ORDIN Nr. 470 din 6
decembrie 2005
pentru aprobarea
Regulamentului privind managementul situatiilor de urgenta specifice tipurilor
de riscuri din domeniul de competenta al Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 17 februarie 2006
In temeiul art. 5 alin.
(6) din Hotararea Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu modificarile si
completarile ulterioare, al art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 604/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al art. 21
lit. b) si al art. 41 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 15/2005,
ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei si ministrul administratiei si
internelor emit prezentul ordin.
Art. 1. - Se aproba
Regulamentul privind managementul situatiilor de urgenta specifice tipurilor de
riscuri din domeniul de competenta al Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2. - Structurile
interesate vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul
ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Zsolt Nagy
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile Blaga
ANEXA 1
REGULAMENT
privind managementul
situatiilor de urgenta specifice tipurilor de riscuri din domeniul de
competenta al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
Art. 1. - Managementul
situatiilor de urgenta in domeniul comunicatiilor si tehnologiei informatiei se
organizeaza si functioneaza in scopul asigurarii stabilitatii functionarii
retelelor de comunicatii, precum si refacerii operative a celor avariate grav
de actiunea factorilor de risc generatori de situatii de urgenta si cuprinde
identificarea si monitorizarea surselor de risc, evaluarea informatiilor si
analiza situatiei, elaborarea de prognoze, stabilirea variantelor de actiune si
implementarea acestora.
Art. 2. - Fac obiectul
prezentului regulament, ca tipuri de risc generatoare de situatii de urgenta,
avariile grave la retelele de comunicatii electronice, retele postale si
sisteme informatice care pot fi provocate de incendii de mari proportii, accidente
nucleare si urgente radiologice, caderi de obiecte din atmosfera ori din
cosmos, cutremure puternice, inundatii, explozii, fenomene meteorologice
periculoase, alunecari si prabusiri de teren, atacuri informatice.
Art. 3. - Atacul
informatic reprezinta actiunea prin care sunt afectate retelele de calculatoare
ale unei organizatii (agentii guvernamentale sau companii) cu scopul de a le
sabota activitatea (intreruperea fluxurilor de date, indisponibilizarea
serviciilor furnizate prin mijloace electronice etc.), de a obtine informatii
confidentiale sau secrete (numere de conturi, de card, liste cu clienti,
informatii tehnice etc.) ori de a transfera ilegal bani in contul celui care
ataca.
Art. 4. - Se considera
avarie grava acea avarie care necesita reparatii structurale pentru evitarea
intreruperii definitive a functionarii sistemelor de comunicatii si informatice
si poate determina aparitia imposibilitatii de comunicare la nivel zonal sau
national.
Art. 5. - Managementul
situatiilor de urgenta se realizeaza prin:
a) identificarea,
inregistrarea si evaluarea factorilor interni de risc;
b) informarea,
instiintarea si avertizarea furnizorilor de retele de comunicatii electronice,
de servicii postale si de servicii furnizate prin mijloace electronice asupra
posibilitatii aparitiei si dezvoltarii unor factori de risc interni, precum si
despre pericolul manifestarii unor factori externi comunicat prin fluxul
informational al Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta;
c) luarea masurilor de
prevenire, limitare si contracarare a factorilor de risc, precum si de
inlaturare a efectelor negative produse de actiunea acestora;
d) refacerea operativa
a retelelor de comunicatii si informatice avariate de actiunea factorilor de
risc.
Art. 6. - (1)
Managementul situatiilor de urgenta in domeniul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei se realizeaza prin urmatoarele structuri:
a) Comitetul
ministerial pentru situatii de urgenta;
b) Centrul operativ
pentru situatii de urgenta;
c) celule de urgenta.
(2) Comitetul
ministerial pentru situatii de urgenta, denumit in continuare comitet
ministerial, este constituit si functioneaza sub conducerea ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
(3) Centrul operativ
pentru situatii de urgenta organizat la nivelul Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, denumit in continuare centru operativ, este constituit
ca structura tehnico-operativa de specialitate cu activitate permanenta, indeplineste
functiile de monitorizare si evaluare a factorilor de risc specifici, precum si
instiintarea, avertizarea si alertarea furnizorilor de retele de comunicatii
electronice, de servicii postale si de servicii furnizate prin mijloace
electronice asupra posibilitatii aparitiei si dezvoltarii unor factori de risc.
(4) Celulele de urgenta
se organizeaza la furnizorii de retele de comunicatii electronice, de servicii
postale si de servicii furnizate prin mijloace electronice, numai pe timpul
situatiilor de urgenta, si conlucreaza cu structurile Sistemului National de
Management al Situatiilor de Urgenta.
CAPITOLUL 2
Atributiile celulelor
de urgenta
Art. 7. - Celulele de
urgenta au urmatoarele atributii:
A. in domeniul postal:
- coordonarea intregii
activitati desfasurate de structurile subordonate furnizorilor de servicii
postale pentru protectia personalului si bunurilor proprii impotriva actiunii
factorilor de risc, refacerea operativa a retelelor postale si asigurarea continuitatii
furnizarii serviciilor postale;
- informarea,
instiintarea si avertizarea personalului propriu, precum si informarea
centrului operativ al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
despre parametrii situatiei de urgenta aparute;
- mentinerea legaturii
permanente si conlucrarea cu centrul operativ si cu comitetul ministerial ale
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
- punerea in aplicare a
hotararilor comitetului ministerial organizat la nivelul Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
- asigurarea
continuitatii comunicatiilor postale, prin folosirea itinerariilor de transport
postal de rezerva, activarea oficiilor postale mobile din rezerva de mobilizare
ca ghisee postale in zonele calamitate, reorganizarea retelei postale in cazul
evacuarii populatiei si evacuarea oficiilor si ghiseelor postale impreuna si in
acelasi loc cu populatia deservita, redistribuirea personalului postal pe plan
local, in functie de situatia existenta;
- deservirea populatiei
sinistrate si/sau evacuate, prin organizarea de ghisee postale in taberele de
sinistrati;
- repunerea retelei
postale in stare de functionare, prin reabilitarea obiectivelor postale
afectate de dezastru, mutarea activitatilor postale in alte obiective si
asigurarea rechizitelor, formularelor, timbrelor si efectelor postale necesare;
B. in domeniul
comunicatiilor electronice:
- coordonarea intregii
activitati desfasurate de structurile subordonate furnizorilor de retele de
comunicatii electronice si de servicii furnizate prin mijloace electronice
pentru protectia personalului si a bunurilor proprii impotriva actiunii
factorilor de risc, refacerea operativa a retelelor de comunicatii si
asigurarea continuitatii furnizarii serviciilor de comunicatii de baza;
- informarea,
instiintarea si avertizarea personalului propriu, precum si informarea
centrului operativ al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
despre parametrii situatiei de urgenta aparute;
- mentinerea legaturii
permanente si conlucrarea cu centrul operativ si cu comitetul ministerial ale
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
- punerea in aplicare a
hotararilor comitetului ministerial organizate la nivelul Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
- asigurarea suportului
tehnic pentru transmiterea comunicatelor oficiale catre populatie, prin
posturile nationale de radio si televiziune;
- asigurarea si
completarea echipelor de restabiliri cu materiale din rezerva de mobilizare si
personal specializat, in vederea interventiei in zonele calamitate pentru
inlaturarea avariilor produse la retelele de comunicatii si informatice;
- asigurarea, in
cooperare cu structurile de comunicatii si informatica apartinand celorlalte
institutii din Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, a
sistemului de comunicatii si informatic necesar conducerii interventiei la
dezastre;
- asigurarea, la
solicitarea comitetului ministerial organizat la nivelul Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, a comunicatiilor pentru populatia
evacuata in tabere de sinistrati;
- asigurarea, la
solicitarea structurilor Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, a
spatiilor tehnice pentru instalarea si functionarea instalatiilor de alarmare
si avertizare a populatiei.
CAPITOLUL 3
Functii de sprijin
Art. 8. - In
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 2.288/2004 pentru
aprobarea repartizarii principalelor functii de sprijin pe care le asigura
ministerele, celelalte organe centrale si organizatiile neguvernamentale
privind prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta, Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei ii revin urmatoarele functii de
sprijin:
- monitorizarea
pericolelor si riscurilor specifice, precum si a efectelor negative ale
acestora;
- informarea,
instiintarea si avertizarea;
- comunicatii si
informatica;
- logistica
interventiei;
- reabilitarea, prin
mijloace specifice, a zonei afectate.
Art. 9. - Monitorizarea
pericolelor pentru retelele de comunicatii si informatice se efectueaza de
catre centrele de management si de monitorizare (dispecerate) ale furnizorilor
de retele de comunicatii electronice, de servicii postale si de servicii
furnizate prin mijloace electronice. Aparitia si dezvoltarea unor factori de
risc se comunica la centrul operativ al Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, daca produc avarii grave care nu pot fi inlaturate in
mai putin de 12 ore si care izoleaza localitati din punctul de vedere al
comunicatiilor.
Art. 10. - Centrul
operativ coroboreaza datele transmise de furnizorii de retele de comunicatii
electronice, de servicii postale si de servicii furnizate prin mijloace
electronice cu cele furnizate de celelalte structuri ale Sistemului National de
Management al Situatiilor de Urgenta, evalueaza riscurile specifice si
informeaza conducerea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
si/sau comitetul ministerial.
Art. 11. - Manifestarea
unor factori de risc, precum si dezvoltarea in timp a acestora, difuzata prin
sistemul informational-decizional al Sistemului National de Management al
Situatiilor de Urgenta, se comunica de catre centrul operativ tuturor
furnizorilor de retele de comunicatii electronice, de servicii postale si de
servicii furnizate prin mijloace electronice, reprezentati in comitetul
ministerial.
Art. 12. - Societatea
Nationala de Radiocomunicatii asigura suportul tehnic necesar pentru
avertizarea populatiei si transmiterea, prin posturile nationale de televiziune
si radiodifuziune, a mesajelor autoritatilor publice si Comitetului National
pentru Situatii de Urgenta.
Art. 13. - Refacerea
operativa a sistemului public de comunicatii este sarcina fiecarui furnizor de
retele de comunicatii electronice, de servicii postale si de servicii furnizate
prin mijloace electronice, pentru retelele proprii afectate de actiunea
factorilor de risc.
Art. 14. - Furnizorii
de retele de comunicatii electronice, de servicii postale si de servicii
furnizate prin mijloace electronice asigura, in cooperare cu Ministerul
Administratiei si Internelor, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si alte
componente ale sistemului national de aparare, sistemul de comunicatii, de
prelucrare automata si de stocare a datelor, necesar functionarii Sistemului
National de Management al Situatiilor de Urgenta si conducerii interventiei
operative; in acest scop, intre furnizorii de retele de comunicatii
electronice, de servicii postale si de servicii furnizate prin mijloace
electronice si componentele sistemului national de aparare, care au ca sarcina
participarea la realizarea sistemului de comunicatii, se vor incheia protocoale
de colaborare.
Art. 15. - Logistica
interventiei se asigura de fiecare furnizor de retele de comunicatii
electronice, de servicii postale si de servicii furnizate prin mijloace
electronice. Societatile care detin in custodie echipamente si materiale din
rezerva de mobilizare pot solicita sefului Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale utilizarea celor aflate in depozitare in scopul inlaturarii
urmarilor dezastrelor naturale.
CAPITOLUL 4
Fluxul informational
Art. 16. - Schema
fluxului informational pentru managementul situatiilor de urgenta din domeniul
de competenta al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei este
prezentata in anexa la prezentul regulament.
Art. 17. - Pe timpul
starii de alerta, starii de urgenta sau existentei unei situatii de urgenta,
cauzate de factori de risc, informarile se transmit zilnic, dimineata, pana la
ora 8,30. La solicitarea presedintelui comitetului ministerial, graficul de
transmitere al informarilor poate fi modificat sau suspendat.
Art. 18. - Continutul
informarii este urmatorul:
- data, ora, locul si
cauza producerii avariei;
- efecte produse
(pierderi de vieti omenesti - personal propriu, numar de abonati si localitati
ramase fara comunicatii);
- pagube produse
bunurilor proprii;
- durata probabila de
inlaturare a avariei;
- masuri adoptate.
Art. 19. - Centrul
operativ transmite catre furnizorii de retele de comunicatii electronice, de
servicii postale si de servicii furnizate prin mijloace electronice
(structurile desemnate si/sau celulele de urgenta) datele din sistemul
informational-decizional al Sistemului National de Management al Situatiilor de
Urgenta referitoare la manifestarea unor factori de risc, precum si dezvoltarea
in timp a acestora, pe masura difuzarii lor.
Art. 20. - Informarile
se transmit prin telefon, fax si pe suport electronic. Informarile care contin
informatii clasificate, in conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002
privind protectia informatiilor clasificate, se transmit prin posta militara.
CAPITOLUL 5
Dispozitii finale
Art. 21. - Asigurarea
serviciilor de comunicatii si informatice prevazute la art. 14 se face la
cererea ministerelor si institutiilor publice centrale de specialitate care au
repartizate functii de sprijin pentru gestionarea situatiilor de urgenta, prin
Hotararea Guvernului nr. 2.288/2004. Acestea vor asigura si plata serviciilor
efectuate de furnizorii de retele de comunicatii electronice, de servicii
postale si de servicii furnizate prin mijloace electronice, fiecare pentru
serviciile solicitate.
Art. 22. - Furnizorii
de retele de comunicatii electronice, de servicii postale si de servicii
furnizate prin mijloace electronice, reprezentati in comitetul ministerial, isi
vor intocmi planuri de protectie civila care vor cuprinde, pe tipuri de risc
generatoare de situatii de urgenta si zone probabile de manifestare a acestora,
masuri, actiuni si activitati desfasurate in scopul protectiei personalului si
bunurilor proprii, asigurarii continuitatii functionarii retelelor proprii de
comunicatii, sprijinirii autoritatilor publice si fortelor specializate pe
timpul interventiei operative.
ANEXA 1*)
la regulament
*) Anexa este reprodusa
in facsimil.
FLUXUL INFORMATIONAL
PENTRU MANAGEMENTUL
SITUATIILOR DE URGENTA
___________________________________________________________
|
|
| SISTEMUL NATIONAL DE
MANAGEMENT AL SITUATIILOR DE URGENTA |
|
____________________ |
| |
COMITETUL NATIONAL | |
| - >|
PENTRU SITUATII DE | |
| : |
URGENTA | |
| :
|____________________| |
| :
| |
| :
| |
| : _________v__________
| ______________
| : | CENTRUL
OPERATIONAL| | | |
| : |
NATIONAL | | | OPERATORI DE|
| :
|____________________| | | COMUNICATII |
| :
| - | | _________ |
| :
| : | | |CELULE DE| |
| ___________:__________
| : ________________________ | | .|URGENTA |<--
| | COMITETUL MINISTERIAL|
| : | COMITETUL PENTRU | | |: |_________| | |
| | PENTRU SITUATII DE
|<-|-:->| SITUATII DE URGENTA DE | | |: - | |
| | URGENTA (MCTI) |
| : | LA ALTE MINISTERE SI | | |: : | |
| | |
| : | INSTITUTII | | |: : | |
| |______________________|
| : |________________________| | |: : | |
| - |
____________| : | | |: : | |
| : | |
...........: | | |: : | |
|
___:_____v__v___v_____ ___________v____________ | |:______:______| |
| | CENTRUL OPERATIV
| | CENTRE OPERATIVE PENTRU| | : : |
| | PENTRU SITUATII DE
| | SITUATII DE URGENTA DE | | : : |
| | URGENTA (MCTI)
|<- - ->| LA ALTE MINISTERE SI | | : : |
| |
| | INSTITUTII | | : : |
|
|______________________| |________________________| | : : |
| : -
- | : : |
| : |
:............................................|..: : |
|_____:___|_________________________________________________|
: |
: |_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _:_ _ _ _ |
: :
:...............................................................:
LEGENDA
--------->
Coordonare
.........> Informare
< >
Conlucrare