la un crematoriu;
    c) sa fie prevazute cu facilitatile corespunzatoare necesare distrugerii deseurilor rezultate pe durata procesului de productie si care, pe considerentul sanatatii animale sau publice, sunt nepotrivite pentru a fi incluse in alte tipuri de hrana animala. Aceste facilitati trebuie sa contina incinerarea si ingroparea intr-un sol corespunzator, in scopul prevenirii contaminarii cursurilor de apa sau a poluarii mediului;
    d) sa fie inspectate de catre autoritatea competenta, la intervale regulate, in vederea verificarii respectarii cerintelor prezentei norme sanitare veterinare.
    Art. 6
    Tratamentul la care trebuie supuse anumite produse de origine animala derivate exclusiv de la animale si pesti si care nu sunt destinate consumului uman, pe parcursul pregatirii hranei pentru animale de casa, precum si conditiile in care acestea trebuie produse sunt prevazute in legislatia specifica, in masura in care aceasta este necesara in vederea protejarii animalelor de casa sau din ratiuni legate de sanatatea publica ori a animalelor.

    C. Derogari
    Art. 7
    (1) Autoritatea sanitara veterinara centrala, in situatii exceptionale si sub supravegherea veterinara efectuata de autoritatile competente, poate autoriza:
    a) utilizarea deseurilor animale in scopuri stiintifice;
    b) utilizarea deseurilor animale mentionate la art. 3 alin. (1) lit. a), b) si e), cu conditia ca acestea sa provina de la animale care nu au fost omorate ca urmare a prezentei sau suspectarii de a prezenta boli severe, precum si a deseurilor animale mentionate la art. 5, in vederea asigurarii hranei pentru gradinile zoologice, circuri, animale cu blana, precum si in legatura cu cultura de viermi destinati momelii de pescuit;
    c) distribuirea locala, prin intermediari care la data adoptarii prezentei norme sanitare veterinare erau deja autorizati, de mici cantitati de deseuri dintre cele mentionate la lit. b), in scopul folosirii drept hrana pentru animalele a caror carne nu este destinata consumului uman, cu conditia ca autoritatea competenta sa opineze ca aceasta nu pune in nici un fel in pericol sanatatea oamenilor sau a animalelor.
    (2) La sfarsitul fiecarui an directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor inainta un raport referitor la aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c).
    (3) Pana la introducerea regulilor specifice abatoarele se vor conforma standardelor prevazute de prezenta norma sanitara veterinara, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2004.
    (4) Autoritatea sanitara veterinara centrala va informa Comisia Europeana referitor la alegerea acestei posibilitati, precum si la intelegerile de verificare introduse in vederea prevenirii utilizarii unor astfel de deseuri in orice alte scopuri.
    (5) Conform procedurii stabilite la art. 18 autoritatea sanitara veterinara centrala va putea modifica sau suplimenta masurile de verificare implementate.

    D. Prevederi generale
    Art. 8
    Deseurile animale trebuie colectate, transportate si identificate in conformitate cu prevederile anexei nr. 1.

    CAP. 3
    Controale si inspectii care trebuie efectuate la intreprinderile cu grad ridicat de risc sau cu grad scazut de risc

    Art. 9
    (1) Autoritatea sanitara veterinara centrala trebuie sa se asigure, pe propria raspundere, ca operatorii si proprietarii de intreprinderi de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc si cu grad scazut de risc sau reprezentantii acestora adopta toate masurile necesare in vederea respectarii cerintelor prezentei norme sanitare veterinare si in special ca acestia:
    a) vor identifica si vor controla punctele critice din intreprinderile de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc si cu grad scazut de risc;
    b) vor preleva mostre semnificative de la intreprinderile care produc hrana pentru pesti si vor preleva mostre semnificative din fiecare lot prelucrat in cadrul intreprinderilor cu grad ridicat de risc si cu grad scazut de risc, in vederea verificarii respectarii standardelor microbiologice ale produselor, stabilite la cap. III din anexa nr. 2, si a absentei reziduurilor fizico-chimice;
    c) vor inregistra rezultatele diverselor verificari si teste si le vor pastra pe o perioada de minimum 2 ani in scopul prezentarii acestora la autoritatile competente;
    d) vor introduce un sistem care sa permita identificarea fiecarui lot livrat, precum si data la care acesta a fost produs.
    (2) In situatiile in care rezultatul unui test efectuat asupra mostrelor necesare conform prezentului articol nu este corespunzator prevederilor cap. III din anexa nr. 2, operatorul intreprinderii de prelucrare va fi obligat:
    a) sa notifice de indata acest aspect autoritatii competente;
    b) sa identifice cauzele nerespectarii;
    c) sa se asigure de faptul ca nici un material suspectat sau cunoscut a fi contaminat nu este mutat din interiorul spatiilor anterior reprelucrarii acestuia sub directa supraveghere a autoritatii competente si reprelevarii oficiale de mostre, in vederea verificarii respectarii cerintei legate de controlul microbiologic stabilit la cap. III din anexa nr. 2; in cazul in care, din orice motiv, nu este posibila reprocesarea materialului contaminat, acesta va trebui sa fie utilizat in alte scopuri decat prepararea hranei pentru animale.
    (3) Conform prevederilor art. 18 autoritatea sanitara veterinara centrala va adopta regulamente detaliate in vederea punerii in aplicare a prevederilor prezentului articol.
    Art. 10
    (1) La intervale stabilite autoritatile competente vor desfasura inspectii si verificari redundante la intreprinderile de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc si cu grad scazut de risc, in ceea ce priveste:
    a) conformarea acestora prevederilor prezentei norme sanitare veterinare si in special ale anexelor nr. 1 si 2;
    b) incadrarea in standardele microbiologice ale produselor ulterior tratamentului. Controalele microbiologice vor include in special testele de Salmonella si enterobacterii, conform cap. III din anexa nr. 2.
    (2) Analizele si testele se vor desfasura in conformitate cu metodele recunoscute stiintific, in special cu cele stabilite prin prevederile Comunitatii Europene sau, in cazul in care acestea nu exista, in conformitate cu standardele internationale recunoscute.
    (3) In cazul in care inspectiile efectuate de catre autoritatea competenta demonstreaza faptul ca nu sunt respectate toate cerintele prezentei norme sanitare veterinare, autoritatea competenta va trebui sa ia masurile ce se impun. In special in situatia nerespectarii prevederilor prezentului articol, referitoare la standardele microbiologice si la tipurile de controale microbiologice, producatorul va fi obligat:
    a) sa notifice de indata autoritatii competente detaliile legate de natura mostrei si de lotul din care provine aceasta;
    b) sa prelucreze sau sa reprelucreze lotul contaminat, sub supravegherea autoritatii competente;
    c) sa sporeasca intensitatea prelevarii de mostre si a testarii productiei;
    d) sa investigheze evidentele materiilor prime corespunzatoare mostrei;
    e) sa initieze procedurile corespunzatoare de decontaminare si curatare din interiorul intreprinderii.
    (4) Conform prevederilor art. 18, in cazul in care va fi necesar, autoritatea sanitara veterinara centrala va adopta regulamente detaliate in vederea punerii in aplicare a prevederilor prezentului articol.
    Art. 11
    (1) Autoritatea sanitara veterinara centrala va redacta o lista cuprinzand unitatile aprobate care proceseaza deseuri animale, situate pe propriul teritoriu. Fiecarei intreprinderi i se va aloca un numar oficial, identificand intreprinderea care prelucreaza materiale cu grad ridicat de risc sau cu grad scazut de risc, producand hrana pentru animalele de casa, produse tehnice sau farmaceutice din deseuri animale.
    (2) Autoritatea sanitara veterinara centrala va comunica aceasta lista, precum si actualizarile acesteia celorlalte state membre ale Uniunii Europene, precum si Comisiei Europene.

    CAP. 4

    Art. 12
    (1) Expertii veterinari ai Comisiei Europene, in masura in care acest lucru va fi considerat necesar in vederea asigurarii aplicarii uniforme a prezentei norme sanitare veterinare si in colaborare cu autoritatile nationale, vor putea efectua verificari la fata locului; acestia vor putea verifica in special daca unitatile aprobate respecta prevederile prezentei norme sanitare veterinare. Comisia Europeana va informa statele membre ale Uniunii Europene cu privire la rezultatele verificarilor.
    (2) Statul pe teritoriul caruia se desfasoara o verificare a atributiilor va acorda pe intreaga perioada toata asistenta necesara expertilor.
    (3) Regulamentele generale de punere in aplicare a prevederilor prezentului articol vor fi adoptate conform prevederilor art. 18.
    (4) Autoritatea sanitara veterinara centrala va lua toate masurile necesare in vederea luarii in calcul a rezultatelor verificarilor la care se face referire la alin. (1) si va interzice comercializarea produselor provenind de la o intreprindere de prelucrare care nu respecta prevederile prezentei norme sanitare veterinare.
    Art. 13
    Autoritatea sanitara veterinara centrala va aplica masuri in special in ceea ce priveste organizarea si urmarirea verificarilor efectuate de directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, in vederea asigurarii ca masurile de control prevazute de prezenta norma sanitara veterinara sunt respectate, precum si ca:
    a) produsele prelucrate obtinute din materiale cu grad scazut de risc indeplinesc cerintele prevazute de legislatia in vigoare;
    b) materialele cu grad scazut de risc, materialele cu grad ridicat de risc, destinate sa fie prelucrate intr-o intreprindere desemnata dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, in conformitate cu prevederile art. 4 alin. 1, precum si ca produsele prelucrate obtinute din materiale cu grad scazut de risc sau cu grad ridicat de risc sunt insotite:
    1. in cazul in care provin de la o intreprindere aprobata in conformitate cu prevederile art. 4 si 5, de un document comercial care va mentiona:
    - natura tratamentului, daca este cazul;
    - daca produsul contine proteine specifice rumegatoarelor;
    2. in cazul in care provin de la o alta intreprindere, de un certificat emis si semnat de un doctor veterinar oficial de stat, certificat care va indica:
    - metodele de tratament utilizate asupra incarcaturii;
    - rezultatul testelor de Salmonella;
    - daca produsul contine proteine specifice rumegatoarelor.
    Art. 14
    Autoritatea sanitara veterinara centrala va stabili criteriile de prelevare de mostre si cele aferente testelor microbiologice, conform prevederilor art. 18.

    CAP. 5
    Prevederi finale

    Art. 15
    (1) Autoritatea sanitara veterinara centrala, actionand in conformitate cu procedura impusa de prevederile art. 18, va stabili detaliile si frecventa verificarilor mentionate la art. 9 si la art. 10 alin. (1).
    (2) Autoritatea sanitara veterinara centrala, care actioneaza conform acelorasi proceduri, va stabili metodele de referinta aferente analizelor microbiologice.
    Art. 16
    Anexele la prezenta norma sanitara veterinara si, datorita dezvoltarii cunoasterii stiintifice referitoare la controlarea encefalitei spongiforme la bovine (BSE), prevederile referitoare la tratamentele mentionate la art. 6 lit. a) si c) din cap. II al anexei nr. 2 vor fi modificate pe baza noilor reglementari comunitare.
    Art. 17
    (1) Pe durata punerii in aplicare a regulilor Comunitatii Europene, referitoare la importul din tari terte al deseurilor animale si al hranei pentru animalele de casa produse din deseuri animale, li se vor aplica acestor importuri conditii cel putin echivalente cu cele impuse de prezenta norma sanitara veterinara, cu exceptia celor referitoare la conditiile de aprobare.
    (2) Aceste conditii nu vor permite importul materialelor cu grad ridicat de risc sau cu grad scazut de risc, la care se face referire la art. 3 alin. (1) lit. g) - i), care au fost tratate anterior, cu exceptia situatiei in care tara terta este capabila sa garanteze faptul ca unor astfel de materiale li s-a aplicat un tratament corespunzator si ca respecta standardele microbiologice stabilite in cap. III din anexa nr. 2.
    (3) Importul de materiale cu grad ridicat de risc, la care se face referire in art. 3 alin. (1) lit. a) - f), va fi interzis.
    (4) Autoritatea sanitara veterinara centrala se va asigura de faptul ca aceste conditii minime sunt respectate in ceea ce priveste controlul importurilor.
    Art. 18
    In toate situatiile in care se face referire la prezentul articol aspectele vor fi analizate de autoritatea sanitara veterinara centrala, care va stabili regulile ce vor fi respectate.
    Art. 19
    Autoritatea sanitara veterinara centrala va adopta pana la data de 31 decembrie 2002 regulile de sanatate animala care trebuie respectate de producatorii de hrana ce contine ca ingrediente produse animale si vegetale, precum si regulile de igiena care trebuie sa fie respectate pe durata producerii de hrana ale carei ingrediente constau exclusiv in produse de origine vegetala.
    Art. 20
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta norma sanitara veterinara.

    ANEXA 1
    la norma sanitara veterinara

                           CONDITII DE IGIENA
referitoare la colectarea si transportul deseurilor animale

    1. Deseurile animale trebuie colectate si transportate la unitatile aprobate sau la intreprinderile de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc sau cu grad scazut de risc in containere sau in vehicule corespunzatoare, astfel incat sa se previna scurgerea. Containerele sau vehiculele trebuie sa fie acoperite in mod corespunzator.
    2. Vehiculele, prelatele si containerele refolosibile trebuie sa fie mentinute in stare de curatenie.
    3. Autoritatea competenta va lua toate masurile ce se impun in vederea controlarii miscarilor de materiale cu grad ridicat de risc, prin impunerea pastrarii de evidente scrise si de documente care vor insoti aceste materiale pe durata transportului acestora catre locul de inlaturare sau, in cazul in care se considera necesar, prin sigilarea acestora.
    4. In situatiile in care anumite produse din carne, din carne de peste sau lactate nedestinate consumului uman si derivate din animale si peste, din carnea sau laptele aprobat in vederea consumului uman sunt transportate direct in vrac catre intreprinderea de prelucrare, informatiile referitoare la origine, denumirea si natura deseurilor animale, precum si cuvintele "nedestinate consumului uman" vor fi, de asemenea, indicate pe o eticheta atasata containerului, cutiilor de carton sau altor materiale de ambalare, literele avand o inaltime de minimum 2 centimetri.

    ANEXA 2
    la norma sanitara veterinara

                           CONDITII DE IGIENA
referitoare la intreprinderile de prelucrare a deseurilor animale

    CAP. 1
    Conditii legate de aprobarea intreprinderilor de prelucrare a deseurilor animale

    1. Spatiile si facilitatile intreprinderilor de prelucrare a deseurilor animale trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele conditii:
    a) spatiile intreprinderii de prelucrare trebuie sa fie in mod corespunzator separate de drumurile publice si de celelalte spatii cum ar fi abatoarele. Spatiile de prelucrare a materialelor cu grad ridicat de risc trebuie sa nu se afle in acelasi local cu abatoarele, cu exceptia situatiei in care sunt situate intr-o parte separata a cladirii; persoanele neautorizate si animalele nu vor avea acces in interiorul intreprinderii;
    b) intreprinderea va trebui prevazuta cu o sectie aseptica si una septica, separate in mod corespunzator. Aceasta din urma sectie va trebui prevazuta cu un spatiu acoperit in vederea primirii de deseuri animale si va trebui construita intr-o astfel de maniera incat sa fie usor de curatat si dezinfectat. Podeaua va trebui astfel pozitionata incat sa permita scurgerea lichidelor. Intreprinderea va trebui sa fie echipata cu sali de baie corespunzatoare, cu vestiare si cu alte dotari necesare personalului. In sectia septica, acolo unde va fi cazul, vor exista facilitati corespunzatoare de inlaturare a pieii si blanii animalelor, precum si o camera de depozitare a copitelor;
    c) intreprinderea va trebui sa dispuna de o capacitate suficienta, precum si de apa calda si instalatie de producere de aburi in vederea prelucrarii deseurilor animale, conform prevederilor cap. II;
    d) acolo unde va fi cazul, sectia mai sus mentionata va contine echipamente necesare in vederea reducerii marimii deseurilor animale, precum si echipamente de incarcare a deseurilor animale zdrobite intr-o unitate de prelucrare;
    e) este necesara existenta unei instalatii inchise de prelucrare in care deseurile animale sa fie prelucrate conform prevederilor cap. II. In cazurile in care este necesara efectuarea tratamentului termic, instalatia va fi prevazuta cu:
    - echipament de masurare pentru verificarea temperaturii si, daca este necesar, pentru verificarea presiunii in punctele critice;
    - dispozitive de inregistrare in mod continuu a rezultatelor acestor masuratori;
    - un sistem corespunzator de siguranta necesar in vederea prevenirii incalzirii insuficiente;
    f) pentru a se preveni contaminarea produselor finite prelucrate din materii prime va trebui sa existe separatii clare intre zona de descarcare si prelucrare a materiilor prime sosite si zonele inconjuratoare destinate prelucrarii ulterioare a materialelor incalzite si depozitarii produselor finite prelucrate.
    2. Intreprinderea de prelucrare a deseurilor animale trebuie prevazuta cu utilitati corespunzatoare de curatare si dezinfectare a containerelor si recipientelor in care sunt primite deseurile animale, precum si a vehiculelor - altele decat navele - in care acestea sunt transportate.
    3. Trebuie asigurate utilitati corespunzatoare in vederea dezinfectarii rotilor vehiculelor care transporta materiale cu grad ridicat de risc sau care parasesc sectia septica a intreprinderii de prelucrare.
    4. In intreprinderea de prelucrare a deseurilor animale este necesar sa existe un sistem de inlaturare a apei reziduale, care sa indeplineasca conditiile de igiena.
    5. Intreprinderea de prelucrare a deseurilor animale trebuie sa fie prevazuta cu laborator propriu sau sa utilizeze serviciile unui laborator dotat in vederea efectuarii analizelor esentiale, in special in vederea verificarii respectarii prevederilor cap. III.

    CAP. 2
    Conditii de igiena referitoare la functionarea in cadrul intreprinderilor de prelucrare a deseurilor animale

    1. Deseurile animale trebuie sa fie prelucrate cat mai curand posibil dupa sosire. Pana la procesare ele trebuie sa fie depozitate in mod corespunzator.
    2. Containerele, recipientele si vehiculele utilizate in vederea transportului deseurilor animale trebuie sa fie curatate, spalate si dezinfectate dupa fiecare utilizare.
    3. Persoanele care lucreaza intr-o sectie septica nu vor putea intra intr-o sectie aseptica fara sa isi schimbe hainele de lucru si incaltamintea sau fara sa isi dezinfecteze incaltamintea. Echipamentele si instrumentele nu vor fi mutate din prima zona in zona aseptica.
    4. Apele reziduale care provin din sectia septica vor fi tratate in vederea asigurarii distrugerii agentilor patogeni.
    5. Vor trebui luate sistematic masuri de prevenire impotriva pasarilor, rozatoarelor, insectelor si altor daunatori.
    6. Deseurile animale vor fi prelucrate in urmatoarele conditii:
    a) materialele cu grad ridicat de risc vor fi incalzite la o temperatura de minimum 133 grade C, pe durata a 20 de minute, la o presiune de 3 bari. Dimensiunea materiei prime dinaintea prelucrarii va trebui redusa cu minimum 50 mm, cu ajutorul unui polizor;
    b) la punctele critice ale procesului de incalzire vor trebui sa fie asigurate termografe de inregistrare in vederea monitorizarii tratamentului termic;
    c) pot fi folosite si alte sisteme de tratament termic, cu conditia ca acestea sa fie aprobate conform legislatiei sanitare veterinare, oferind garantii echivalente in legatura cu siguranta microbiologica;
    d) astfel de sisteme alternative de tratament termic pot fi aprobate numai in situatiile in care din produsul final s-au prelevat zilnic mostre, pe o perioada de o luna, pentru asigurarea respectarii standardelor microbiologice impuse in cuprinsul cap. III pct. 1 si 2. De asemenea, va trebui desfasurata si rutina secundara de prelevare de mostre, prevazuta la art. 9 alin. (1) si la art. 10 alin. (1) din norma sanitara veterinara.
    7. Instalatiile si echipamentele trebuie mentinute in buna stare de functionare, iar echipamentele de masurare trebuie recalibrate periodic.
    8. Produsele finite trebuie manevrate si depozitate in intreprinderea de prelucrare a deseurilor animale intr-o astfel de maniera incat sa se inlature orice pericol de contaminare.
    9. Copitele trebuie sarate cu clorura de sodiu.

    CAP. 3
    Conditii referitoare la produsele finite obtinute in unitatile de prelucrare a deseurilor animale

    1. In situatia materialelor cu grad ridicat de risc mostrele prelevate din produsele finite imediat ulterior tratamentului nu vor trebui sa contina spori de bacterii patogene termorezistente (Clostridium perfringens absent in 1 g de produs).
    2. Mostrele de produse finite, produse atat din materialele cu grad ridicat de risc, cat si din materialele cu grad scazut de risc, prelevate pe durata sau ulterior scoaterii din depozitele intreprinderii de prelucrare, vor trebui sa respecte urmatoarele standarde:

    Salmonella: absenta in 25 g: n = 5, c = 0, m = 0, M = 0;

                                                    2
    Enterobacterii: n = 5, c = 2, m = 10, M = 3 x 10  in 1 g,

    in care:
    n = numarul de unitati din care este formata mostra;
    m = valoarea de plecare a numarului de bacterii. Rezultatul este considerat satisfacator in cazul in care numarul de bacterii din toate mostrele nu depaseste valoarea m;
    M = valoarea maxima a numarului de bacterii. Rezultatul este considerat ca fiind nesatisfacator in cazul in care numarul de bacterii din una sau mai multe mostre este M sau un numar superior;
    c = numarul de unitati de mostre care prezinta bacterii, intr un numar cuprins intre m si M, mostra fiind considerata acceptabila in cazul in care numarul de bacterii prezent in celelalte unitati de mostre este m sau un numar mai mic decat acesta.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 504/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 504 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 504/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu